Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Martine29f Utifra markedet virker det som folk som ikke skal stangfiske i det hele tatt heller ikke foretrekker aktercabin. Men det er kanskje derfor man kan få mer båt per krone dersom den egner seg i det hele tatt til å få stangfisket fra den.

Så det er jo det jeg skal undersøke da om det går an fra det høye akterdekket. Det er jo samme problemet man ville fått med Storebro 500, men Storebro 500 er enda mye vakrere stilig utseende.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Det er jo derfor jeg ble så sur på dem fordi de overtalte meg til å ikke dra med engang fordi de skulle betale og jeg skulle holde penger i Polen uten å overføre med 2,70 NOK per PLN hvis man kunne få 3,125 NOK per PLN ved å ta med kontanter.

Har du noen gang tenkt over hvorfor det er sånn voldsom forskjell i kursen på elektronisk overføring og om du tar ut Norske kontanter i Polen og tar kontantene med til en norsk bank og setter dem inn der?

 

Jeg tipper det er et tegn på at det er mye svart arbeid blant polske håndverkere som tjener penger i norske kontanter og ønsker å bruke mye av pengene i Polen og da trenger polske penger. Så det du i virkeligheten gjør ved å frakte norske kontanter fra Polen til Norge er å holde igang svart arbeid i Norge med polsk arbeidskraft.

 

For du har vel neppe noen annen forklaring på hvorfor det er så stort behov for å frakte norske kontanter fra Polen til Norge uten at pengene skal gå via elektroniske og sporbare veier? Hadde de ikke hatt noe å skjule så kunne de polske håndverkerne satt inn pengene i Norge og tatt dem ut i Polen i sin polske valuta stedenfor å dra med seg store mengder kontanter nedover som deretter må veksles og fraktes oppover igjen.

 

Det er nå hvertfall eneste fornuftige svar jeg finner på hvorfor det er så økonomisk gunstig å frakte kontanter.

 

Men hva sier banken når du på et halvt år kommer med 600.000 kr kontant innskudd i Norsk bank?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 12.5.2024 at 10.23:

@19 fot Jeg tror du ikker har helt lest det som jeg har skrevet og kommet med noen merkelige konklusjoner da.

 

Sitat

og da har polakken kanskje fått låne penger av pappaen sin og fått overført dem til Norge


Hadde jeg fått låne penga av "mammaen" siden det er faktisk hun som hadde og har mer inntektsgivende jobb i Norge som lege så hadde jeg betalt alle penga der og da samme lørdagen som jeg så på båten. Skulle jeg overføre penger fra Polen så trengte jeg ikke å låne dem av noen og det var det jeg tilbød altså å betale størsteparten av båten øyeblikkelig med ekspress fra norsk bank og deretter resten på mandag når ekspress fra Polsk bank kommer frem.

Når jeg antok det var snakk om at du skulle låne penger fra foreldrene dine så presiserer du at det er feil, men se neste innlegg fra meg som kommer straks.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

MEN mine foreldre har norske kroner og de kunne enten som de ville før kjøpt en bit av båten og betalt 300 000 i løpet av 15 minutter så selger fikk hele kjøpesum på 15 minutter på en lørdag. Eller de kunne lånt meg disse og jeg ville reist og henta kontanter i Polen og gitt dem til dem eller betalt dem i PLN siden de også bruker penger i Polen.

Mens her er det vel klart at det er riktig som jeg antydet, altså at det var snakk om at du skulle låne penger fra foreldrene dine?

 

De tingene du skriver passer liksom ikke helt sammen.

Link to post
Share on other sites

@ohio

Quote

Halleluja TS leter jo omtrent etter gratis båt i 40 50 fots klassen og det Finns ikke

Ikke gratis bare slik at jeg får solgt den for samme prisen som jeg kjøper den for og gjerne uten å vente 1 år men få det unna på 1 måned så jeg kan kjøpe "finale båt" når jeg er klar.

Her er jo beviset at det finnes desverre var det ikke meg som kjøpte: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=349711441

 

Quote

For du har vel neppe noen annen forklaring på hvorfor det er så stort behov for å frakte norske kontanter fra Polen til Norge uten at pengene skal gå via elektroniske og sporbare veier? Hadde de ikke hatt noe å skjule så kunne de polske håndverkerne satt inn pengene i Norge og tatt dem ut i Polen i sin polske valuta stedenfor å dra med seg store mengder kontanter nedover som deretter må veksles og fraktes oppover igjen.

Det er nå hvertfall eneste fornuftige svar jeg finner på hvorfor det er så økonomisk gunstig å frakte kontanter.



Dessverre altså dessverre for folk i Norge som må leve med slike politikere så finnes det en annen virkelig forklaring. Hele greia skjedde i Mai 2023 altså politikerne sa til Norges Bank at de skal ikke måtte ta imot mer kontanter enn de har lyst til men altså de skal ha lyst til minst 10 000 per dag eller 50 000 per uke. Det har ingenting med svart arbeid å gjøre da svenske og danske kroner selges til normal pris om de er digitale eller kontante. Samme med Euro. For øvrig reiser ikke de som jobber svart til Norge lenger fordi kronekursen er lav og fordi de får enda mindre om de skulle solgt penga i Polen. Så det virker motsatt vei de som jobber svart vil for all del ikke til Norge, de som jobber hvit kommer om de har allerede fiksa jobb men ikke veldig mange nye.

Bare se her: https://kantor-centrum.pl/ alle valutaer unntatt den norske har nærme google kurs. Årsaken er den norske stat sine politikere som grubla over hvorfor krona var så svak i utlandet i det siste og fant ut at den beste spikern i kista må være å fjerne muligheten for å veksle inn kontante kroner til digitale kroner i store mengder. Altså mengder som påvirker store investorer og valutakontor siden "småfolket" klarer seg med 50 000 i uka spesielt om de har foreldre, bekjente og venner. Men det klarer ikke de store seg med.

Men for meg er det jo helt topp det gjør at Norge er definitivt stedet med lavest pris for båt i hele verden. Og det hjelper mest meg siden om folk som må ha den med EU flagg skal kjøpe så må de ut med 25 % extra med mindre de skal ha den i Polen hvor de ikke bryr seg at båten går under norsk flagg.
 

Quote

Men hva sier banken når du på et halvt år kommer med 600.000 kr kontant innskudd i Norsk bank?


Samme hele tiden helt til de slutta å gidde siden penga blir jo innrapportert hos tollvesenet. Altså de spør hvor penga kommer fra og hva er formålet. De får vite at penger er tjent hvit i Polen og beskattet etter Polsk lov for bedrifter. Deretter vekslet med kvittering på valutakontor og fraktet til Norge via rød sone på flyplassen og klarert lovlig inn. Og formålet er å kjøpe "stor gammel driter" bare banken får det forklart med "stor gammel båt" i tilfelle de ikke har en utvida humorsans :giggle::lol:

 

Quote

Mens her er det vel klart at det er riktig som jeg antydet, altså at det var snakk om at du skulle låne penger fra foreldrene dine?



Jo det var riktig om man ser på det som lån hvis de skal enten få det tilbake i Polen med engang eller de velger å eie en bit av båten.

Det som var ikke riktig var:

 

Quote

av pappaen sin og fått overført dem til Norge


Siden pengene til foreldra mine var jo i Norge allerede og det var hele poenget. Om jeg skulle overføre noe til Norge så ville jeg ikke trengt å låne det men det hadde tatt tid før det hadde kommet frem på konto hos selger selv med ekspress.

Link to post
Share on other sites

@Eika Jeg har jo penger til midlertidig båt opptil ca. 1 mill, mekanikern vil jeg ringe når jeg finner en båt det er verdt å bruke penger på å undersøke (altså jeg holder på å kjøpe den og eneste som gjenstår er tilstand på drivverket som må sjekkes) og jeg limer jo inn interessante båter som dukker opp for å høre noen kommentarer om dem fra erfarne folk.

Med Princess 435 var jo det som jeg tenkte at båten ikke akkurat er egnet til stangfiske men jeg vil jo undersøke det praktisk om det virker som man kan få det til bare litt mer tungtvindt eller om det ikke er mulig å bruke båten til det som er ett veldig viktig element av båtbruken og dermed må man vente på en annen båt uten aktercabin.

PS. Erfarne folk kommer jo alltid med noe nyttig info og ting å lære i tråden så hvorfor legge den død?

Link to post
Share on other sites

@tacan Den var "rykende fersk" annonsert.

Skal sende melding til selger siden det ikke er noe telefonnummer og det står heller ikke noe om motormodell og tilstand. Men på bilde ser jeg det står TAMD71A altså eldre modell enn den som stod i Princess 45 for 895 000 (nå ser man bort fra alt det andre som var splitter nytt ved drivverket på denne som jeg ikke fikk kjøpt til 895 000). Men planløsninga liker jeg bedre i hvert fall enn Fairline med crewcabin selv om selve båt er 4 år eldre og motorene forrige modell.

Nå ser den litt bedre ut innvendig enn den til 895 000 som jeg ikke fikk kjøpt. Men jeg betaler jo mye heller for motor og drivverk enn for interiør siden motor og drivverk koster 10x enn det folk kan få igjen og summene går i millioner, imens interiør vanligvis ikke koster mer enn noen 100 000 ++

Men skal jo selvfølgelig spørre om tilstand men kan ikke se for meg å betale for ikke overhalte TAMD 71A med drivstofftanker, aksler, gir og tilbehør fra båtens produksjonsdato mer enn det båten med nyere motor modell og alt nytt i drivverket kostet. Men den prisen er jo på grensa mellom bud/skambud fra utgangspris så kanskje det kan gå om noen virkelig vil selge. Får se hva eier svarer.

Link to post
Share on other sites

@ohio Eier mente han betalte 850 000 for den og kjøpte den fra en mekaniker som fiksa alt mulig på den men han hadde ikke bilder eller regninger. Men alt skal i hvert fall fungere. Eier mente også han oppgraderte båten siden da til store summer men det forstod jeg ikke helt siden han mente jo at forrige eier fiksa alt motor og drivverk messig.

Så da fikk jeg avtalt visning på søndag den 26 Mai også sa jo eier han helst skulle ha fastpris men man kunne legge inn bud etter besiktigelse, men han skulle beholde den selv om han ikke får solgt den til nærme ønsket pris da. Så tror nok ikke det blir mulig å ikke betalte mer enn hva en bedre Princess 45 kosta i Horten.

Men får i hvert fall sett båten den ligger jo også rundt Drøbak så blir plutselig masse båter i samme område, men tror ikke det blir noe av det så lenge eier vil ønske mer enn 1 mill ikke etter det mislykkede kuppet i Horten som ble ett kupp men for noen andre enn meg. Det treverket på taket og veggene på innsiden var "gørr harry" men dette kunne man jo fiksa billig til "normal tilstand" med "plast plater". Derimot så får man ikke fiksa motorer til å bli TAMD 71B og tanker til å bli nye osv. osv. uten at det koster i millioner og ikke i 100 000.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 35 minutter siden:

@tacan Den var "rykende fersk" annonsert.

Skal sende melding til selger siden det ikke er noe telefonnummer og det står heller ikke noe om motormodell og tilstand. Men på bilde ser jeg det står TAMD71A altså eldre modell enn den som stod i Princess 45 for 895 000 (nå ser man bort fra alt det andre som var splitter nytt ved drivverket på denne som jeg ikke fikk kjøpt til 895 000). Men planløsninga liker jeg bedre i hvert fall enn Fairline med crewcabin selv om selve båt er 4 år eldre og motorene forrige modell.

Nå ser den litt bedre ut innvendig enn den til 895 000 som jeg ikke fikk kjøpt. Men jeg betaler jo mye heller for motor og drivverk enn for interiør siden motor og drivverk koster 10x enn det folk kan få igjen og summene går i millioner, imens interiør vanligvis ikke koster mer enn noen 100 000 ++

Men skal jo selvfølgelig spørre om tilstand men kan ikke se for meg å betale for ikke overhalte TAMD 71A med drivstofftanker, aksler, gir og tilbehør fra båtens produksjonsdato mer enn det båten med nyere motor modell og alt nytt i drivverket kostet. Men den prisen er jo på grensa mellom bud/skambud fra utgangspris så kanskje det kan gå om noen virkelig vil selge. Får se hva eier svarer.

Du får spørre selger på hva som ble skiftet på motorene i 17/18.

Link to post
Share on other sites

@tacan Ifølge selger var det alt av siltedeler men det har forrige eier som var mekaniker gjort og da finnes det ingen bilder eller kvitteringer og eier stolte på forrige eier....

Så det ser ut som en stor sjekk i tilfelle som mekaniker må utføre dersom eier i det hele tatt skulle akseptert bud, siden jeg stoler ikke på at eier stoler på forrige eier som sa han var mekaniker og fiksa det.

Så lenge ting selges som de er så vil man jo vite hva man kjøper da det ikke er noe reklamasjonsrett om man stoler på noe som er feil.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

@Martine29f Fordi ideen er å se flere båter ved Drøbak i samme slengen og finne ut av hvilke eventuelt kan ha riktig pris for at mekaniker skal undersøke dette. Det er jo på samme sted også Princess 435 og Fairline 43/45.

Som flere har fortalt deg tidligere; hvis du alltid venter 10-14 dager før du drar å ser på båter vil det kuppet du leter etter være borte. De som er seriøst interesserte og følger med vil kjøpe for deg og da står du igjen med de båtene du ikke vil ha. Nå har du gjentatt historien om foreldrene dine som spilte teater i 20 min mange ganger, men faktum er at du kunne sikret deg båten en uke før det. Jeg tror også du undervurderer en selgere sitt ønske om å selge til riktig kjøper. Hadde du fremstått som seriøs og kyndig ville selgeren mest sannsynlig godtatt et noe høyere bud fra deg etter 20 minutter. Jeg selger og kjøper ikke båter i denne kategorien, men kan garantere at jeg heller ville godtatt et bud ca 10% under potensiell makspris, hvis jeg fikk en følelse av at kjøperen var en person som visste hva han kjøpte og ikke ville skape problemer etterpå. Det finnes alt for mange historier om folk som går rettens vei senere hvis de føler seg lurt. Hvordan tror du forresten at en mekaniker ved en enkel sjekk skal kunne avgjøre om slitedeler er skiftet på en gammel motor?

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Jeg kan fraskrive meg all reklamasjonsrett juridisk om selger skulle akseptere ett bud som passer til meg. Da jeg aldri i verden ville gått i retten og ta hele den greia for noe som "selges som det er".

Mange folk forstår ikke verdien i at ting går fort og penger og varer forflytter seg. Det er derfor ting ofte ligger i år og dag usolgt imens f.eks selger taper store summer på å ikke få brukt penga. Eneste forståelige er hvis selger ikke har kjøpt en annen båt og bruker selv den han vil selge. Penger som ikke brukes for å ha det gøy og som heller ikke tjener nye penger det er penger som man kan nesten kalle "misbrukt" og som taper seg kun i verdi via inflasjon.

For øvrig så synes jeg derfor den Princess 45 i Horten var ett virkelig kupp og jeg burde kanskje dradd med engang, men mine foreldre som sagt overtalte meg å dra med dem og at de skulle betale øyeblikkelig om nødvendig det som jeg ikke har i Norge.

Jeg synes ingen av de 3 båtene som er ved Drøbak er i nærheten av "kupp" til utgangspris eller kun 50 000 lavere enn utgangspris så derfor trenger ikke å løpe. Det virket heller ikke som selgere ville godta et bud betydelig lavere enn prisantydning "øyeblikkelig". Så hvorfor ikke reise med en onkel som både liker båt og kan i hvert fall litt om håndverk og muligens bittelitt om båt (ikke det motor tekniske men øvrig).

Hadde det vært ett kupp som P45 i Horten, P55 i Stavanger eller P415 i Tanum så hadde jeg reist med engang, men det er ikke noe "kupp" i hvert fall til nærme utgangspris og dermed ingen hast. Båter til "høypris" vil jo finnes hele tida og komme regelmessig på markedet. Det er de hvor man slipper å prute på prisen som er veldig få og hvor man  må bare "løpe og kjøpe".

 

Link to post
Share on other sites

Never ending story, hakk i platta og samme innlegg som var i vinter der TS oppfordres til å reise å se, men av en eller annen grunn vil han ikke se på båter som  er tilsalgs.. Planlegger "å se" flere uker fram. Idiotiske innlegg hvor han klager på mamma for at han ikke får kjøpt "århundres kjøp". 

 

Han er på Stathelle Marina for å se på båter, klager på at det er små båter der, men står med ryggen til en Fairline Ph 50 som han ikke legger merke til. Han ser heller ikke min båt på 50fot 10m lengre bort, som jeg da holdt på å polere, men min har jo ikke Fly, så da synes den vel ikke ;)

Så jeg vet ikke jeg, men mye tyder på at dette kan ta tid, jeg holder ikke pusten for  si det sånn ;)

Men alt i alt, jeg ønsker TS all lykke og hell med båtkjøpet.

 

PS! ingen av båtene du ser på er egnet til stangfiske, men P435 som du nevner, er sant nok enda mindre egnet.

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Jeg dro nå da rimelig raskt til interessant båt til salgs i Horten. Ellers hvis noen i familien din hadde sagt "vent nå litt la oss være med vi gjør dette 100 % ikke noe stress" så hadde du vel også synes det var rimelig dumt hvis de ikke gjorde som de sa antar jeg.

Båter til priser som det må prutes på er det vel ikke noe kappløp å besøke. Kommer man til slike på dag eller uke en og gir ett bud så blir det mest sannsynlig "Nei" eller i beste fall "Jeg venter og ser hva andre kommer, men det budet er uansett for lavt". Da er det større sjans om båten har fått ligget litt lenger og eier har ikke fått noe bud i nærheten av ønsket pris eller til og med ingen respons da folk ikke "tørr å komme med skambud" og synes prisen er "svinelig høy". 

Når jeg var på Stathelle Marina så må jeg vel ha vært fullstendig blind om jeg ikke så en flybridge Fairline på 50 fot. Av nyere båter var det en Sunseeker med flybrigde der som var vel 48 fot. Så ved en annen brygge var det Princess 45 antar noe aka 2004-2007 modell slike som koster nesten 3 mill. Men det var flere båter ved siden av hverandre av typen Princess 415 og lignende inklusive en Nord West hvor jeg snakket med eierne.

Og joda jeg så en ganske stor "speedbåt" uten flybridge men dette var jo ikke båtene jeg var ute etter å se så den fanget ikke veldig mye mer interesse enn seilbåtene som stod der. Ser heller ikke ofte på slike på finn siden det er jo ikke slik båt som jeg skal ha. Ikke bare fordi den ikke har flybridge men det virker som man på en måte utnytter mye mindre av båten og den er ikke så veldig bred over hele lengden. Rett og slett aldri drømt om slik båt, det ser mer "speedbåt" ut enn "et lite skip i miniatyr". Som "coupe" vs "limousin" det er folk som skal ha coupe og folk som vil ha 4 dørs sedan alle liker forskjellig.

Plager jo ikke eiere som virker opptatt med å gjøre noe med spørsmål hvis det er en båttype som aldri blir aktuell, av de Flybridge båtene hadde vel bare Nord West eierne tid for en liten prat resten virket opptatt med noe i båten så banket jo ikke på for å ikke forstyrre.

PS. Jeg tror nok man skal klare å få fiska fra akterenden på alt fra Princess/Fairline 45 til Princess/Fairline 65  og fra øvrige lignende merker. Siden det blir jo ikke lenger vekk fra havet enn man er på f.eks en skøyte som folk stangfisker ifra. Og som @Eika har fortalt så klarte folk å få fisket fra en stor skøyte på 10 gradern. Men Princess 435 kan da bli utrolig mye mer tungtvindt selv om selve utseendet av båten er veldig pent og "et lite skip i miniatyr" -symmetrisk og tilsynelatende lik høyde over hele båten.

Men båten skal da kunne brukes ikke bare til turer men altså fisketurer om det så skal engang bli drømme sommerturen oppover Norge. Og da er det fint at det blir mye mer lettvindt uten aktercabin og høyt dekk overalt. Men skal man ha med "hele familien" inklusive onkel på slik tur så må man vel ha i det minste en Princess 55 med 6 ordentlige overnattings plasser.

Uansett hvor stod denne Fairline 50 med flybridge for den har jeg seriøst ikke sett og den må jo ha vært større enn den Princess 45 som var relativt ny. Ellers snakket jeg mest om Langesund, Stathelle Marina hadde vel det båtantallet de pleier å ha. Men i Langesund var Fairline 36 Turbo og Princess 35 seriøst største båtene i havna. Før i tiden var det jo mange mye større båter der så det var dette som var overaskende. Stathelle leverte jo godt med båter å se (jeg vil helst ha båt i Langesund nå som det er plasser siden man kommer mye raskere ut på Skagerrak, til seien er det jo bare 10 minutters tur så kan man bruke hele dagen på havet "gratis" imens man driver rundt omkring i bukta og fisker her og der og av og til bytter plass (ikke gratis :giggle: ). Trenger jo ikke å ta lange turen gjennom hele fjorden for hver gang som fra Sildeberget så det kan resultere i enda flere turer kanskje.

P.PS Jeg hadde også "mor og hund" med om det var meg du så.

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke båtplasser i Langesund til 50fot+ båter, den størrste jeg her sett der er Fairline Sq43, mulg det er en eller to som er større, men ikke som jeg kommer på i farta. Som nevnt tidligere, det er ikke flust med båtplasser for båter rundt 50fot og over, men noen finnes selvsagt, men ikke alltid på de mest attraktive stedene.

Jeg så både hund og mor på Stathelle ja.

Link to post
Share on other sites

@Førstefender  Hadde jeg visst at det var deg der så hadde jeg i hvert fall hilst på :giggle: Men siden jeg ikke visste det, da så jeg bare noen som var opptatt med jobben og ville ikke forstyrre akkurat som jeg ikke "tvang frem" eierne på flybridge båtene som ikke kom ut av seg selv. Men fikk prata litt med Nord West eierne, men fikk en følelse av at dette var ganske dyr båt pga. den er relativt ny.

Ellers var "nyere" Princess 45 i virkeligheten også "vakrere" enn "nyere" 48 flybridge Sunseeker så der har utseendet fra bilder vist seg å passe til realiteten. Hvor Fairline 50 med flybridge stod aner jeg ikke men må vel ha vært blind siden så jo seilbåter og alt men så ikke denne.
 

Quote

Det er ikke båtplasser i Langesund til 50fot+ båter


Vel det har jo vært mange enorme båter der longside og flere steder før i tida. Men det var aldri ledige plasser da det er sant. Men nå er det jo ledige plasser på den komersielle biten (altså ikke båtforeninga men rett ved siden av) og de hadde plass "lett" til Princess 56 når jeg ringte og Princess 65 skulle de klare også så da antar jeg at når de har flere ledige så bare slår de sammen noen plasser om noen kommer med stor båt.

PS. Horten gjestehavn virket litt som "Norges svar på Monaco" og selv Storebro 500 som hadde sikkert vært den mest synlige båt i Langesund eller på Stathelle, ble litt mer anonym med svære Fairline Squadron og utrolig mengde av øvrige Flybridge båter. Var jo all slags merker og fasonger og utrolig mange. Men det var kanskje fordi Horten hadde så store plasser og ikke fordi stedet er "Norges Monaco" siden jeg heller ville trodd at Kristiansand passer bedre til den funksjonen.
 

Link to post
Share on other sites

Når jeg nå ligger på ryggen under båten og nærmer meg avslutning på årets bunnsmørning, så tenker jeg på ts som drømmer om gammel driter som er dobbel så stor. Enn å gå frivillig inn i en sånn situasjon. Greit å ha drømmer men la det bli med drømmen. Det å ligge på Skagerak på flatt hav med fiskestanga er bare en bitteliten del av å ha båt. Sann mine ord. Mye triveligere å bo her inne på dette forumet. Om 30 minutter er jeg ferdig for iår og tror jaggu meg jeg snart vurderer en 15 foter🙂

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Nå synes jeg det faktisk er gøy å male siden det er noe av manuelle ting jeg faktisk får til. Samme med skrapinga selv om jeg enda i dag har spor på fingern av etsende greier som brant gjennom hanskene som jeg først smurte Alicraften inn med for å fjerne flere 10år av gammel bunnstoff.

Jeg liker også å lære nye ting av mekaniker, men det er jo ikke alt mulig rart jeg kan få til manuelt. Når jeg var barn så synes ikke foreldra noe særlig om at jeg skulle prøve på med ting og håndverker var alltid bestilt til alt mulig rart. Ikke rart det heller siden man som barn gjerne "herper" opp tingen verre ved manuelle feilsteg eller ved å miste ting. Men har man ikke fått lært som barn så er man jo klønete som voksen også.

Jeg er jo personen som mestrer å snuble slik at jeg detter i noe så det blir dytta overbord og også personen som mister skruer "inni veggen" så man ikke får dem ut igjen. Men uten øvelser vil man jo aldri bli bedre er jo som med sport og alt annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...