Jump to content

HS80AE gir på VP D6-370 "subber" i fri


Brigg

Recommended Posts

Brigg skrev for 2 timer siden:

Tid for etterkalkyle.

 

Det ble ikke satt opp noe budsjett i forkant av overhalingen av giret. Med de erfaringene jeg hadde knyttet til denne type arbeid hadde jeg egentlig ingen forutsettning for å sette opp noe budsjett. Men en etterkalkyle er mulig å få til, og det kan jo være av interesse for andre som vurderer å overhale et tilsvarende eller lignende gir.

 

Delekostnadende ble slik:

kr 16.100 for clutch- og sealkit, en ny låsefjær til clutchpakken, fire nålelager og to oljefiltere

kr   1.400 for øvrige lagre

kr   3.700 for shims og rullesett til demperplata

kr      350 for ny ATF-olje

kr   1.000 for locktite og diverse annet småtteri.

kr 22.550 totalt

 

I tillegg har jeg kjøpt verktøy for rundt 1.000 kr. Det kan hevdes at dette var nødvendig fordi garasjeverkstedet i utgangspunktet var for dårlig utstyrt, og at det derfor ikke er relevant i etterkalkylen for overhalingen. Men indikatorklokken til 300 kr får jeg neppe bruk for igjen, slik at denne kan være relevant som kostnad i dette prosjektet.

 

I tillegg har jeg brukt mye tid. Både ute i garasjen, men også på å skrive i denne tråden. Men uten alle tips og råd som har kommet gjennom denne tråden har det ikke vært mulig for meg å gjennomføre dette. Tusen takk for hjelpen til alle som har bidratt, og spesielt til Hulda, Liberty og Komodo som har vært veldig aktive i tråden og veldig hjelpsomme.

 

Sjekket du noen pris på nytt gear i forkant?

 

Mener at et hydraulisk gear (KMH) til Yanmar 340 hk kostet ca 33-34 tkr for noen år siden. Om dette ligger i samme størrelsesorden kan det bety at det vil bil rimeligere å kjøpe et helt nytt gear om noen er avhengige av å benytte et verksted til å utføre jobben og det ikke er overhalte gear i systemet å få tak i.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 15 minutes ago:

Sjekket du noen pris på nytt gear i forkant?

 

Mener at et hydraulisk gear (KMH) til Yanmar 340 hk kostet ca 33-34 tkr for noen år siden. Om dette ligger i samme størrelsesorden kan det bety at det vil bil rimeligere å kjøpe et helt nytt gear om noen er avhengige av å benytte et verksted til å utføre jobben og det ikke er overhalte gear i systemet å få tak i.

 

Til fratrekk kommer underholdningsverdien av å følge overhalingen. Den er verd 5000 spenn. Og verdien av erfaringsoppbyggingen av å foreta en slik perfekt overhaling, enda 5000 spenn, minst. Det hadde ikke vært det minste gøy om Brigg hadde gått bort og kjøpt seg et nytt gir.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 52 minutes ago:

 

Til fratrekk kommer underholdningsverdien av å følge overhalingen. Den er verd 5000 spenn. Og verdien av erfaringsoppbyggingen av å foreta en slik perfekt overhaling, enda 5000 spenn, minst. Det hadde ikke vært det minste gøy om Brigg hadde gått bort og kjøpt seg et nytt gir.

Helt klart, særdeles bra jobb utført og godt dokumentert. Er perfekt eksempel på hva man kan oppnå med god ordensans, mekanisk innsikt litt over gjennomsnittet samt det å ikke være redd for å ta egne beslutninger der det er nødvendig da man vil få svært mange sprikende råd underveis ved å eksponere jobben her på baatplassen. Nå har dette sikkert også bidratt til at Brigg har reflektert ekstra nøye over enkelte ting før han har tatt sine beslutninger og kommet i mål på en meget bra måte med dette.

 

Men sett i betraktning at ikke alle båteiere har mulighet til å komme i mål met et slikt prosjekt på egen hand så kunne det være av interresse å vite hva nyprisen er med tanke på at et verksted også ville brukt en del timer på denne gearboksen der man som kunde ville bedt om dokumentasjon på at alle klaringer etc. er innenfor toleransegrensene, akkurat som Brigg har utført under denne jobben.

Link to post
Share on other sites

Nyprisen i VP katalogen er drøye 80 båtlapper. Har også sett de på ebay til noen og tredve + frakt fra USA og moms. Så at det har vært regningsvarende å gjøre denne jobben selv er det vel ingen tvil om. 

 

Men det hadde vært interessant å vite hvor mye tid en proff mekaniker som har alt nødvendig utstyr tilgjengelig og er trent på slike gir hadde behøvd på en slik overhaling. Jeg har en mistanke om at det ikke er så veldig mange timer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

En gang i verden tok jeg fagbrev ('paragraf 16- kandidat') som mekaniker. 'Overhalte' en 10-trinns girkasse i løpet av en liten dag. Dog var dette en girkasse som yrkesskoleelevene hadde som avgangsprøve, hadde vært plukket fra hverandre og satt sammen en rekke ganger. Smågutta i klassen var dypt imponert over gammer'n :-) Så en trenet mekaniker bruker ikke mange timene.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg byttet olje og filter på giret etter 27 driftstimer innkjøring.

 

Oljen virket ren og pen, og giret fungerer akkurat som det skal. Alt vel så langt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...