PiperBill Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 (edited) Var nede ved båten i helgen for å se om alt står bra til. Den ligger i vinteropplag. Yanmar 4JH DTE motor. Oppdaget at alt kjølevæske har rent ut fra ferskvannside og ligge nede i kjølen. Er det noe jeg bør ordner med en gang eller er det ok at motoren står tom for kjølevæske i vinter? Det er jo bare luft istedenfor kjølevæske nå. Edited November 7, 2016 by PiperBill (see edit history) Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 ....og kjøleveska er tilsatt korrosjonsbeskyttende tilsetninger... som neppe finnes i luft... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 Går helt fint det. Har lagret mange motorer lenge uten kjølevæske uten at det har skapt problem. Det som skjer er at slam og rust som har komt i løpet av årene tørker ut, og når du fyller opp igjen til våren så vil du da mest sansynlig oppleve at du får "ruststøv" i vannet og at vannet kan bli litt brunt. Det kan da være lurt å skylle igjennom med reint vann før du fyller kjølevæske på. Du vil neppe få noe skader i løpet av vinteren. Det eg er mest skeptisk på er hvorfor vannet har havnet i kjølen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ballard Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 (edited) Du bør jo finne ut hvorfor kjølevæska ligger i kjølen, den renner ikke ut sånn uten videre. Enten er det en stor lekkasje et sted eller en tappeplugg som er åpen Edited November 7, 2016 by Ballard (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 (edited) Det første som jeg tenkte på er om det har vært veldig kalt i ditt område. Skal ikke mye til om en frostplugg har sprengt ut fra blokka eller en slange som har sprengt lekk. Har du målt hvor mye frostveska som ligger i kjølen tåler? Ligger du i sjøen eller på land. Edited November 7, 2016 by Bergstad (see edit history) Quote 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Posted November 7, 2016 Author Share Posted November 7, 2016 (edited) Du bør jo finne ut hvorfor kjølevæska ligger i kjølen, den renner ikke ut sånn uten videre. Enten er det en stor lekkasje et sted eller en tappeplugg som er åpen Regner med en åpen tappeplugg. Fikk verkstedet ved båthavnet til å byttte kjølevæske ved vinterkonservering. De har kansje ikke lukket tappekran ordentlig igjen. Har ikke snakket med dem ennå.. Det har ikke vært veldig kaldt i det siste. Rundt 6 minus på det værste. Båten ligger på land nå. Edited November 7, 2016 by PiperBill (see edit history) Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 Men da burde vel verkstedet ordne opp etter seg? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Går helt fint det. Har lagret mange motorer lenge uten kjølevæske uten at det har skapt problem. Det som skjer er at slam og rust som har komt i løpet av årene tørker ut, og når du fyller opp igjen til våren så vil du da mest sansynlig oppleve at du får "ruststøv" i vannet og at vannet kan bli litt brunt. Det kan da være lurt å skylle igjennom med reint vann før du fyller kjølevæske på. Du vil neppe få noe skader i løpet av vinteren. Det eg er mest skeptisk på er hvorfor vannet har havnet i kjølen. Dette synes jeg ikke er noe godt råd å gi bellen. Dersom du på fullt alvor mener at det er bedre for motoren å stå delvis avtappet enn det er å ha motoren stående med 50% frostveske iht produsentens spesifikasjoner da er jeg uenig med deg og enig med samtlige motorfabrikanter jeg har lest manualer fra.... Min inderlige mening; dette er en flott motor. Den fortjener god behandling. 4-5 liter konsentrert glykolbasert frostveske koster 200kr og gir deg 8-10 liter derdigblandet. Det er minimalt med arbeid å gjøre den jobben.... Har denne motoren det bedre eller dårligere for 200kr og 30 minutter ? Til alle som er uenige med meg om dette vil jeg be om at følgende test utføres: Fyll et 40cm langt jernrør med sjøvann (må tettes i en ende) Sett det på stuebordet ved godstolen slik at det kan døgnovervåkes... På lørdager kan du ta en kikk oppi røret (for hver uke vil mer av vannet ha fordampet og du ser mer og mer "rust" Etter 2-4 måneder, når alt vannet er fordampa kan du ta ut endepluggen og se rørveggen nederst... Er du fortsatt uening ? Vil du ha en slik overflate inne i din motor? Vil en slik overflate gi god kjøling? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Dieselfan. Hvorfor sammenligner du det med å stå fylt opp med sjøvann? Jeg mistenker at du kanskje overdramatiserer litt, eller har jeg misforstått noe her? Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
krone Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Fyll opp med frostveske. Dette er mye bedre enn å ha luft i systemet. Ved luft i kjølesystemet får du mer korrosjon og rust. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 så lenge det er båthavnen/verkstaden som utført jobbet er det bare be gjøre om jobbet. Bedre har det ordenligt gjort så slipper du tenke på det i vinter Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Fyll opp med frostveske. Dette er mye bedre enn å ha luft i systemet. Ved luft i kjølesystemet får du mer korrosjon og rust. Det hjelper lite å fylle opp med frostvæske hvis den renner ut igjen... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 En vinter uten frostvæske i motor kan nesten sammenlignes med en sommer uten pils i kjøleskapet. Går bare ikke an. Finn lekkasjepunkt og fyll på med frostvæske som andre også anbefaler. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Nå står jo alle påhengsmotorer uten påfyllt frostvæske i opplag/vintersesongen uten å "ta skade"? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Posted November 8, 2016 Author Share Posted November 8, 2016 En vinter uten frostvæske i motor kan nesten sammenlignes med en sommer uten pils i kjøleskapet. Går bare ikke an. Finn lekkasjepunkt og fyll på med frostvæske som andre også anbefaler. Lol :-) Men jeg drikker ikke så da bør det gå bra :-) Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Fyll et 40cm langt jernrør med sjøvann (må tettes i en ende) Sett det på stuebordet ved godstolen slik at det kan døgnovervåkes... På lørdager kan du ta en kikk oppi røret (for hver uke vil mer av vannet ha fordampet og du ser mer og mer "rust" Etter 2-4 måneder, når alt vannet er fordampa kan du ta ut endepluggen og se rørveggen nederst... Er du fortsatt uening ? Vil du ha en slik overflate inne i din motor? Vil en slik overflate gi god kjøling? Blir vel mer riktig å sette et gammelt og allerede svakt korredert rør av støpejern ute i vinterkulda, så kan du ta en kikke på det til våren. For var ikke motoren tom for vann da? Så kan en kikke på det til våren. Om det regner ute så det er vått tipper jeg du ikke vil kunne se forskjell. Om det er tørt vil det være brunt med et mikroskopisk tynt rustlag som forsvinner første gang du kjører vann gjennom. ---- Ikke vet jeg men konservering er vel forsåvidt kjekt for å slippe å tappe ned motoren for å unngå frostsprengning. Men at det har noen magisk effekt utover det når motorer ellers tåler å bli brukt i sjøvann, ja det vet jeg ikke helt... for de tåler jo sjøvann store deler av året. Og med kulde om vinteren reduseres korresjon til et veldig lavt nivå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Dieselfan. Hvorfor sammenligner du det med å stå fylt opp med sjøvann? Svar: Fordi ingen marinemotor jeg vet om har avtapping på det laveste punktet, og inntil vi vet hvor/hvordan frostveska til PiperBill rant ut, så er det relevant å bruke som eksempel det området i bunnen av motoren som vil være mest utsatt, i overgangen mellom vått og tørt.. Blir vel mer riktig å sette et gammelt og allerede svakt korredert rør av støpejern ute i vinterkulda, så kan du ta en kikke på det til våren. For var ikke motoren tom for vann da? Svar: Dersom denne Yanmar motoren har fulgt opp med riktige frostveske intervaller er den ikke korrodert innvendig, derfor sammenliknet jeg med ett nytt rør... Vi vet ikke at denne nevnte Yanmaren er tom. Prøv gjerne å blåse gjennom en motor som er avtappet, og bli som meg, forundret over hvor mye som kommer ut.... Ikke vet jeg men konservering er vel forsåvidt kjekt for å slippe å tappe ned motoren for å unngå frostsprengning. Men at det har noen magisk effekt utover det når motorer ellers tåler å bli brukt i sjøvann, ja det vet jeg ikke helt... for de tåler jo sjøvann store deler av året. Denne Yanmar'n har primær og sekundærkrets. Det er ikke sjøvannssystemet som er tappet ned. Ref PaperBill: ...kjølevæske har rent ut fra ferskvannside og ligge nede i kjølen.... "Frostveske" har tre hovedfunksjoner: 1- Lede bort varme. 2- Hindre korrosjon. 3- Forbli flytende ved lave temperaturer Og med kulde om vinteren reduseres korresjon til et veldig lavt nivå. Godt poeng som jeg er helt enig i, og særlig dersom det er tørt i tillegg.... (lav luftfuktighet) Nå står jo alle påhengsmotorer uten påfyllt frostvæske i opplag/vintersesongen uten å "ta skade"? Svar: Yanmar motoren i denne tråden er ikke støpt i sjøvannsbestandig aluminium slik som de fleste påhengsmotorer. Vanligst er det vel også heldigvis å ferskvannskjøre en påhengsmotor før lagring.... det er for å skylle bort salt og skitt. Brukt på denne måten varer en påhengsmotor i mange år, slik den er designet. Yanmar motoren i denne tråden er konstruert for å være fylt med korrosjonshindrende frostveske. Takk til Hansi og krone som gir meg den gode følelsen av å ikke være alene på planeten i troen på at denne Yanmaren har det best med frostveske. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Den har det klart best med frostveske, men dauer ikke uten ;-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Ja, så klart har den det utvilsomt best med kjølevæske i systemet. Har eg sagt noe annet? Men eg skal også påpeke om at hvis kjølevæsken blir tappet ned kvar vinter i 20 år framover, så tror eg ikkje du vil merke noe som helst forskjel om den hadde stått med kjølevæske. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 (edited) Det beste er jo å ha frostvæske på, ettersom den beskytter noe mot korrosjon, men det korroderer jo ikke i kuldegrader, utover at saltvann selvfølgelig kan ha et lavere frysepunkt, men likevel. Nå er det jo heller ikke kuldegrader hele perioden båten står i opplag, det blir fort noen uker det kan korrodere, som kanskje utgjør maks noen få mikrometer med tapt gods. Den minimale korrosjonen som oppstår inne i en støpejernsblokk som står tom for vann over vinteren, er ikke noe å bekymre seg over. Faktisk anbefaler de fleste motorprodusenter at sjøvannskjølte motorer tappes ned når de lagres over tid i kuldegrader, og det står vel så vidt jeg vet i manualene til Volvo og MerCruiser også. I manualen til trådstarters motor står det følgende : Det anbefales normalt ikke å tappe ned ferskvannskjølte motorer, ettersom de gjerne går med frostvæske hele året, og det ikke er noen frostfare for det lukkede systemet forutsatt at det er nok frostvæske på, men det er ikke noe i veien for at motoren står uten frostvæske om vinteren heller, korrosjonen er ubetydelig, så fremt man ikke lar motoren stå halvfull med saltvann eller lignende. Edited November 8, 2016 by adeneo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Jeg synes bekymringene som fremkommer rundt dette grenser til hysteri. Ferskvannsiden har ikke vært utsatt for saltvann og har vært fylt opp med frostvæske inntil nylig. Jeg tror restene av frostvæske som finnes igjen på overflaten av kjølevannskanalene er tilstrekkelig til å hindre rust de kommende vintermånedene. Dieselfan sin sammenligning med et rør fylt med sjøvann håper jeg er basert på misforståelse. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Posted November 9, 2016 Share Posted November 9, 2016 Jeg synes bekymringene som fremkommer rundt dette grenser til hysteri. Ferskvannsiden har ikke vært utsatt for saltvann og har vært fylt opp med frostvæske inntil nylig.Jeg tror restene av frostvæske som finnes igjen på overflaten av kjølevannskanalene er tilstrekkelig til å hindre rust de kommende vintermånedene.Dieselfan sin sammenligning med et rør fylt med sjøvann håper jeg er basert på misforståelse. Enig. Quote Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Regner med en åpen tappeplugg. Fikk verkstedet ved båthavnet til å byttte kjølevæske ved vinterkonservering. De har kansje ikke lukket tappekran ordentlig igjen. Har ikke snakket med dem ennå.. Det har ikke vært veldig kaldt i det siste. Rundt 6 minus på det værste. Båten ligger på land nå. En venter da ikke med å kontakte verkstedet for å spørre hvorfor frostvesken ligger i kjølsvinet. Motoren har det bedre av å stå med frostveske, selv om det ikke er katastrofe om den står uten. Liker mindre at frostvesken ligger i kjølsvinet gjennom vinteren. Så kontakt verkstedet så de får ordnet opp. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Lazyjack/MobyDuck - slik jeg forsto trådstarter så var frostvesken gammel og han ba verkstedet bytte den ut ifm konservering. Ble den byttet ut eller ble det kun drenert ? Siden frostveske i en motor støpejern/støpestål/adusergods eldes raskt og de korrosjons-reduserende tilsetningene brukes opp så var og er fortsatt mitt råd til trådstarter å finne lekkasjen, fylle opp med ny frostveske og tørke opp i kjølsvinet. Tatt i betraktning at det tar 1 time og koster 200kr ville jeg gjort det nå. For den kostnaden er jeg ikke i tvil. Vi har vel sikkert ganske forskjellig bakgrunn. Selv har jeg sittet år etter år ved bla et salttåke kammer og studert korrosjon i forskjellige materialer og ved forskjellige temperaturer. Har hatt mange fantastiske kollegaer som har gitt meg mulighet til å lære mye. Jeg har saget båtmotorer i biter for å se hvordan de ser ut inni og delt mine funn med verksteder i mitt område. I bytte har jeg fått tilgang til noe av deres erfaringer. Tåler å bli kalt hysterisk. Eksempelet med jernrøret hadde passet bedre i annen tråd som jeg også deltok i (hvor motoren var sjøvannskjølt) så jeg beklager ovenfor PiperBill at jeg tok fokuset bort fra hans problemstilling i hans tråd. Dog vil jeg anbefale alle å prøve den enkle testen for å kunne se med egne øyne hva opp-konsentrasjon av sjøvann gjør med jern/støpejern/adusergods og hvordan temperaturen spiller inn. Legg merke til at "vannet" fordamper og konsentrasjonen av klorider/salter øker... Jeg står ved mitt råd: Tatt i betraktning at det tar 1 time og koster 200kr ville jeg fylt på med frostveske nå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Posted November 10, 2016 Author Share Posted November 10, 2016 Takk til alle for nyttige innspill. Konklusjonen er at det er ikke spesielt farlig å la motoren står vinteren over uten kjølevæske men det beste er å rette på lekkasjen og så fyller på. Det skal jeg gjøre nå til helgen. Det er litt vanskelig å komme opp i båten slik som den er pakket inn så hvis verkstedet skulle tar jobben så måtte jeg også være til stedet men det er en drøy times kjøring og jeg måtte ta fri fra jobben og bla..bla.. bla. Jeg gjør det selv så snakker jeg med verkstedet om refusjon av evt. utgifter dersom det viser seg at de har gjort feil. End of story. Thanks again J Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.