Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Eika skrev On 10.5.2024 at 16.07:

Eller at selgeren faktisk er medlem her og leser hvordan båten blir snakka om og hvordan det skal prutes og priser sammenlignes som fugl og fisk

Om jeg hadde trådstarters drømmebåt og nå etter mange års grundig vedlikehold skulle selge trådstarters drømmebåt og hadde to interesserte så hadde jeg nok helst solgt til han andre.

 

Hvis trådstarter kjøpr båten så blir det nok oppfølgingstråder hvor båten jeg har vedlikeholdt gang etter gang blir omtalt som gammel driter og bekjente av meg vil da tro at jeg har droppet alt vedlikehold.

 

Noe vil jo etterhvert ryke på en stor gammel billig båt selv om den er godt vedlikeholdt. Da blir det tråder her om ting som dævver i båten jeg har vedlikeholdt.

 

Og da blir det vel gjerne fremstilt som om det er forrige eiers (min) feil at ting dævver. 

 

For trådstarter har en tendens til å skylde på andre.

 

Når han ikke fikk kjøpt drømmebåten så var det ikke fordi han selv ikke hadde finansiering klar, men fordi foreldrene ikke stod parat til å sende flere hundre tusen på minuttet.

 

Også var det delvis mekanikerens skyld, som ikke var klar til å sjekke båten akkurat da.

 

Også selgers skyld som var så dum å ikke vente på polakken som ikke hadde bestemt seg og ikke hadde penger.

 

Og stadig er det andre som setter helt feil pris å båtene, det kan visst aldri hende det er trådstarter som tar feil av hva som er riktig pris på en båt han ikke engang har sett og hvor han ikke kjenner selger begrunnelse for å sette akkurat den prisen i annonse.

 

Ellers så virker han også å ha en enorm tro på at en mekaniker iløpet av en kjapp sjekk kan finner ut om noe dævver iløpet av de neste årene. Om man demonteres alt ogrengjør og røntgenfotograferer alt kan man kanskje finne feks begynnende sprekk i veiva, men ellers er slikt lett å overse. Og da er det vel mekanikeren som får skylda for å ikke ha oppdaget dette på de to timene han fikk kikke på båten.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 12 timer siden:


@Martine29f Jeg trodde da virkelig jeg ville overaske forumet med "kjøpte båten" den lørdagen, tok jo bildeserie og hele pakka etter å ha sett de regningene på nye ting og overhalinger.

Du er veldig opptatt av overhaling. Men husk at overhaling betyr ofte st noe er byttet, uten st det garanterer for at alt annet på motoren er perfekt. Ofte kommer en overhaling som gølge av at feil har oppstått, og neste feil kan godt komme snart.

 

La oss si du skulle kjøpt en nesten 2 år gammel 6 hk Yamaha påhengsmotor. Hvilken ville du valgt om de var samme modell og samme pris:

 

Motor 1 (gjennomsnittsmotoren):

Helt vanlig motor som har gått 10 timer pr sesong og har fått sine årlige servicer med oljeskift osv.

 

Motor 2 (min motor):

Gått ca 300 timer og fått 4 servicer med oljeskift osv og forrige måned har fått noe som kanskje kan defineres som overhaling da den fikk ny pakning over undervannshus, ny foring i stammen og ny impeller.

 

Selv ville jeg nok valgt motor 1 da motor 2 har mye mer slitasje som sannsynligvis betyr noen hundre færre gjenværende driftstimer.

 

Men planen er å kjøre motor 2 noen år til.

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 1 time siden:

Denne er i alle fall svær og gammel, men usikker på om den er en "driter" 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=352700255

Ja her var det jo plass til halve Polske slekta å nok skjermer til å finne fisken på 300m langt til havs.😉

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg tror du ikker har helt lest det som jeg har skrevet og kommet med noen merkelige konklusjoner da.

 

Quote

og da har polakken kanskje fått låne penger av pappaen sin og fått overført dem til Norge


Hadde jeg fått låne penga av "mammaen" siden det er faktisk hun som hadde og har mer inntektsgivende jobb i Norge som lege så hadde jeg betalt alle penga der og da samme lørdagen som jeg så på båten. Skulle jeg overføre penger fra Polen så trengte jeg ikke å låne dem av noen og det var det jeg tilbød altså å betale størsteparten av båten øyeblikkelig med ekspress fra norsk bank og deretter resten på mandag når ekspress fra Polsk bank kommer frem. Og jeg skulle selvfølgelig ikke overta båten før den var betalt.

Med disse regningene trengte man nesten ikke mekaniker men jeg tenkte på å "nødinnkalle" mekaniker der og da på lørdag også. Jeg gjorde det ikke på forhånd siden det ble hintet på forumet at det kanskje ikke var ekte overhaling siden prisen var så lav og da ble jeg overrasket av at ting var som de skulle være så da måtte man øyeblikkelig kjøpe. Det som skjedde var at foreldra ville ikke tro på en annen kjøper og lagde litt teater istedet for som de lovet bare sende penger i Norge om jeg mener det er riktig båt. Disse 20 minuttene gjorde at båten ble solgt til noen andre.

Det var det absolutt naturlige av selger når foreldra lagde 20 minutters teater å ringe den andre kjøper og fortelle muligens at her er det noen som holder på å betale full pris (siden ifølge selger gav den andre kjøper bud så da var det jo ikke full pris engang) og da har sikkert den andre kjøper forstått at her er det kupp uansett og ikke tiden for å spare noen 10 000 så vedkommende betalte sikkert fullpris og da var jo saken over og solgt.

Ingen sin feil annet enn min som ikke har fortalt foreldra på forhånd hvor viktig det er å være kjapp ved rette kuppet.

 

Quote

Vi venter spent på hva det vil stå med store bokstaver på hekken, her er noen navneforslag:


Det ble mer eller mindre allerede avgjort: mellom 40 og 50 fot: Stor gammel driter; mellom 50 og 60 fot: Svær gammel driter; over 60 fot: Enorm gammel driter.

Og hadde det mot all formodning blitt midlertidig relativt liten båt mellom 35 og 40 fot så var tanken "Miniatyr driter" men @sap_2000 kom med spennende forslag "pocket driter" som hørtes morro ut.

Bare for å understreke det engang til fortåelsen av driter for meg er "gammelt ræl som "driter" eksos" det er slik man forstår det i båtsammenheng i Polen. Altså ikke ordrett "dass" slik noen forstår det av de som kommenterer.
 

Quote

For trådstarter har en tendens til å skylde på andre


Bare der hvor det er riktig ikke slik som du fremstiller det. Den eneste som var skyldig var meg for å ikke ha forklart foreldra hvor viktig det var å gjøre akkurat som de sa, og selvfølgelig foreldra for å love noe men ikke gjennomføre.

Ingen andre slik som du skriver en liste av, mekaniker var jo ikke bestilt engang og skulle nødinkalles samme dagen dersom båten viste seg å virkelig være overhalt med nye deler og ikke som det ble foreslått på forumet at det kanskje ikke var det fordi prisen var lav.
 

Quote

La oss si du skulle kjøpt en nesten 2 år gammel


Da velger jeg selvfølgelig den som har gått minst timer siden begge er på garanti.

Men om motor er 20 år gammel så velger jeg heller den som har 4 ganger så mange timer men har nettopp blitt overhalt inklusive tilbehør og fått splitter nye aksler, drivstofftanker osv. Av to grunner den ene er at ting er nye på den og den andre er at det er dokumentert så man trenger ikke "å spille lotto" med hvorvidt mekaniker finner ut av hele tilstanden eller ikke.

@Blouberg + @Okkaby Jeg så den båten likte sjødyktigheten men den er så utrolig fjern fra hva som er båt til privat bruk at man ville vel måttet med utrolige millioner før den blir hvit med flybridge og ikke innvendig ser ut som passasjerbåt. Da var det mindre forandringer som trengtes på den som var annonsert ved Tromsø og som allerede hadde flybridge men fortsatt mye ombygging men i det minste bare innvendig.

Planen er nok mer å skaffe klassisk flybridgebåt også bruke den på dager hvor det er rimelig flatt og ikke mer bølger enn 1 meter. Det vil jo ikke hjelpe veldig om båten liker seg fint i 3 meter bølger dersom ingen kommer seg frem for å fiske men alle holder seg for livet i båten for å ikke bli hivd rundt og kræsje med inventaret.

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at du heller bruker noen hundre tusen på å oppdatere deg på norsk skriftlig språk før du tenker på båtkjøpet.

Hvis dine henvendelser til selgere er på samme måten som du skriver her får du deg aldri noen båt.

Det var moro de første to dagene men etterhvert har det bare blitt irriterende, såpass mye at hvis det hadde vært mulig å blokkere tråden din så hadde den vært det.

Jeg synes at du bruker en så lavmål skrivemåte at det er tragisk. 

 

Link to post
Share on other sites

@Allan E Nå tror jeg da faktisk at folk kjøper båter selv om de ikke kan norsk i det hele tatt. Så når jeg ikke har planer om å bo i Norge så får det holde med det jeg har lært når jeg har bodd i Norge.

Det er for øvrig ingen lese plikt, noen folk blir jo opprørt av tråden nesten som om de fikk i lekse på skolen å lese den.

PS. For øvrig ble det annonsert noe nytt nå ikke til 240 000 over allerede ganske stiv pris. Nå er ikke aktercabin spesielt praktisk men jeg hadde alltid sansen for utseendet til Princess 435 (som med Storebro). https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=352825764 skal ringe og se på den. Nå er det jo ikke like praktisk som akterenden på Princess 45 ikke er drivverk overhalt eller nytt heller, men her kan man jo gi ett bud som ikke er skambud i forhold til utgangsprisen muligens.

Link to post
Share on other sites

Allan E skrev On 12.5.2024 at 17.13:

Jeg foreslår at du heller bruker noen hundre tusen på å oppdatere deg på norsk skriftlig språk før du tenker på båtkjøpet.

Hvis dine henvendelser til selgere er på samme måten som du skriver her får du deg aldri noen båt.

Det var moro de første to dagene men etterhvert har det bare blitt irriterende, såpass mye at hvis det hadde vært mulig å blokkere tråden din så hadde den vært det.

Jeg synes at du bruker en så lavmål skrivemåte at det er tragisk. 

 

@Allan E Dette innlegget ditt er det mest hovmodige og bedritne i hele tråden.

 

PS. Du trenger ikke blokkere tråden for å slippe å lese den.

Du trenger bare å ikke lese den, så slipper du å irritere deg.

PS. Etter hvert skrives i to ord. Ikke etterhvert som du skriver. 

PS. Det heter heller ikke "på norsk skriftlig" men "i norsk skriftlig".

På tide med en oppdatering i norsk skriftlig før du kritiserer andre?

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Det er jo fint å være ute da ved havet selv om noe skal fikses på båten. Slik som skraping av gammelt bunnstoff maling av nytt ol. det klarer jeg fint selv behøver ikke å være mekaniker for å fikse slike ting.

Ellers så har det dukket opp en Princess 435 til salgs ikke for 1,19 som hos Høvik megler men med 950 000 som utgangspris da kan det jo være innenfor rekkevidden av bud og ikke "skambud". Den er da ikke like bruksvennlig som Princess 45 med tanke på stangfiske bak og har aktercabin som man ikke har behov for men til gjengjeld er linjene og utseendet mer "mini skip" og "symmetrisk vakkert" i hvert fall for min smak.

Uansett skulle helst hatt vanlig akterende og båter med aktercabin skal jo være rimeligere enn uten ifølge markedet, så er det heller ikke noe nye tanker, overhalte motorer osv. og utgangsprisen er 50 000 mer enn Princess 45. Men det skal jo være innenfor rekkevidden av bud så tenkte å bestille visning i helgen 25-26 siden jeg vil ha en onkel på besøk da også så tenkte å ta hele "tour de Drøbak" og se alle 3 båtene i området som er til salgs dersom de enda ikke blir solgt.

Så ser jeg da eventuelt om hvor meget rabatt vennlige selgerne er og hvilke båter jeg burde bestille mekaniker for å sjekke grundigere for ett eventuelt kjøp. Så må jeg nesten se praktisk hvor langt ned det er til vannet på Princess 435 og om dette lar seg forenes med stangfiske på Skagerrak. Båten er jo upraktisk sikkert men er fin å se på akkurat som Storebro :lol::giggle:

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 7 minutter siden:

@Martine29f Det er jo fint å være ute da ved havet selv om noe skal fikses på båten. Slik som skraping av gammelt bunnstoff maling av nytt ol. det klarer jeg fint selv behøver ikke å være mekaniker for å fikse slike ting.

Ellers så har det dukket opp en Princess 435 til salgs ikke for 1,19 som hos Høvik megler men med 950 000 som utgangspris da kan det jo være innenfor rekkevidden av bud og ikke "skambud". Den er da ikke like bruksvennlig som Princess 45 med tanke på stangfiske bak og har aktercabin som man ikke har behov for men til gjengjeld er linjene og utseendet mer "mini skip" og "symmetrisk vakkert" i hvert fall for min smak.

Uansett skulle helst hatt vanlig akterende og båter med aktercabin skal jo være rimeligere enn uten ifølge markedet, så er det heller ikke noe nye tanker, overhalte motorer osv. og utgangsprisen er 50 000 mer enn Princess 45. Men det skal jo være innenfor rekkevidden av bud så tenkte å bestille visning i helgen 25-26 siden jeg vil ha en onkel på besøk da også så tenkte å ta hele "tour de Drøbak" og se alle 3 båtene i området som er til salgs dersom de enda ikke blir solgt.

Så ser jeg da eventuelt om hvor meget rabatt vennlige selgerne er og hvilke båter jeg burde bestille mekaniker for å sjekke grundigere for ett eventuelt kjøp. Så må jeg nesten se praktisk hvor langt ned det er til vannet på Princess 435 og om dette lar seg forenes med stangfiske på Skagerrak. Båten er jo upraktisk sikkert men er fin å se på akkurat som Storebro :lol::giggle:

 

Ikke kjøp deg noe som nesten er umulig å fiske fra, det tror jeg du kommer til å angre stort på

Link to post
Share on other sites

762mm skrev 7 minutter siden:

Ikke kjøp deg noe som nesten er umulig å fiske fra, det tror jeg du kommer til å angre stort på

 

Ikke de letteste båtene å håndtere inn/ ut av en trang bås eller legge til mot lave flytebrygger som man legger til på i 98% av tilfellene. det blir høyt ned og eneste vei uten å hoppe/ klatre er stigen ned til plattform og ut på brygga den veien om hekken er "innafor". finnes løsning med stige ned  på siden også men den må ikke stikke for lavt.

 

Panløsingen på større FB aft-cabin båter gir utrolig med plass, men den stilen forsvant mer eller mindre på begynnelsen/ midten av 90-tallet og etterfulgt av lave akterdekk med port ut på plattform slik man ser på båter i dag.

 

Verdt å tenke på

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@762mm Må jo se det i praksis, hvor høyt det er. Det virker i hvert fall som sidene er "bygd inn" bedre enn på Storebro 500 så det er noe å lene seg mot og ikke kun stål rekker på siden. Altså ved D5L virket det ikke som det var "sååå høyt" fra vannet på Storebro 500 men tenkte mer på når båten skal sjangle utpå Skagerrak (det gjør den jo selv om det bare er små bølger som det alltid er der kanskje med unntak for 1 dag i året" ) at man vil gjerne lene seg mot noe for å ikke dette ut når båten plutselig f.eks ruller mer pga. litt større bølge.

Men må nesten besiktige båten i praksis og se hvordan det ville være å stå der på akterenden og om det er noe som blir gøy og komfortabelt for ett helt døgn. På bilder virket det som at båten har plastsider og sitteplasser bak. Ellers likte jeg alltid utseendet på Princess 435 veldig fordi den er så symmetrisk like høy overalt akkurat som Storebro. Men praktisk er det jo veldig ikke da så må se om dette går an.

Av båter som er tilgjengelige for salgs virker denne til å være mest hensiktsmessig priset i forhold til tilstand altså "bare" 50 000 mer i utgangspris enn hva Princess 45 med fullt fikset drivverk kostet. Er jo betydelig nærmere "bud pris" enn om man må starte med 1,19 millioner som for f.eks Fairline i Drøbak. Hvor båten er jo heller ikke "perfekt" (hvis noe skal ha sabla høy pris så har man på en måte mer "krav" ) med tanke på at plass er brukt på ubrukelig crewcabin istedet for f.eks mer plass for mekanikers tilgang til fiksing og service av motorer.

@sap_2000

Quote

Panløsingen på større FB aft-cabin båter gir utrolig med plass, men den stilen forsvant mer eller mindre på begynnelsen/ midten av 90-tallet og etterfulgt av lave akterdekk med port ut på plattform slik man ser på båter i dag.



Dette forsvant vel på alt annet enn Storebro, men antar båten ikke er "verre" å håndtere enn hva Storebro 500 er muligens? Håpet er jo at ikke så mange vil ha båten og da kanskje man kan få den relativt rimelig med riktig pris for "midlertidig båt". Siden jeg synes 1,19 millioner  utgangspris for midlertidig båt ble litt i meste laget når den ikke har splitter nytt drivverk med overhalte motorer som på Princess 45.

Men må selvfølgelig se den båten i virkeligheten da jeg aldri har sett en Princess 435 i virkeligheten med mindre den var en av de båtene som jeg så som barn i Kristiansand på 90-tallet. Stå der ute på akterdekket holde en fiskestang og lene meg mot den sitteplassen og se om dette er noe som føles fint for fine dager utpå Skagerrak.

I dag har kanskje flere folk råd til å kjøpe 50++ fots båter istedet for å ha aktercabin for mer plass og det er derfor trenden forsvant?

 

Link to post
Share on other sites

@762mm Poenget er at den skal være betydelig større enn Alicraften ikke mindre og at man skal også kunne f.eks dra på en Sørlandskyst tur med den. Kommer det ikke noe bra tilbud så vil jeg vel bare vente til jeg kan kjøpe en "finale driter" senere.

Den midlertidige skal i det minste ha flybridge er ideen og gjerne være en av de tidligere tiders "drømmebåter" fra den gangen jeg ikke kunne se for meg hvordan jeg skulle få råd til noe større som jeg nå ser en mulighet for.

Egentlig var sånn som Princess 55 i Stavanger helt midt i blinken ikke "enorm gammel driter" med engang slik som man muligens feiler å håndtere (selv om det sikkert ville være utfordrende nok med båt på størrelse med Storebroen som jeg fikk prøvd ved D5L) og blir tungtvindt å starte å lære med. Prisen var jo også midt i blinken med 1,3 mill for overhalte VP122 motorer i den.

Men må vel bare vente til det dukker opp noe tilbud også se de 3 båtene i Drøbaksområdet i mellomtiden. Kan jo hende 1,19 mill båten har noe rabatt å gå på eller at Princess 435 viser seg å være brukelig til å kunne stangfiske ifra. Ellers er det bare å vente på at nye båter dukker opp. Men ville gjerne lære med en "mindre en" hvis det virkelig skal bli så vanskelig med en "enorm" og tenkte det passet da perfekt å skaffe "midlertidig" flybridge båt på mellom 40 og 50 fot til en pris hvor man får solgt den igjen uten å ta ett enormt tap og uten å sitte der i ett halvt år usolgt.

Antar jo at folk som selger "enorme gamle dritere" ikke vil ha "stor gammel driter" i innbytte + penger.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 44 minutter siden:

I dag har kanskje flere folk råd til å kjøpe 50++ fots båter istedet for å ha aktercabin for mer plass og det er derfor trenden forsvant?

 

Trenden forsvant mest for at folk ville ha sosial plass, nærhet til vann og baden, mindre klatring i stiger og enklere ilegging fortøying mot flytebrygger som er det man fortøyer mot 98% av tilfellene.

Det samme gjelder endring av trend på flybridge. på 80 tallet var flybridge en ekstra styreposisjon på taket, liten i størrelse og med seter i fartsretning. På 90 tallet begynte trenden med flybridge som sosial plass med sofaer, solsenger, wet bar osv og flybridgene ble større og større.

En 40 foter i dag har som regel langt større flybridge enn en 50 foter fra 80 tallet.

 

XardasKSP skrev 44 minutter siden:

Men må selvfølgelig se den båten i virkeligheten da jeg aldri har sett en Princess 435 i virkeligheten

 

det bør du gjøre, og burde ha gjort for lengst på flere type båter isteden for å gjøre deg opp for mange meninger basert på bilder og tanker.

 

XardasKSP skrev 44 minutter siden:

Stå der ute på akterdekket holde en fiskestang og lene meg mot den sitteplassen og se om dette er noe som føles fint for fine dager utpå Skagerrak.

 

Den løsningen med høy akterkabin er vel i de flestes øyne så langt fra ideell fiskebåt som det er mulig å komme.

 

XardasKSP skrev 44 minutter siden:

Siden jeg synes 1,19 millioner  utgangspris for midlertidig båt ble litt i meste laget når den ikke har splitter nytt drivverk med overhalte motorer som på Princess 45.

 

Som sagt før, jeg har ikke på 20 år registrert så kurante eksempler på de båttypene du lot gå fra deg i vinter/ våres. P55, 415 og sist P45.

Du kunne handlet alle samme om du hadde fulgt rådene du har fått av de fleste her inne (inkludert å ikke lage sirkus og presentere alt for en kjøper som blir vettskremt av finurlige pengeoverføringer og delsummer som skal betales når den og den får gjort det og det)., men valgte å følge egen tankegang og logikk og derfor forsvant de foran nesen din alle 3. 

 

Hadde begynt med å faktisk bruke en brøkdel av tiden din til å faktisk reise rundt å se på litt båter. Selv det å gå bryggelangs i marinaer og gjestehavner og se på forskjellige båter utenfra hjelper. Du vil kanskje endre mening om hva som er stort/ lite/ fett/ kult/ egnet/ ikke egnet osv.   

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Quote

Som sagt før, jeg har ikke på 20 år registrert så kurante eksempler på de båttypene du lot gå fra deg i vinter/ våres. P55, 415 og sist P45.

Du kunne handlet alle samme om du hadde fulgt rådene du har fått av de fleste her inne (inkludert å ikkelage sirkus og presentere alt for en kjøper som blir vettskremt av finurlige pengeoverføringer og delsummer som skal betales når den og den får gjort det og det)., men valgte å følge egen tankegang og logikk og derfor forsvant de foran nesen din alle 3.


Jeg håper det er fordi du ikke har sjekka markedet hver dag med publiserte båter på de 20 årene ellers så må det være en utrolig sjelden sammenkomst av forskjellige kupp i en periode på 6 måneder. Ved Princess 45 tror jeg ikke selger ble skremt (det virka som dama og vennen hennes som solgte den (fordi virkelig eier var syk) var fast bestemt at salg skal det bli og bare ventet om jeg gir full pris eller den som bydde på torsdag øker budet til full pris) det var bare det at noen andre trolig godtok å betale full pris her og nå. Siden selger begynte å tenke på det om det går greit å få 600 000 på lørdag med ekspress og 300 000 på mandag med ekspress som ikke kan gå fortere. Poenget var at jeg ville få den kjøpt før den andre kjøpte så jeg ba foreldra å gjøre som de lovet og sende 300 000 med engang så båten ville bli kjøpt der og da i Horten på lørdag. Selger betalt på 15 minutter båt overtatt så ville bare måtte "nødinkalle" den gode hjelper for å ta turen til Langesund (var jo fin værs dag og med gode motorer kunne man sikkert dradd i marsjfart på noen få timer).

Men foreldra skjønte det ikke og da gikk "kuppet i dass" rett og slett.

 

Quote

Hadde begynt med å faktisk bruke en brøkdel av tiden di til å faktisk reise å se på litt båter. Selv det  å gå havnelangs og se på forskjellige båter utenfra hjelper. Du vil kanskje endre mening om hva som er stort/ lite/ fett/ kult osv.   


Tanken er å se på 3 forskjellige ved Drøbak og da også få sett Princess 435 i realiteten. For øvrig dro på tur i nærområdet men det virka som det ikke var båter nesten av slik type å se (kanskje for tidlig på året og Wector var stengt i helga) men fikk med meg at Princess 415 stående ved flytebrygge ikke ser så liten ut i virkeligheten (dog virket Princess 414 i Sandefjord som mye større båt). Princess 45 virket overaskende liten i virkeligheten men dette var sikkert fordi den stod ved den samme brygga hvor det var havnemanøver øvelser med Storebro 500. Storebro 500 er jo enorm i forhold så da måtte jo Princess 45 virke "liten".

Ellers skal se de øvrige modellene, antar Fairline i Drøbak er nærmest kopi av Princess 45 med kanskje mer utradisjonell planløsning av båten og Princess 435 er en større Princess 414 med kanskje "tryggere akterdekk" å bruke når båten ruller.

Princess 55 har jeg sett i Skien og det er flott båt innvendig større enn Storebro 500 virket det. Men dessverre kommer det ikke nye tilbud som den med VP122 til 1,3 mill i Stavanger. Den som er til salgs i Skien er jo "feilmotorisert" med enda eldre og mindre motorer enn de som sitter i Fairline eller Princess 45. Kanskje kunne man risikert dette for 1 million og bare kjøpt i fremtiden noe slikt for å putte inn: https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=342987197 eller https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=343298629 men dette er jo noe som vil koste i hvert fall 1 mill om ikke mer å gjennomføre. Så hadde mye heller betalt 1,3 mill for båt med VP 122 motorer. Uansett er jo dette ren teori da eier ønsker seg 1,5 mill for båten med disse motorene og det ser ut som det enda vil ta tid før prisen blir realistisk og selv da er det ikke ønsket løsning med disse motorene som er i den.

PS. Skulle se på båter i havna Horten med foreldra (siden forventet jo ikke at denne Princess 45 ville ha all den dokumentasjonen på overhaling m.m.) men dette ble det selvfølgelig ikke noe av siden jeg var helt ute av meg av sinne pga. det feila kuppet og måtte istedet besøke Hortens vinmonopol for å roe nervene. Jeg blir jo fortsatt irritert over å ikke ha kjøpt den båten.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Men det skal jo være innenfor rekkevidden av bud så tenkte å bestille visning i helgen 25-26 siden jeg vil ha en onkel på besøk da også så tenkte å ta hele "tour de Drøbak" og se alle 3 båtene i området som er til salgs dersom de enda ikke blir solgt.

Idag er det 14. mai og du tenkte å bestille visning om nesten 2 uker. Og deretter skal du eventuelt bestille mekaniker som kan se på dem før du eventuelt hvis det er et godt kjøp bestemmer deg for å sette igang finansieringsprosessen og etterhvert kan handle.

 

Jeg antar at hvis det er gode kjøp så er de solgt innen du er ferdig med denne prosessen, så da blir det neppe noe godt kjøp på deg.

 

Men hvis det er dårlige kjøp så er de fortsatt tilgjengelige om nesten to uker og du kan bruke tid og penger på å reise og kikke på dem og kanskje også koste på utgifter til mekaniker for å sjekke ting bedre.

 

Med denne strategien kommer du til å bruke store ressurser på å ikke få båt, mens de som er litt mer på hugget setter seg i bilen og kaprer de gode kjøpene.

 

Hadde det ikke vært morsommere å vise onkelen din den flotte båten du nettopp har kjøpt enn å ta ham med på "vraksafari" hvor dere reiser rundt og kikker på de som er igjen på markedet etter at andre har sikret seg de gode kjøpene.

 

Det hørtes ut som det var 20 minutters teatersommel som gjorde at fu gikk glipp tidligere godt kjøp, og nå skal du vente noen uker for å bære sikker på å miste kuppene? Er du ikke litt redd for reprise nå?

Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg er redd for at den båten ikke helt passer med tanke på stangfiske altså en Princess 435 pga. høy akterende. For øvrig er den jo ikke priset slik (fordi aktercabin båt ikke er så attraktivt) at noen "river den til seg for full pris". Men det er den eneste båten av typen flybridgebåt over 40 fot i momentet (og som ikke har Caterpillar 3208 motor) som har en utgangspris som ikke krever "skambud" for å bli ett bra kjøp.

Så jeg tenkte at denne båten kan man muligens gi ett bud på (ikke skambud altså innenfor 20 % rabatt av 100 % av prisen) dersom det viser seg at det går an å få stangfiska fra akterdekket. Båten har jo ikke overhalte motorer eller nye tanker osv. osv. og med tanke på at den ikke er like meget ønsket av kjøpere som en Princess 45 så antar jeg ingen kaster seg på den øyeblikkelig og dermed blir det mulighet for å gi ett bud dersom båten passer.

Det er jo ikke ett "kupp" med den båten i hvert fall om man vil stangfiske fra båten også.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 53 minutter siden:

Men foreldra skjønte det ikke og da gikk "kuppet i dass" rett og slett.

Kuppet gikk i dass ene og alene fordi du ikke fikk ut fingeren og ikke noe annet. Hadde du fulgt rådene du fikk om å ta deg den korte turen til horten tidligere uka hadde du ikke blitt kuppet av andre pg fått handlet bøten gitt at ikke selgerene blir skeptiske til all info ogforklsringer om polske oenger, overføringer i porsjoner og alt annet.  
 

XardasKSP skrev 53 minutter siden:

Jeg håper det er fordi du ikke har sjekka markedet hver dag med publiserte båter på de 20 årene


Ikke ta alt så bokstavelig.  Vi er mennesker, ikke datamaskiner.  
selvfølgelig har jeg ikke fått med meg alle båter omsatt de siste 20 årene, men har fulgt jevnt og trutt med på dette segmentet så lenge finn har eksistert og Aftenposten før det..

 

poenget er at det har vært meget få båter i den kategorien du ser etter med så mye gjort og til lav pris i tillegg.  Så tror du kan vente en stund før like fristende kupp dukker opp.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 12.5.2024 at 10.23:

@19 fot Jeg tror du ikker har helt lest det som jeg har skrevet og kommet med noen merkelige konklusjoner da.

 

Sitat

og da har polakken kanskje fått låne penger av pappaen sin og fått overført dem til Norge


Hadde jeg fått låne penga av "mammaen" siden det er faktisk hun som hadde og har mer inntektsgivende jobb i Norge som lege så hadde jeg betalt alle penga der og da samme lørdagen som jeg så på båten. Skulle jeg overføre penger fra Polen så trengte jeg ikke å låne dem av noen og det var det jeg tilbød altså å betale størsteparten av båten øyeblikkelig med ekspress fra norsk bank og deretter resten på mandag når ekspress fra Polsk bank kommer frem. Og jeg skulle selvfølgelig ikke overta båten før den var betalt.

 

Ettersom du skrev at foreldrene dine måtte ordne med overføring så antok jeg det var deres penger som skulle overføres til Norge og ikke dine.

 

Hvordan er egentlig opplegget i Polen angående myndighetsalder og hvem hvor lenge foreldrene har styringa med ungenes penger? Her i Norge får man jo bestemme over egne penger fra man er 18 forutsatt at man er mentalt oppegående og myndig (som jeg antar du er, ellers ville du neppe kunne drevet flyskole osv).

 

Om jeg (som er passert 18 for mange år siden) ønsker å bruke en million av egne penger på å kjøpe noe så kan jeg gjøre det uten at foreldrene mine trenger å godkjenne noe i den prosessen for å ordne betalingen.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 12.5.2024 at 10.23:

Bare for å understreke det engang til fortåelsen av driter for meg er "gammelt ræl som "driter" eksos" det er slik man forstår det i båtsammenheng i Polen. Altså ikke ordrett "dass" slik noen forstår det av de som kommenterer.

Da jeg svarte deg så hadde jeg lest sånn ca 30 ganger at du skal kjøpe gammel driter, uten noen forklaring på hva det er for noe. O her i Norge så tenker man da på noe som er i veldig dårlig stand, rett og slett noe dritt.

 

Å drite eksos er ikke et uttrykk jeg har hørt før, Her i Norge bruker vi "spy ut eksos" hvis vi skal beskrive eksosutslipp ved å sammenligne med noe som kommer ut av kroppens åpninger. Så det er ikke så rart om mange nordmenn vil ha en annen tolkning enn deg av hva en gammel driter er. Og det blir vl først og fremst nordmenn som ser båten og leser det norskspråklige du skriver her og evt som navn på båten.

 

Noe senere leste jeg videre i denne 177 sider lange tråden og da kom det en forklaring på hva gammel driter betyr når det tolkes på polsk vis.

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Quote

om å ta deg den korte turen til horten tidligere uka


Det var det jeg skulle faktisk men foreldra sa til meg at de blir med og null stress er det bra så betaler de øyeblikkelig 300 000 som jeg ikke har på norsk konto så det var bare å slappe av. Det er jo derfor jeg ble så sur på dem fordi de overtalte meg til å ikke dra med engang fordi de skulle betale og jeg skulle holde penger i Polen uten å overføre med 2,70 NOK per PLN hvis man kunne få 3,125 NOK per PLN ved å ta med kontanter.

De lovet og jeg forklarte dem for dårlig hvor viktig det var med "raskt" så det gikk som det gikk. Men jeg ble ikke sur på dem uten grunn det var de som overtalte meg til å ikke dra noen steder.

 

Quote

Så tror du kan vente en stund før like fristende kupp dukker opp.


Ser dessverre sånn ut så da blir det kanskje "enorm driter" med engang litt senere om ingenting heller dukker opp til sen sommer / tidlig høst og den Princess 435 ikke funker til stangfiske

@Martine29f

Quote

Denne 435 ser jo helt suveren ut jo. Skjønner ikke at du skal vente så lenge på visning....peis avgårde og se på båten.


Interiøret er fint men det sier ikke noe om motorne og tilbehør (som man har sett av @kdtran sin Princess 45 eksempel), jeg skal se på den men tipper problemet blir at dens akterdekk er uforenlig med stangfiske på en komfortabel måte som ved f.eks Princess 45.

@19 fot

Quote

Om jeg (som er passert 18 for mange år siden) ønsker å bruke en million av egne penger på å kjøpe noe så kan jeg gjøre det uten at foreldrene mine trenger å godkjenne noe i den prosessen for å ordne betalingen.


Selvfølgelig har foreldra ikke noe med mine egne penger å gjøre annet enn gode familierelasjoner. Så da forklarer jeg det kanskje enklere så det blir lettere forståelig:

Jeg har i løpet av siste 6 måneder brakt kontanter til Norge og putta dem inn på bankkonto og disse påbeløper seg ca. 600 000 norske kroner. Jeg har også penger i Polen som jeg tjener hver måned på bedriften min og der har jeg betydelig mer igjen (selv etter investering) enn det som tilsvarer 300 000 kroner. Så det jeg kunne gjøre var å betale 600 000 på 15 minutter til selger og 300 000 på mandag fordi ekspressoverføring fra Polen ikke går an på 15 min og banken må være åpen begge steder.

MEN mine foreldre har norske kroner og de kunne enten som de ville før kjøpt en bit av båten og betalt 300 000 i løpet av 15 minutter så selger fikk hele kjøpesum på 15 minutter på en lørdag. Eller de kunne lånt meg disse og jeg ville reist og henta kontanter i Polen og gitt dem til dem eller betalt dem i PLN siden de også bruker penger i Polen.

Det fantes ingen mulighet for meg å betale fra Polen resterende 300 000 på 15 minutter det var problemet og jeg dro ikke for å se båten tidligere fordi foreldre ville være med og de sa de skulle betale helt sikkert om det var nødvendig uten noe tull. Derfor ble jeg sur på dem siden det var en grunn.
 

Quote

drite eksos er ikke et uttrykk jeg har hørt før, Her i Norge bruker vi "spy ut eksos"


Godt mulig men "Stor gammel Spyer" har ikke samme "klangen" som "Stor gammel driter" :giggle::lol: Så om folk i Norge skal tro båten er en flytende dass og smiler av den grunn så får det så være så lenge det blir noe gøy.

Jeg tror i hvert fall at dette navnet på akterenden vil bringe frem flere smil i havna enn noe "vanlig og kjedelig" eller pyntelig som "Fish hunter" ol. :giggle: "Flyfisher" kunne jo vært morro men da tror folk eiern er fluefisker og ikke at det er flybrigde fiskeskøyte, "Stort gammelt ræl" kunne passe også :giggle:

Siden det finnes ikke noe ordboksord for Polske "Krypa". I Polen vil jeg kalle båten "Krypa" eller "El Krypo" eller "Das kryp". Det nærmeste man kommer på norsk er "blikkboks" eller "rusten haug" https://pl.glosbe.com/słownik-polsko-norweski/stara krypa Kanskje "stor gammal blikkboks" hadde vært noe men den er jo laget av glassfiber og på norsk er blikkboks noe man forbinder med metall. Så kanskje "Stor gammel fiberhaug" :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...