Jump to content

"Mon Bijou" legger planer for ny "langtur"


Tom Rør

Recommended Posts

Nå har vi kommet oss til Norderney, og i dag ga jeg litt blaffen, og gikk i plan store deler av veien.

Det var dønninger som kom litt inn fra siden, og det fristet ikke å sitte 5 timer å rulle.

Jeg vennner meg ikke helt til at det faktisk ikke er vann under båten mange plasser. Lå og ventet på en yrkesbåt av et eller annet slag utafor, for å kunne gå etter han inn.Det følte jeg var lurt :-)

Det er grått i været, men det skulle visst klarne opp utover dagen.

Denne havna sto på"lista", og jeg håper øya innfrir. Det er første stedet jeg syns det er litt dyrt. Nesten 400;, og man betaler for lengde/bredde,samt 2 Euro pr. pers. i servicegebyr.

Det gebyret lurer jeg på hva greia er med. Båten tar ikke større plass hvis det er fler ombord?

Det er ikke vannslanger på bryggene, og strøm er myntpåkast på stolpen. 50 Eurocent =1kw/t

Jeg slenger inn noen bilder etter en runde i byen.

Link to post
Share on other sites

Regner med at du etter oppholdet på Helgoland har lært å snakke "Halunder" som er det lokale språket blandt den Frisiske befolkningen :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi gått en tur i byen, og det er en fin og ren by. Mange flotte velstelte bygninger, og byen bærer preg av at det er en sommerby. Mange spisesteder av alle slag, og hele 16 sjapper som driver med sykkelutleie. Jeg ville kjøpe sykler, men det var kun en som hadde en sammenleggbar en til salgs. Den kjøpte jeg for den nette sum av 170 euro, og i tillegg en lås til 12.

Det er noe herk å ha med, men ofte ligger bysentra og butikker litt unna havna, og da er det greit å kunne komme seg dit uten å måtte ta en halvmaraton til fots.

Jeg ser også spor av Norge som stor båtbyggernasjon her nede. Saga og Fjord, samt en del andre snekker er det mye av her. I havna her ligger det nå en Sagatour  27. Mulig det var det den het i utlandet?

Teakdekk har den,og alulister rundt vinduene.

Rasket med noen bilder på turen :-)

 

IMG_5475.JPG

IMG_5482.JPG

IMG_5484.JPG

IMG_5486.JPG

IMG_5488.JPG

IMG_5489.JPG

IMG_5490.JPG

IMG_5491.JPG

IMG_5492.JPG

IMG_5493.JPG

IMG_5494.JPG

IMG_5495.JPG

IMG_5496.JPG

IMG_5497.JPG

IMG_5498.JPG

IMG_5499.JPG

IMG_5500.JPG

IMG_5501.JPG

IMG_5502.JPG

IMG_5504.JPG

IMG_5505.JPG

Link to post
Share on other sites

Fine bilder, igjen!

Det som slår meg gang på gang når jeg ser bilder fra land nedover i Europa, er at det må ha være lettere å være håndverker(som f.eks. murer) i dag en tidligere. Når vi ser alle profilene og detaljene på bygninger er det tydelig at vi har gått glipp av noe, når vi har gått inn i modulalderen. :yesnod:

Jeg må på det sterkeste fraråde dere å kaste fra dere tyggegummien i de fine rene gatene, det kan sikkert resultere i en kraftig bot. Sikkert en helt unødvendig påminnelse. :giggle:

Skikkelig tøff sykkel! :thumbsup:

God tur videre, gøy å følge dere!

 

Link to post
Share on other sites

@Zitt Nå kaster jeg ikke tyggis på gata uansett, men på steder hvor regimet er strengere, får man en ekstra frykt for å gjøre noe galt. Ta f.eks. det med separasjonslinjen o.l, der blir jeg livredd når jeg ser en kystvaktbåt eller lignende av redsel for å ha gjort noe galt.

@Key Freak Der ser du. Jeg kan rett og slett ikke nok om Saga 27? Det er ihvertfall lett å se at det har blitt solgt mye båter nedover i "gamle dager"

Link to post
Share on other sites

I Holland har de visstnok ikke et eget ord for "snekke", men iom. at det går så mange Saga27 der, kaller de alle snekker for Saga!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Norderney var en hyggelig opplevelse.

Da jeg var på henteturen i 2010, sa jeg at jeg gjerne ville hit på sommerstid, og det angrer jeg ikke på. Selvom det er et sydenpreg over plassen, er det så rent og fint over alt, og det er ikke tegn til forfall eller noe snusk noe sted. Øya er også smekkfull av kaniner, og det myldrer enkelte steder. De formerer seg jo som kaniner, så de blir sikkert ikke færre hvis det ikke gjøres noe.

Været lettet betraktelig i formiddag, og jeg gikk 28000 skritt i løpet av dagen.

I morgen blir det en spennende dag, for da skal jeg gå til Schiermonnikoog, og den havnen kan kun entres på høyvann. Når fjæra kommer er det tørt land rundt hele havna. Dette er i overkant spennende, så jeg har en plan b, hvis motet svikter. 

Den heter Lauwersoog, og kan brukes uansett. Det blir jo mørkt her nede, og høyvann På Schiermonnikoog er klokka 21.55. Da er det ikke mørkt, men det kommer fort. Hvis jeg skal ta det tidlige høyvannet, må jeg dra mye tidligere enn vi gjorde i dag, og det gidder jeg ikke.

Jeg knipset noen bilder fra siste turen i dag, så dere får et inntrykk av hvordan det er på øya.

 

IMG_5512.JPG

IMG_5513.JPG

IMG_5516.JPG

IMG_5519.JPG

IMG_5520.JPG

IMG_5522.JPG

IMG_5523.JPG

IMG_5524.JPG

IMG_5525.JPG

IMG_5527.JPG

 

IMG_5529.JPG

IMG_5530.JPG

IMG_5531.JPG

IMG_5532.JPG

IMG_5533.JPG

IMG_5534.JPG

IMG_5535.JPG

IMG_5536.JPG

IMG_5537.JPG

IMG_5538.JPG

IMG_5540.JPG

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Blir spennende å se på webkamera i morgen når det har blitt lyst.

Nå folkens har jeg oppskriften på å dra på seg et drypp!!!

Du går med båten i områder nesten uten vann, så går du inn i et område hvor det faktisk ikke ER vann. Kjør så båten i sikk sakk langs røde bøyer, for så å komme til havn, og havnesjefen sier: med den vindretningen vi har nå, er det 20 cm. mindre vann enn vanlig?

At det blåste opp gjorde ikke saken noe bedre.Nervene lå utenpå meg.

Det jeg gjorde i kveld, er så langt det verste jeg har gjort med båt. 

Når det er sagt, ligger det seilbåter, en Grand Banks og typ Linssen her, men det hjelper ikke på blodpumpa mi.

Håper øya innfrir, og at oppholdet gjorde at det var verdt smerten.

Vi rakk å ta noen bilder før det ble mørkt.?

 

IMG_5564.JPG

IMG_5565.JPG

IMG_5566.JPG

F1EB9913-8FFE-446A-8E14-CC52F4BD1849.JPG

903804DA-97FB-4B5D-8B98-8D578249A924.JPG

2CB45D51-E8F5-4E61-A05F-592603B4EAA5.JPG

AF029CC0-E647-4C8F-8A43-8D4880BB91C0.JPG

9B609D9F-5D7F-45C7-A2ED-49A0D0996A7F.JPG

7807C3EA-C7C7-48F2-8B52-6370E04E73A3.JPG

50C1A9C2-2168-4161-A776-1194AED3BA91.JPG

IMG_5586.JPG

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Schiermonnikoog er en utrolig flott plass. 

Akkurat nå er vi pr. definisjon fanget av mangel på vann, og det ligger båter rett på sanda utenfor havna her.

Det er en utrolig velstelt og fin liten landsby, hvor det myldret med skoleungdom som var på ekskursjon eller noe. Dette er nok en spesiell plass på mange måter. Nederlenderne snakker stort sett engelsk, og det  er en klar fordel. I dag tidlig syklet jeg opp til den lokale Sparbutiken, og kjøpte  egg og bacon. Var innom bakeren først, og la brødet på bagasjebrettet på sykkelen.

En mann fortalte da jeg kom ut, at en fugl hadde prøvesmakt brødet, så det valgte jeg å kassere. Så fort vi kommer til

et større sted, skal en sykkel til kjøpes inn, da det gjør at man ser mye mer på kortere tid.

Jeg tok et par bilder på turen i dag også.

 

 

IMG_5587.JPG

IMG_5589.JPG

IMG_5590.JPG

IMG_5592.JPG

IMG_5597.JPG

IMG_5599.JPG

IMG_5600.JPG

IMG_5602.JPG

IMG_5603.JPG

IMG_5606.JPG

IMG_5607.JPG

IMG_5608.JPG

IMG_5609.JPG

IMG_5610.JPG

IMG_5611.JPG

IMG_5612.JPG

IMG_5613.JPG

IMG_5614.JPG

IMG_5616.JPG

IMG_5617.JPG

IMG_5618.JPG

IMG_5619.JPG

IMG_5621.JPG

Link to post
Share on other sites

Sitat: 

At det blåste opp gjorde ikke saken noe bedre.Nervene lå utenpå meg.

Det jeg gjorde i kveld, er så langt det verste jeg har gjort med båt. 

Hulda anbefaler at man kusulterer skipslegen Dr. Nilsen etter en slik opplevelse. Anbefales av de fleste gamle "sjøulker" meg iberegnet.

Takker for fine reiseskildringer keep them comming.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...