Jump to content

"Mon Bijou" legger planer for ny "langtur"


Tom Rør

Recommended Posts

Gunga Din skrev Just now:

fann på deres havne side att de  fraråder båter som stikker mer enn  1,40..........så det er bare o glemme :lol:

 

Hutting 40  på din bild (om det er en sånn,  stikker 1,60) 

Det tror jeg faktisk at det var ja??

Vi stikker jo en meter, men havnevakten sa at det var helt ok. Jeg stakk tommestokken( ja jeg har med tommestokk?)

ned i mudderet, og jeg stakk den så langt ned med letthet, at jeg ikke var superengstelig.

Jeg kommer ikke til å dra i sånne havner hele tiden, da jeg ikke syntes det var særlig gøy å tenke på at der vi gikk er det tilnærmet tørt ved lavvann.Det skal sies at det faktisk var noen cm med vann i den renna vi gikk i ved lavvann, men langt fra nok til å gå med båt.

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 1 time siden:

-det betyr at det fort blir kritisk med motorstans, tau i propellen etc ...? 

 

?

Hvis man starter motor på lavvann, har man et kjempeproblem.Det første havnesjefen spurte om da vi kom, var om vi hade

de aircondition. Den bør ikke brukes, for da er hel.... ute. Tau i propellen får man ikke på lavvann. Kanskje en kineser, men ikke tau?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en venninne nede i Nederland, og jeg spurte henne om hun var i stand til å oversette dette.

Her er det hun kom med:

No... maybe it is frysk.
It is not Dutch. Alltough frysk is spoken in Friesland and has been regarded as an offial language it is only spoken by a few people in our most northern province

frisisk.JPG.f96e39bebfbd7d28752e7357e30c95dd.JPG

Link to post
Share on other sites

I Leeuwarden i morges fikk jeg en hyggelig overraskelse. Jeg ble spurt om jeg tillot at "Mon  Bijou" ble brukt som kuliss for å ta brudebilder.

Det svarte jeg selvsagt ja til, da det er noe av det koseligste jeg har blitt spurt om :-)

Bråvekte rederinnen, og sa at det ble litt liv og røre en stund, da noen skulle ta brudebilder. Raskt ute av bingen var hun, da damer ser litt annerledes på såntno enn oss gutta. Det ble en fin fotoshoot ?

Grouw som vi er i nå, er som vår nederlandske venn sa vannsportens hovedstad sammen med Heeg.

Vi la oss først langs bredden her, og det var helt ok, men rett utenfor stuevinduene til de som bor i lavblokka ved siden av kan bli litt "too close" 

vi gikk bort på en restaurant 100 m bortenfor, og de tilbød gratis båtplass til sine gjester. Det ble både lunsj og middag der, så da flyttet vi sjarken. Beliggenhet er også viktig når man er på tur.

I morgen har jeg et brennende ønske om å ligge på en sånn gratisplass langs kanalen, da det ser særdeles koselig ut. At det er gratis får man bare ta som en bonus. Det gjenstår å se om vi finner en bare.

Jeg er også mektig imponert over mange av de hollandske stålbåtene. De har en finnish som jeg ikke klarer å se i noen plastbåter. 

Jeg er nesten tilbøyelig til å si at jeg ønsker meg en :-)

Har også i dag tatt noen bilder.

"Danke u"

for at dere følger oss:-)

 

 

 

IMG_5817.JPG

IMG_5819.JPG

45948907-A552-40EB-B760-D8087E0BFC3F.JPG

F2E3FFFA-5137-4757-8F30-9C51D385E87A.JPG

IMG_5829.JPG

IMG_5830.JPG

IMG_5833.JPG

IMG_5837.JPG

IMG_5841.JPG

IMG_5842.JPG

IMG_5843.JPG

IMG_5844.JPG

IMG_5845.JPG

IMG_5847.JPG

IMG_5848.JPG

IMG_5849.JPG

IMG_5850.JPG

IMG_5852.JPG

IMG_5853.JPG

IMG_5855.JPG

IMG_5856.JPG

IMG_5857.JPG

IMG_5858.JPG

IMG_5859.JPG

IMG_5860.JPG

IMG_5861.JPG

IMG_5862.JPG

IMG_5863.JPG

IMG_5864.JPG

IMG_5865.JPG

IMG_5866.JPG

IMG_5867.JPG

IMG_5868.JPG

IMG_5869.JPG

IMG_5870.JPG

IMG_5872.JPG

IMG_5873.JPG

IMG_5874.JPG

IMG_5875.JPG

IMG_5876.JPG

33882BAA-7337-4669-90DF-AF6BD0D9A677.jpg

IMG_5879.JPG

IMG_5880.JPG

IMG_5885.JPG

IMG_5891.JPG

IMG_5892.JPG

IMG_5893.JPG

IMG_5896.JPG

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er flott her nede, og spesielt de litt trange kanalene, der vi i praksis kjører rett utenfor stuevinduene til folk.

Vi gikk fra Grouw ved 11 tiden i dag, og knakk av fra melkeruta og inn til Heeg, som sammen med Grouw er sjøsportshovedtaden i Nederland.

I Heeg la vi oss på en handlebrygge, og ruslet en tur i landsbyen og omegn, så bikkja fikk rørt litt på seg.Vi gikk inn intranga først, men der inne var det ingen plasser.Da vi skulle ut igjen derfra, kom det en tysk seilbåt, som ikke hadde lyst til å slakke opp en tøddel.

Det var på håret at det gikk, og det var ikke hans skyld. Helt stiv i blikket, og gjorde ikke en mine?

Vi gikk deretter til Sloten, hvor vi har hørt at det skal være så fint.

Den er visst på lista til Unesco har vi blitt fortalt. Den skal sjekkes ut om en liten stund.

Oppdaterer med noen bilder etter turen ??

Link to post
Share on other sites

I morgen går turen til Lemmer, hvor vi har blitt tipset om best sted å ligge, samt en bra italiensk restaurant. Etter det blir det å gå over Ijsselmeer til Enkhuisen, hvor vi også ble anbefalt å gjørenet stopp. Der er det en sluse inn til Markermeer, og derfra går vi til Amsterdam.

Sixhaven marina er den mest sentrale, men der har det i følge vår nederlandske venn en lei tendens til å bli pakket smekkfullt.Det var vel Careka som anbefalte Amsterdam Marina her? Mulig det er et bedre alternativ.

Link to post
Share on other sites

En annen som blir svimmel - av å følge denne tråden - er meg! Jeg har nå bestemt meg - Bergtatt skal cruise i samme farvann som deg - i alle fall i Nederland! Her er det bare å planlegge transport av båt, utsetting på egnet startsted i en eller annen kanal og planlegge ferien... Ikke neste år, ikke i 2019, men kanskje året etter? Pøs på med bilder slik at jeg ikke ombestemmer meg! :thumbsup::thumbsup::clap:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 minute ago:

En annen som blir svimmel - av å følge denne tråden - er meg! Jeg har nå bestemt meg - Bergtatt skal cruise i samme farvann som deg - i alle fall i Nederland! Her er det bare å planlegge transport av båt, utsetting på egnet startsted i en eller annen kanal og planlegge ferien... Ikke neste år, ikke i 2019, men kanskje året etter? Pøs på med bilder slik at jeg ikke ombestemmer meg! :thumbsup::thumbsup::clap:

 

Elsker ditt pågangsmot, og positive tankegang Pequod

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 22 minutes ago:

En annen som blir svimmel - av å følge denne tråden - er meg! Jeg har nå bestemt meg - Bergtatt skal cruise i samme farvann som deg - i alle fall i Nederland! Her er det bare å planlegge transport av båt, utsetting på egnet startsted i en eller annen kanal og planlegge ferien... Ikke neste år, ikke i 2019, men kanskje året etter? Pøs på med bilder slik at jeg ikke ombestemmer meg! :thumbsup::thumbsup::clap:

That's the right spirit Pequod????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...