Hekkbølgen Startet 11.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2016 Sitter å vurdere å foreta litt utvidet service selv kontra å sette det bort på min Yanmar 6LPA-STP 2005 modell som sitter i en Ramin 30 Touring. Motoren har nå gått ca 930 timer og jeg kjører ca 200 i året. Det jeg vurdere ihht servicemanualen ved 1000 timer er: Rense intercooler Rense varmeveksleren (Kjølevannet) Rense oljekjøleren(e) Kan se ut som det er 2 stk oljekjølere? En innafor dieselpumpa og en under intercooleren. Sjekke dieseldysene. Sjekke blandebendet( menes det der sjøvannet kommer ut i eksosen ved turboen? Hvis jeg gjør dette selv blir det demontering også lar jeg fagfolk rense kjølere og sjekker dyser. Hvor overkommelig jobb er dette for en som kun har erfaring med vanlig service ( skifte av olje, filtre etc?) og begrensede evner på å skjønne mekanikk? Har lastet ned servicemanualen til motoren fra bladarkivet og blad litt og skjønner ikke alt når jeg leser.. Hva må man evt regne av utgifter ved å sette dette bort? Et annet spørsmål er om f eks rens av varmeveksler er nødvendig når jeg overhode ikke har kjøleproblemer på motoren. Har kjørt wot i 15-20 min og tempen er konstant 80 grader og den synker til ca 70-75 ved 6-7 knop. Men intercooleren tror jeg er fornuftig å ta da jeg mangler noen omd fra toppturtall og der har jeg gjort en del uten at problemet har løst seg, ref annne tråd: https://baatplassen.no/i/topic/115232-synkende-maksturtall-med-%C3%A5rene-yanmar-6lpa/ Hvorfor skru på noe som tilsynelatende fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 skal ikke kødde med som er bra Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 (redigert) Kikket litt på da de demonterte og testet dysene på min 6LP motor. Syntes det så kludrete ut og det gikk en god del tid selv om de hadde riktig verktøy. Jeg har selv skrudd mye bil i yngre år og tviler ikke på at en kan få det til, men oppsummert så var jeg glad jeg satte det bort. Mye som må demonteres for å få dysene ut, og selve testen av dysene koster sikkert en del også så det er ikke sikkert det er så mye å spare i penger. Dysene har slik jeg ble fortalt det 2 forskjellige åpningstrykk noe som gjør at merkehandleren jeg brukte måtte levere de til et annet dieselverksted for å teste trykk 2. Betalte ca 9000kr for hele servicen (250timer) så hva bare dysene ville kostet vet jeg ikke, men det var nok de som tok mest tid. Og dele prisene blir nå mye det samme. Redigert 11.Oktober.2016 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
tilplan Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Vedlikehold er ikke å kødde med det som er bra, men hvor vanskelig dette er å utføre lurer jeg litt på selv. Har lik motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Takk for råd. Ser vel på dysene som det værste og det blir nok satt bort. 1. pri er å sjekke og rense intercooleren. Jeg gjør ikke evt dette selv primært for å sparepenger, men mest for å bli bedre kjent med motoren ( og litt mestringsfølelse..) hva er enklest? Demontere varmeveksleren, intercooleren eller oljekjølere? ( oljekjøleren under intercooleren. Den som er ved dieselpumpa stod det at regreima mm måtte av og der vil jeg ikke kludre!!) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Demontere dyser er grei skuring. De kan henge litt men med en glidehammer er det enkelt. Angående kjølere så sjekk bak et par endelokk før du demonterer.er det bare litt belegg så holder system rens. Ladeluft kjøler må/ bør derimot tas manuelt på luftsiden Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Demontere dyser er grei skuring. De kan henge litt men med en glidehammer er det enkelt. Angående kjølere så sjekk bak et par endelokk før du demonterer.er det bare litt belegg så holder system rens. Ladeluft kjøler må/ bør derimot tas manuelt på luftsiden Og da avslører jeg mitt kompetansenivå. Hvilken side er luftsiden? ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Skal du begi deg utpå dette, Hekkbølgen ? Inspeksjon av eksosbend er jo enkelt, men hvordan ser det ut når det ikke er innafor, liksom ? Tenker du legge ut bilde her og spørre hva som menes ? Varmevekslere det jo ganske greie å se om rørene åpne og fine, eller om de trenger en rens. Men det er risiko underveis for at du lager problemer ut av ingenting. Er det det du mangler av rpm på toppen som bekymrer deg for at noe er feil? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Skal du begi deg utpå dette, Hekkbølgen ? Inspeksjon av eksosbend er jo enkelt, men hvordan ser det ut når det ikke er innafor, liksom ? Tenker du legge ut bilde her og spørre hva som menes ? Varmevekslere det jo ganske greie å se om rørene åpne og fine, eller om de trenger en rens. Men det er risiko underveis for at du lager problemer ut av ingenting. Er det det du mangler av rpm på toppen som bekymrer deg for at noe er feil? Hehe nja.. Høres mer og mer ut som om dette blir satt bort. Ja jeg kan jo ikke vurdere f eks eksosbendet så isåfall må jeg legge ut bilde her. Tenkte å få tatt 1000t service og i samme slengen sjekke ut om det er intercooleren som sperrer for de sist rpm'ene ved mye dritt på luftsiden som flere har tipset om. Tok vinterservice igår inkl bytte av dynamoreim og følte meg som en liten mekaniker spire ? og vurderte da med litt forhøyet mekkeselvtillit å utvide repertoaret litt fra filterbytte til demontering av kjølerne.. Men jeg gjør meg helt klart best bak rattet og ikke nedi motorrommet ? kanskje gå veien via å skru ut den bortgjemte sjøvannspumpa for sjekk av impeller. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Den er jo ikke så gammel denne maskinen, så det kan være litt verdi i å ha kvittering på utført oppdrag hos forhandler. Når man først begynner med egeninnsats på ting man ikke er god nok på, kan det balle på seg. Impellerhuset klarer du, bare å brekke seg på plass. Men jeg tviler på at det er denne som det max-rpm-tyven. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 12.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2016 Den er jo ikke så gammel denne maskinen, så det kan være litt verdi i å ha kvittering på utført oppdrag hos forhandler. Når man først begynner med egeninnsats på ting man ikke er god nok på, kan det balle på seg. Impellerhuset klarer du, bare å brekke seg på plass. Men jeg tviler på at det er denne som det max-rpm-tyven. Sant det ang kvittering og anbenhåndsverdi. Ang impelleren er det 4 år siden det ble byttet og den bør inspiseres selv om alt fungerer. Har heller ikke noe tro på at det er den som legger begrensning på max turtall. Har sendt noen forespørsler ang denne servicen, men det kan hende jeg må vente til våren da de er fullbooket mtp jobbing. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 12.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2016 jeg ville begynt med å sjekke ladetrykk fra turbo, dette vil gi en indikasjon på om ladeluftkjøleren har begynt å tette seg. Skal finnes uttak for å feste manometer etter ladeluftkjøleren. Husker ikke om det sitter noe før ladeluftkjøleren slik at du eventuellt kan måle turbotrykket før og etter ladeluftkjøleren. Om du ikke kan måle før ladeluftkjøleren og du ikke oppnår turbotrykket som er angitt i verkstedsmanualen begynn med å rense ladeluftkjøleren før tankene glider over på dårlig prestanda på turbo. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Hekkbølgen Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 jeg ville begynt med å sjekke ladetrykk fra turbo, dette vil gi en indikasjon på om ladeluftkjøleren har begynt å tette seg. Skal finnes uttak for å feste manometer etter ladeluftkjøleren. Husker ikke om det sitter noe før ladeluftkjøleren slik at du eventuellt kan måle turbotrykket før og etter ladeluftkjøleren. Om du ikke kan måle før ladeluftkjøleren og du ikke oppnår turbotrykket som er angitt i verkstedsmanualen begynn med å rense ladeluftkjøleren før tankene glider over på dårlig prestanda på turbo. Ok takk for tipset ? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 6.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2016 (redigert) Er det noen som vet hvor jeg kan levere oljekjøler, varmeveksler og intercooler for rens og trykktesting i Oslo område? Samt test av dieseldysene? Kjekt å gjøre slikt arbeid nå mens båten likevel ikke brukes. Vurderer å leie inn en mekaniker til å hjelpe meg med å ta dette ut. Hvor lang tid bruker man på å demontere kjølerne som nevnt over og dysene? Redigert 6.November.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.November.2016 Del på Facebook Svart 6.November.2016 Jeg brukte Radiatorservice på dette til en eldre VP. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 6.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2016 Jeg brukte Radiatorservice på dette til en eldre VP. Ok, takk Worry ? Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 6.November.2016 Del på Facebook Svart 6.November.2016 (redigert) Har selv renset intercooler på samme motor. Det er enkel jobb, men et par tips. Når du får ut innmaten, legg den i diesel el et døgn og skyll godt etterpå. Det er for å fjerne smuss- og oljeansamlinger på luftsiden. Bruk gjerne en kraftig lampe for å lyse mellom de smale ribbene. Dette for å verifisere at det er renset godt. Når du skal montere, bruk nye o- ringer sammen med vannfast fett. Det er for å unngå korrosjon i overgangen mellom innmaten og huset. Husk også at bytte av eksosbend er en del av 1000 timer service... Redigert 6.November.2016 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Hekkbølgen Svart 6.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2016 Har selv renset intercooler på samme motor. Det er enkel jobb, men et par tips. Når du får ut innmaten, legg den i diesel el et døgn og skyll godt etterpå. Det er for å fjerne smuss- og oljeansamlinger på luftsiden. Bruk gjerne en kraftig lampe for å lyse mellom de smale ribbene. Dette for å verifisere at det er renset godt. Når du skal montere, bruk nye o- ringer sammen med vannfast fett. Det er for å unngå korrosjon i overgangen mellom innmaten og huset. Husk også at bytte av eksosbend er en del av 1000 timer service... Takk for tipset. ? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 6.November.2016 Del på Facebook Svart 6.November.2016 Eksosbendet er dyrt, koster over 11000. Kanskje en kyndig inspeksjon er et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 7.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2016 Eksosbendet er dyrt, koster over 11000. Kanskje en kyndig inspeksjon er et alternativ. Tenkte meg det ja. Ikke noe på Yanmar som er billig.. ? Blir inspeksjon i første omgang. Noen som vet tid på å demontere og montere varmeveksler, intercooler, oljekjøler og 6 dieseldyser. Har sendt ut forespørsel til div marina på pris og da er det kjekt å vite om de fører timer med gaffel eller ei.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Kjøpte meg et rustfritt fra ebay http://m.ebay.com/itm/Stainless-Steel-Mixing-Elbow-Replaces-YANMAR-P-N-119773-13501-/332019982307?nav=SEARCH ligger i skuffen, tenkte å bytte når det blir litt mildere i været. Noe Rimeligere enn 11k... er det forresten vanlig eksospasta som gjelder som tetning her, noen som har tips? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
TideRace Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Denne vil jeg gjerne høre mer om. Har sett disse på Ebay og det frister å bytte ut det originale med et i rustfritt. Imidlertid sies det at det ikke er så lurt å blande inn enda et metall (les: rustfritt) på blokka med hensyn til galvanisk korrosjon. 6LP er generøst utstyrt med anoder, men likevel? Noen som kan noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Jeg har også prøvd det rustfrie bendet. Det ble satt på i vår, og jeg er spent på å se om det er noen forskjell på anodene. Helt like forhold er det jo ikke i år i forhold til årene før, men det kan jo være interessant å se. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Eg sveiste syrefast til min 6lya-stp. Må bytte zink kvart år. Ikkje alle er heilt oppspiste, men de heldt ikkje to sesonger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Elmer Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Er det noen som vet hvor jeg kan levere oljekjøler, varmeveksler og intercooler for rens og trykktesting i Oslo område? Samt test av dieseldysene? Kjekt å gjøre slikt arbeid nå mens båten likevel ikke brukes. Vurderer å leie inn en mekaniker til å hjelpe meg med å ta dette ut. Hvor lang tid bruker man på å demontere kjølerne som nevnt over og dysene? Vestfold Elektrodiesel i Stokke er forhandlere av Yanmar og utfører service på disse. Jeg har bare hørt skryt om dette verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.