Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Okkaby Legg på tur til Gardermoen og ikke minst taxi til der båten er fra flyplassen i Bergen. Så tar du nok bilen og ikke fly og taxi.

@Eika Jeg ville jo komme og se på den, men ville jo bare spørre selger om det er greit å betale forskudd så beholder han båten også betales det ferdig kjøpesum innenfor angitt frist i avtalen. Dette dersom man skulle bli enig om pris og båt er i den tilstand som det fremgår av annonsen.

Men dette var da noe selger må ha misforstått elns. 

Gu fader altså. vil kjøpe båt til langt over 2mill, men ikke bruke småpenger på en tur til Bergen å se på båten.

Som andre har nevnt tidligere, så reiser folk Norge rundt å ser på Båter, da gjerne flere bomturer før rette båt er funnet, å ofte er dette båter til mye lavere pris, enn svær gamme dritter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

@Komodo Det er jo slik jeg tenkte å gjøre ville bare forkorte det til en tur og ta med mekaniker med engang + mora siden det blir best om båten skal stå på henne med tanke på forsikring i Norge osv.

Så tenkte jeg at hvis alt stemmer med båten så kan man overføre forskuddet med engang signere avtale når resten skal overføres. Så vil jo båten overtas først når man har betalt hele summen selvfølgelig.

Gjerne også la den ligge der den er etter kjøpet frem til momentet da enten den gode hjelper eller @Chilli Solbris har tid til å være med på hentetur. Siden jeg ønsker å lære mest mulig på veien og ikke starte båtholdet med noe "katastrofe" i gjestehavn på veien ol. om jeg skulle henta den alene. 

Ellers er det noen for utestående kanskje uforståelige familieforhold som f.eks at hvis jeg begynner å dra på bomturer rundt omkring i landet så blir det ikke noe av "den ekstra biten foreldra vil eie av båten" og da må jeg vente hele det året på båt om den skal være så dyr :giggle:

PS. Det finnes vel også kulturforskjeller. I Polen hvis noen drar til Tyskland for å kjøpe bil og kommer uten bil tilbake så blir man nærmest en "meme" med underskrift noe aka "Skulle kjøpe bil kom tilbake uten og med regning for turen :giggle: "

XardasKSP skrev 19 minutter siden:

@Okkaby Legg på tur til Gardermoen og ikke minst taxi til der båten er fra flyplassen i Bergen. Så tar du nok bilen og ikke fly og taxi.

Når du reiser fra Sandefjord til Bergen så hiver du deg i bilen. Raskt, effektivt, og ikke dyrere enn at du må ta deg råd til det. 

Jeg ville jo komme og se på den, men ville jo bare spørre selger om det er greit å betale forskudd så beholder han båten også betales det ferdig kjøpesum innenfor angitt frist i avtalen. Dette dersom man skulle bli enig om pris og båt er i den tilstand som det fremgår av annonsen.

Når skal du innse at dette var en feil strategi?

XardasKSP skrev 10 minutter siden:

@Komodo Det er jo slik jeg tenkte å gjøre ville bare forkorte det til en tur og ta med mekaniker med engang + mora siden det blir best om båten skal stå på henne med tanke på forsikring i Norge osv.

Så tenkte jeg at hvis alt stemmer med båten så kan man overføre forskuddet med engang signere avtale når resten skal overføres. Så vil jo båten overtas først når man har betalt hele summen selvfølgelig.

Jada, jeg har forstått at du har et ønske om å slå to fluer i en smekk. Men du må nok innse at det er normalt å reise to turer for å se på en båt i denne prisklassen. Husk også at når du kommer opp på båter i dette nivået så kan du også i større grad forvente at objektet er som forespeilet. Dersom det ikke er ramset opp avvik i annonsen, så kan du regne med at det er i orden. Dette blir helt annerledes på svære, gamle dritere fra åttitallet til under halvparten av prisen. Da må du forvente at det er mye som må rettes opp i. 

@Komodo Jeg forstår det var feil strategi men får ikke gjort noe med det nå. Enten så klikker eier på linken til forumet og ser at dette er et seriøst mulighet for salg eller så gjør han det ikke og da blir jeg vel ikke kontaktet med mindre det har gått en måned og båten er usolgt.

Men det hadde vært enda mer feil om man var klar for å underskrive alt var undersøkt osv. så ville man fått info at dette går ikke med forskudd og avtale når alt skal betales (imens eier selvfølgelig beholder båten i mellom tiden). Og at man må betale alt øyeblikkelig eller glemme saken.

XardasKSP skrev 47 minutter siden:

@Eika Jeg ville jo komme og se på den, men ville jo bare spørre selger om det er greit å betale forskudd så beholder han båten også betales det ferdig kjøpesum innenfor angitt frist i avtalen. Dette dersom man skulle bli enig om pris og båt er i den tilstand som det fremgår av annonsen.

Når jeg reiste til Bergen fra Torp, for å se på båt, så kom selgeren til flyplassen for å hente oss, han kunne kjøre oss tilbake til flyplassen om det ikke blei handel. Vi så på båten en halvtime, så kjørte vi fra Bergen til langesund 

Reis, se på båten, SÅ ta diskusjonen om det økonomiske under 4 øyne

@Komodo Jeg forstår det var feil strategi men får ikke gjort noe med det nå. Enten så klikker eier på linken til forumet og ser at dette er et seriøst mulighet for salg eller så gjør han det ikke og da blir jeg vel ikke kontaktet med mindre det har gått en måned og båten er usolgt.

Men det hadde vært enda mer feil om man var klar for å underskrive alt var undersøkt osv. så ville man fått info at dette går ikke med forskudd og avtale når alt skal betales (imens eier selvfølgelig beholder båten i mellom tiden). Og at man må betale alt øyeblikkelig eller glemme saken.

Hvis selgeren klikker inn på denne tråden, så tenker jeg han avblåser hele greia og venter på neste kjøper. Hele tråden er bare en drøm og ett selgers mareritt 

XardasKSP skrev 20 minutter siden:

@Komodo Jeg forstår det var feil strategi men får ikke gjort noe med det nå.

Så bra, da er du ett skritt videre :thumbsup: 

Enten så klikker eier på linken til forumet og ser at dette er et seriøst mulighet for salg ...

Nja... Som Eika er inne på så er ikke det noen garanti. Tror du virkelig han gidder å sette seg ned og lese en tråd på 150 sider og tolke alt som framkommer her?

Men det hadde vært enda mer feil om man var klar for å underskrive alt var undersøkt osv. så ville man fått info at dette går ikke med forskudd og avtale når alt skal betales ...

Ikke enig. Men du må droppe nyheten på et riktig tidspunkt, og ikke bable en masse om diverse utfordringer med alskens transaksjoner, polske og norske penger, osv. Du sier kort og godt at du overfører et beløp dere begge er enige om som depositum, resten kan du bare si at er bundet opp og må realiseres før overføring, og det tar ca en måned. Når han ser at du er villig til å overføre et relativt stort beløp uten å få nøklene til båten, så vil han også godta at det tar noen uker å få resten av summen. Men du må ikke bable hull i hodet på ham om alle detaljer i dette, det kan fort høres ut som et snuskete prosjekt selv om pengene er hvite og lovlige. 

Eika skrev 19 minutter siden:

Hvis selgeren klikker inn på denne tråden, så tenker jeg han avblåser hele greia og venter på neste kjøper. Hele tråden er bare en drøm og ett selgers mareritt 

Det er min tanke også. Du hører hvertfall ikke fra han på en uke, om han skal lese hele:giggle:  Tror heller ikke han får et seriøst inntrykk av ts ved å lese tråden. 

@Gullfisk Jeg har jo selvfølgelig skrevet siden hvor hans båt blir nevnt for førstegang i tråden, det er ikke noe poeng å lese om Alicraft i 2017.

@Komodo + @Eika Jeg har vel tenkt å avhjelpe hele problemet dersom jeg ikke oppnår kontakt angående denne båten ved å rett og slett få alt inn på norsk bankkonto slik at det kan overføres på 15 minutter om noe kjøpes.

Det eneste problemet er at det alltid om man har alt klart og det er bare å trykke på "kjøp" og det er gjort på 15 minutter så kommer det ikke til å dukke opp noe "drøm" til en pris som er nærme prisen hvor jeg synes at tilstanden er verdt prisen.

Vanligvis er det jo ett stort sprik mellom utgangspris og båt med tilhørende tilstand av den. Eller jeg oppfatter det kanskje oftest som slik. De eneste hvor dette var veldig nærme var Princess 55 i Stavanger for 1,3 og Princess 415 for 850 000 at det virket som prisen og tilstanden matchet. Det var forsåvidt også tilfelle med Fairline i Bergen men noe ved den var slik at man ikke hadde lyst å løpe og kjøpe. Princess 56 er betydelig finere i mine øyne av ikke logiske grunner.

Men drømme båt er litt mer "moderne og brukervennlig" faktisk når jeg tenker på mer fremtidig bruk som f.eks sommerferie på Østersjø kysten. Stigetrapper og vanskelig adkomst er ikke helt topp og heller ikke topp at f.eks plass er brukt til "rar" crew cabin som kanskje var en idee på 80 tallet. Dermed er det kanskje lurt å satse på noe såpass dyrt som denne Princess 56, den så jo også ut som bra tilstand på bilder. Bedre på bilder enn båter fra 2000-2005 noen ganger er. 

pipe skrev for 22 timer siden:

Virkelig ?
Denne handelen som TS legger opp til må da være svært greit for en kjøper å forholde seg til?
Sist jeg solgte ett hus kom pengene 3 måneder etterpå mens pengene for en sofa fikk jeg på dagen.
Ser virkelig ikke noe problem med noen hundretusen i håndpenger og kjøpekontrakt med 30 dagers betalingsfrist der selger beholder båten og eiendomsretten til beløpet er betalt i sin helhet.
Joda sikkert bedre med en kjøper som overfører pengene i morgen men finnes denne kjøperen?

Jeg tenkte ikke først og fremst på betalingsmåte, men kjøpers totale mangel på tiltakslyst når det faktisk gjelder. Han gjør jo stort sett alt feil og jeg tror aldri det blir stor båt på trådstarter. 

@Martine29f Det er vel ikke noe annet å snakke om så lenge det har ikke kommet noe ny relevant båt annonsert på finn så blir det vel igjen å spekulere om eier av denne tar kontakt eller ikke.

@LAKA Om det ikke blir noe mer kontakt på denne båten så som sagt: jeg tar risikoen ved at alle penger puttes inn på norsk konto og står der tiltaksløse uten renter. Så vil jeg vente på at noe nytt dukker opp og da blir det ikke noe problem, båt kan betales med bankoverføring innen 15 minutter fra undertegnelse av kontrakt om kjøp.

Mitt råd til deg, slett hele tråden her, ikke nevn båtplassened ett ord, få pengene inn på konto, så setter du den i ondskapen med 4hjul, fremstår som en normal kjøper. Så skal du se responsen blir litt annerledes 

Jeg som selger, hadde ALDRI solgt til trådstarter av en av tråd som dette. Man kjenner det blir drama, er det noe som dævver så blir det drama, kofferter fulle av penger fra kriminelle handlinger som nå hvitvaskes sakte men sikkert osv osv osv. Folk som prøver og gi deg gode råd men det skal kveruleres i hodet og ræva. Ikke F om jeg ville solgt til TS av en tråd som dette, selger heller 100k billigere til noen andre som faktisk kan utføre boe som helst selv  

Og ja, jeg skal faktisk selge 4 av båtene mine i sommer, trur det er mange "potensielle kjøpere" jeg kommer til og si fuck you til, finn deg en annen båt 

XardasKSP skrev 1 time siden:

Jeg har jo selvfølgelig skrevet siden hvor hans båt blir nevnt for førstegang i tråden, det er ikke noe poeng å lese om Alicraft i 2017.

Du skriver så mye at jeg ikke har det klart for meg når denne båten kom inn i bildet, har du en link til det innlegget? :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

XardasKSP skrev 24 minutter siden:

Om det ikke blir noe mer kontakt på denne båten så som sagt: jeg tar risikoen ved at alle penger puttes inn på norsk konto og står der tiltaksløse uten renter.

Uten renter? Jeg har sparepengene mine på høyrentekonto (Santander) der jeg får 4,55% rente på de første 500000, og 4,45% på det jeg har over det. Det er ingen bindingstid.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eika skrev 22 minutter siden:

Mitt råd til deg, slett hele tråden her, ikke nevn båtplassened ett ord, få pengene inn på konto, så setter du den i ondskapen med 4hjul, fremstår som en normal kjøper. Så skal du se responsen blir litt annerledes 

Jeg som selger, hadde ALDRI solgt til trådstarter av en av tråd som dette. Man kjenner det blir drama, er det noe som dævver så blir det drama, kofferter fulle av penger fra kriminelle handlinger som nå hvitvaskes sakte men sikkert osv osv osv. Folk som prøver og gi deg gode råd men det skal kveruleres i hodet og ræva. Ikke F om jeg ville solgt til TS av en tråd som dette, selger heller 100k billigere til noen andre som faktisk kan utføre boe som helst selv  

Og ja, jeg skal faktisk selge 4 av båtene mine i sommer, trur det er mange "potensielle kjøpere" jeg kommer til og si fuck you til, finn deg en annen båt 

Dette rådet tror jeg faktisk du skal lytte til uten å bli fornærmet. Den tråden her fremstiller deg ikke som noen drømmekjøper. Jeg og mange andre selgere ville heller solgt for en lavere sum til en kjøpere som har kunnskap og som man får en god tone med. For eksempel 100 000 i kjøpesum er en liten pris å betale for å slippe bekymringer med reklamasjoner og problemer i ettertid. Hvis ikke selgere har lest tråden eller vet at det er deg den handler om bør du ikke tipse dem.

@Lars H. Det er på side 146 at denne båtannonsen er nevnt for første gang og dette skrev jeg jo også i melding på finn så eier eventuelt slipper å lese tidligere 146 sider, om han skulle klikke på dette.

Uansett det burde være enkelt forståelig av meldingen at det ikke finnes noe risiko for eier, kun mulighet for gratis penger dersom båt ikke blir betalt 100 % til eventuelt avtalt tidspunkt.

Ellers så tenkte ikke å åpne spesialkonto når håpet er at pengene ikke skal ligge "mange månedene" har jo konto i Danske Bank akkurat som foreldra. Og når jeg er utflytta Norge blir det veldig tungtvindt å åpne nye kontoer.

@Eika Hvis folk selger ting som de er så er det jo solgt som det er. Jeg tror ikke noen bryr seg om hva som skjer videre og gleder seg over pengene. Det eneste som kan reklameres til privatperson etter kjøpsloven er jo dersom eier med vitende vilje hadde skjult noe mangel som fantes og ble tildekket med vilje. Det er jo derfor man har med mekaniker, hadde det vært forbrukerkjøpsloven som fra bilforhandler så hadde jo ingen trengt å sjekke noe.

De fleste selgere vil jo selge båten og ikke er interessert i om den senere blir vedlikehold av ny eier, mekaniker eller firma verksted osv.

@Kallethekid Det står jo tydelig i denne tråden at det er derfor jeg har med mekaniker for at det ikke skal være noe drama senere og mangler som ikke blir oppdaget. Båt blir jo kjøpt etter kjøpsloven så med mindre det er noe selger med vilje har skjult så det blir normalt umulig å oppdage for mekaniker så er det jo ikke noe å reklamere.

Det burde jo fremstå omvendt at jeg derfor vil sjekke båten for at det praktisk ikke er mulig å reklamere i ettertid på noe kjøpt som det er etter kjøpsloven. Men det blir jo hva folk vil forstå da.

Nok en gang skal du kverulere når noen faktisk gir deg så godt råd som muligt for og faktisk hjelpe deg. 

Dere som er interessert, får følge drømmene til både 2 og 300 sider uten at det blir båt kjøpt, bare en jævli masse unnskyldninger. Så jeg melder meg ut 

@Eika Jeg har ikke tenkt å slette tråden, mente å bruke den som med Alicraft til videre historie av båt, hentetur, bruk av båten, tur med båt til Polen osv. da.

Hvis noen selgere ikke vil selge båten så får de la være, det kommer jo båter i fremtiden når jeg har pengene klare på 15 minutters varsel. Og da tror jeg det vil gå raskt unna om det kommer en relevant båt, da blir den etter at mekaniker sier den er i riktig tilstand kjøpt med engang og eier får øyeblikkelig betalt.

@Okkaby Av en eller annen grunn selv om denne båten er nyere så virket denne fra 1996 som i enda finere tilstand på bilder. Og hele planløsningen tror jeg gjorde at den så ut som en betydelig større båt enn 4 fot større. Jeg vet ikke hvordan det skjer men denne virker emosjonelt på bilder som denne Fairline som var til 2 mill fra 1999.

Imens denne Princess 56 ser ut som "ett kategori båt opp" jeg vet ikke hvordan det kan forklares men jeg har betydelig mer lyst på den Princess 56. Blir litt som Fairline 56 vs denne Fairline 52 som en annen båt.

Kanskje grunnen er at Princess 56 ifølge annonsen er 1 meter bredere?

Uansett nå fikk jeg faktisk svar fra eier han skal være borte denne uka men ta kontakt etterpå og spurte om det var greit. Jeg sa det passa fint siden jeg har jo kurs disse 2 helgene nå og neste uansett og foreslo at helga 23-24 mars hadde passet perfekt (da er jo penga mer på konto også og nærmere til mulighet for betaling av eventuelt full avtalt kjøpesum :giggle: )

Så det blir kanskje mulig med Princess 56.

PS. Så lenge jeg får med en god hjelper så ser jeg frem til hentetur som flott mulighet til å lære noe mer praktisk enn man lærer av å komme ut og inn av havna i Langesund for "fisketurer".

Eika skrev 12 minutter siden:

Da vet jeg hvordan båt jeg skal kjøre i stor bue rundt, sånn så jeg ikke blir ett offer. Det er stor forskjell på båtfolk og folk i båt 

Jeg vet hvem som ikke skal polere båten min ihvertfall, bare fordi du har svart belte i drittjobber kan du spare deg sånne frekkheter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...