Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Komodo skrev for 11 timer siden:

Du sier det er nøye med frostvæske og konservering, regner med at du da tenker på tæring. Vet du hva slags materiale det er i disse bøttene som du kaller dem?

 

Tenkte først og fremst på frostspreng.

Tæring er også et tema som man burde gjøre alt for å unngå.

Var et medlem her inne som fikk frostskader på sine under verkstedopphold for noen år siden. Det ble et svare strev med forsøk på fiks og rep. De slet hvertfall med å finne nye og brukte og det var endel år siden. 

 

index skrev for 9 timer siden:

Motoren til venstre på bildet har jo tydeligvis fått seg en annen type varmeveksler i senere tid. Er dette ert erstatningsprodukt fra VP, eller noe man har fått laget?

 

Lokk over kjølerne som mangler på den andre motoren.

 

Dykker skrev for 8 timer siden:

Ser de fortsatt selges. Men dyre er de fortsatt tross overhalt produkt

 

Ja. Håpet er å finne brukte, evt overhalte om man er uheldig og rep er vanskelig.

Men det er få av de rundtomkring og de er ettertraktet.

 

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

@Dykker Den kosta ikke 100 000 NOK per stykk heller men det var kanskje ment for 2 stykk + arbeid.

 

Nei, men så er det ikke nye og fra VP som var den prisen jeg refererte til at de engang kostet før de gikk ut.

Det er 2 varianter av de. En singel og en dobbel variant. Usikker på hvilke motorer som bruker hva, men mener 71B har 4 enkle pr motor (2 til kjøling og 2 som intercooler). 

 

 

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

De er jo brukte også men fint at de finnes da kan man jo få fiksa motorn om den dævver så ekstra + for båten.

 

Så du antall enheter som var på lager?

 

Det er ingen so har sagt de ikke er mulig å få tak i. Det som ble sagt er at de ikke lages eller er på lager i VP sitt register. Husker en som fikk tak i en eller to stk for ca 15 år siden etter å ha ringt rundt til noen hundre VP forhandlere rundt i verden.

 

I dag tror jeg man stort sett kan håpe på å få tak i brukte fra en dævva motor evt overhalte som her. Det var 1 stk av den ene typen og 2 stk av den andre på lager. 

 

Så viktig å ta godt vare på eldre motorer. Varmevekslere er ikke den eneste delen som er vanlig å få tak i.

 

XardasKSP skrev for 10 timer siden:

Fantes noe slikt også ved 63P motorer eller var det ingen feller der

 

63P har en annen type kjøler og en annen type inytercooler. Listepris hos vp for komplett sett er antagelig noe i samme gata totalt som på 71. Men de er muligens mer tilgjengelige, men vet ikke sikkert.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Eika Takk for tilbudet, hadde jeg visst det tidligere så hadde jeg sikkert fått det til å få kommet meg dit, har ikke sett en Princess P50 i virkeligheten før.

Ellers tror jeg ikke det blir så relevant modell da den er midt i mellom "stor gammel driter" 40-50 og "svær gammel driter" 50-60 imens prisene stort sett er på nivå med "enorm gammel driter" 60++ så vidt jeg har sett på finn.

Men i morgen har jeg visning på "stor gammel driter" som muligens blir relevant for denne sommern, hvis ikke så blir det sen sommer / tidlig høst og håp om desperate selgere som føler at vintern nærmer seg og salget kan bli utsatt med over ett halvt år frem til neste vår.

Link to post
Share on other sites

De to idiotene jeg har til foreldre forstod ikke regninger på 2.5 Mill for motor betyr noe de bare så at båt var dårlig innvedig. Når det var det motorkuppet.

 

Selger ville ha penger med ekspressoverføring. Jeg hadde 600 000 prøvde a lane av foreldra 300 000 siden selger måtte ha nå pga en eller annen jævel som skulle kjøpe nå også.

 

De tok 20 minutter å overbevise dem og når jeg kom og sa jeg skal betale så sa de at den er solgt til han andre. 

 

Dette var 10 ganger bedre lavpris en den Lille dritten til 850 000 i Januar. Motorer hadde regninger for 2,5 Mill dokumentert.

 

Men de idiotene jeg har til foreldre lot det gå fra meg for jeg konne ikke betale 895 000 med ekspress fra Polen før mandag og hadde bare 600 000 egne på konto i Norge for 15 min overføring.

 

Jeg lot dem igjen med bilen og hunden i Horten og har dradd på polet. Gidder ikke mer å lete etter kupp jeg fant det. Med regninger og bevis og de idiotene ødela dette for meg fordi veggene var stygge og interiøret ikke są ut som på bat til 2 mill. De forstod ikke at det var kupp og ødela alt med sine 20 minutter.

 

Vil aldri finne noe slik med regninger for 2,5 og med pris 895 000. Så takk for meg mistet kuppet pga idiotiske foreldre som hadde fått penga på mandag.

 

DET VAR DET KUPPET jeg venta på og de har ruinert det, kommer aldri til å kjøpe noe overpriset dritt når det var her båt med overhalte motorer med regninger og dokumentasjon for 2,5 mill og nye vann og drivstofftanker og overhalt gir og akslinger. De vanlige prisene på finn er som tyveri i forhold, dritt selges til høypris. Og mine foreldre har ruinert det fordi man måtte betale her og nå helheten. De kunne liksom ikke vente til mandag. Både Princess 55 og Princess 415 var drittpris i forhold.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Ordtak får være ordtak, folk trodde det var tull og jeg trodde det også som noen skrev at det kunne ikke være ekte overhalte motorer, helt til jeg så fakturaene for de motorene og nye drivstofftanker. 2,5 MILL har noen i 2019 betalt!

Så kommer foreldra som ikke har lest ETT ord om båt og forteller meg at den ser ikke fin ut innvendig fordi de har sett bilder (og film av en til sikkert 3 som var i England) av båt til 2,5 mill som om de ikke skjønte at det kosta nesten 3 slike båter.

Det var en enormt kupp og nå sitter en eller annen heldiggris og har kjøpt den og den var akkurat som jeg ville ha det perfekt motormessig og ingen bryr seg om interiøret. Det var akkurat det jeg venta på som med Alicraft man betaler kun for gode motorer og drivverk og båt er gratis med på kjøpet.

Men de skjønte det ikke og de skjønte ikke heller at selgere vil ha penger her og nå med ekspressoverføring siden noen andre vil kjøpe den båten også og dermed er de ikke interessert å vente til mandag også påstod de at det må være selger som tuller og at jeg kan sende penger fra Polen på mandag og betale det jeg har i NOK i dag. Så 20 minutter senere og ett hardt spark i bilen senere har de skjønt at jeg mener alvor og dradd tilbake og skulle sende 300 000 fra sin konto ekspress også så jeg kunne kjøpe til 900 000 her og nå før den andre ***** rekker å gi nytt bud.

Men neida da var det solgt allerede og jeg har ikke sett noe slik motormessig. Så de fortjener enhvert ord for å ha RUINERT mitt KUPP. Neste er kanskje om 6 månder om ikke lenger da dette var MYE MER KUPP enn Princess 55 eller Princess 415.

Jeg la til annonse om at båt ønskes kjøpt siden jeg gidder ikke å bla gjennom hver dag alle disse overprisede båter hvor folk ønsker flertallige 100 000 mer enn hva ett KUPP er.

PS. Jeg tror det er slik det må føles om 2 ransmenn entrer en bank og den ene drar ut uten penger imens den andre har tatt med alt sammen. Det var virkelig slik priset med tanke på de fakturaene til 2,5 mill og splitter nye tanker. Absolutt alt som jeg bryr meg om var fikset, kunne kjøpt den selv uten mekaniker nærmest. Det bryr meg ikke at det ser ut harry med tretak inni (vanligvis er det jo plasttak og sånne "skipsplater" som vegger) og heller ikke noe annet enn motor og drivverk og tanker og skroggjennomføringer.

Link to post
Share on other sites

Kunne aldri tenkt meg å omtale mine foreldre på en slik måte. Nå synes jeg du synker dypt. 
Du kunne vel selv sørget for å ha penger tilgjengelig i Norge, eller lånt av foreldre, før du dro for å se på båt eller?

Man må kanskje tåle å gå glipp av avkastning en stund, for å ha penger til å betale om det kommer et kupp. Kan ikke få både i pose og sekk. 

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Jeg har foreldre som jeg har daglig kontakt med (og som like ofte kommer uten forvarsel og bor hos meg i Polen når de vil som når de inviterer meg hit siden jeg er enebarn) altså ikke kun til pynt og julemiddag (som man ellers ikke har sett siden man var 18 år). Så de vet veldig godt at jeg har satt meg inn i det hva båt skal inneholde og fulgt med på annonsene og når jeg sa til dem på polsk selvfølgelig så ingen selgere forstod det at dette er de billigste kuppet på finn av flybridgebåt jeg har sett siden September 2023 så burde de tro på meg og ikke mene at båten ikke ser ut.

Jeg har vel tatt en stor feil av å vise dem båt til 2,5 mill selv på film og bilder siden da ville de betale av egen lomme altså ikke låne 500 000, men pga investeringer så har jeg ikke råd å betale 2 mill lenger så båten må bli til 1 mill.

De forstod kanskje ikke papirene og fakturaene til 2,5 mill, men de burde forstått at jeg har forstått det og at jeg mener at man nesten ikke trenger å "nødinkalle mekaniker" og bare kjøpe (jeg trodde ikke de motorene var virkelig overhalt når noen her skrev jo at da ville båten ikke kostet denne prisen og at det kunne være "overhaling") men da jeg forstod det utifra papirene så visste jeg at dette er tidenes kjøp av motorer med tilbehør og drivstofftanker med påmontert lekkasjefri flybridge båt.

 

Så trodde de ikke på meg at noen seriøst vil kjøpe dette og at det ble skrevet på forumet at lørdag er kanskje for seint om dette er sant med overhalingen og påstod at det var bare selgere som alltid sier slik for å fremskynde kjøp til full pris. Så 20 minutter senere fant de ut at det jeg sa var riktig og jeg mista ett virkelig kupp som man kunne være stolt av som med Alicraften hvor man har fått masse bra motor per krone og selger har solgt betydelig lavere enn markedspris.

I Polen kaller man da dette for fullstendig idioti når man har gått glipp av "røverkjøp".

@ohio Det var noen andre som stod der klar for å kjøpe muligens litt under fullpris så kanskje selger mente det ikke var verdt noen 10 000 å vente til mandag aner ikke, men altså det var et KUPP med dokumentert gode motorer med fakturaer til 2,5 mill og nye tanker. Så det er 100 % mine foreldre sin skyld at de ikke forstod at man betaler for motorer med tilbehør og ikke for hvordan båt ser ut innvendig, de trodde heller ikke på at noen virkelig ville kjøpe det så øyeblikkelig selv om jeg sa det til dem flere ganger at dette er utrolig tilbud. Beste tilbudet på finn siden September 2023.

Så da blir det kanskje 1 år å vente til noe like billig dukker opp at det er topp tilstand motorer med "lekkasjefri flybridge båt påmontert" til salgs. Det er derfor jeg er så opprørt fordi de visste de ikke vet noe om det men likevel brukte momentet til å ha sine meninger og være 20 minutter forsinket til årets kupp. Nå vet de i hvert fall at jeg hadde rett bare kosta minst 70 000 siden det er hva båten var vel verdt og ble solgt for forrige gang dersom noen ventet en måned eller to. Og selv da var det bra pris. Det er jo folk på finn og facebook som kommer tulletilbud som Princess 435 til 1,19 eller Princess 415 til 1,15 uten at motorene er overhalt engang. Her var de overhalt for 2,5 mill dokumentert inklusive tilbehør og tanker.

Link to post
Share on other sites

Man omtaler ikke sine foreldre som idioter på et offentlig forum. Men du viser kanskje ditt sanne ansikt her. Bare masse babbel, og drømmesnakk. Når det kommer til stykket, er du bare en bortskjemt liten snottabajas. Du kunne sett på båten for en uke siden, og kommet andre kjøper i forkjøpet. Men valgte å vente en uke før du gadd å dra og se på den. Om du skal gå i full nedstengig og skylde alt på foreldrene hver gang du taper en budrunde, anbefaler jeg å begynne å bygge lego eller noe annet du kan klare med vettet i behold. Om guttongen min på 36 hadde omtalt meg i nærheten av slik du omtaler dine foreldre, hadde han blitt arveløs på stedet. Skjerp deg, å få deg et liv.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Amfea Vel det er forskjell fra land til land i Polen omtales foreldre på spotted grupper til og med på facebook til stor forlystelse og kommentarer fra begge sider (spesielt når facebook uvante foreldre til folk kommenterer) og ofte når det ikke dreier seg om noe man jaktet i ett halvt år. Men helt uvesentlig tull. Kanskje forskjellen kommer av at de fleste i Norge flytter ut hjemmefra tidlig og ikke ser og snakker med sine foreldre hele tiden imens i Polen er det annereldes ergo mer kontakt. Jo fjernere man er fra noen desto mer stiv og høflig blir relasjonen.

Reiser man enda mer nedover som f.eks til Italia så blir det enda mer ville familierelasjoner i hvert fall tilsynelatende.

Uansett årsaken til at jeg ikke dro tidligere var fordi jeg muligens trenger de pengene i Polen om det skal åpne seg nye muligheter med Wizzair. Jeg trodde også utifra pris og kommentarer på forumet at det muligens ikke dreide seg om ordentlig overhalte motorer ellers hvorfor i all verden skulle Høvik megler selge det for 970 000 NOK når der pleier båtene å være overpriset så man ser skyhøy pris på en mils avstand. Men når jeg så dokumentene så ville jeg betale uansett selv fra midler i Polen fordi det var verdt det men selv via bank så kommer de ikke øyeblikkelig på en lørdag.

Og foreldrene sa det ikke var noe problem å låne pengene og jeg trodde virkelig de forstod at jeg satte meg inn i hva som er verdifullt. Så hvis det ikke var noe problem så trodde jeg virkelig ikke de kom til å bruke tiden på å ha egne meninger. Jeg tapte ikke noe budrunde jeg fikk ikke bydd fordi de 20 minuttene jeg hadde på å by ble brukt på deres egne opplevelser av båten og at båt til 2,5 mill (eller muligens en i England til 3 mill) så mye bedre ut og at dette er jo ikke noe særlig. I tillegg gikk de for sin vanlige idee at det er bare selger som vil drive opp prisen og det er ingen som byr.

Hadde de ikke sagt at de skal betale dette så hadde jeg aldri blitt forbanna så enkelt er det. For øvrig sa de etterpå at de kan betale ekstra fordi noe annet blir dyrere men dette er ikke poenget, det har blitt en sport for meg at dette skal være et KUPP hvor jeg etter kjøpet føler en stor suksee. Å kjøpe til makredspris det kan man jo hele tiden og til og med "en bonde på Røros" som aldri har sett båt i livet kan kjøpe båt til vanlig pris. Det blir som med aksjer eller annet man vil føle at man fant det ideelle kjøpet når man har brukt flertallige måneder på å følge med markedet og finne ut av hva som er virkelig lavpris.

Derfor er det helt svinelig surt at man ikke får kjøpt kuppet når man har først funnet det og man blir virkelig nedbrutt og forbanna når årsaken var at "vi vet bedre" når det ble tidligere lovet at det er ingen problem. Og enda mer surt at de ombestemte seg 20 min etterpå men da var det for sent.

For øvrig båten synes ikke å være stor til en 45 foter å være men det var ikke den som var kjøpet, kjøpet var overhalte motorer, gir, akslinger og nye drivstofftanker. Båt var bare "påmontert" og tilsynelatende lekkasjefri. Godt mulig den ikke synes stor fordi den sto ved den samme brygga hvor det var fortøynings og havnemanøvrerings øvelse med Storebro 500 så at det var akkurat samme stedet gjorde vel at den føltes veldig liten i forhold til Storebro.

Uansett skjedd er skjedd nå vil det sikkert ta 1 år før noe med samme tilstand av motorer med tilbehør selges såpass rimelig i forhold til hva det kostet. Men nå orker jeg ikke å sjekke hver dag om noe billig har dukket opp. Sommern er tapt.

PS. For øvrig er jeg personlig den største idioten eller så er jeg altfor høflig ovenfor selgere. Skulle bare benyttet meg av §56 i kjøpsloven. Fortalt at jeg betaler med engang signert kontrakt og betalt med engang bare 600 000 ville kommet i løpet av 15 min og resten på mandag. Altså jeg hadde betalt fordi jeg hadde hatt bekreftelse på å ha overført 300 000 med ekspress fra Polen i tillegg til 600 000 overført med ekspress og mottatt i Norge. Så skyldes det banken at betaling fra Polen først kommer på mandag. Jeg betviler selger hadde tatt seg bryet med å heve kjøpet i løpet av tiden mellom lørdag og mandag. Det ville vært mer bryderi enn å bare få resten på mandag. Men er man altfor snill så sitter man uten kupp.
 

Link to post
Share on other sites

Sett pengene til båt på norsk konto du, og så fyller du opp der ettersom du sparer til båt. Da har du bare deg selv å skylde på neste gang. 
Det er ikke slik at vi andre ikke har nært forhold til foreldre selv om vi ikke kaller di idioter på nett. 
Synd du misset et kupp, men ta lærdom av hvorfor, og ikke bruk det som du missettil å sammenligne med det som kommer. 
Spist er spist, som det heter. 

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Jeg sammenlignet det nettopp med absolutt alle flybridgebåter jeg så fra september 2023. Pris messig med tanke på nye tanker, nye akslinger, overhalte gir og motorer i 2019 og alt dette til 2,5 mill med regninger fra verksted og med tanke på at motorene var 1999 og 1991 altså den ene nyere og større enn de bruker på båter som koster ofte 1,5 eller 1,6 vel dette var årets kupp. Gikk rett foran nesa på meg på 20 minutter. I hvert fall årets kupp for meg som vil ikke betale for fint interiør eller persiske tepper på gulvet.

Interiøret kan være fullstendig slitt eller ræl innvendig så lenge båten ikke lekker, har hel skrog og motorene + gir + akslinger og drivstoff tanker er enten nye eller overhalt.

I forhold til dette var ikke overhalte 63P motorer på mindre båt Princess 415 ett godt kjøp til 850 000 men LANGT fra ett KUPP som dette. Det samme gjelder Princess 55 siden der var motorer overhalt men tviler at det var til 2,5 mill og ellers var det ikke noe om nye aksler for å ikke snakke om splitter nye drivstofftanker. Splitter nye drivstofftanker finner man vel uhyre sjeldent på noe som selges.

Så det jeg tidligere trodde var KUPP var ikke mer enn godt kjøp. Det kommer ta år og dag før noen annonserer en båt med perfekte motorer men som ellers er "et ræl" så den går til lavpris fordi folk som mine foreldre ser ikke at verdien av båten er motoren med tilbehør og ikke noe annet stort sett enn skroggjennomføringer og mangel på lekkasjer + hel skrog. Så det er bare om resten er "ræl" at man kan få virkelig lavpris for slike motorer.

Denne båten vil føre til at så å si ingenting vil være billig nok helt til jeg kommer over noe slikt kupp igjen noe som vil ta minst 6 måneder kanskje 1 år.

Det er jo folk som selger bittesmå ikke overhalte motorer i P415 og tror 1,15 mill er prisen såpass langt unna er markedet ordentlige kupp priser.

Men det var en god idee jeg tenkte å putte innsamlede penger i Norge i "båtfond" inn i Skagen fondene og la det gro og putte på nye hver måned og gjøre de urørlig øremerket båt. Men det er vel også dårlig idee med mindre jeg rekker ned til nytt kupp samme dag det er annonsert da rekker jeg kanskje å vente 2 dager til fondet er solgt og jeg kan overføre.

Uansett hva er sjansen at kupp dukker opp i mitt nærområde altså kysten fra Stavanger til Fredrikstad elns. er det utenfor nærområdet så blir det ikke lenger kupp fordi vinninga går i spinninga (eller rettere sagt eksosen) under hentinga. Så kupp i Nord-Norge er vanlig markedspris i sør for den del. For øvrig Princess 45 i Brønnøysund med sine motorer var jo ikke i nærheten av motorer og tanker til 2,5 mill i 2019. Og denne ble jo solgt til samme pris og dette var her nærme.

Det vil nok ta år og dag før noe slikt dukker opp igjen, neste gangen vil vel sikkert konkurenter by over utgangspris helt til kuppet går i "dass" fordi prisen blir på nivå med markedspris etter budrunden. Det er slikt hell jeg har.




 

Link to post
Share on other sites

 

 

 

XardasKSP skrev for 20 timer siden:

DET VAR DET KUPPET jeg venta på og de har ruinert det, kommer aldri til å kjøpe noe overpriset dritt

 

Kjedelig kuppet forsvant foran nesen din (bokstavelig talt), men dette har du egentlig bare deg selv å takke for. Du har ignorert 100 vis av relativt entydige råd fra mange her inne og stått fast på dine egne teorier isteden. 

 

XardasKSP skrev On 22.4.2024 at 21.09:

Det er jo det jeg prøver på nå siden jeg var treg med Princess 415 som jeg trodde ville rekke å komme til "dørstokken".

 

sap_2000 skrev On 22.4.2024 at 21.40:

Da hadde jeg ikke ventet til lørdag...

 

XardasKSP skrev On 22.4.2024 at 21.58:

Hvis noen kjøper båten i blinde så får de vel gjøre, jeg har jo uansett tenkt at "sommeren er tapt" og forberedt meg på å slå til når selgerne har "mistet håpet" når høsten starter.

 

 

XardasKSP skrev for 20 timer siden:

Men de idiotene jeg har til foreldre lot det gå fra meg for jeg konne ikke betale 895 000 med ekspress fra Polen før mandag og hadde bare 600 000 egne på konto i Norge for 15 min overføring.

 

Jeg lot dem igjen med bilen og hunden i Horten og har dradd på polet.

 

Lite sjarmerende måte å omtale foreldrene sine på. 

Og hadde du ikke kjipet på overføring av penger fra PL til NO så hadde du vel ikke trengt deres hjelp i det hele tatt.

 

Til sist. Polet løser ingen problemer når man man er sint/ oppgitt/ skuffet/ lei seg (stryk det som ikke passer).

 

De kommer en ny dag og nye muligheter, selv om denne virket å være en av de mer sjeldne...

 

Cheer up :thumbsup:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:



Denne båten vil føre til at så å si ingenting vil være billig nok helt til jeg kommer over noe slikt kupp igjen noe som vil ta minst 6 måneder kanskje 1 år.


 

Å ta det på denne måten, fører til at du ikke får båt noen gang.

I stedet for alle fine bortforklaringer, må du innrømme feil du har gjort for deg selv, for så endre på det du gjør feil.

 

-Sørg for å ha pengene du skal kjøpe for på bok i Norge før du ser på aktuell båt. Å tro at du både kan ha avkastning/gevinst utover renter, samtidig ha pengene klar for straks, er feil. 

 

- Få ut fingern og kom deg avgårde å se når det er noe. Ikke sitt her og syns og skriv bortforklaringer og sammenligninger. Ikke argumenter mot alle de som ber deg dra og se.

 

- Slutt å sammenligne med kupp du ikke fikk fordi du ikke gjorde foregående punkter riktig.

 

-Når du har lest disse punktene, innrøm for deg selv at det er dette du gjør feil, og bestem deg for å få det rett.

 

-Ikke begynn å skrive en hel masse etter dette, med alle andre mulige forklaringer om hvorfor det ikke har fungert til nå, bortsett fra din egen feil.

 

-Hvis du fortsatt har lyst å bortforklare din egen feil, begynn innlegget fra starten igjen, og repeter til lysten er borte og skylden er din, fullt og helt.

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

 

Quote

Kjedelig kuppet forsvant foran noen din (bokstavelig talt), men dette har du egentlig bare deg selv å takke for. Du har ignorert 100 vis av relativt entydige råd fra mange her inne og stått fast på dine egne teorier isteden. 


Jeg har ventet til lørdag fordi foreldre sa de betaler 300 000 så jeg kan slippe å betale normal valutakurs for pengeoverføring fra Polen. De fortalte ikke at de skulle være båteksperter med egne meninger om båten så den kunne bli solgt i de 20 minuttene de var båteksperter. Skulle aldri vist dem bilder og film av båt som kosta 2,5 mill.

Ja det er min feil at jeg trodde jeg kjenner dem bra nok og at de vet jeg vet hva jeg skal kjøpe. Men det var meg som var idiot og forstod ikke at de ville benytte anledningen til sine meninger og "vanlig Polsk kjøpstaktikk" i mellom tiden ble båten solgt på de 20 minuttene.

For øvrig Princess 415 og Princess 55 var bare bra kjøp det var absolutt ikke noe KUPP. Jeg trenger ikke å se båten live til å vite at f.eks ikke overhalte motorer fra 1996 er mindre verdt enn større og dokumentert overhalte 71B motorer fra 1991 og 1999 med regninger på 2,5 mill inklusive nye akslinger, nye tanker osv. Også var det jo mindre båt også for samme pris så å si.

Dette her var kupp de andre var det absolutt ikke, her var det noen som lett hivde 2,5 mill ut vindu i 2019 for å fikse på ting. Jeg klarer ikke å forstå bare hvorfor vedkommende ikke bare putta inn nye motorer når prisen ble såpass høy for å fikse de gamle. Men uansett var dette fantastisk kupp fordi alt som interesserer meg i en båt var fikset og bra stand.

 

Quote

Polet løser ingen problemer


Å joda det er så mye avgift å betale at staten sikkert får råd til ny kunstnerisk gulldass ved rasteplass eller annet "gøy" :giggle::lol:
 

For øvrig dette var vel den beste mulighet på denne type båt som dukket opp i perioden September 2023 - April 2024. Så det blir nok lenge å vente til noe slik, de andre mulighetene var bare bra kjøp men ikke KUPP av de grader.

@Gullfisk Jeg vet det er min feil at jeg stolte på mine foreldre at de ikke ville ha sin "kjøperstund" men bare betale det som trengs når jeg sa til dem at dette er tidenes kupp på motor med tilbehør og båten ellers er irrelevant så lenge den ikke lekker og har ingen skrogsskader. Det er motor med påmontert båt som selges og ikke omvendt i slik tilfelle.

Men alt det andre altså denne båten beviste at det ikke var noe å reise til. Verken Princess 415 eller Princess 55 var såpass kupp som denne båten her hvor alt som er viktig for meg var overhalt eller byttet. Hele drifssystemet inklusive drivstofftanker.

Har lagt inn annonse om båt ønskes kjøpt men det blir nok veldig lenge til slikt tilbud på motorer med tilbehør dukker opp. Og ikke minst skal det være i nærområdet om det dukker opp nord for polarsirkeln så er det ikke tilbud for noen i Sør Norge når man legger på bryderi og flere 100 000 for henting. Samme gjelder middelhavet eller østkysten av Sverige.


PS. Får vel bare satse på at noen går økonomisk konkurs eller har andre årsaker til at de må selge noe øyeblikkelig i løpet av året. Kanskje det skjer engang men jeg tviler sterkt noen vil ha dokumentert fiksing av motorer til 2,5 mill det var bare utrolig tilbud. For øvrig er det selvfølgelig fullt av annonser fra profesjonelle kjøpere/forhandlere som også sitter og venter på kupp med ønskes kjøpt annonser.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f For det blir mye bedre om det er en megler ansatt av konkursboet som tjener på dette enn at en privatperson kjøper før "konkursen" inntreffer. Det er vel bedre å satse på at noen vil trenge penger øyeblikkelig enn at "noen dævver" og de som arva tingen har ikke peiling på hva motor er verdt.

Jeg hadde sjansen og hadde i går tenkt at nå limer jeg inn "store gamle dritern" etter å ha kjøpt båt men jeg har vel misforstått mine foreldre når de sa de ville betale den "manglende biten" så jeg slapp å sende penger via bank fra Polen. Jeg burde uansett tenkt på kjøpsloven og vært sleip og bare kjøpt, siden jeg har jo oppfylt paragrafen med betaling i form av å ha betalt pengene. At deler av de kommer på mandag er jo opp til banken jeg har jo betalt med ekspress begge steder, ellers er det vanskelig å "heve salget" i løpet av en helg og på mandag ville jo pengene være der og ikke noe å heve da betaling er oppfylt.

Uansett båtjakt løste i det minste tidligere problemer da man blir frustrert over å ikke få kuppet man ønsker istedet det man var frustrert over da man fikk ideen "jeg kjøper en båt som plaster på såret".

For øvrig det var perfekt "midlertidig driter" man kunne brukt hele sommern eller frem til neste år også enkelt solgt til samme prisen man kjøpte den for uten å tape noe. Kun betale for egen fornøyelse altså drivstoff og eventuelt vedlikehold & service utført av mekaniker, da jeg tror disse motorene ville ikke dævva med det første etter alt det som ble gjort med dem.

Men skjedd er skjedd nå er det bare å belage seg på å vente sikkert opptil 1 år før noe slikt dukker opp at noen må selge her og nå med tilhørende riktig pris.

Link to post
Share on other sites

@jake Det var noen som eide båten i 2017 - 2019 som gjorde ved Kristiansand Båt og Motor. Og det var vel ikke bare overhaling av motorer men også det at de ble tatt ut og inn igjen + nye drivstoff tanker + nye akslinger + overhaling av gear og absolutt alt tilbehør til motorne. Hele drivverket var bra.

Så jeg aner ikke hvem som betalte for dette siden båten ble videre solgt av Høvik megler til de som hadde den nå og solgte den videre grunnet sykdom til den som skulle bruke båten. Eneste jeg stusset over hvorfor Høvik megler med disse regninger ikke putta pris 1,3 mill elns. Men det var vel fordi sikkert den som bestilte megler sa ifra at dette skal være solgt ikke stå der i årevis på finn.

Uansett jeg aner ikke hvorfor noen investerte såpass i fiksing i perioden 2017 - 2019. Men vedkommende måtte nok ønske å beholde båten for evig og alltid og kanskje dersom tilbehør og drivstofftanker skulle byttes så holdt det vel ikke med 2,5 mill for å ha splitter nye motorer med montering. Men når man "hiver såpass ut vindu" så blir det vel like fint å bare bruke 3 og ha motorer med garanti. Siden ingen gjorde jo dette for annen grunn enn å beholde båten vil jeg tro. Men dette er ting som skjedde lenge før de som solgte båten hadde den.

PS. Bare siden noen ble opprørt over "idiot" som skjellsord så har det blitt ofte brukt i min familie når det gjaldt økonomiske dumheter man har gjort. Så bare for å avklare istedet for å bli "arveløs" ble jeg foreslått "plaster på såret" i form at de ville betale av egen lomme (altså ikke låne) 300 000 ekstra for å kjøpe "det samme" som de så på finn bare litt nyere. Istedet for å bruke det enkle ordet "idioti" så forklarte jeg en lang forklaring at den eneste som ville fått enorm plaster med bandasje på toppen av ett ikke eksisterende sår ville være en tilfeldig selger :lol::giggle: Deretter la på en lengre forklaring at selv om noe er noen få år nyere så er det bare "skorpen" imens motorer er mest sannsynlig i mye dårligere tilstand enn noe som ble fullstendig overhalt i 2019, tankene er sikkert fra båtens produksjonsår og samme med aksler, gir og tilbehør. Så det er ikke bare "300 000 dyrere for det samme" men det er noe dårligere. Men jeg fastholdt selvfølgelig tilbudet om pengene bare sa de får bruke dem til høsten som tillegg dersom jeg finner noe virkelig kupp den gangen da og at poenget med å bruke 6 månder til å se på båtpriser var ikke for å gjøre det samme kjøpet som om man logget inn på finn førstegangen klikka tilfeldig flybridge båt og kjøpte den til summen som står der.

Så bare til klarhet de forstod det var veldig dumme 20 minutter hvor man vinket hade og farvel til kuppet og at betegnelsen på dette 20 minutters "sirkuset" hvor de påstod til meg at den andre kjøper må være selgers påfunn var helt riktig fra min side siden "de har sløst penger ved å ikke la dem bli brukt til gunstig økonomisk kjøp" :lol:
 

Link to post
Share on other sites

@Lianshans Takk den var fersk, skal ringe men har sterk mistanke om at det dreier seg om Caterpillar 3208 motorer og da er det jo ikke noe man vil ha.

For øvrig vet noen hva er vinkel drev? På bilde ser det ut som en annen form for aksler som altså ikke er strake slik som forklart i D5L boka. For drev høres heller ikke ut som noe man vil ha, strak aksel er jo vel det mest problemfrie og "dævvings frie" så lenge man ikke "seiler på noe".

OPPDATERING: Eier visste ikke hva slags modell motorer det var men bare at de var 440 HK og at det sikkert ikke var 3208 modell med turbo fordi eksperter har sagt at de er veldig gode. Eier har sagt at han finner ut av det frem til i morgen og oppdaterer annonsen.

Link to post
Share on other sites

Aksel er Aksel å den er strak den.

Men aksel ka gå ut akter på motor eller ut i forkant av motor, hvis motor er snudd 180 grader og V-Gir er montert på motor.

Dette gjøres for å få motor med aksel så langt akter som mulig og da ut av salongen.

Altså går aksel under motor. Å da er motor så langt akter, at den for det meste er enklere å løfte ut, om den evt Dæver å stor gammel driter må ha nye motor..

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...