Jump to content

"Mon Bijou" legger planer for ny "langtur"


Tom Rør

Recommended Posts

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Merker ikke noe til det her vi ligger nå. Flaggene gidder såvidt å røre på seg. Skal høre med Hafenmeister når han kommer på runden sin om en drøy time om det er kurant å gå til Helgoland i dag.

 

Kanskje det er et lite vindu slik at dere kommer dere videre. Her er det sol og varmt og en liten bris fra NV. God tur videre. Ringer senere i dag.

Link to post
Share on other sites

Ble ikke tur i dag, da hafenmeisteren sa at man bør gå på høyvann. Det er emten klokka 19 i kveld, eller 08 i morgen. Velger 08 i morgen for å ikke risikere å komme dit i halvmørket. Med min fart, blir det noen timers tur hvis jeg ikke må peise på grunnet høy sjø.

Link to post
Share on other sites

God morgen og god tur videre!

Veldig kjekt å følge dere ute i verden, og jeg nyter de flotte bildene dere sender hjem igjen.

Når det er sagt, så må jeg si at jeg savner de fantastiske bilde dere kom med i fjor. Ingenting matcher den fine naturen vi har her. En annen ting jeg savner er den dokumentasjonen vi fikk om de kulinariske mulighetene som finnes.

Men jeg bare ønsker meg, og krever ingenting!

Jo, en ting til jeg savner, det er ingen som står på hender eller tar et splitthopp i år! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det skulle ikke forundre meg om mor disker opp med å stå på hender eller noe i den duren, og når det gjelder kulinariske utskeielser, er det vel mangel på sådanne som er saken akkurat nå. Jeg følte meg passe snytt i går, da vi besøkte den eldste fiskerestauranten i Cuxhaven.Jeg bestiller sjelden fisk når jeg er ute å spiser, men det tenkte jeg at det var på tide at jeg begynte med. Jeg bestilte kveite, og hjemme på berget, er kveite noe som har bein som i en t-bonestek, men den jeg ble servert var knapt nok døpt, for den hadde sånne små bein, som er grunnen til at jeg ikke pleier å bestille fisk på restaurant. Jeg elsker fisk, men la den komme over yngelstadiet før jeg får den på tallerkenen?

Når det er sagt, hadde vi litt av en tur over til Helgoland i dag. 37 nm gikk på rundt 4 timer eller deromkring, og "Mon Bijou" er like marinert  som gammalsalta sei. Vi tredde nebbet inn i flere bølger på veien, og annenhver bølge slo over båten. Det føltes ikke skummelt, men komfortabelt var det ikke.

Fikk litt vann i senga foran, for av en eller annen grunn er ikke luka på dekk beregnet på å være helt under vann.

Fikk også litt vann ned i det bakerste rommet der generatoren står, da halve Tyskebukten valgte å ta turen innom trappa til flybridgen og over døren bak,før det gikk dit det skulle, altså i Tyskebukten. :-)

Helgoland er en merkelig plass. Hurtigbåter og passasjerbåter skuffer folk inn på øya, hvor de handler,spiser og kjører et lite tog som viser dem rundt. Handlegaten er akkurat som i syden, og taxfree-butikker er det i bøtter og spann. 

Jeg tok noen bilder av en del av dette, men vil supplere i morgen.

Den " kulinariske" utskeielsen på det ene bildet var en currywürst, som overgikk babykveita fra i går. Pølsa var god den :-)

 

 

IMG_5336.JPG

IMG_5339.JPG

IMG_5340.JPG

IMG_5341.JPG

IMG_5342.JPG

IMG_5343.JPG

IMG_5347.JPG

IMG_5348.JPG

IMG_5349.JPG

IMG_5350.JPG

IMG_5351.JPG

IMG_5352.JPG

IMG_5353.JPG

IMG_5354.JPG

IMG_5355.JPG

IMG_5356.JPG

IMG_5357.JPG

IMG_5358.JPG

IMG_5359.JPG

IMG_5360.JPG

IMG_5361.JPG

IMG_5363.JPG

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 38 minutes ago:

takk for turen så langt, det gledes til fortsettelsen! 

 

Jeg holder på å bytte grunnmur på et gammelt hus for tiden. Starter dagen med å lese meg opp på bla a denne tråden, så er det 10 timer blodslit mens jeg drømmer meg bort i båttur ?

Lykke til med "grunnmursbytte" :-) Husk å,ta litt og litt da?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har gått rundt øya i dag, og det føltes som at parykken skulle blåse av til tider. Skikkelig drag i dag, men det gjør jo ingenting så lenge vi ikke skal bevege oss ut på havet.

Øya bærer preg av stor aktivitet, og det er sikkert pga. den strategiske plasseringen ute i havet. Turistbåtene lesser inn folk, og kassaapparatene i butikker og serveringssteder går varme. Det ligger to norske seilbåter her nå, og begge er fra Stavanger.

Det er ingen som krever inn havneleie her, og jeg ser heller ingen skilt som forteller hvor man evt. gjør det selv.

Kanskje det er gratis fordi folk bruker penger i butikker og restauranter?

Det er et yrende fugleliv her, og man kommer kloss innpå dem. Det er steinbelagte gangveier rundt hele øya, så man kommer greit til selvom man f.eks sitter  i rullestol. Prisen på f.eks øl, er ikke så billig at jeg gidder å hamstre. Jeg fant jo en billigøl på Aldi som kostet vesentlig mindre enn Krombacher i Tax freebutikken her.

Jeg knipset litt på turen i dag også.

 

 

IMG_5363.JPG

IMG_5364.JPG

IMG_5366.JPG

IMG_5371.JPG

IMG_5373.JPG

IMG_5374.JPG

IMG_5376.JPG

IMG_5378.JPG

IMG_5380.JPG

IMG_5381.JPG

IMG_5382.JPG

IMG_5383.JPG

IMG_5385.JPG

IMG_5386.JPG

IMG_5387.JPG

IMG_5389.JPG

IMG_5390.JPG

IMG_5391.JPG

IMG_5392.JPG

IMG_5393.JPG

IMG_5395.JPG

IMG_5398.JPG

IMG_5400.JPG

IMG_5404.JPG

IMG_5405.JPG

IMG_5407.JPG

IMG_5408.JPG

IMG_5410.JPG

IMG_5411.JPG

IMG_5412.JPG

IMG_5413.JPG

IMG_5414.JPG

IMG_5415.JPG

IMG_5417.JPG

IMG_5418.JPG

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helgoland ligner på Helgeland i navnet. Men ikke mye som er likt når det gjelder landskapet ser jeg. 

 

Flotte bilder og beretninger. Pøs på med mer!

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Etter turen dere hadde i fjor skal det vel noe til for å imponere dere. Hvordan oppleves turen i årmed tanke på severdigheter og hvilke inntrykk de gir kontra turen i fjor? Står opplevelsen i år til forventningene så langf?

 

Og tusen takk for fantstiske bilder som gjør at inspirasjonen flommer på! Herlig å få være med på tur!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg sier som jeg alltid har sagt, og det er at ikke er et sted i verden jeg har vært, som overgår Norge i godt vær. Turen vår i fjor vil jeg tro er umulig å toppe, da været var på vår side nesten helenturen, og vår kyst er den vakreste som finnes.( i mine øyne)

Denne turen er også fin på sitt vis, og sånne steder som vi er på nå er kjempespennende.

Jeg hadde laget en rute etter Norderney, men den er vi i ferd med å revurdere. Vi traff et kjempehyggelig par i Nusfjord forrige sommer, som er fra Nederland, og vi har hatt kontakt på nettet siden. De har nå kommet til Tyrkia med sin Selene 53, etter en tur gjennom Europa,og han tipset meg om en alternativ rute.Den ender i IJselmeer, men vi går inn på en gammel elv, istedet for en kanal som begynner i Delfzijl. Det er også planlagt en stopp i Schiermoonikoog, og den havnen kan man kun gå inn i på høyvann. Jeg sa til ham at jeg kanskje burde kjøpt traktor, men de hadde vært der selv med en akselbåt tilsvarende vår.Hvis dere går inn på kartet der nede, ser dere at det faktisk er grønt helt inn i havnen. Det hadde jo vært en morsom opplevelse vil jeg tro.

Jeg må nok venne meg til tanken først ?

Link to post
Share on other sites

Ser jo at planene er spennende nok også for i år! Ellers er jeg helt enig med deg i at ingen kyst i verden slår Norskekysten! Visste du forresten at det kun er Canada som har lengre kystlinje i km enn Norge i verden? Og tar vi med bebodde øyer er det ingen lnad i verden med lengre kystlinje enn Norge. Så det er ikke rart at vi har den maritime kulturne vi har her i landet!

Blir spennende å følge med langs elva! Og jeg synes dere skal følge rådet og gå elva helt inn! Og selvsagt fore på med bilder!!! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Så lenge vår nederlandske venn kan bistå med tips underveis, er det helt klart en knall rute. 

Etter planen går vi til Norderney på Onsdag, og der legges ruta videre til Amsterdam.

Håper værprognosene så langt stemmer, så vi ikke får reprise av turen hit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...