Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Martine29f Da holder vel den "enorme dritern" behovet oppe for å fortsatt tjene penger og samtidig kan man alltids ønske seg en "nyere og større driter".

Motorhavari går vel over av en eller to vodkakvelder så kan man sette opp spareplan for å tjene inn nye motorer, men å miste meninga og målet i livet kan kreve år med "lykkepiller" :lol::giggle:

Men helt seriøst har sett folk som "hva skal jeg, hvorfor skal jeg, det er ikke noe vits" som plutselig bare sitter der slutter å gå på jobb eller sende faktura for penga sine eller hva det var de gjorde før eller f.eks hopper ut vindu om f.eks kona krever skilsmisse eller dama gir dem sparken eller eventuelt går over til vodka som permanent "lykkepille".

Så det er fint å ha noe å sløse penger på bare man starter i den riktige enden med å spare til det først og sløse deretter istedet for å dra kortet først og lure deretter hva de der rentene er for noe rart :giggle:

Det er jo ingen som sparer kun for å spare, folk har alltid ett mål for sparingen om ikke annet så å kunne ha så mye penger at man kan starte eget bedrift og slippe å være arbeidstaker selv. I hvert fall de som ikke kan spare til slektas fremtid fordi de f.eks ikke har noen barn osv.

Link to post
Share on other sites

Vel med tanke på sløsing og en "bitteliten miniatyr driter" for bare denne sommern så virker det nesten som det er noe spesiell prispåslag om båt er i nærområdet.

F.eks noe slikt dukket opp https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=347146005 utenfor dørstokken men altså prisen "med noe skavanker" er bare 200 000 mindre en tilsvarende "miniatyr driter" med 2019 motorer eller 200 000 mindre enn Princess 415 med 1996 motorer. Sånn "mini driter" burde jo ikke koste mer enn max 400 000. Får satse på å bevege seg litt lenger fra dørstokken i tilfelle https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=307774232
 

Men det føles virkelig som om at det er "prispåslag" på alt som er "utenfor dørstokken" nesten og om noe er priset til lavpris så var det i Tanum og ikke ved "dørstokken". Men skulle vel reist den lange veien i Januar da.

Ellers så er det bare å vente på sen sommer / tidlig høst.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 18 minutter siden:

med tanke på sløsing og en "bitteliten miniatyr driter" for bare denne sommern så virker det nesten som det er noe spesiell prispåslag om båt er i nærområdet.

F.eks noe slikt dukket opp https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=347146005 utenfor dørstokken men altså prisen "med noe skavanker" er bare 200 000 mindre en tilsvarende "miniatyr driter" med 2019 motorer eller 200 000 mindre enn Princess 415 med 1996 motorer. Sånn "mini driter" burde jo ikke koste mer enn max 400 000.

650.000 må vel sies å være en veldig pen pris på en P35. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Jeg ser ikke hvilken side den prisen er pen ifra, altså det er mye mer enn Princess 414 kosta i Sandefjord og bare 200 000 mindre enn Princess 415 kosta med motorer fra 1996. Og det er skrevet det er skavanker i annonsen og med "skavanker" koster Princess 38 475 000 bare den er ikke utenfor døra.

Men blir vel best uansett å bare vente til sen sommer / tidlig høst og enten kjøpe "finale båt" eller "skikkelig midlertidig båt" slik som den Princess 415 virket som (men aldri kom til "dørstokken" ).

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 37 minutter siden:

@Komodo Jeg ser ikke hvilken side den prisen er pen ifra, altså det er mye mer enn Princess 414 kosta i Sandefjord og bare 200 000 mindre enn Princess 415 kosta med motorer fra 1996.

P414 er en annen og eldre generasjon, du kan ikke sammenligne priser på den og P35, som har et helt annet design, og mye mer moderne linjer. Det samme gjelder for forrige generasjon P38 som du også trekker fram. 

 

Og at den P415 ble solgt til den prisen betyr ikke at det setter nivået for neste P415 med oppgraderte motorer som kommer for salg. Noen ganger blir ting solgt under markedspris. 

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo

Quote

Noen ganger blir ting solgt under markedspris


Det er vel det jeg venter på og kaller en pen pris :giggle: Men altså om jeg så på "miniatyr driter" som noe jeg ønsket å ha like lenge som eventuelt "midlertidig liten driter" altså over flere år inklusive utgifter til vedlikehold så ville jo den med 2019 motorer være nesten gibort pris 200 000 dyrere. Poenget er at det blir for meg prisen for større båt da.

Får vel bare vente til sen sommer / tidlig høst blir jo da inklusive penger tjent om sommern (da tjener man mest med værsensitive investeringer) å bruke på noe jeg vil beholde. Så får sommern bare bli tapt.

Link to post
Share on other sites

Og sånn går no dagene. Ts venter og venter på innbruddspris på store båter og forventer at de skal befinne seg på dørstokken nærmest.  Og angrer på at han ikke fikk ut fingeren tidligere på greie båter til greie priser🙂

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Man lærer jo hele tida av å følge markedet. Jo mer man lærer desto enklere blir det neste gang å skjønne at f.eks prisen på Princess 415 var en virkelig bra pris.

Til slutt får man jo kjøpt båt til riktig pris slik at eneste som kan skje er tingenes iboende djevelskap altså selv om båten er under markedspris og mekaniker sjekker den som flott motortilstand så dævver motorn likevel med tilhørende klekkelig saftig regning som gjør at helheten blir svindyr istedet for røverkjøp.

Men det kan jo likefint hende at man kjøper noe svindyrt og det dævver likevel, det er da det virkelig blir svinelig dyrt.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 19 timer siden:

Men det kan jo likefint hende at man kjøper noe svindyrt og det dævver likevel, det er da det virkelig blir svinelig dyrt.

 

Det er noe du forutsetter, et havari skyldes som regel dårlig vedlikehold og kan være fryktelig dyrt, veldig billig eller alt mellom. Den lille snekka du kjøpte som ungdom kunne sikkert vært i live fortsatt om den hadde blitt brukt og vedlikehold skikkelig. For eksempel. Du trenger f.eks ikke ødelegge motoren selv om impelleren ryker f.eks, men om du ignorerer alle signaler og varsler og kjører på til motoren stopper pga overoppheting, da blir det fort motorbytte i stedet for en ny impeller til et par hundrelapper.  Behandle ting varsomt og vedlikehold skikkelig, da minimerer du faren for dyre havarier. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kom over denne P415 til salgs.  
Undermotorisert med gamle 61 motorer og alt.   
@XardasKSP liker sikkert prisen mtp at 850’ var for dyrt for en godt oppgradert 415 med nyere 63P motorer.   
 

denne har også endel viktige og dyre oppgraderinger og ombygginger men regner med ar det ikke betyr noe for TS selv om den nå er blitt like lang som en P45 :wink:   

 

IMG_3661.jpeg.c30735781b34eb3da24b9b76463bdb1c.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Selvfølgelig er jo prisen helt vannvittig med 1,15 mill når riktig pris er 850 000 med bedre motorer. Altså riktig med tanke på hva man kan få om man venter lenge nok eller ikke er dum den dagen dette kommer (noe jeg var siden jeg forstod ikke helt enda da at båt ikke prises i kroner per fungerende tonn eller per fungerende fot av hvilket utregning denne virka mye dyrere enn Princess 55 til 1,3 mill).

Med andre ord det kan ikke koste 1,15 for en som er dårligere enn den som ble solgt for 850 000 siden da blir det lite båt til høy pris. Og poenget med tråden er ekstremt mye fungerende båt til lavpris :giggle:

@Sproc Ja dette var mye mer interessant du fant den på finn før jeg tok dagens publisert runde. Der skal jeg faktisk ringe siden selv om det koster 100 000 mindre i Brønnøysund så er kostnaden for å komme seg nedover mer enn 100 000 extra. Eneste spørsmålet må være om noen ble virkelig syke eller om Høvik megler mente å skrive overmalt men fikk det til å bli overhalt. Siden de driver jo ikke med slike lavpriser (som fremgår av forrige annonse) for Princess 45 der i hvert fall, når Princess 435 koster 1,19 mill etter over halvt år som usolgt.

Men mekaniker finner jo ut av dette, så det blir vel bare å besøke båten som skal være i Horten om jeg forstår annonsen rett.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 47 minutter siden:

Med andre ord det kan ikke koste 1,15 for en som er dårligere enn den som ble solgt for 850 000 siden da blir det lite båt til høy pris. 

 

Hvordan vet du hvilken pris som er "rett"? Den til 850 var jo helt tydelig priset alt for lavt, siden den gikk så fort. Du kan ikke forvente at andre skal tilpasse prisene sine til dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Selvfølgelig er jo prisen helt vannvittig med 1,15 mill når riktig pris er 850 000 med bedre motorer. Altså riktig med tanke på hva man kan få om man venter lenge nok eller ikke er dum den dagen dette kommer (noe jeg var siden jeg forstod ikke helt enda da at båt ikke prises i kroner per fungerende tonn eller per fungerende fot av hvilket utregning denne virka mye dyrere enn Princess 55 til 1,3 mill).

Med andre ord det kan ikke koste 1,15 for en som er dårligere enn den som ble solgt for 850 000

Du sitter bak PCen og sammenligner to båter du aldri har vært ombord i. Det fleste skjønner at dette bare er svada. Og som @index skriver, den første som gikk for 850` gikk antagelig lavere enn markedspris. At en båt er solgt for en viss pris betyr ikke at det er det som er riktig pris. Noen kan ha hastverk og selge under markedspris, andre kan bli lurt til å handle over markedspris. 

Link to post
Share on other sites

@index + @Komodo Det er jo hele poenget jeg skal kjøpe til under markedspris fordi noen skal selge her og nå eller det er konkursbo eller dødsbo. Det er hele poenget så kanskje tapet kan begrenses og jeg får i det minste solgt til samme pris igjen om jeg skulle hatt større båt i fremtida.

Poenget er jo å kjøpe under markedsprisen derav denne tråden å kjøpe til markedspris det klarer jo selv "bonde på Røros" som har sett både finn.no og båt første gangen i livet eneste faren er at han kjøper en ruin om mekaniker er ikke med.


Jeg venter i månedsvis for å lære markedet og prisene og finne ett utrolig tilbud hvor jeg får til ett røverkjøp. Jeg har bommet på noen men har jo lært av dem, det som interesserer meg er jo ett kupp ikke vanlig markedspris.

Men båten som @Sproc har linket til den virker som den er bra priset om det som står i annonsen er sant. Men fortsatt grubler over hvorfor Høvik megler annonserte den før til 970 000 imens en mindre kurant Princess 435 er til 1,19 uten at motorene er overhalt. Men dette kan jo mekaniker finne ut av om det er noen "haker" ved tilbudet. Skal ringe og bestille visning på den Princess 45.

PS. Hvis @Chilli Solbris mener at markedspris for Storebro 500 hvor han har fikset alt og den er i topp fungerende tilstand (jeg hadde ikke følelsen ombord "nå dævver noe snart" ) og som har MAN motorer er 1,5 - 1,6 mill så sier det jo seg selv at 1,15 mill kan ikke være prisen for Princess 415 med mindre det er over markedspris. Men 850 000 med 1996 motorer var sikkert under markedspris og jeg burde løpt og kjøpt selv i Tanum. Hadde sikkert overtalt selger til å levere den der hvor den var annonsert og muligens fått med seg en båttur med noen som kan båten.

Men gjort er jo gjort, får sjekke den i Horten om det virkelig er det kuppet.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på driftsugifter og vedlikeholdsutgifter har det vel ikke så mye å si om båten koster 850 eller en mill vel!  skal du ha denne båten i mange år er det viktigste tillstand og at motorer er vedlikeholdte og oppgraderte!  De fleste store marinemotorer kan nullstilles.. men er man uheldig og kjøpe utrangerte motorer med dårlig deletigang og masse motortimer, har man kjøpt katta i sekken.. Er jo så klart ønskelig å kjøpe billigst mulig båt, men da risikerer du å ta igjen dette på vedlikehold og oppgraderinger, samt skjuldte utgiftsbomber og feil!   selv kjøper jeg aldrig gammelt og billig, uansett om vi snakker båt bil eller MC.  Samleobjekter kan jo så klart ha noen år på baken, men de er som regel aldri billig!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@-morten- Poenget er at man ofte kan kjøpe "det samme" enten billig eller dyrt. Av og til er noe billig fordi det er utrangert, av og til er det billig fordi det ikke er noe eier som ved konkurs eller dødsbo eller fordi f.eks noen som ikke vet noe om tingen skal selge den fordi virkelig eier er syk. Poenget er å finne ett kupp og håpet er jo å fortsatt tjene penger på det man gjør i livet som er bra nok til at man ikke sitter i 20 år med "midlertidig båt".

@Martine29f Det var jo ett slik tilbud at man kunne ikke la være å merke det, altså motorene er 1991 og 1999 men skal være samme motor så de fungerer fint pluss begge ble overhalt. Altså motorer er nyere enn båten, det skal heller ikke være lekkasjer eller øvrige diesledyr, drivstofftank osv. katastrofer. Men hun som selger den vet ikke noe om den annet enn hvordan den ble solgt i fjor så da får mekaniker finne ut av virkeligheten.

Men det virker som rimelig mye båt per krone så jeg bestilte visning på Lørdag.

PS. Fikk også beskjed at dieseltanker er nye så det er ikke noe grums og dieseldyr og er jo med garanti om de er fra ifjor. Det begynner å virke som det blir båt må nesten "bestille" mekaniker til å bli med med engang. Så det ikke blir igjen som Sarpsborg historien med Princess 415 hvor noen bare kjøpte uten å vente rett og rimelig i 1 måned i hvert fall :giggle:

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Den eldgamle dritern er jo ikke en Princess 415 siden den hadde ikke aktercabin. Den er uidentifiserbar "gammel driter" https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=349764682


Uansett helt uinteressant med tanke på lokalisasjon ved Kristiansund. Skal noe hentes såpass langt ifra så må det være nærmest "finale båten" altså "midlertidig gammel driter" skal helst være utenfor husdøra. Og da er Princess 45 i Horten nærme nok, får bare finne ut av om disse tingene er virkelig nye (drivstofftanker) slik som det ble fortalt og at det er overhalt og ikke overmalt men det klarer jo mekaniker å finne ut av. Aksling og gir skal også være overhalt ifølge annonsen.
 

Link to post
Share on other sites

Etter min menig så er den 1985 Princess 45 helt normalt priset og ikke no kupp til det er den for gammel selv om mye er gjort Princess 45 i den årgangen ligger normalt på 750/900 tusen i prisforlangende Når de er noe nyere fra 90/92 så bikker de normalt millionen 

Link to post
Share on other sites

@ohio Det er vel samme båten om det er 1992? Hvorfor skulle de koste mye mer da? Her skal motorene være 1999 og 1991 pluss overhalt for 80 timer siden. Det samme skal gjelde aksling og gir (overhalt) og nye drivstofftanker. Det skal heller ikke være lekkasjer men mekaniker kan jo finne ut av dette.

Altså dersom Princess 415 var billig til 850 000 med 1996 motorer så må vel denne være billigere som større og hvor motorne er overhalt og drivstoff tanker skiftet ut da. Det er jo veldig forskjellig fra Princess 45 i Brønnøysund hvor motorene har samme dato som båten og ikke har vært overhalt og samme med drivstofftanker + vanvittig lang hentetur. Selv om den i Brønnøysund var 100 000 billigere utgangspris men som eier mente også var ferdigpris siden han nå putta den ut igjen til 850 000 for å ha "prute område".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...