Jump to content

Feil på vp kad 44 edc eller drevene, evt. kan drev gir slure?


Mellomstor

Recommended Posts

Hei, har noen i båtforumet vært med på følgende feil på båter med dobbel innstallasjon med Volvo Penta KAD 44 og drev ?

 

Følgende har skjedd nå på sen sommeren / høsten..

 

1: Har siden båten ble kjøpt hatt litt problemer med at de blir varme med belastninger over rundt 2900 rpm. over tid.

Har her kommet til at det trolig er på tide og rense oljekjølere og hoved varmevekslere. Etter rundt ca. 1300 timer er det kanskje på tide..  Følte også litt pendling noen ganger på turtall på BB motor ved rundt 2500 rpm. Snakket med en på LASA som sa det trolig da kunne være deffekt ladeluft sensor.. Så tidlig denne høsten kjørte jeg inn system rens på begge motorer, koblet bort slangen til ladeluft trykk sensor og blåste rent og sjekket etter kondens. Så ingen ting men fikk blåst igjennom og sjekket i allefall.

Så når vi skulle ut på test tur og startet med pent pådrag oppdaget vi plutselig diesel eksos fra motor, fant da at den ene slangeklemmen på eksosbend var røket og motor lakk eksos der.

Deler ble kjøpt inn og et værksted byttet til nytt eksosbend. Alt tett og klart for ny test tur..

 

På denne turen gikk båten godt og jeg fikk rundt 30 knop på 3200 rpm. som skulle være OK på vår Nord West 390. (Tror det er litt store propeller for vi karer aldri 3600 til 3900 som skal være fult turtall på disse ..)

Nytt bend tett og fint, MEN etter ca 15 til 20 min så ble det alarm på BB motor igjen.. Bikker akkurat 100C, av med gass og temperatur rett ned på 85 C igjen. Så litt bedre ut med denne system rensen men ble altså ikke bra. Så varme vekslere må nok fysisk åpnes og renses...

 

Så under siste tur: Sakte normal kjøring på rundt 1200 til 1500 rpm. da går båten i ca. 8 til 10 knop.

Med driftsvarme motorer skulle vi gasse på til rundt 2400 rpm. Da skal båten normalt gå opp i plan og gå i rundt 16 til 18 knop (litt avhengig av vind strøm). MEN denne gangen hører jeg kompressorer legger inn farten øker til rundt 12 knop før farten pluttselig detter til rundt 10 knop igjen.. ? Mer gass for å se men nesten null økning i fart..

Gass av igjen og ved rundt 1400 rpm går den som normalt igjen i rundt 10 knop..

Etter litt frem og tilbake med gass føles det ut som at: Enten så slurrer gir eller proppel på BB motor for det er 99 % sikkert at det bare er SB motor som ''skyver'' båten. Det forklarer at turtall får opp men ikke farten..

Men så tenker jeg, er det noen kløtsj som kan slire i et drev ? Om ikke så er det jo fast kobling fra motor til propell.. Og da kan jo ikke BB propeller ga saktere en SB propeller på likt turtall ?

Eller er det en annen feil som intreffer på rundt(2000 rpm.), at BB motor går i nødmodus og at EDC kutter på Diesel tilførsel ? Lite luft, lite ladetrykk fra kompressor ?? ligger man litt på 2200 så kan det føles som at ''pluttselig'' så kommer BB igjen og man kjenner litt akselerasjon for så at den detter av igjen. Jeg dro rpm. opp i 3000 men fikk bare 14 knop, så noe er det jo.. Da så vi forøvrig etter noen minutter at BB motor lå på kun ca. 80C mens SB fort nærmet seg 100C. Det tolker jeg som at det er SB motor som skyver båten men BB kun følger etter i turtall men ikke hjelper til å skyve. Ergo går den i prinsippet på en motor som forklarer at farten ikke øker..

I havna etter tur sjekket jeg et og et gir først BB motor igang, setter den i forover og bakover og det kommer et ordentlig VP klunk når den går i gir. Samme på SB gir, så det kjennes som om den klikker ordentlig inn og går i gir. Men kan det da være at ved belastning over ca. 2000 så klarer ikke ''kløtsj'' og holde igjen og slurrer eller??

 

Jeg blir virkelig ikke klok på dette :confused: :confused:

 

Har bestitllt mekaniker for å kjøre diagnose. evt. serve drevene.. Men frem til dette setter jeg pris på alle tips / råd om hva dette kan være.. :smiley:

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Link to post

Tommy 74 - antar at du har DPE drev, og DPE kan slure på konen som er en slags metall-mot-metall clutch. den tåler ikke å slure over tid. Den er "selvpåtrekkende" kon mot kon og ikke av lamell typen som en bil eller motorsykkel. Det er kanskje vel så sannsynlig at  en eller to propeller slurer på bosset. (vulkanisert gummi)

 

Generelt vil jeg oppfordre deg til å gi mer informasjon om hva du har problemer med. Fullt navn på motor og drev. Utveksling på drev. Hvilke propeller har du. Feilkoder ? årsmodell på motor og drev. osv... på den måten får du bedre kvalitet på svarene  :thumbsup:

Link to post

Hei Dieselfan, og takker for ditt svar.

Har selv også kommetfrem til at det fort kan være en eller begge propeller på BB som slurrer på bosset.. Skal heise og sjekke det på onsdag, kunne ikke se noen forskyvning fysisk og klarte ikke for hånd og vri proppeler på bosset. men med båten heisen så skal vi sjekke dette..

Hva som er problemet vet jeg jo ikke sikkert men JA til bedre detaljer om ustyr er nok smart ja. Ser den :thumbsup:

Motorer er 2001. Kad 44 EDC-D. Drev DPE med duopropp stålpropeller uskikker på utveksling, usikker på størrelse på proppeler. Timer motor drev 1340. Drev pakket om med nye koner vinter 2014.

Proppeller er 4 til 5 år gamle. Dette er hva jeg har av informasjon pr. nå

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Link to post

Drev pakket om med nye koner vinter 2014. 

 

hei Tommy 74 - med de nye detaljene på bordet så tror jeg mest på sluring på kon... men jeg håper det er vulkanisering siden det er enklest og rimeligst å gjøre noe med.

 

Jeg klarer ikke å snurre DPE C type propeller med håndmakt selv om vulkaniseringen slipper v/1600 o/min

 

Jeg klarer akkurat å nå inn til drevet (øvre veksel-hus) med stetoskop når jeg ligger på magen på badeplattforma men din båt er en del større enn min... om du prøver den løsningen så husk vest og sikrings-tau også varm fiskesuppe for å få igjen varmen. Uansett lykke til.  :flag_bp:

Link to post
  • 2 uker senere...

Har opplevd slipp i vulkanisering på propeller to ganger i år. (DPH drev). Symptomene første gangen var vesentlig (rundt 30%) lavere ladetrykk på BB motor enn på SB ved marsfart (ca. 2500-3000 omdreininger, likt på begge motorer). Ved full gass gikk ladetrykket på BB motor godt over SB, og turtallet tilsvarende (Har et dedikert EVC display, så jeg kan lese av motordata som f.eks. ladetrykk). Trodde først det kunne være feil ved MAP sensoren på BB motor, men hadde også en teori om propellslipp og ønsket å teste denne først. Gjorde en test ved å markere med korresponderende tusjmerker på drevene , propellene og propellkonen (se bildene). Kjørte så en tur, dro opp i plan slik at feilen kom. Sjekket merkene, og da var de forskjøvet. Byttet til ny propell og alt ble OK. I det beskrevne tilfellet var det bakre propell på BB drev. Opplevde samme symptomer i sommerferien, men omvendt side. Da var vulk-slippet på andre (SB) siden. Skiftet propeller greit fra badeplatformen, men husk å sikre propellen med tau. Dumt å miste den ...  :nonod: 

 

Bilde tatt før test:

bilde

 

Bilde tatt etter test:

bilde

 

Man kan se at bakre propell har sluppet.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Det er skadelig for motor å kjøre med så store propeller som du tydeligvis gjør. Kun 3200omd, når topp skal være 37-3900 er ikke bra og kan også være medvikende til varmgang, motor jobber for tungt.

Enig.

Har erfaring med lik båt og motorer og opplevde også at den datt ned i turtall når kompressorene slo ut på 26-2700rpm.

Båten gjorde ca 31 knop på 3300 rpm som er alt for lavt. Motorene jobbet livet av seg og som førstefender sier så er det skadelig på sikt. EGT går i taket og ventiler og turbo lever et hardt liv.

 

Dette begynner å bli noen år siden, men vi satt på C2 propellere på den. Vurderte C3, men ville at motorene skulle jobbe så lett som mulig da de hadde levd et hardt liv med for tunge propellere og hadde gått ca 1400 timer.

Med C2 så gjorde den lett 3950 feriepakket med fulle tanker. Maksfarten sank vel til rundt 30 kn, men den jobbet hvertfall meget lett.

Problemet med at turtallet sank når kompressorene slo ut ble også markant bedre, men året etter ble turboene byttet da det var tæring på huset rundt eksosturbinen som gjorde at det ble for stor klaring mellom hus og turbinblader. Dette er typisk på drevinstallasjoner, og spes båter som ligger ute hele året da turboen er utsatt for saltos fra vannspeilet som står 20-30 cm unna i eksosrøret.

 

Kan virke som du også kan ha et problem med at propeller slurer på bosset, evt at konen slipper, men hadde begynt med å sette på lettere propeller da de du har på i dag uansett virker å være alt for tunge.

Mener det var C4 som stod på....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Hei, har noen i båtforumet vært med på følgende feil på båter med dobbel innstallasjon med Volvo Penta KAD 44 og drev ?

 

Følgende har skjedd nå på sen sommeren / høsten..

 

1: Har siden båten ble kjøpt hatt litt problemer med at de blir varme med belastninger over rundt 2900 rpm. over tid.

Har her kommet til at det trolig er på tide og rense oljekjølere og hoved varmevekslere. Etter rundt ca. 1300 timer er det kanskje på tide.. Følte også litt pendling noen ganger på turtall på BB motor ved rundt 2500 rpm. Snakket med en på LASA som sa det trolig da kunne være deffekt ladeluft sensor.. Så tidlig denne høsten kjørte jeg inn system rens på begge motorer, koblet bort slangen til ladeluft trykk sensor og blåste rent og sjekket etter kondens. Så ingen ting men fikk blåst igjennom og sjekket i allefall.

Så når vi skulle ut på test tur og startet med pent pådrag oppdaget vi plutselig diesel eksos fra motor, fant da at den ene slangeklemmen på eksosbend var røket og motor lakk eksos der.

Deler ble kjøpt inn og et værksted byttet til nytt eksosbend. Alt tett og klart for ny test tur..

 

På denne turen gikk båten godt og jeg fikk rundt 30 knop på 3200 rpm. som skulle være OK på vår Nord West 390. (Tror det er litt store propeller for vi karer aldri 3600 til 3900 som skal være fult turtall på disse ..)

Nytt bend tett og fint, MEN etter ca 15 til 20 min så ble det alarm på BB motor igjen.. Bikker akkurat 100C, av med gass og temperatur rett ned på 85 C igjen. Så litt bedre ut med denne system rensen men ble altså ikke bra. Så varme vekslere må nok fysisk åpnes og renses...

 

Så under siste tur: Sakte normal kjøring på rundt 1200 til 1500 rpm. da går båten i ca. 8 til 10 knop.

Med driftsvarme motorer skulle vi gasse på til rundt 2400 rpm. Da skal båten normalt gå opp i plan og gå i rundt 16 til 18 knop (litt avhengig av vind strøm). MEN denne gangen hører jeg kompressorer legger inn farten øker til rundt 12 knop før farten pluttselig detter til rundt 10 knop igjen.. ? Mer gass for å se men nesten null økning i fart..

Gass av igjen og ved rundt 1400 rpm går den som normalt igjen i rundt 10 knop..

Etter litt frem og tilbake med gass føles det ut som at: Enten så slurrer gir eller proppel på BB motor for det er 99 % sikkert at det bare er SB motor som ''skyver'' båten. Det forklarer at turtall får opp men ikke farten..

Men så tenker jeg, er det noen kløtsj som kan slire i et drev ? Om ikke så er det jo fast kobling fra motor til propell.. Og da kan jo ikke BB propeller ga saktere en SB propeller på likt turtall ?

Eller er det en annen feil som intreffer på rundt(2000 rpm.), at BB motor går i nødmodus og at EDC kutter på Diesel tilførsel ? Lite luft, lite ladetrykk fra kompressor ?? ligger man litt på 2200 så kan det føles som at ''pluttselig'' så kommer BB igjen og man kjenner litt akselerasjon for så at den detter av igjen. Jeg dro rpm. opp i 3000 men fikk bare 14 knop, så noe er det jo.. Da så vi forøvrig etter noen minutter at BB motor lå på kun ca. 80C mens SB fort nærmet seg 100C. Det tolker jeg som at det er SB motor som skyver båten men BB kun følger etter i turtall men ikke hjelper til å skyve. Ergo går den i prinsippet på en motor som forklarer at farten ikke øker..

I havna etter tur sjekket jeg et og et gir først BB motor igang, setter den i forover og bakover og det kommer et ordentlig VP klunk når den går i gir. Samme på SB gir, så det kjennes som om den klikker ordentlig inn og går i gir. Men kan det da være at ved belastning over ca. 2000 så klarer ikke ''kløtsj'' og holde igjen og slurrer eller??

 

Jeg blir virkelig ikke klok på dette :confused: :confused:

 

Har bestitllt mekaniker for å kjøre diagnose. evt. serve drevene.. Men frem til dette setter jeg pris på alle tips / råd om hva dette kan være.. :smiley:

Link to post

Heisan

Dersom BB motor ikke ruser opp i turtall ved pådrag, ligger ikke feilen i drev/propell.

Jeg hadde samme symptomer på min Kad 300. Feilen her var clutchen på kompressoren som var defekt. Kompressoren hjelper motoren opp i rpm fra ca 1800-2700 rpm. Turbo kobler inn på ca 2500 rpm. Jeg vil anta at med dine tunge propeller og tung båt så klarer ikke SB motor å hjelpe BB motor opp i 2500rpm, det blir for tungt.

Kontroller om kompressor på BB motor slår inn, lett å sjekke ved kaldstart, da kompressor skal være innkoblet opp til motor når ca 40 grader. Sjekk om det er strøm til kompressoren dersom den ikke slår inn. Er det ikke strøm så sjekk sikringer under el boksen. Er den ene røket så er det den som går til kompressoren, bytter du event sikring så vil kompressor muligens slå inn et par ganger før den ryker igjen, dette vi være nok til å ta en test tur. Fungerer det nå så er det clutchen på kompressor som er defekt. Koster ca 4.500.- og kan byttes selv.

Lykke til ?

Link to post
  • 4 måneder senere...

Hei og takk for mange fine kommentarer og svar. Beklager sen tilbake melding med fasiten ! Mye og stri med og glemte dette litt da saken løste seg.. :giggle:

 

Det siste først, propeller slurret ikke på bosset, satt døn. Drev var også toppers... Løftet båten hos LASA i Son, Rolf der bare så på båten og sa, ''ikke noe gæli der'' spyl båt og drev og hiv ut igjen..

Jeg var veldig i tvil og spurte om han var sikker og det var han, vi sjekket oljen på drev og den var fin. Gutta spylte hele bunnen og drevene 100 %, båt ut og alt bra ! :thumbsup:

Han sa at duo propp sammen med dobbel drev innstalasjon var veldig sårbare for groe på propeller, vil ikke si selve propell var over grodd men endel ruer ja. Rundt drev over grodd.. ! Bra bunn stoff, not !

Med ny smurt bunn, drev og proppeller gikk slurret ikke propeller i vannet så den utfordringen bel borte.. Båt opp i 3000 rpm. ingen varme alarm heller.. Men kald i luft og vann på denne tiden, gikk fra Son til Grebbestad og ved avgang var det snø fnugg i luften.. Vet ikke med sjø temp lå vel på 8 C, dette kan jo ha hjulpet på å holde motorer ''kalde''.

 

Propeller er nok uansett litt store, får ikke motorer opp i maks turtall så det skulle vært interesant å bytte de til C3 eller C2. Windrace i Arendal kunne ''vinkle de om'' men kun til ca C 3,5 som han sa..

 

Se bilder av propeller med groe og uten :wink:

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Link to post

i innlegg 8 la jeg ut erfaring fra samme båt og motorer som du har.

 

Om man bare oppnår 33-3400 rpm, så jobber motorene blytungt. Med lastet båt vil EGT går i taket og ventiler, turbo mm lever et meget hardt liv.

Ideelt sett bør du få minimum 3800 på fullastet båt.

på den båten valgte vi C2 ned fra C4 da vi fryktet C3 ville bli hakket for tungt. Gjorde ca 3950 ferielastet med fulle tanker, og motorene jobbet meget lett.

Tipper C3 ville gitt noe rundt 3700 under samme forhold og rundt 3800 på "lett" båt som fremdeles er i underkant. 

C2,5 hadde vært perfekt tror jeg.

Mvh. SAP

Link to post

Hm, interesant det du sier.. Hvordan kan jeg med sikkerhet finne ut at jeg har C4 og ikke C3 ? Bortsett fra at turtallet er 33 / 3400 rpm da.. Hva er diameter på disse C propeller ?

Og så er det jo da dette med at dette sikkert er bestillingsvare, man kan sikkert ikke dra til en butikk å prøve C2 så C2,5 for så og si at yes C2,5 var toppers på min båt :smiley:

Antar et par strøkene 4 til 5 år gamle C4 i rustfritt bør kunne selges greit på finn også ?

 

Også en ting.. Forsøker å laste opp noen bilder men det får jeg ikke til :headbang: bilder er lastet opp og jeg trykker på kopier for harde livet men ingen bilder kommer frem ?

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Link to post

Interesant det du skriver, hvordan kan jeg dobbelt sjekke at det faktisk er C4 jeg har ?

 

Er vel ingen steder man kan dra og prøve de forskjellige C2.5 / C3 osv. osv. ? og et sett med 4 propper er jo ikke på tilbud så man bør jo treffe inner tier på første forsøk :smiley:

 

Bør forøvrig være greit og selge 4 C4 i rustfritt på finn ?

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Link to post

Interesant det du skriver, hvordan kan jeg dobbelt sjekke at det faktisk er C4 jeg har ?

 

Bør forøvrig være greit og selge 4 C4 i rustfritt på finn ?

 

C- serie Propellene har delenummer langs etter bosset. to første eller to siste tegn er propellstørrelsen. (C2 til C7)

 

C-serie finnes kun i rustfritt

Link to post

Hm, interesant det du sier.. Hvordan kan jeg med sikkerhet finne ut at jeg har C4 og ikke C3 ? Bortsett fra at turtallet er 33 / 3400 rpm da..

 

Tror C4 var standard dim på 390 med KAD 44. Lurer på om det også stod i permen som var med båten.

Størelsen står printet inn som Dieslefan sier, og det du beskriver høres identisk ut som det vi opplevde.

 

Og så er det jo da dette med at dette sikkert er bestillingsvare, man kan sikkert ikke dra til en butikk å prøve C2 så C2,5 for så og si at yes C2,5 var toppers på min båt :smiley:

 

Er bare hele størrelser på propellsettene, c2, c3 osv. Noen har prøvd å få en "x,5" løsning ved å sette forskjellige størelser foran og bak, men det anbefales ikke av vp.

C2 vs C3 må du velge mellom litt for lett ved lett laste og antagelig litt for tung ved tungt lastet båt.

Tipper du vil gå opp rundt 250 rpm ved bytte fra C3 til C2. Muligens opp mot 300 i og med C4 er såpass mye for tungt i dag.

 

Vi valgte C2 så motorene (og drev) skulle gå lettest mulig i lys av de hadde jobbet livet av seg i 12-1300 timer fra før. Mistet en knop på topp, men den gjorde som sagt 3950 rpm ferielastet med fulle tanker. Den ble vesentlig sterkere opp i plan, samt i oppoverbakkene i grov medsjø.

Mvh. SAP

Link to post
  • 3 måneder senere...

Jeg har en nord west 355 med kad 44. Merket i dag at sb motor automatisk begynte å trinne ned 5-700 omdreininger i forhold til bb motor. Dette skjedde i oppoverbakkene i  motsjø. Med en gang det ble lettere forhold økte turtallet på sb motor til tilsvarende bb motor. Turtallet på bb motor var stabilt hele tiden. Jeg har lest med stor interesse svarene i trådennog tenker at jeg også har for stor stigning på propellene. Så det skal det bli endring på. Men har jeg forstått det riktig at klutchen på kompressoren sannsynligvis er gåen siden turtallet automatisk går ned ved belastning og så opp igjen ved lettere forhold?

Link to post

Kompressoren slår inn ved ca 1600rpm,og ut ved ca 2500.Turboen ladder heile tida,der laddetrykket øker med turtallet.Dersom turtallet har vert innenfor kompressoren sit arbeidsområde kan det vere at kompressoren på den eine motoren ikkje kobler inn.Dette har neppe noke med propellstørrelsen å gjøre.Sjekk slangen på rør mellom kompressor og turbo for lekkasjer

Om du kjører med åpne motorroms luker kan du sjå om kompressorene jobber likt.

Fortsatt på ferie?

Link to post

Hei igjen. Ja fortsatt på ferie. Ligger ved Lyngør. Ang. Turtallet lå vi i motsjø 16-20 knop. Turtallet lå på rundt 27-2800. Så slapp den seg ned på sb motor som beskrevet. 

 

Ang. Propeller relaterer jeg det ikke til beskrevet problem, men mer en betraktning knyttet til at båten mangler endel på topp turtall og kjennes noe tung å dra i plan etter at "mor" flytter inn ☺️

Link to post

Det kan være en begynnende slitt turbo.  Ikle uvanlig på drevinstallasjoner hvor turbo står nærme vannspeilet i eksosrøret.  

 

 for stor klaring mellom hus og eksosturbin vil gjøre at turboen blir mer ineffektiv, spes i det lavre arbeidsområdet når kompressor har koblet ut (~2600 rpm)  Dette i kombinasjon med litt for tunge propellere vil kunne gi symptomene du oplever i motbakkene.  Turtallet vil droppe og kompressor kobler inn igjen.  

 

Selvopplevd på NW390 med KAD 44.  En størrelse ned løste problemene midlertidig men turbo måtte byttes til slutt.  

 

Er én mulighet hvertfall.  

Mvh. SAP

Link to post

Takk for svar. Etter å lest på litt flere emner på båtplassen som omhandler omtrent det samme virker det du sier å være en sannsynlig årsak. For min del tenker jeg at det vil være fornuftig å gå ned en størrelse eller 2 på propellene uansett. Så måler jeg turbotrykk når ferien er over. Det er nok uansett vinterarbeid å bytte den. Normalt sett tuster vi rundt i blindleia i maks 7 knop i Helgene så det er ikke noe hastesak. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...