Jump to content

HS80AE gir på VP D6-370 "subber" i fri


Brigg

Recommended Posts

Et spørsmål angående ytterringer: Er det slik at disse er standardiserte slik at når jeg kjøper nytt lager med yttering så passer denne rett inn i girhuset? Jeg antar at det er standardisert etter en eller annen DIN eller ISO-standard, men det vil være greit å få dette bekreftet slik at jeg ikke risikerer overraskelser når ting skal monteres igjen.

 

Og takk for alle tips om steder som tilbyr lagre og annet jeg har behøv for å anskaffe.

 

Hvis du finner et nummer på enten inner- eller ytterringen på lageret kan du gå inn på denne siden og se om du finner lageret: http://www.skf.com/no/products/bearings-units-housings/index.html  (mulig du må registrere det)

 

Hvis det er et standardlager finner du igjen koden. Når du bestiller et nytt lager med samme kode er det en garanti for at lageret er eksakt likt. De mål som er viktige for deg er jo lageret ytterdiameter, lagerets innerdiameter, og hvor mye lagetet bygger i lengde. Stemmer nummeret trenger du ikke tenke på disse tingne. På et radialkulelager sitter det ofte en stål eller gummitetning på en eller begge sider, dette har også en kode. Inne i gearkasser er det imidlertid bare åpne lager, da disse får smøring av gearoljen og fremmedelementer ikke er noe tema.

 

Det er imidlertid greit å være obs på at noen produsenter bruker lager som ikke er standardvare. Dvs. at du ikke finner dem i katalogen. Forskjellen kan være at de er produsert med en avvikende innerdiameter, med en ansatskrage, eller andre små forskjeller som gjør at du bare må bite i det sure eplet og kjøpe originallager. Et fellestrekk er at det er maskinkomponenter som blir produsert i svært store serier. Ekslempel kan være forhjulslager til en VAG bil.

 

Du kan lese litt grunnleggende om indeling av type lager og terminologi i dette heftet på Industriskolen http://docplayer.me/5668470-Maskinelementer-og-reparasjon-vg2-industriteknologi.html

 

 

Hvor du skal handle lager har jeg lite tips på. Det eneste jeg kommer på av lagerleverandører i Trondheim er et firma som heter Abra http://www.abraas.no/ Om de er billige har jeg ingen ide om, men de skaffet den gang noen tommedimensjoner som vi ikke fikk tak i andre steder. For min del hadde jeg bare gått til en av de lokale maskinforretningene her i Fredrikstad (Industrihydraulikk, Ahlsell eller Tools), fortrinnsvis der jeg kjenner noen som gir meg god rabatt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Da ble det et grunnkurs i lagerkunnskap også i denne tråden. Veldig bra.

 

Jeg har handlet hos Abra på Lade noen ganger, riktig nok ikke lager men tetninger og o-ringer. Proffe folk som yter god service, og prisene har ikke skremt meg så langt.

 

Fikk meg et par timer kvalitetstid i garasjen sammen med min nye kompis Dremel, og da er lagrene demontert fra både mellomaksel og utgående aksel. Trustlageret på utgående aksel er forholdsvis kraftig og krevde mye sliping og bestemthet ved bruk av hammeren før det gav seg.

 

Jeg poster lagernummerene, det kan jo hende at andre får bruk for dette en gang. Dette er altså et ZF HS80AE gir fra 2005.

 

4 stk      nålelager på inngående aksel     2350

1 stk      lager på inngående aksel fram   Timken 3872

1 stk      lager på inngående aksel bak     Timken X33207 Isoclass

1 stk      lager på mellomaksel fram          Timken X32209 / NY X0250

1 stk      lager på mellomaksel bak            Timken X33207 Isoclass

1 stk      lager på utgående aksel fram      Timken JW6049

1 stk      lager på utgående aksel bak       Timken X32212 / 599 70 / NT 0250

 

Nålelagerene som sitter under drevene i clutchene er merket med 2350, og ikke noe mer enn dette. Jeg får ikke noe treff når jeg googler dette, så jeg er usikker på om dette er nummeret på lagrene eller om det betyr noe annet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Godt jobba, da begynner det å nærme seg tida for å skaffe nødvendige deler, tenke på rengjøring, kontroll av deler og montering.

 

Det ser ut som at de fleste av disse langerene er greie å få tak i, om man må bite i det sure eplet og gå veien via forhandler på en eller to enkeltdeler er det ikke så ille oppsummert.

Link to post
Share on other sites

Timken 2350 som linken viser til er vel et konisk rullelager. De lagrene jeg ikke finner er nålelagrene inne i clutchhuset.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg - kan det være til hjelp å søke på de dimensjonene du har tilgjengelig på denne SKF siden ?:

 

http://www.skf.com/group/system/ProductSearchResult.html    (klikk på "By Dimension" dersom den "husker" 2350)

 

Om du legger ut dimensjonene på nålelager'a så kan vi rote litt rundt   :crazy:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nålelagerene er av den åpne typen, jeg kjenner ikke til om det er noen spesiell betegnelse på disse.

 

bilde

 

Indre diamete er 40,0 mm, ytre diameter 45,0 mm. Har da målt aksel og lageret utvendig når det ligger rundt akselen. Bredde 16,4 mm. Alt dette i følge mitt skyvelære.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nei, tror ikke det er ødelagt. Lageret er åpent slik at det i prinsippet holdes sammen av drevet som ligger utenpå lageret. Jeg la skrutrekkeren mellom når jeg skulle ta bildet bare for å vise at lageret er av denne typen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

16,4 er største bredde, dvs utvendig på plastringen som holder rullene. Jeg har ikke målt selve rullene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det ble lange dager på jobb den siste uken, så det har ikke blitt så mye gjort i dette prosjektet. Og så har det vært et snev av vinter i Trøndelag, så det er kanskje like greit å gjøre noe annet enn å stå ute i en usolert garasje når termometeret viser 15 blå.

 

I går var jeg ute på kysten og så etter båten, og fikk vasket ferdig under motor og dørkplaten som er demontert for å få ut giret. Dvs., det er så trangt under motoren at det er vanskelig å komme til for å vaske skikkelig. Men jeg fikk tatt ganske mye, og så fikk jeg vasket skikkelig under giret og ellers der jeg kom ordentlig til.

 

bilde

 

Og så har jeg undersøkt litt rundt disse merkelige nålelagerene.

 

bilde

 

Jeg finner ut at disse kalles nålekrans-lager på norsk, men da som en hel ring uten åpningen som er vist på bildet. På engelsk betegnes de som needle roller cages bearings. Disse finnes som hele ringer, og som en såkalt split-type. Da består lageret av to halvdeler som settes sammen til ett lager. I og med at lageret er omsluttet av drevet vil ikke disse to halvdelene holdes på plass uten mulighet til å bevege seg.

 

Den varianten som jeg skal ha tror jeg betegnes roller cages bearings, single split type. Dvs. at lageret har en åpning.

 

Ringen som holder nålene er av kunstoff. SKF-katalogen beskriver en type ring som er støpt av "glass fibre reinforced polyamide 66". Disse har koden TN i tabellene. I tillegg bruker de koden VG052 som betyr "single spilt cage of polyethersulfone" Kanskje er det denne som jeg skal ha?

 

Lagrene betegnes (i alle fall av SKF) som K 40x45x17. Dette er da med hel ring. Jeg måler bredden på lageret (utvendig på plastkransen) til 16,4 mm. Det nærmeste jeg finner i ulike kataloger er 17 mm bredde, neste dimensjon mindre enn dette er 13mm.

 

Men uansett; Jeg finner ikke "mitt" lager i katalogene. Hos SKF burde dette vært betegnet f.eks. K 40x45x17 VG052. Så dette kan tyde på at disse lagerene er litt utenfor main streeam, og at de kanskje må bestilles fra Volvo eller eventuelt fra imortøren av ZF-girene dersom dette er mulig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

 "glass fibre reinforced polyamide 66". Disse har koden TN i tabellene. I tillegg bruker de koden VG052 som betyr "single spilt cage of polyethersulfone" Kanskje er det denne som jeg skal ha?

Polyamid er et finere ord for nylon. Polyetylen er kanneplast. Det er altså snakk om glassfiberarmert termoplast i ringen. Har lageret ditt det?

 

 

Lagrene betegnes (i alle fall av SKF) som K 40x45x17. Dette er da med hel ring. Jeg måler bredden på lageret (utvendig på plastkransen) til 16,4 mm. Det nærmeste jeg finner i ulike kataloger er 17 mm bredde, neste dimensjon mindre enn dette er 13mm.

 

Men uansett; Jeg finner ikke "mitt" lager i katalogene. Hos SKF burde dette vært betegnet f.eks. K 40x45x17 VG052. Så dette kan tyde på at disse lagerene er litt utenfor main streeam, og at de kanskje må bestilles fra Volvo eller eventuelt fra imortøren av ZF-girene dersom dette er mulig.

Som antydet i innlegget over kan det tenkes at dette lageret ikke er hyllevare i maskinforretninger. Har du undersøkt me Abra e.l.? Hvis de rister på hodet må du nok gå til volvo eller en ZF forhandler.

Link to post
Share on other sites

Ringen består av en eller annen type plast/kunststoff. Den er ikke av metall.

 

Har ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket med Abra eller andre. Jeg nevnte for øvrig Abra på Lade i et tidligere innlegg. Jeg ser på hjemmesidene deres at de har flyttet fra Lade til Østre Rosten siden jeg handlet hos dem sist.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det har kommet tydelige råd tidligere i tråden om å bytte alt når kassen først er åpnet. Og dette er en metode jeg i utgangspunktet har sansen for.

 

Det vil uansett være mulig å skaffe nye lagre, enten fra en lagerbutikk eller fra Volvo/ZF. Når jeg har brukt tid på å sette meg inn i lagertyper og betegnelser er det først og fremst fordi jeg synes det er lærerikt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Skjønner, men her er et tips til.

 

Vask lageret grundig med white spirit og blås det rent med pressluft. Ta en lupe og gransk alle rullene for skader. Vri sakte rundt slik at du får sett 360 grader av overflaten. Ser du ingen skader er det trolig klart for et nytt liv i gear kassa. Dette er jo som nevnt ikke et komplett lager. Lagerbanene består av aksel og boss, og de får du ikke skiftet uansett.

 

På den annen side; får du lett tak i et nytt er det jo lite å lure på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...