Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@ohio Men det er vel ikke noe annet forskjell enn småtteri som ikke har noe med tekniske eller sjøeegenskaper å gjøre så det viktigste er vel at motor er nyere og overhalt og at det ikke er en motormerke som folk mener ofte "dævver" eller til og med total havarerer. Ellers så var jo gir og aksling og drivstofftanker neste steg på lista over ting som bør være bra og her skal de jo være det.

Det skal jo være "midlertidig båt", egentlig har jeg jo lyst på slik som Princess 65 den så jo virkelig festlig ut og til og med lugarene ser jo ut som en helt annen kategori båt altså fra 42 til 56 virker det som samme type bare litt større. Men på 65ern så de jo på bilder som rene "penthouse suite".

Men så må man jo tjene penger for å sløse de på å vedlikeholde en "enorm driter" og når jeg måtte bare investere så går tankene til noe midlertidig som ikke vil dævve med engang forhåpentligvis.

 

Link to post
Share on other sites

Om du skal ha håp om å få kjøpt under markedspris må du slå til med en gang du ser annonsen. Ikke vente to uker på at mekaniker har tid etc. Du kan se på båten alene, det er jo du som skal ha den. Så ville jeg ha forhandlet pris forutsatt at ikke mekaniker finner noe å utsette på den. Finner han noe, så har du gode kort for å enten få det fikset eller et avslag tilsvarende rep kost. Jeg tror ikke du vil få kjøpt noe til kuppris om du hele tiden er femte eller sjettemann til å se på båten. Gode kjøp går fort.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Jeg har jo bestilt å se på båten på lørdag klokken 12 i Horten. Jeg har jo lært at noen rett og slett legger ut båten til rask handel med engang som den Princess 415 til 850 000 eller Princess 55 som ble til slutt solgt for 1,3 millioner.

Men andre ganger er det jo som med Princess 65 at det må jo være noen som meg som virkelig vil ha en "enorm gammel driter" og i tillegg ha pengene til det og da blir det fort mulig at hvis noen vil selge noe raskt så må de gi bra med avslag. Og av og til er det jo ikke noen som kan kjøpe i momentet slik som jeg ikke kunne pga. faktisk økonomisk suksee som koster penger hvis man vil spise mest mulig av "kaken". Er jo ikke alltid man plutselig får nye innkomster på 7 mill euro (det er kostnader selvfølgelig men om man bare får 10-20% % av dette per år rent og selv med dele på 3 + alt det andre som er der fra før av) årlig, det er jo summer av innkomst som faktisk overgår prisen på mange "nye dritere" og som får tidligere inntekter til å se ut som lekepenger men wizzair er wizzair de er store :giggle::lol: Skal linke inn "story" på onsdag når det er offisielt.

Og "tredje ganger" er det jo det som jeg håper skjer ved sen sommer / tidlig høst. Altså noen ville selge noe dyrt men det gikk ikke og i tillegg har de helst kjøpt den nye båten allerede om sommern og betaler for 2 stykk eller de planla å kjøpe billig om høsten nettopp. Og da begynner folk å tenke "æsj selger jeg ikke nå så blir det ikke før våren neste år og det koster jo å vente så lenge + ting kan dævve" og plutselig får man den "enorme rabatten" da selger synes det er sabla langt å vente fra august/september til mars/april neste år. Men er man allerede i Desember så synes kanskje selger det er samma F nå har jeg venta så lenge at jeg venter helt til våren.

Link to post
Share on other sites

Det er bare du som er opptatt av ting som kan dævve. Er godt kjøp derimot, det er det mange andre også som er  på jakt etter.  Så da må du være førstemann på ballen, før noen andre slår til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Det er jo det jeg prøver på nå siden jeg var treg med Princess 415 som jeg trodde ville rekke å komme til "dørstokken". Ellers er vel de fleste opptatt av ting som kan "dævve" siden folk vil jo gjerne ha båter i godstand og det er forumet som har forklart meg at ting som dævver kan overgå båten i pris.

Men det finnes jo tilfeller hvor noe ikke har vært ett kupp og det ble derfor ikke solgt og selger finner ut av "oi sånn det er august/september" og plutselig blir det godt kjøp siden vedkommende vil ikke vente til neste vår med salget og heller tar imot en mindre sum enn å vente.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Den eldgamle dritern er jo ikke en Princess 415 siden den hadde ikke aktercabin. Den er uidentifiserbar "gammel driter" https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=349764682

 

 

Det er en gammel P 41. Og den er nok vesentlig eldre enn 1985. Den er forgjengeren til P414 som kom i 1981, og ble produsert fra 1977.

 

ohio skrev for 4 timer siden:

tter min menig så er den 1985 Princess 45 helt normalt priset og ikke no kupp til det er den for gammel selv om mye er gjort Princess 45 i den årgangen ligger normalt på 750/900 tusen i prisforlangende Når de er noe nyere fra 90/92 så bikker de normalt millionen 

 

Den KAN være det da den istedenfor for små 70E forkammermotor har 71B som også er overhalte. Mye annet er gjort med den også. Nyetanker kost blod i både arbeid og kroner. Greit oppgradert ellers også.

 

Men, jeg skriver "men" for at overhaling av motorer til gamle og "billige" måter kan være alt fra helt innafor til helt katastrofe. Skal man gjøre alt etter boka så ville kostnadde pp motorer + overhaling + tanker langt overstige båtens verdi.

Men det kan være bra også. Eneste måten å finne u på er en en meget grundig sjekk og test av alt.

 

Motorrommet så veldig rent og ryddig ut og det er et godt tegn 

 

Flere bilder i den gamle annonsen her https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=315094560

 

index skrev for 1 time siden:

Om du skal ha håp om å få kjøpt under markedspris må du slå til med en gang du ser annonsen. Ikke vente to uker på at mekaniker har tid etc

 

Helt klart, og det bør TS ha skjønt nå som flere båter har blitt solgt før han får ut finegeren. 

 

index skrev 35 minutter siden:

Det er bare du som er opptatt av ting som kan dævve. Er godt kjøp derimot, det er det mange andre også som er  på jakt etter.  Så da må du være førstemann på ballen, før noen andre slår til.

 

:yesnod::thumbsup:

 

XardasKSP skrev 30 minutter siden:

Det er jo det jeg prøver på nå

 

Da hadde jeg ikke ventet til lørdag...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Ja det er det faktisk en P41 sjekket det på google og det passer, da har noen virkelig store håp når P414 ble solgt rimeligere. Men våren gjør jo folk håpefulle.

 

Quote

Eneste måten å finne u på er en en meget grundig sjekk og test av alt.


Det er det jeg har tenkt. Det er jo det "mekaniker" er perfekt til og her må man jo ikke bruke over halve eller hele dagen på å ha en biltur med mekaniker, da Horten er nærme så det blir god tid til sjekk.

 

Quote

Da hadde jeg ikke ventet til lørdag...


Da rimer det ikke med forrige råd, siden enten så kjøper man noe i blinde eller så ser man på det og sjekker det.

Hvis noen kjøper båten i blinde så får de vel gjøre, jeg har jo uansett tenkt at "sommeren er tapt" og forberedt meg på å slå til når selgerne har "mistet håpet" når høsten starter.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

Da rimer det ikke med forrige råd, siden enten så kjøper man noe i blinde eller så ser man på det og sjekker det.

 

Rimer fortsatt. Å ikke vente til alt er beleilig for alle betyr ikke at man ikke skal sjekke det som skal sjekkes.

Man må svinge seg rundt å få ting til å skje.

 

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

Hvis noen kjøper båten i blinde så får de vel gjøre, jeg har jo uansett tenkt at "sommeren er tapt" og forberedt meg på å slå til når selgerne har "mistet håpet" når høsten starte

 

Ingen (med vettet i behold) kjøper en slik båt i blinde.

 

Skal man vente til alle andre har fått sin sjans og selger ikke får solgt er det stort sett en god grunn til at andre ikke kjøpte.

Selgere som hadde for store forhåpninger om pris, vil ofte utpå høsten fortsatt ha forhåpninger til mye bedre pris til våren igjen fremfor å dumpe prisen dit den burde vært i utgangspunktet. 

 

Man ser det hvert år. De som legger ut kurrant båt til ok pris får solgt. De med for høye forhåpninger blir liggende uansett om det er vår eller høst.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Jo dersom man vet hvordan man sjekker det selv, men nå tror jeg ikke dette er ett slik kupp at folk tar seg fri fra jobben og bare løper. Annonsen kom på mandag jeg var vel første som ringte siden jeg hørte ikke noe historie fra dattera til eier om 100 folk som har ringt og deretter bestilte jeg visning klokken 12 på lørdag. Så får man bare vente og se om noen har kjøpt før lørdag.

Det er jo ikke Alicraft prisklassen så folk vil jo ikke hive pengene rundt seg usett på brygga slik det var med Alicraften. Og selv da ville ingen by over prisen uten å prøve (jeg fikk prøvd ved forrige salg) utenom mannen fra Vestlandet som ville ha kun motorn og drevet. Men til mannens store skuffelse så synes ikke selger det var bra deal å måtte skru ut motorn og drevet samt finne ut av hvordan kondemnere resten for å få noen få kroner mer. Så da fikk jeg kjøpt til "kupp pris" siden folk mente slik fungerende båt måtte koste 200 000.


 

Quote

Man ser det hvert år. De som legger ut kurrant båt til ok pris får solgt. De med for høye forhåpninger blir liggende uansett om det er vår eller høst.


Ja det er de fleste tilfeller men av og til skjer det en utrolig rabatt. Det er folk som faktisk har klart å vente over 1,5 år og ikke fått solgt begge vårene som er lei, det er også folk som ville selge båten i år fordi de trengte pengene enten til nyere båt eller noe annet de ville ha.

Også finnes det vel også rimelig rike "sommerbåt folk" selv om disse oftest kjøper noe mindre båter, men det finnes vel noen som har kjøpt noe til våren (kanskje også til grei pris) og brukt hele sommern. Men så var de kanskje ikke fornøyd og ville ha en annen båt og har ikke gjort noe annet enn å bruke båten..... så kommer oktober. Så tenker de kanskje "skulle hatt en annen båt, hvis jeg ikke selger den nå så må jeg ta hele skiten med vinteropplag og vårklargjøring og kanskje noe slutter å fungere osv." også selger de bare båten til "her og nå" pris før de må gjøre noe med båten for vintern.

Det finnes vel alt mulig av forskjellige grunner, men det beste må være at noen virkelig trenger pengene og behovet materialiserer seg om høsten. Siden da er de få folk som impulskjøper en båt rett før vintern i september/oktober. Så da er det bare igjen de som venter på lavpris. Og er det kanskje Desember så vil jo selger tenke at han kanskje overlever med problemene til mars, men er det september så tenker kanskje selger at her må jeg ha penger FØR neste års vår.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 18 timer siden:

Her skal motorene være 1999 og 1991 pluss overhalt for 80 timer siden.

Motorer med kun 80 timer siden overhaling ville jeg vært veldig forsiktig med. Ville som minimum forlangt dokumentasjon på hva som er gjort (aller helst med bildedokumentasjon, det er mye slurv der ute!), samt en grundig testkjøring sammen med en kyndig person som kjenner disse motorene og vet hvordan lyden skal være, samt hvordan de fungerer mtp. turtall og temperatur under hard belastning. 

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, Komodo said:

Motorer med kun 80 timer siden overhaling ville jeg vært veldig forsiktig med. Ville som minimum forlangt dokumentasjon på hva som er gjort (aller helst med bildedokumentasjon, det er mye slurv der ute!), samt en grundig testkjøring sammen med en kyndig person som kjenner disse motorene og vet hvordan lyden skal være, samt hvordan de fungerer mtp. turtall og temperatur under hard belastning. 

Fullstendig enig!!  hva er overhaling??  helt verdiløst uten dokumentasjon!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@Martine29f som med Alicraften båt kommer når både båt og finanser og øvrige omstendigheter passer sammen.

 

Men jeg skjønner at jeg burde fortalt gode hjelpere og mekaniker at de må få ut fingern droppe fast lønnet arbeid og løpe for å sjekke båten, ellers blir det skuffa folk på forumet :giggle:

 

@Komodo Det er jo det mekaniker må finne ut av siden personen som selger båten vet ikke noe om den, personen som eier båten er veldig syk og rakk ikke mer enn tur fra Oslo til Horten i fjor vel. Så vet heller ikke særlig mye annet enn hva høvik megler har fortalt.

 

Så det er ekstra viktig med mekaniker. Og kanskje derfor også er prisen mer pen.

 

@-morten- Det blir vel ikke noe annet dokumentasjon enn hva Høvik megler gav nye eierne i fjor. Så det er opptil mekaniker å finne ut av.

 

@Faxen Det er i hvert fall noe annet enn overmaling da :lol::giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

o dersom man vet hvordan man sjekker det selv, men nå tror jeg ikke dette er ett slik kupp at folk tar seg fri fra jobben og bare løper.

Truen din har du vel mistet båter på før... :giggle:

Ingen trenger løpe. Enklere å tar se en tur med bilen  etter jobben. Og det er relativt vanlig å ta litt fri for å se på båt da de som regel ligger på andre siden av landet eller i et annet land. Helt vanlig.

Du virker å se mye problemer fremfor løsninger til å være en kreativ businessmann og investor.

Er din "mekanikker" den eneste som kan sjekke en båt?

 

Komodo skrev 59 minutter siden:

Motorer med kun 80 timer siden overhaling ville jeg vært veldig forsiktig med. 

 Ville som minimum forlangt dokumentasjon på hva som er gjort (aller helst med bildedokumentasjon, det er mye slurv der ute!

 

Yess. Naturlig skepsis. Skrev litt om det på forrige side. Kan være alt mellom 0 og 100.

På plussiden ser motorer og motorrom veldig rent og ryddig ut. 

Men man ser også litt bastard. Ene motoren har nyere ulekkert turbo, deksler mangler på den andre.

Ville også fått sjekket opp motornumrene og at de faktisk begge var og er TAMD 71B på 380 hk. Ble levert i flere utgaver og ytelser disse motorene. Spes til næring.

 

Som kuriositet kan det nevnes at kjøleren på disse motorene ikke lages eller er på lager hos VP lenger. 

Hadde visstnok en listepris på nesten 100k .... hver :eek: Det er de 4 "bøttene" med rør i mellom.

 

Man bør hverrtfall ikke slurve med frostvæske og konservering på disse motorene :giggle:

 

560_1523286932.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Om det var på "død og liv" at jeg måtte ha båt her og nå så ville jeg kanskje funnet på noe for å være der raskere. Men slik som situasjonen er så er det mulig jeg kan kjøpe noe bedre til høsten da jeg vil ha mer penger, det er også mulig at jeg betaler bort penga som kanskje trengs for å tjene enda mer på wizzair for å kjøpe en fornøyelse. Men det blir som det blir.

Ellers så kan jo flere en "mekaniker" sjekke båten, men det er kanskje best om han som skal fikse båten sjekker den? Da slipper man å høre "han der dumme fyren du leide inn for å sjekke har ikke sett og det ville jo jeg gjort og sagt jeg har ikke tid egentlig for å fikse noe sånt" og masse annet i den stil :giggle::lol:

Er jo best at den som skal fikse også får sjekka båten, kan jo også hende man får rabatt på fiksing om vedkommende synes det er gøy å ta seg en tur av og til også.

 

Quote

Som kuriositet kan det nevnes at kjøleren på disse motorene ikke lages eller er på lager hos VP lenger. 

Hadde visstnok en listepris på nesten 100k .... hver


Det hørtes ganske så ikke fristende ut altså det koster 100 000 per del men delene finnes ikke lenger uansett, så da må man eventuelt ut med enda mer om noen har slik fungerende bruktdel ellers så er det "hadet og farvel" til motorn + hele gleden av å kjøpe en ny og betale for at den blir byttet noe som overgår båtens pris selv om D6 hadde hatt slagvolum nok til en 45 foter. Så vil jo 2 stykk koste langt over 1 mill med bytte. Så må man vel også ha nye gir og akslinger og propeller da er man på 1,5 mill sikkert.

Link to post
Share on other sites

Du nevner til stadighet "mekaniker". Hva mener han om dine båtdrømmer med "gamle dritere" og ev fremtidig vedlikehold og reparasjoner etc. Du sier jo selv at du har null peiling og erfaring og er helt og holdent avhengig av denne personen. Klart det er forlokkende å ligge utpå 10 gradern med fiskestanga på flatt hav, men alt det andre vil sikkert ødelegge akkurat denne gledesstunden. Viktig å ha tenkt over dette før du åpner "pengesluket"🙂

Link to post
Share on other sites

@Martine29f "Mekaniker" er veldig optimistisk anlagt så han mener det meste av det fleste lar seg fikse. Men det er fortsatt veldig fint om han sjekker det selv før det kjøpes siden tanken er at det er han som skal fikse alt det som er teknisk komplisert og ikke bare krever litt jobb av meg eller familie.

Og selvfølgelig man har jo KK marine så er det jo vel verksted ved Wector osv osv. som "backup" dersom mekaniker ikke skulle ha tid om plutselig alt som dævvet ble om til heltidsjobb. Men det er nødløsning som blir både mye dyrere og mindre sikkert vellykket enn "mekaniker" som jeg vet 100 % gjør en utrolig god jobb og heller mer enn mindre enn man må.

PS. Det er som med bil jeg har ett premium verksted i Warszawa som gjør en genial jobb, skulle jeg sent bilen til Bavaria motors ofisiell Polsk BMW service så hadde det kosta 5x prisen og ingenting hadde vært fiksa siden de liker å fikse kun den biten som er feil og årsaken til problemet er det jo helt fint å la være å berøre siden da kommer jo kunden og penga tilbake. Ellers har de strikte timelister og det er ikke sånn at om noe nytt dukker opp så har de tid med engang å fortsette fra det ene til det andre.

Så mekaniker verksted eller "mekaniker" som man kjenner er 10x bedre enn merkeverksted selv om man ser bort fra prisene. Siden merkeverksted gir blaffen om de finner noe annet enn det de skulle fikse så er det varsågod vent 2 uker til.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 22 timer siden:

Som kuriositet kan det nevnes at kjøleren på disse motorene ikke lages eller er på lager hos VP lenger. 

Hadde visstnok en listepris på nesten 100k .... hver :eek: Det er de 4 "bøttene" med rør i mellom.

 

Man bør hverrtfall ikke slurve med frostvæske og konservering på disse motorene :giggle:

Oi, det hørtes jo ikke helt bra ut. Ser jo heller ikke ut som om det er så lett å lage til en Reodorløsning på denne kjølingen siden vekslerene er integrert. 

 

Du sier det er nøye med frostvæske og konservering, regner med at du da tenker på tæring. Vet du hva slags materiale det er i disse bøttene som du kaller dem?

Link to post
Share on other sites

Motoren til venstre på bildet har jo tydeligvis fått seg en annen type varmeveksler i senere tid. Er dette ert erstatningsprodukt fra VP, eller noe man har fått laget?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 23.4.2024 at 13.00:

 

 

 

Som kuriositet kan det nevnes at kjøleren på disse motorene ikke lages eller er på lager hos VP lenger. 

Hadde visstnok en listepris på nesten 100k .... hver :eek: Det er de 4 "bøttene" med rør i mellom.

 

Man bør hverrtfall ikke slurve med frostvæske og konservering på disse motorene :giggle:

 

 

 

Ser de fortsatt selges. Men dyre er de fortsatt tross overhalt produkt.

 

@index Motoren til venstre har vel bare dekslet over på plass ser det ut til?

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...