Jump to content

Demontere kjølere og dieseldyser Yanmar 6LPA, tips.

Hekkbølgen

Recommended Posts

Et rimeligere alternativ for sjekk av varmeveksler og intercooler er bedrifter som gjør service på radiatorer. Feks Radiatorservice

Hvorfor plukker dere av alle disse kjølerne for rens kontra rens på plassen?

Eneste argumentet må jo være ladeluftkjøleren som kan ha smuss på luftsida. De andre kjølerne risikerer man bare lekkasjer etter montering på ved å demontere for rengjøring. Forutsetter at sink har vært byttet, system konservert ved langvarig stans etc. slik at man ikke frykter tæringsskader som må inspiseres bedre. Ut over det er det kun bakdeler med å demontere kjølerne for rengjøring om man har tilgang på skikkelig CIP utstyr for sirkulasjonsrensing.

• 1 måned senere...

Ser litt hvitt og irring på endelokket på oljekjøleren. Er vel greit å gå gjort noe med dette.. Hva er årsaken til dette?

Jeg har også denne irringen, bare litt mer. Kan det være at pakningen har fått kjørt seg litt ved bytte av sink? Første gang jeg skiftet sink roterte hele lokket da jeg skulle løsne sinkpluggen. Tenkte å gjøre rent og bytte pakning ved neste skifte av sink.

• 5 måneder senere...

Da er 1000 t servicen utført og det ble dyrt.. 30.000.. da har de i tillegg byttet vann og septikkmåler og jordet aksling til motor.  Brukte Vollen slipp i Asker som er merkeverksted for Yanmar. Dysene ble sendt til Vestfold elektrodiesel. Kjølerne ble bare behandlet med syrevask av et eller annet slag. Verkstedet mente at det ikke var nødvendig å demontere de og rense de "manuelt" da de kunne se hvor hva som kom ut ved syrevasken. Stusset egentlig litt på det, spesielt oljekjøleren, da jeg ser hvitt og grønt belegg på utsiden av endelokket bak på oljekjøleren. Intercooleren ba jeg om at de skulle rense spesielt på luftsiden pga av mangel på ca 100 omdr på maks. Varmeveksleren tror jeg nok er grei da jeg aldri har hatt problemer med temperaturen, selv etter 30 min på full gass.

men fikk jeg de 100 omdr jeg manglet (egentlig 250 for jeg har gått ned en tomme på propellstigningen).. Nei..

BjornLie skrev for 9 timer siden:

Du skriver at du ba de sjekke intercoooler spesielt, men hadde de den ut for skikkelig rensing også på luftsiden? Se min kommentar tidligere i din tråd hvor jeg hadde mine intercooolere ute for rens og det var MYE møkk på luftsiden...

Ja jeg ba de rense luftsiden av intercooleren mtp dritt som igjen reduserer luft videre og dermed mangel på de omdr jeg skal ha. Men så ble ikke gjort.

hanto1 skrev for 8 timer siden:

For 30k må de jo ha gjort mere enn systemrens av kjølere, bytte 2 følere og sjekket dyser?

De har vel gjort det man skal jf serviceboka på yanmar ved 1000 t.

Renset alle kjølerne

skiftet sink

sjekket impeller, den var grei så den ble ikke byttet ( den er nå 5 år)

byttet kjølevæske

skiftet regreim

skiftet olje på motor og gir samt alle filtre ( tross at jeg ba de skriftlig i mail om ikke å gjøre dette da jeg gjorde det for 10 motortimer siden ifm vinterkonserveringen. De har ettergitt den delen av regningen)

justert ventiler

dyser ut og sendt på sjekk

smurt opp gass/gir vaier

Byttet giver til septik og vanntank

jordet akslinger

så litt har de gjort. Får dessverre litt inntrykk av at de har sinnsykt mye å gjøre, så de tar det som må tas og ikke det kunden etterspørr.

BjørnLie:

Kan man rense luftsiden av intercooleren uten å demontere og ta den ut fra motoren?

Hekkbølgen skrev for 12 timer siden:

BjørnLie:

Kan man rense luftsiden av intercooleren uten å demontere og ta den ut fra motoren?

Du må demontere den for å gjøre det skikkelig da lufta går gjennom en sylindrisk formet innmat. Se bilde under:

th.jpg

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

For å illustrere bedre, se sprengskisse under som viser luftas bevegelse gjennom innmaten. Det er mao viktig at den blir demontert for en skikkelig rens og det som overasker meg er at et Yanmar forhandler ikke gjør det som er beskrevet i service programmet til Yamnar. Den skal renses ved hver 1000 time...

Int.jpg

Sjeldenutpå skrev for 13 timer siden:

Eg demonterte og rensa min intercooler i vår. Den  såg såpass grei ut når eg kikka inn på røra før demontering, at eg vurderte droppe det, , men du verden så skittent det vart i stampen.

Er det vanskelig å demontere intercooleren for en med begrenset mekke evner? Hadde vært greit å få gjort det.

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Hekkbølgen skrev for 20 timer siden:

Det står det skal tas og regner med de har skrudd av og sjekket, men har glemt å spørre. Det er ikke byttet iallefall.

Merk at det SKAL byttes hver 1000 timer service. Har de ikke gjort så.har de fulgt serviceprogrammet til Yanmar

Hekkbølgen skrev On 3. juni 2017 at 12.06:

Er det vanskelig å demontere intercooleren for en med begrenset mekke evner? Hadde vært greit å få gjort det.

Det er ikke noe problem å demontere selv. Se tidligere i tråden hvor jeg beskrevet hvordan det gjøres.

BjornLie skrev for 3 timer siden:

Merk at det SKAL byttes hver 1000 timer service. Har de ikke gjort så.har de fulgt serviceprogrammet til Yanmar

Jaja da har de juksa litt da. Gjorde det samme med min 5 år gamle impeller. De hadde den ut og sjekka at den var fin også inn igjen. Blir det lekasje og skuta går ned får jeg sende regning til verkstedet da. Jeg er lang fra kompetent nok på mekking til å argumentere mot et merkeverksted. 

tilplan skrev On 11/7/2016 at 22.39:

Jeg har også prøvd det rustfrie bendet. Det ble satt på i vår, og jeg er spent på å se om det er noen forskjell på anodene. Helt like forhold er det jo ikke i år i forhold til årene før, men det kan jo være interessant å se.

Kan vel ikke akkurat si at det har vært noen stor forskjell på sinken. Hvis det var forskjell, så var det i så fall mindre forbruk av sink. Samtidig med bytte av bend ble det også for første gang byttet på dieselkjøler. Det kan spille inn. Hadde også lengre periode med ferskvann i kjølekretsen sist vinter. Har benyttet sink fra Maritim de siste årene.

Angående eksosbend så vil ikke syrefast ha noe å si for anoder på motoren. På de gamle JH motorene var de orginalt i syrefast, men det gir jo mindre ettersalg.

Man sjekker bendet på 1000 timer og bytter hvis nødvendig, de kan godt holde mye lengre.

Dyser demonterer man enkelt selv med glidehammer, litt kronglete og løsne holdere til dyserør

Alle kjølere utenom ladeluftkjøleren/intercooler kan man med fordel bare rense på plass med systemrens. Demontering og vasking av deler tar jo noe tid og skal man betale 1000 kr timen så blir det fort noen kroner, men jobben er ikke spesielt vanskelig. Trykktest etterpå på radiator verksted, koster betraktelig mindre. Skal verkstedet ta full pakke på alle kjølerne blir det fort 30K , i tilegg kommer dyser etc

• 8 måneder senere...

Forsøker å løsne intercooleren nå uten å komme i mål. Har løsnet på 5 stk skruer merket nr 16. Skrue nr 20 og 23, samt 2 stk nr 21. Intercooleren er løs på siden mot baugen, men akter sitter den støpt. Har forsøkt å sparke litt forsiktiguten at de rikker seg. Har merket med rød ring de skruene jeg har løsnet. Hva overser jeg?

Planen var å kjøre den til Radiatorservice for rens. Forslag? ?

80F980C8-3930-4D02-940A-FA36B7819499.jpeg

• 2 uker senere...

Har vært en tur i båten igjen for å forsøke å skru ut intercooleren. Fant en skrue til på undersiden bakerst på intercooleren og da ble den litt løsere. Men får den fremdeles ikke av. Mulig den sitter fast i slangestussen mellom intercooleren og turboen. 

Har gjort følgende:

Løsnet på 2 lange gjennomgående skruer på siden av intercooleren, bilde 2

Har fått av vannslangen og og ut av intercooleren

Skrudd av 5 skruer mellom intercooleren og motoren, bilde 1

Skrudd av 4 skruer under intercooleren, bilde 3 og 1

demontert braketten som holder gasswiren, bilde 4

Men får ikke av slangen mot turboen, bilde 5 Har vurdert å skjære den av, men forsøket med råd her først.

Noen som kan hjelpe en amatørhobbymekaniker? 

2FD317A7-D263-4A8E-92F5-F9466F7F264D.jpeg

F1C45B89-7066-45DB-A459-3980B188DC6F.jpeg

79F85C54-DD88-472B-9EF3-AFD31AEDE5AC.jpeg

0112C4A4-E821-4C08-8828-9127D163814C.jpeg

A05DDDAB-2E82-408E-9F8B-B967E7F7B221.jpeg

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...