Jump to content

Korleis løysa stålboltar som sit langt inne i alu?


Ask

Recommended Posts

Det med torx kan vera ein god idee, men boltane er i forseinka hol 3-4 cm inne i godset, at eg vil aldri koma til å få ut att bitsen om den heng fast. i umbrakobolten.

 

bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bilete er bra, men eg er dårleg på data og har for lengst gjeve opp å legga inn bilete her på BP.

 

Får du det ikke til så kan du sende det til ingar@baatplassen.no så skal jeg legge det inn.

Vet du fabrikat/modell?

 

 

 

Apropos dette så ville det vært nyttig å vite ca hvor mye moment bolter tåler før de knekker.

 

Nå har jeg funnet et dokument som forteller alt om unbrako, inklusive hvilket moment de tåler. (Se side 38 for mm-dimensjon)

Da kan man bruke momentnøkkel og stoppe før de knekker, for så å planlegge alternative metoder. Synes MR.Hildes forslag er det beste så langt.

 

Men da må man vite tykkelsen på boltene, noe man kan finne ut ved å måle diameter på hodet.

Link to post
Share on other sites

finnes da vel umbrako sett på alt fra 10 cm til 30 cm i lengde :confused:  

har selv et sett fra 3 eller 4 mm og opp til 12 mm hilti , de er ca 20 cm lange selv den minste av dem  :thumbsup:

 

finnes og en koppnøkkel for umbrako der du kan kappe en vanlig umbrako og sette i koppnøkkel  lik den ivar linket til  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ingar - Unbrako hodet befinner seg 30-40mm innsenket.... og da er det ikke lett å finne egnet måleverktøy.....

 

Det er da noe som heter å føle seg fram  :lol:   er 4mm slakk og 5 ikke kommer inn er det nærliggende og tenke   3/16 tomme  4,762 mm,

men som foreslått før sjekk manualen,

og denne er grei,

 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

..dæsikken-hoppe-døtte "roger-jo" en krompasser... en sånn har jeg ikke sett på 50år !!!

 

Ivar - ikke bare for å snoke i privatlivet ditt men kan du gi oss ett hint om hva verktøykassa di veier.... har en mistanke om at du er grov til å finne på julepresanger til en hvilken som helst verktøyelsker...

Link to post
Share on other sites

Får du det ikke til så kan du sende det til ingar@baatplassen.no så skal jeg legge det inn.

Vet du fabrikat/modell?

Hei

 

Mange takk for det, Ingar. Eg skal ta bilete neste gong eg er i båten.

 

Takk for avklaring av namnet, Unbraco.

 

Takk til alle andre òg.

Dersom eg kjem til med slagtrekkaren, skal eg freista den òg. Eg skal kjøpa meg eit skikkeleg bitssett.

 

Fortsetting kjem!

 

Ask

Link to post
Share on other sites

..dæsikken-hoppe-døtte "roger-jo" en krompasser... en sånn har jeg ikke sett på 50år !!!

 

Har du rotan vekk? :nonod:

Tja en  "Gecombineerde krompasser met voetjespasser "  Målingen blir avlest i motsatt ende direkte med skyvelære.

eller en fot og krompasser i ett.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

.Ivar - ikke bare for å snoke i privatlivet ditt men kan du gi oss ett hint om hva verktøykassa di veier.... har en mistanke om at du er grov til å finne på julepresanger til en hvilken som helst verktøyelsker...

 

haha, nei den er ikke spesielt tung - desverre. Men har noen kompiser med relativt imponerende verktøysamlinger  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, vi får holde tråden varm så Ask ikke trenger å lete etter den når bilde kommer :)

 

Så, hva gjør at boltene setter seg sånn? Er det korrosjon mellom stål og alu og at det nærmest vokser sammen? Er det mangel på et eller annet middel på bolten da den en gang ble skrudd inn, som gjør det? Skulle de vært satt inn med alu-pasta, slik man gjør på alu-felger?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker kun ALKO EP 70, litium basert vannfast fett som har passert alle tester jeg har fått kjørt mot de fleste pakningsmaterialer.

I jobbsammenheng har vi ofte sett alt Alu og kobber pasta kan være ganske "hissige" så jeg er tilhenger av vannfast fett om ikke temperaturen er for høy.

Begynte å bruke dette fettet i -88 og har hatt mange påhengere hvor nedre vekselhus/girhus og stammebolter er innsatt med dette fettet.

Drev på den tiden med båtutleie så det ble god anledning til å se det virke...

I -92 lærte jeg at temostathusboltene også burde fettes og etter at denne praksisen ble innført har jeg ikke ryke en eneste av disse boltene... og spart mye tid/penger/ergrelse på dette.

 

Bortkasta tid for noen, overkill sier andre - men mitt valg er: kjøper jeg en brukt motor så stripper jeg de utsatte boltene, setter de inn med fett og skruinga går "jukselett" 10 år senere.... pinglete ? tja....  helt nødvendig ? nei...  

Vi er forskjellige.

Skulle kjøpe en Volvo 460 for noen år siden, lav kilometerstand og jeg var snøblind helt til eieren begynte å skryte av at den motoren var så bra at den trang bare oljeskift hver 40000km.... jeg dro hjem uten bil....

Jeg demonterer gjerne bunnpanna og vasker den om jeg har tid... folk er forskjellige, fett er forskjellige, motorer er forskjellige, litt rart om vi skulle være enige om alt da...

 

Så, hva gjør at boltene setter seg sånn? Er det korrosjon mellom stål og alu og at det nærmest vokser sammen? Er det mangel på et eller annet middel på bolten da den en gang ble skrudd inn, som gjør det?

 

Tror det er en blanding av korrosjon og sjøvann som krystalliseres, det er det damene på labben finner når jeg leverer "grått pulver" fra siste skrue-som-måtte-borres-ut jobb 

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

.... Blir så fascinert over den særdeles gode nynorske Ask behersker. Det er liksom Ask og bladfyk og langturseiler Steinsvik som overgår alt :) ....

 

OT, men det måtte bare ut.

 

Hei

 

Det var hyggeleg. Eg jobbar som advokat, og det blir litt skriving i kvardagen. Elles har eg alltid hatt fokus på språk.

 

Her er link til ei god nettsida. www.sprakrad.no

 

Elles var det godt å få oppklart at det heiter unbraco, og ikkje "umbraco". Eg var usikker, og burde sjekka.

 

Mange gode tips i tråden.

 

Fortsetting kjem.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Den amerikanske betegnelsen Allen wrench var opprinnelig et varemerke for Allen Manufacturing Company i Hartford, Connecticut 1943.

Merkenavnet Unbrako uttales på engelsk un-break-o og ble valgt på grunn av lydlikheten med unbreakable. 

Årsaken til den vanlige feilskrivningen av unbrako i Europa kan være at mange produsenter, deriblant IKEA, skriver umbrakonøkkel i sine monteringsanvisninger  :giggle: 

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

På norsk kalles de inseksskruer (skruer med innvendig sekskant).

 

Det er også litt på kanten å kalle dem "unbreakable". Ikke rustfrie inseksskruer er vanligvis laget i meget høyfast stål for at hodet ikke skal sprenges av nøkkelen. De har som regel ingen utpreget flytegrense og er derfor ganske lett utsatt for brudd ved overbelastning. Den lille radien under hodet utgjør en stor kjervfaktor som gjør at hodet lett ramler av ved tiltrekkingen.

 

På grunn av ovennevnte problemer er det en stående regel i den delen av maskinindustrien jeg har hatt mitt virke at en unngår slike skruer der det ikke er helt nødvendig av praktiske grunner. Ellers er inseksskruer nok på vei ut og blir erstattet av torx som ikke krever samme holdfastehet for at ikke hodet skal sprenges av nøkkelen. Men likevel bør en alltid foretrekke vanlige sekskanskruer når plassen tillater det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...