Hekkbølgen Svart 8.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Da har jeg fått ut i intercooleren. Måtte skjære i stykker gummistussen mot turboen. Den satt godt og hadde ikke kommet av ellers. Spørs om jeg bør ta ut oljekjøleren også, bilde 3. Endelokket ser ikke helt bra ut. Enten så har Yanmar verkstedet som tok 1000t service ifjor vår ikke byttet sinken på oljekjøleren eller så har de ikke skrudd den til skikkelig da det er tegn på lekkasje fra sinkpluggen. Eller tar jeg feil? Skulle levere intercooleren til Radiatorservice for syrevask, men de hadde lite lyst til å åpne den. Isåfall var det på eget ansvar hvis de ødela noe. I tillegg måtte jeg selv skaffe nye pakninger og o ringer når den skulle settes sammen igjen. Så da ble det til at jeg leverte den til Fuglevik båtservice. Stoler ikke på lokal Yanmarverksted etter forrige runde.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Om det er til hjelp, så har jeg varenumrene på pakningene til oljekjøleren 119175-33360 Pakningssats (den lille) 119175-33370 4 inch gasket (den store) Jeg ville ha åpnet dekselet for sjekk. Mulig det ligger sink-rester og sperrer for der inne også. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 8.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 (redigert) Høres bra ut Worry. Takk ? Hva er beste løsningen for å vaske av saltet som er på endelokket? Redigert 8.Mars.2018 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Saltsvetting fra zinkstavene er irriterande vanleg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chiefengineer Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Jeg har alltid teflontape rundt gjengene til sinkpluggen og har aldri hatt problemer med saltavleiringer her på noen motormerker jeg har hatt. Yanmar motorer har ofte mange sinkplugger, mener min forrige hadde 5 eller 6 inkl. gearet. Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Er spent på om du får mer turtall! Har selv samme motor på en baltic og som mangler et par hundre omdreininger. Håper det hjelper å få renset den. Kunne nesten tenkt meg å gjøre det selv på min. Men må den trykktestes etterpå? Min har gått ca 850timer. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 8.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 (redigert) Skrujeden skrev 7 minutter siden: Er spent på om du får mer turtall! Har selv samme motor på en baltic og som mangler et par hundre omdreininger. Håper det hjelper å få renset den. Kunne nesten tenkt meg å gjøre det selv på min. Men må den trykktestes etterpå? Min har gått ca 850timer. Jeg spurte Fuglevik båtservice om de trykktestet og det gjorde de i utgangspunktet ikke. Men det er kanskje best for å være sikkert. Jeg stoler på mekanikeren og kommer ikke til å trykkteste min. Ja jeg håper på de siste omdr er på plass. Nå har jeg sandblåst bunnen, balansert og pollert propellen hos Winrace, justert ventilene og gjort alt annet som skal gjøres. Ifølge Yanmar skal kjølerne åpnes og renses på 1000 timer. Redigert 8.Mars.2018 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 (redigert) Chiefengineer skrev 1 time siden: Jeg har alltid teflontape rundt gjengene til sinkpluggen og har aldri hatt problemer med saltavleiringer her på noen motormerker jeg har hatt. Dette tipset kan jo være smart. Linker du til den teflontapen, Chief, så jeg forstår deg riktig. Hekkbølgen, hvordan ser andre siden av oljekjøleren ut ? Noe salt der, eller helt fin ? Der må oljefilteret av for å få av lokket. Redigert 8.Mars.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Angående teflontape, tenker jeg det er lurt å bare ta litt ytterst, sånn at man øker sjansen for metallkontakt lenger inne... Men jeg aner ikke. Har sett klare anbefalinger om å bruke dielektrisk grease også, med fokus på at man må fylle alle mellomrom, og at elektrisk kontakt blir det alltid likevel, det kan sjekkes med ohmmeter. Jeg melder pass egentlig... Jeg vil anbefale raus bruk av passende guffe rundt o-ringer osv. når intercooleren settes sammen igjen. Og angående trykktest, så ville jeg uansett tatt det. Veeeeeeeeldig synd om du kjører i lang tid med noen prosent sjøvann i innsugslufta... Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Jeg er kanskje litt forutsigbar, men for folk som vil prøve selv, anbefaler jeg en runde på Tony's tips: https://www.sbmar.com/category/articles/marine-aftercoolers/ Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 arnearmoa skrev 25 minutter siden: Angående teflontape, tenker jeg det er lurt å bare ta litt ytterst, sånn at man øker sjansen for metallkontakt lenger inne... Men jeg aner ikke. Tanken er absolutt korrekt men gjengene skjærer seg nok godt gjennom, du kan måle med et mulitmeter for å sjekke om du har kontakt i tilfelle. Det kan brukes en hvilken som helst teflontape, biltema etc. har sikkert gode alternativer. Husk å legge den med den veien du skrur inn, dvs. tvinne den på i samme retning som innskruving av pluggen i hullet, ellers blir det fort krøll og oppflising. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Her er bilde fra forkant av oljekjøleren. Litt irr og slikt. Men betydelig mer saltrester på den andre enden som trolig stammer fra sinkskruen. Fuglevik båtservice ringte tidligere idag. De hadde åpnet intercooleren, uten problemer. Inni fant de rester av en gammel impeller.. Når jeg ser i historikken til båten (verkstedregning) hadde forrige eier en hendelse i 2012 hvor han mistet kjøling og da ble det skiftet impeller. Trolig er det rester av denne impelleren som nå er funnet. Når jeg hadde motoren på 1000t service ifjor ble impelleren tatt ut, sjekket og funnet ok og satt inn igjen. Denne er mao fra 2012. Jeg har aldri hatt kjøleproblemer selv etter 30min på full gass. Får ta ut impelleren å bytte før sjøsetting. Skal forsøke å skru av oljekjøleren over helga. Noen som har tips til fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 13.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Da har jeg fått demontert oljekjøleren. Var litt overflatetæring pga av lekkasje fra saltvannskretsen. Skal levere den til rens så blir det nok bra. Gikk veldig greit å demontere den. Oljekjøleren hviler oppå en brakett og er festet til denne med to metallbånd. Når de er løs er det bare å løsne sjøvannslangen inn og ut samt olje inn og ut så er den løs. Skrudde av oljefilteret så det ble litt bedre plass. Var lettere å skru av oljerøret mellom. Otor og kjølerrett under oljefilteret. De to 28mm skruene som fester oljerørene nærmest oljekjøleren satt bomfast. Blir spennende å se om jeg får alt på plass igjen etterhvert.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 25.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 (redigert) Da er kjølerne tilbake fra rens. Veldig fornøyd med servicen på Fuglevik båtservice ? fikk montert kjølerne ikveld uten større problemer (og ingen skruer til overs ?) Så da er det bare å vente på at isen bryter opp og båten får vann under kjølen. Første bilde er av intercooleren etter rens mens siste bilde er før. En viss forskjell. Sinken i oljekjøleren var helt borte. Mystisk siden de andre var ganske greie. Spørs om de ble skiftet i fjor som jeg betalte for hos et yanmarverksted i Oslo... Redigert 25.Mars.2018 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 20.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Da har jeg sjøsatt båten og fått testet litt. Båten ble litt kvikkere etter rensen, men mangler fremdeles 100 omdr. Fikk 29.0 knop med full dieseltank og tom vanntank alene ombord og det er jo ikke noe å si på det på en halvplaner med aksling og kjøl ? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 29!!!! Ja det får man si, greier vel 23 alene med Balticen, men har 240 hesters versjonen da... så jo ut som de gjorde en bra jobb, kosta mucho? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Hekkbølgen Svart 21.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Whiskey skrev for 7 timer siden: 29!!!! Ja det får man si, greier vel 23 alene med Balticen, men har 240 hesters versjonen da... så jo ut som de gjorde en bra jobb, kosta mucho? Jeg de- og remonterte selv og leverte de til Fuglevik båtservice som tok ca 5000 for jobben. Var innom Radiatorservice på Kolbotn først, men han ville ikke gi noe garanti hvis han ødela noe nør han åpnet kjølerne. Han pleide stort sett å få innmaten som han renset. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.