Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Faxen Det finnes sikkert noe båtord for å "male" båten med bunnstoff men altså det utføres veldig lignende som vanlig maling, kanskje med unntak av at man bruker ikke etsende midler til å skrape ett hus rent fra gammel maling. Men man bruker "pensler og ruller" til å "male" båten med bunnstoff. Heter sikkert korrekt noe annet "bunnstoffere" eller ikke vet jeg :giggle:

Link to post
Share on other sites

@Komodo "Å stoffe båten" høres for en som ikke har norsk som morsmål som noe aka "fylle den som et utstoppa dyr", da hørtes bunnsmøre mer rasjonelt direkte oversatt men skjønner at noen ting ikke kan direkte oversettes.

Får vel kalle den bunnsmurt og ikke bunnmalt :giggle: Selv om smurt høres ut som noe med smør og brødskive. Men blir sikkert aldri den samme klangen for noen som ikke har lært norsk som førstespråk.

Takk for infoen i hvert fall så jeg kan legge til nytt "riktig" båtord.

Link to post
Share on other sites

Å stoffe en båt med bunnstoff, er en helt vanlig bruk av ord på norsk. Man limer med lim, man maler med maling, man synger en sang, man bæsjer en bæsj . . . . osv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@Lars H. Det er nok sikkert det akkurat som det heter jo også bunnstoff og ikke "bunnmaling". Men bunnsmøre hørtes mer sånn riktig ut som for meg personlig dersom "male" blir feil.

Stoffe høres bare så "bruk av tekstiler" ut. Man bearbeider råstoff f.eks ikke stoffer den, puster surstoff, og tror heller ikke det heter å stoffe en narkotisk stoff. Men fint at det finnes et korrekt alternativ med smøre, siden det blir sånn "fysisk mer riktig" siden man smører jo det på en måte akkurat som med maling på huset. 

PS. Jeg skriver sikkert rart på norsk også fordi Polsk er mer som Tysk eller Norrønt altså ordene bøyes og det er ikke så viktig hvor de står i setningen osv. og de har ofte en direkte mening som passer i alle sammenhenger hvor ordet brukes.

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Den har jeg sett i dag hadde til og med plass for fiskestenger :giggle: Den er vel bare 1 år yngre enn Storebroen til @Chilli Solbris motorene er selvsagt nyere men de er jo ikke akkurat MAN motorer.

Prisen er derimot dessverre definitivt over i "finale båt" område og ikke 42 foter fra 1994. Spesielt når @Chilli Solbris mente hans utrolig vedlikeholdte Storebro 500 med MAN motorer skulle være rimeligere enn denne utgangspris og vurderte verdien til 1,5-1,6 millioner. Så her blir det altfor stor sprik mellom hva eier tror båten er verdt og hva jeg ville betalt for "denne størrelsen".

Blir jo som med Princess 55 i Skien med TAMD 71A motorer og uten hekkport osv. det virker jo som eierne vil selge den mer nå enn i fjor og annonserer den også i Princess facebook gruppe. Men altså så lenge de tror VP122 er nyere modell og ikke betydelig større og riktige motorer for Princess 55 så vil de jo ikke forstå at pris må jo være lavere enn ved Princess 55 til 1,3 mill i Stavanger med VP122, badeplatform med hekkport osv.

Men jeg har ikke minnet dem på at jeg forsatt opprettholder bud på 1 mill siden de tror nok båten er verdt betydelig mer. Men for 1 mill så kunne man jo brukt 500 000 på f.eks brukte D12 eller D13 motorer og sikkert 300 000 på løft av motorer og mekaniker osv. (kanskje rabatt for å levere inn fungerende TAMD 71A motorer i bytte for å løfte dem ut og putte inn nye med kran eller hva det er som trengs). Så hadde man da endt opp på 1,8 og fortsatt manglet hekkport og det som var på den i Stavanger. Men til 1 mill så kan man jo sikkert bruke den i skrogfart med de motorene som er der til man sparer seg opp til motorbytte.

Skulle bare lånt penger i vinter og kjøpt den i Stavanger til 1,3 mill men tapt mulighet er tapt.

Link to post
Share on other sites

Her må jeg gå korrigere deg @XardasKSP  Den Storebroen som det er linket til er definitivt et godt kjøp! Min er ikke i nærheten av å være i den klassen som denne 420’en er. 
Jeg vet ikke helt hvordan du definerer utrolig vedlikeholdt, som du omtaler min båt som. 
Jeg bygger møysommelig opp en båt som ikke har vært tatt vare på. Noe som gjør den til et renoveringsobjekt. Båten i annonsen er en flott båt! Virkelig et smykke!

Det er ikke min! Ikke enda!

Og MAN-motorer er gode! Men ikke Manna fra himmelen! Og de har et helt annet kostnadsnivå enn VPene i 420’en. Du må virkelig slutte og skrive her og heller komme deg ut og se på båter!!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Din er jo utrolig mye større og likevel kan "seiles" i 30+ knop "når det gjelder" og marsjfart er som toppfart på denne mindre båten fordi motorne er "råe". Det er dog tungtvindt med aktercabin og fiske det må jeg innrømme etter å ikke ha sett så mange ting å lene seg mot / holde seg i på akterdekket ditt om båten skulle rulle på Skagerrak imens man vil pilke. Men man kunne sikkert "innbygd det" med ting å lene seg mot slik som på Princess 435 akterdekk (skal se dette i praksis på den båten som er annonsert). 

Jeg definerer utrolig vedlikeholdt med at du har måttet bytte deler av båten til nye fordi den ikke var vedlikeholdt tidligere. Altså mange ting er splitter nye og ikke bare vedlikeholdte. Blir jo som den overhalte Princess 45 med TAMD71B hvor det var nye akslinger, drivstofftanker osv. Nye ting er på en måte nye da. Og ting som er fikset tror man jo ikke skal dævve med engang imens vedlikeholdte ting som ikke er byttet kan jo se fint ut men de har jo sin levetid før fiksing og ikke bare vedlikehold kreves.

For øvrig er "verdifull vedlikehold" for meg det som går ut på sjødyktighet og driftssikkerhet: motor, akslinger, gir, propeller, drivstofftanker, skroggjennomføringer, lekkasjer osv. Om det ligger teakdekk ute til 500 000 eller ikke har ikke så mye å si for meg. Akkurat som det kanskje for noen andre vil ha 0 å si om jeg monterer ekkolodd til 100 000 på båten siden en annen person er ikke interessert i å se etter fisk. Og noen vil sikkert mene det bare er negativt med vinsj og flere "kilometer tau" for å få til ankring på 10 gradern som @Eika vet hvordan man gjør (det gikk jo med svær skøyte så da går det vel med alle båter).
 

Quote

Du må virkelig slutte og skrive her og heller komme deg ut og se på båter!!!


Det er jo fint å kunne skrive her imens man venter på at noe kupp dukker opp. Skal se på Princess 45 den 26 Mai og skal vel også få bestilt å se på Princess 435 imens Fairline ved Drøbak ble satt til inaktiv annonse så kanskje de holder på med å prute ett kjøp der da. Men skal ringe og spørre også om det er mulig å se båten eller om den er trukket fra salg. Er ikke så mye annet man får sett, vil jo ikke reise til Bergen for å se på båter til priser som jeg ikke kan tenke meg å betale.

PS. Jeg tror nå at en Princess 55 ville være mer "stangfiske vennlig" enn Storebro 500 selv om Storebro er penere å se på. Men båten i Stavanger med hekkport og VP122 til 1,3 mill er det jo noen andre som har gleden av. Så må vel bare vente på noe bra tilbud og være raskere enn ved Horten tilfellet hvor jeg var kanskje 15 minutter unna å få kjøpt "midlertidig båt" som kunne egnet seg til både å lære seg bedre havnemanøverering og som sikkert hadde vært salgbar om 1-2 år til samme kronestykke pris om jeg skulle kunnet da bytte til større båt.





 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

motorene er selvsagt nyere men de er jo ikke akkurat MAN motorer.

 

Til orienteering er TAMD 74 og 75 (i motsetning til 73) kjent for å være noe av det mest driftsikre, enkle og billig å vedlikeholde, samt populære å eie. 

Det er en av de siste årgangene av disse gode mekaniske motorene før common rail og pumpedyse med ørten sensorer og hjerne tok over. De første årgangene har ofte kostet eieren langt mer hodepine og kroner enn TAMD 63 og 74/75.

 

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

Den er vel bare 1 år yngre enn Storebroen til @Chilli Solbris

 

Den så sjeldent strøken og velholdt ut. Åpenbart brukt myer penger på hele veie og sikkert over 1,5 mill i 2004 på motorer/ drivverk.

 

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

Så her blir det altfor stor sprik mellom hva eier tror båten er verdt og hva jeg ville betalt for "denne størrelsen".

 

Den 420 er billig om betrakter og skjønner verdien av en sjeldent godt ivaretatt båt som det er pumpet penger og omtanke inn i hele veien. Båter hvor eier har gitt f... i endel år (som ofte er vanlig) er tilnærmet umulig å få opp til et slikt nivå som denne gir inntrykk av å være.

 

Men om bare på fot delt på pris samt årgang og ikke noe annet så lærer man man fort virkeligheten av å handle en båt noen hundre K billigere som hadde blitt dobbelt så dyr å få i samme stand.

 

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

Blir jo som med Princess 55 i Skien med TAMD 71A motorer og uten hekkport osv. det virker jo som eierne vil selge den mer nå enn i fjor og annonserer den også i Princess facebook gruppe. Men altså så lenge de tror VP122 er nyere modell og ikke betydelig større og riktige motorer for Princess 55 så vil de jo ikke forstå at pris må jo være lavere enn ved Princess 55 til 1,3 mill i Stavanger med VP122, badeplatform med hekkport osv.

 

hakk i plata. Tror alle kan historien baklens utenatt nå.

 

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

Men for 1 mill så kunne man jo brukt 500 000 på f.eks brukte D12 eller D13 motorer og sikkert 300 000 på løft av motorer og mekaniker osv.

 

Du får ikke noen D12 og enda mindre  D13 motorer man ønsker å eie inn i båten turn key med alt annet som må til for den prisen. 

 

Chilli Solbris skrev for 13 timer siden:

Her må jeg gå korrigere deg @XardasKSP  Den Storebroen som det er linket til er definitivt et godt kjøp!

Chilli Solbris skrev for 13 timer siden:

Du må virkelig slutte og skrive her og heller komme deg ut og se på båter!!!

 

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

og marsjfart er som toppfart på denne mindre båten

Hør @XardasKSP. Prøv å ta det til deg.

 

Her er det noe som ikke stemmer. SRC 420 gjorde vel 28-29 kn med 72 motorer på 430 hk. TAMD 74P har 480. Mulig de har "proppet" den for at motorene skal gå lett og uanstrengt og ofret noen knop (som er veldig positivt med tanke på slitasje.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Quote

Du får ikke noen D12 og enda mindre  D13 motorer man ønsker å eie inn i båten turn key med alt annet som må til for den prisen. 


Så det må mye mer til enn det som var i disse annonsene: https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=342987197 eller https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=349236369


På den første annonsen skrev de at de hadde også alt tilbehøret til D12 motorne. Så motorer til 600 000 med tilbehør og deretter mekaniker så kanskje det ville greid seg innenfor 1 mill eller ikke?

 

Quote

Den 420 er billig om betrakter og skjønner verdien av en sjeldent godt ivaretatt båt som det er pumpet penger og omtanke inn i hele veien.


Men dette var ikke finale båt det var snakkom men mellomtidsbåt å lære litt mer med, finalebåt skulle være 50+++ i det minste. Så båten må være videresalgbar slik f.eks Princess 45 i Horten 100 % var til samme kronestykke antall om 1-2 år.

For øvrig har jeg ikke 1,69 i momentet uten penger fra foreldre (selv med frimidler i Polen). Og skulle jeg bruke masse lånte penger så ville jeg lagt på 310 000 og litt til og gått for "finale båt".

PS. Skal se på en Princess 45 i hvert fall den 26 Mai, Princess 435 ble ganske raskt solgt til å være med aktercabin, men den ville mest sannsynlig totalt ikke passet til stangfiske som er viktig element av bruken. Fairline 45 er inaktiv men skal spørre om den fortsatt er til salgs og kan ses på eller om den er trukket fra salg. Så skal få sett noen båter. Men å reise til Bergen for noe man ikke kan kjøpe i momentet blir for langt bare for å se på.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 7 minutter siden:

@sap_2000


Så det må mye mer til enn det som var i disse annonsene: https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=342987197 eller https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=349236369


På den første annonsen skrev de at de hadde også alt tilbehøret til D12 motorne. Så motorer til 600 000 med tilbehør og deretter mekaniker så kanskje det ville greid seg innenfor 1 mill eller ikke?

 


Men dette var ikke finale båt det var snakkom men mellomtidsbåt å lære litt mer med, finalebåt skulle være 50+++ i det minste. Så båten må være videresalgbar slik f.eks Princess 45 i Horten 100 % var til samme kronestykke antall om 1-2 år.

For øvrig har jeg ikke 1,69 i momentet uten penger fra foreldre (selv med frimidler i Polen). Og skulle jeg bruke masse lånte penger så ville jeg lagt på 310 000 og litt til og gått for "finale båt".

PS. Skal se på en Princess 45 i hvert fall den 26 Mai, Princess 435 ble ganske raskt solgt til å være med aktercabin, men den ville mest sannsynlig totalt ikke passet til stangfiske som er viktig element av bruken. Fairline 45 er inaktiv men skal spørre om den fortsatt er til salgs og kan ses på eller om den er trukket fra salg. Så skal få sett noen båter. Men å reise til Bergen for noe man ikke kan kjøpe i momentet blir for langt bare for å se på.

Stangfiske er viktig for deg ?

Om fiske er så viktig for deg så føler jeg du titter på litt feil båt type ?

Men tråden går i alle retninger kanskje du finer båt som dekker behov og interesse ?

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 13 minutter siden:

På den første annonsen skrev de at de hadde også alt tilbehøret til D12 motorne. Så motorer til 600 000 med tilbehør og deretter mekaniker så kanskje det ville greid seg innenfor 1 mill eller ikke?

 

Jeg skrev motorer man ønsker å eie. 8000 timer og tatt ut av en båt skulle det mye til før jeg ville kjøpt og brukt en haug av penger på alle annet det drar ned seg. D13 er uten gir. D12 er fra en brannskadet båt og mangler kabler, paneler og antagelig div elektroniske bokser som ikke lenger er å få tak i fra VP.  Videre trenger man antagelig akslinger, proppeler, bytte/ bygge om pakkboks og cutless og masse annet. Det er ikke bare å hive en motor ned motorrommet og vri om nøkkelen.

 

XardasKSP skrev 13 minutter siden:

Så båten må være videresalgbar slik f.eks Princess 45 i Horten 100 % var til samme kronestykke antall om 1-2 år.

 

Lykke til med å finne det.

 

 

kom deg bort fra PCen ut døra nå. Om ikke annet enn for å se og orientere deg litt bedre i praksis. 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Quote

D12 er fra en brannskadet båt og mangler kabler, paneler og antagelig div elektroniske bokser som ikke lenger er å få tak i fra VP.  Videre trenger man antagelig akslinger, proppeler, bytte/ bygge om pakkboks og cutless og masse annet. Det er ikke bare å hive en motor ned motorrommet og vri om nøkkelen.

Antar da dette blir en pris på 1 mill å skaffe alt sammen som trengs og på toppen kommer deltidsansettelse av mekaniker. Så 1,3 mill for å bytte motorer til noe riktig kan være prisen?

 

Quote

kom deg bort fra PCen ut døra nå. Om ikke annet enn for å se og orientere deg litt bedre i praksis.


Har planlagt å komme meg ut døra i helga 25-26 og bestilt båter å se på, den ene ble da solgt men tror nok ikke den hadde passet likevel pga. aktercabin. Ellers er det jo ikke bare å komme seg ut døra hvis det ikke er relevante båter i nærområdet til salgs for å se på. Skulle jeg reist langt som Bergen eller Stavanger så måtte det jo være for noe jeg vurderte å kjøpe.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 3 minutter siden:

Antar da dette blir en pris på 1 mill å skaffe alt sammen som trengs og på toppen kommer deltidsansettelse av mekaniker. Så 1,3 mill for å bytte motorer til noe riktig kan være prisen?

 

Hva tenker du om å kjøpe motorer som er avhengige av paneler, kabler og hjerner som ikke selges lenger av VP og ikke følger med motorene du kjøper?

 

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

Har planlagt å komme meg ut døra i helga 25-26 og bestilt båter å se på,

 

Bare litt over en uke til det .... :wink:

 

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

Ellers er det jo ikke bare å komme seg ut døra hvis det ikke er relevante båter i nærområdet til salgs for å se på

 

Jo det er det så absolutt. tror du har fått mange titalls råd om å komme deg ut å se på båter i real life for gjøre deg opp litt faktiske innrykk av typer, størelser, design og annet utenom dataen.

Kan være alt fra å gå bryggelangs, prate med eiere osv uten at båten trenger å være til salgs. og kanskje kjøre litt lenger en 10 min. 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Quote

Hva tenker du om å kjøpe motorer som er avhengige av paneler, kabler og hjerner som ikke selges lenger av VP og ikke følger med motorene du kjøper?

Å spørre bedriften som selger dem om de har dette eller vet hvordan man får tak i dette og kan ordne det at jeg får kjøpt disse fra en annen bedrift eller person som de kjenner og som har dem. Om svaret var nei så ville jeg takket for det kjøpet :giggle:

 

Quote

Kan være alt fra å gå bryggelangs, prate med eiere osv uten at båten trenger å være til salgs. og kanskje kjøre litt lenger en 10 min. 


Får vel besøke Horten havn igjen der var det mye å se på (men kom jo om natta frem etter D5Len og skulle videre og se på Princess 460 til @Hekri ), tenkte også å besøke det etter Drøbaks besøket og når alle forslagene mine til pris på båt er blitt avslått eller i beste fall satt på vent for å se om noen andre byr mer.

@Boatmad Det skal la seg fiskes fra akterenden på flybridge båt også så da kan man jo ha en "fiskecruise yacht" hvor man f.eks kan ta ett cruise oppover Norge og tilbake igjen sånn super fiske tur på 3 måneder en eller annen sommer før foreldra mine også flytter hjem til Polen. Senere skal jo båt være med og da brukes mer til morro ved Østersjøkysten.

Blir nok dårlig med cruise biten med en "sportsfisker "jolle" " så båten skal kunne brukes til mer enn bare 1 ting. Så får det heller være mindre optimalt å fiske så lenge man i det hele tatt får det til. Og det skulle gå an ifølge det @Eika har fortalt, selv om båt ikke er "topp egnet".

Link to post
Share on other sites

@Komodo

Quote

Den kunne jeg tenkt meg!


Du kan jo så mye diverse fiksing at det hadde sikkert passet perfekt med deg til å opprettholde innvending tilstand.

Jeg må vel ærlig si at slike "møbel innvendig" båter hadde jeg vel forringet verdien av, for slik som jeg er opptatt av sjødyktighets og motor vedlikehold med mekaniker til dette (liker også å lære om det mekaniske). Så er jeg verken snekker fascisnert eller personen som tar det "så nøye" om man har "hvite prikker i lakken".

Så jeg hadde vel forringet verdien av slik midlertidig båt i form av at interiøret ville nok ikke bli like velholdt, perfekt treverk og utsmykket interiør rimer på en måte ikke helt med fisk ombord :giggle: Det er kanskje derfor jeg fokuserer på det tekniske og vil helst ikke betalte for noe jeg vil ikke opprettholde verdien av som perfekt interiør eller vil bli "forbanna på meg selv" når jeg bruker båten og kommer i skade for å ødelegge "smykke utseende" med fisk eller ting som detter i gulvet osv osv.

@Førstefender Forstod ikke helt hva du mente. Er det ikke sånn at motorne av 7 liters serien er 71A, 71B, 72, 73 og 74 altså det er samme motor bare nyere og nyere?

For øvrig vil man jo oftest gå i skrogfart for å ikke måtte gå til innkjøp av en privat oljebrønn. Men det er jo sinnsykt morro og "fett" (ungdomsord jeg husker fra skole i Norge :giggle: ) å ha MAN motorer hvor man kan når det gjelder få en svær eller enorm driter til å "seile" forbi diverse lette og små båter. Er jo helt konge å ha den muligheten om man skulle ha litt festlig sommer ved Østersjøkysten.

Blir jo som med 760i eller Alpina B7 BMW. Man kjører jo oftest i fartsgrensen og trenger ikke annet enn 730d. Men når man er på autobahn eller i land hvor man ikke må i buret eller miste lappen for å ta en "gledelig akselerasjon" så er det så utrolig fint at bilen kan dette. Blir en helt annen morro faktor selv om man utrolig sjeldent bruker det.



For øvrig gratulerer med nasjonaldagen til alle nordmenn !!! Flott å se at både norske flagg og Norge som nasjonalstat har det fint og har ikke forsvunnet. Siden før eller senere kommer jo ting fra "vesten" til Polen så da er det håp at nasjonalstater forsvinner ikke uansett hva sosialistiske politikere finner på.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 9 timer siden:

Til 72/73 kanskje? @sap_2000

 

Takker.:thumbsup: Skrivefeil, ja.

 

Hele 70 serien har hatt rimelig godt rykte hele veien i mange tiår, men spes 73 skiller seg ut, etterfulgt av 72. Merkelig egentlig med tanke på at de alle er en videreutvikling fra den forrige utgaven.

Men 74 og 75 troner helt på toppen. 75 fikk bedre has på det eneste noen klaget på med 74. Sot på akterspeilet. 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

73var første motoren med EDC og elektroniske spaker. V1 av første gen. Var mye plunder, spres med en stor hjerne som ikke er å få tak gjennom VP på minst 15 år allerede. Utover det er det alt for mange historier om plutselig mekanisk totalhavari uten at jeg jeg helt vet hva/ hvorfor. Merkelig egentlig siden den virker rimelig lik som både forgjenger og etterkommer.

73 eksisterte også meget kort. Kun 1997 og 98. Antagelig av en grunn

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo alltid veldig nyttig info av erfarne folk hele tiden i tråden.

Takk for denne @sap_2000

 

Quote

Utover det er det alt for mange historier om plutselig mekanisk totalhavari uten at jeg jeg helt vet hva/ hvorfor. Merkelig egentlig siden den virker rimelig lik som både forgjenger og etterkommer.

73 eksisterte også meget kort. Kun 1997 og 98. Antagelig av en grunn



Da legges VP 73 ved siden av CAT 3208 på motorers svarteliste som man ikke skal ha.

Finnes det noen flere motorer som benyttes i båter med dårlig rykte?

PS. I morgen er det ifølge bølgeprognoser helflatt Skagerrak fra ettermiddag og langt opp i natta, er av og til mere surt å ikke ha fått til å kjøpe den båten i Horten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...