Jump to content

Demontere kjølere og dieseldyser Yanmar 6LPA, tips.


Hekkbølgen

Recommended Posts

Sitter å vurdere å foreta litt utvidet service selv kontra å sette det bort på min Yanmar 6LPA-STP 2005 modell som sitter i en Ramin 30 Touring. Motoren har nå gått ca 930 timer og jeg kjører ca 200 i året.

 

Det jeg vurdere ihht servicemanualen ved 1000 timer er:

Rense intercooler

Rense varmeveksleren (Kjølevannet)

Rense oljekjøleren(e) Kan se ut som det er 2 stk oljekjølere? En innafor dieselpumpa og en under intercooleren.

Sjekke dieseldysene.

Sjekke blandebendet( menes det der sjøvannet kommer ut i eksosen ved turboen?

 

Hvis jeg gjør dette selv blir det demontering også lar jeg fagfolk rense kjølere og sjekker dyser.

 

Hvor overkommelig jobb er dette for en som kun har erfaring med vanlig service ( skifte av olje, filtre etc?) og begrensede evner på å skjønne mekanikk? Har lastet ned servicemanualen til motoren fra bladarkivet og blad litt og skjønner ikke alt når jeg leser..

 

Hva må man evt regne av utgifter ved å sette dette bort?

 

Et annet spørsmål er om f eks rens av varmeveksler er nødvendig når jeg overhode ikke har kjøleproblemer på motoren. Har kjørt wot i 15-20 min og tempen er konstant 80 grader og den synker til ca 70-75 ved 6-7 knop.

Men intercooleren tror jeg er fornuftig å ta da jeg mangler noen omd fra toppturtall og der har jeg gjort en del uten at problemet har løst seg, ref annne tråd: https://baatplassen.no/i/topic/115232-synkende-maksturtall-med-%C3%A5rene-yanmar-6lpa/

 

Hvorfor skru på noe som tilsynelatende fungerer?

Link to post

Kikket litt på da de demonterte og testet dysene på min 6LP motor.

 

Syntes det så kludrete ut og det gikk en god del tid selv om de hadde riktig verktøy.

Jeg har selv skrudd mye bil i yngre år og tviler ikke på at en kan få det til, men oppsummert så var jeg glad jeg satte det bort.

Mye som må demonteres for å få dysene ut, og selve testen av dysene koster sikkert en del også så det er ikke sikkert det er så mye å spare i penger. Dysene har slik jeg ble fortalt det 2 forskjellige åpningstrykk noe som gjør at merkehandleren jeg brukte måtte levere de til et annet dieselverksted for å teste trykk 2.

 

Betalte ca 9000kr for hele servicen (250timer) så hva bare dysene ville kostet vet jeg ikke, men det var nok de som tok mest tid. Og dele prisene blir nå mye det samme.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Takk for råd. Ser vel på dysene som det værste og det blir nok satt bort.

 

1. pri er å sjekke og rense intercooleren. Jeg gjør ikke evt dette selv primært for å sparepenger, men mest for å bli bedre kjent med motoren ( og litt mestringsfølelse..) hva er enklest? Demontere varmeveksleren, intercooleren eller oljekjølere? ( oljekjøleren under intercooleren. Den som er ved dieselpumpa stod det at regreima mm måtte av og der vil jeg ikke kludre!!)

Link to post

Demontere dyser er grei skuring. De kan henge litt men med en glidehammer er det enkelt.

Angående kjølere så sjekk bak et par endelokk før du demonterer.er det bare litt belegg så holder system rens.

Ladeluft kjøler må/ bør derimot tas manuelt på luftsiden

Og da avslører jeg mitt kompetansenivå. Hvilken side er luftsiden? ?

Link to post

Skal du begi deg utpå dette, Hekkbølgen ? Inspeksjon av eksosbend er jo enkelt, men hvordan ser det ut når det ikke er innafor, liksom ? Tenker du legge ut bilde her og spørre hva som menes ? Varmevekslere det jo ganske greie å se om rørene åpne og fine, eller om de trenger en rens. Men det er risiko underveis for at du lager problemer ut av ingenting. Er det det du mangler av rpm på toppen som bekymrer deg for at noe er feil?

Link to post

Skal du begi deg utpå dette, Hekkbølgen ? Inspeksjon av eksosbend er jo enkelt, men hvordan ser det ut når det ikke er innafor, liksom ? Tenker du legge ut bilde her og spørre hva som menes ? Varmevekslere det jo ganske greie å se om rørene åpne og fine, eller om de trenger en rens. Men det er risiko underveis for at du lager problemer ut av ingenting. Er det det du mangler av rpm på toppen som bekymrer deg for at noe er feil?

Hehe nja.. Høres mer og mer ut som om dette blir satt bort. Ja jeg kan jo ikke vurdere f eks eksosbendet så isåfall må jeg legge ut bilde her.

 

Tenkte å få tatt 1000t service og i samme slengen sjekke ut om det er intercooleren som sperrer for de sist rpm'ene ved mye dritt på luftsiden som flere har tipset om. Tok vinterservice igår inkl bytte av dynamoreim og følte meg som en liten mekaniker spire ? og vurderte da med litt forhøyet mekkeselvtillit å utvide repertoaret litt fra filterbytte til demontering av kjølerne.. Men jeg gjør meg helt klart best bak rattet og ikke nedi motorrommet ? kanskje gå veien via å skru ut den bortgjemte sjøvannspumpa for sjekk av impeller.

Link to post

Den er jo ikke så gammel denne maskinen, så det kan være litt verdi i å ha kvittering på utført oppdrag hos forhandler. Når man først begynner med egeninnsats på ting man ikke er god nok på, kan det balle på seg. Impellerhuset klarer du, bare å brekke seg på plass. Men jeg tviler på at det er denne som det max-rpm-tyven.

Link to post

Den er jo ikke så gammel denne maskinen, så det kan være litt verdi i å ha kvittering på utført oppdrag hos forhandler. Når man først begynner med egeninnsats på ting man ikke er god nok på, kan det balle på seg. Impellerhuset klarer du, bare å brekke seg på plass. Men jeg tviler på at det er denne som det max-rpm-tyven.

Sant det ang kvittering og anbenhåndsverdi. Ang impelleren er det 4 år siden det ble byttet og den bør inspiseres selv om alt fungerer. Har heller ikke noe tro på at det er den som legger begrensning på max turtall.

 

Har sendt noen forespørsler ang denne servicen, men det kan hende jeg må vente til våren da de er fullbooket mtp jobbing.

Link to post

jeg ville begynt med å sjekke ladetrykk fra turbo, dette vil gi en indikasjon på om ladeluftkjøleren har begynt å tette seg. Skal finnes uttak for å feste manometer etter ladeluftkjøleren. Husker ikke om det sitter noe før ladeluftkjøleren slik at du eventuellt kan måle turbotrykket før og etter ladeluftkjøleren. Om du ikke kan måle før ladeluftkjøleren og du ikke oppnår turbotrykket som er angitt i verkstedsmanualen begynn med å rense ladeluftkjøleren før tankene glider over på dårlig prestanda på turbo.

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post

jeg ville begynt med å sjekke ladetrykk fra turbo, dette vil gi en indikasjon på om ladeluftkjøleren har begynt å tette seg. Skal finnes uttak for å feste manometer etter ladeluftkjøleren. Husker ikke om det sitter noe før ladeluftkjøleren slik at du eventuellt kan måle turbotrykket før og etter ladeluftkjøleren. Om du ikke kan måle før ladeluftkjøleren og du ikke oppnår turbotrykket som er angitt i verkstedsmanualen begynn med å rense ladeluftkjøleren før tankene glider over på dårlig prestanda på turbo.

Ok takk for tipset ?

Link to post
  • 4 uker senere...

Er det noen som vet hvor jeg kan levere oljekjøler, varmeveksler og intercooler for rens og trykktesting i Oslo område? Samt test av dieseldysene? Kjekt å gjøre slikt arbeid nå mens båten likevel ikke brukes.

 

Vurderer å leie inn en mekaniker til å hjelpe meg med å ta dette ut. Hvor lang tid bruker man på å demontere kjølerne som nevnt over og dysene?

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post

Har selv renset intercooler på samme motor. Det er enkel jobb, men et par tips. Når du får ut innmaten, legg den i diesel el et døgn og skyll godt etterpå. Det er for å fjerne smuss- og oljeansamlinger på luftsiden. Bruk gjerne en kraftig lampe for å lyse mellom de smale ribbene. Dette for å verifisere at det er renset godt. Når du skal montere, bruk nye o- ringer sammen med vannfast fett. Det er for å unngå korrosjon i overgangen mellom innmaten og huset.

Husk også at bytte av eksosbend er en del av 1000 timer service...

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post

Har selv renset intercooler på samme motor. Det er enkel jobb, men et par tips. Når du får ut innmaten, legg den i diesel el et døgn og skyll godt etterpå. Det er for å fjerne smuss- og oljeansamlinger på luftsiden. Bruk gjerne en kraftig lampe for å lyse mellom de smale ribbene. Dette for å verifisere at det er renset godt. Når du skal montere, bruk nye o- ringer sammen med vannfast fett. Det er for å unngå korrosjon i overgangen mellom innmaten og huset.

Husk også at bytte av eksosbend er en del av 1000 timer service...

Takk for tipset. ?

Link to post

Eksosbendet er dyrt, koster over 11000. Kanskje en kyndig inspeksjon er et alternativ.

Tenkte meg det ja. Ikke noe på Yanmar som er billig.. ? Blir inspeksjon i første omgang. Noen som vet tid på å demontere og montere varmeveksler, intercooler, oljekjøler og 6 dieseldyser. Har sendt ut forespørsel til div marina på pris og da er det kjekt å vite om de fører timer med gaffel eller ei.. ?

Link to post

Denne vil jeg gjerne høre mer om. Har sett disse på Ebay og det frister å bytte ut det originale med et i rustfritt.

Imidlertid sies det at det ikke er så lurt å blande inn enda et metall (les: rustfritt) på blokka med hensyn til galvanisk korrosjon. 6LP er generøst utstyrt med anoder, men likevel? 

Noen som kan noe om dette?

Link to post

Er det noen som vet hvor jeg kan levere oljekjøler, varmeveksler og intercooler for rens og trykktesting i Oslo område? Samt test av dieseldysene? Kjekt å gjøre slikt arbeid nå mens båten likevel ikke brukes.

 

Vurderer å leie inn en mekaniker til å hjelpe meg med å ta dette ut. Hvor lang tid bruker man på å demontere kjølerne som nevnt over og dysene?

 

Vestfold Elektrodiesel i Stokke er forhandlere av Yanmar og utfører service på disse. Jeg har bare hørt skryt om dette verkstedet. :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...