Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 30 minutter siden:

@jørn Det er vel samme båten som i @kdtran sin tråd om oppgradering av Princess 35. Dog har den rukket å ikke være i samme tilstand på selve båt enn den var vel der i tråden, men det skal nok gå å få bytta vindusvisker motor, tette vinduer for lekkasjer og få ny thurster eller fikse den som er der. Den har heldigvis ikke rukket å dævve innvendig av lekkasjene.

Største og viktigste greia er propellene som må fikses så ingenting truer motorene på livet :lol::giggle:

Var det mye føss med den? Vurderte selv å kikke på den 😉

Link to post
Share on other sites

@Korsfjord Takker, ja det var fornuften som kjøpte den og derfor gikk det til prisen av motorer med tilbehør og "pocketdriter" påmontert gratis med på kjøpet :lol:  Tror nok med større båt så hadde det vært involvert emosjoner med ønske om å ha den, har jo "bydd for mye" for Princess 56 utifra vurdert verdi men kanskje det var flaksen som ville at eiern av den ville ikke ha penga siden jeg hadde trolig "overbetalt". Spesielt sett i lys av Princess 58 i Sverige som selv med norsk MVA ville blitt rimeligere (og litt mer stas 2 fot og MAN navn på motorene :lol: )

Dommedagsprofetiene og dævve utsiktene som ble lagt frem av den supererfarne båtkyndige gikk vel til slutt inn. Ble vel forklart at det blir dævving på nivå av hva @Chilli Solbris måtte fikse i Storebroen sin etter kjøp eller verre om motorer dævver.

Så da vil det nok bli igjen like lang pause fra denne som det var fra Alicraft frem til det blir noe "virkelig svær halvgammel driter" siden ble vel forklart så mange ganger at jeg til slutt har begynt å "drømme om det" at dritern skal være 2005 eller helst 2010 eller nyere. Så da blir det vel regning på 4-5 mill selv med ekstrem lavpris og rabatt og selger/megler som føler seg ranet etter salget :lol: Siden ser utgangspriser i dag på over 6 mill på slikt.

Billigere går det ikke med enorm/svær driter dersom den skal være levedyktig ifølge råd  jeg får.

Fikk jo også info fra mekaniker at noen andre "prøveseilte" P415 utenfor husdøra og at det viste seg at den forsynte seg av kjølevæske og masse annet. Så det var vel ikke uten grunn det ble foreslått at kanskje mekaniker ikke er nødvendig til prøveseiling og man kunne ikke ta det der og da med engang :lol: Heldigvis for den andre interesserte så kunne han ting selv da. Så det ble liksom litt bøtte med kaldt vann angående urgamle store dritere med like gamle motorer for i havn virka motorene helt greie.

@whisper Takker, blir veldig takknemlig for all slags plasser. Men det var også en annen morro koinsidens i går, fant ut tilfeldigvis at mekaniker har en bror som var tidligere ivrig sportsfisker og ellers er yrkesfisker og vet om muligens flere plasser enn kun 10gradern hvor man kan prøve på mindre enn 200-300 meters dyp. Så jeg får muligens noen halvgode plasser (de beste er vel reservert kun for den som vet det :lol: ).

Så får jeg kanskje også noen på fiskeutstyrs butikken. Skal jo ha ekstra stang med havmultiplikator til 10gradern (bruker den enklere til vanlig og større der ting ska 300 meter ned) eller til og med 2 for onkeln skal jo også fiske og de stengene vi har er vel bra for 100-150 meter egentlig om man drifter bortover. Blir jo også en bøtte med pilker, snører, oppheng og alt mulig rart så blir kanskje mye nok for noe ekstra fiskeplass tips :lol::giggle:

@TrikkerN Lønning Føss? Vet ikke helt hva det betyr men om du spørr om dævva ting så er det vel som listet tidligere. Propeller må byttes til riktig størrelse så motorne har bedre utsikter for ett godt og langt liv før de dævver (slik at man kanskje også får solgt når det er "enorm halvgammel driter" tid. ). Så må 3 vinduer tettes, vindusvisker motor byttes eller muligens alle 3. Så er det baugthruster som må fikses eller byttes til sterkere.

Ellers innvendig er vel ting av den vaskbare sorten som ordnes selv eller ved hjelp av familiemedlemmer så kan man bytte bekledning av senger og slikt siden heldigvis rakk ikke lekkasjene å ta kverken på veggene og alt det andre. Men om den fikk stå der så hadde den vel fortsatt å bli oversvømt om ingen fiksa vinduene.

Uansett det er jo motor med drev og tilbehør egentlig som ble kjøpt så er båt påmontert litt som Alicraften hvor motorn var verdien :giggle: Så da med litt småfiks blir det ganske grei "pocketdriter" som er påmontert motorne :lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 7 minutter siden:

 
@whisper Takker, blir veldig takknemlig for all slags plasser. Men det var også en annen morro koinsidens i går, fant ut tilfeldigvis at mekaniker har en bror som var tidligere ivrig sportsfisker og ellers er yrkesfisker og vet om muligens flere plasser enn kun 10gradern hvor man kan prøve på mindre enn 200-300 meters dyp. Så jeg får muligens noen halvgode plasser (de beste er vel reservert kun for den som vet det :lol: ).

Så får jeg kanskje også noen på fiskeutstyrs butikken. Skal jo ha ekstra stang med havmultiplikator til 10gradern (bruker den enklere til vanlig og større der ting ska 300 meter ned) eller til og med 2 for onkeln skal jo også fiske og de stengene vi har er vel bra for 100-150 meter egentlig om man drifter bortover. Blir jo også en bøtte med pilker, snører, oppheng og alt mulig rart så blir kanskje mye nok for noe ekstra fiskeplass tips :lol::giggle:
 

En stang som tåler 1kg lodd med snelle som rommer 800-1000m 0,28 braid, en pilkestang og en lettere feks 12-20ib stang til ymse meite ned til et par hundre meter er det man trenger pr pers for å dekke det meste.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!

 

I og med at det er to motorer og drev så er det vel ok å minne om at propellene,  også helt nye propeller, bør sjekkes av Winrace eller Andvik for å sjekke at de er helt like i stigning etc. Var noen saker der D-motorer "dævva" fordi den ene motoren fikk for mye belastning pga at propellene ikle var matchet...

 

Selv to sett nye propeller med samme spekk (bare et venstre og ett høyregående) er ikke nødvendigvis matchet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Føyer meg til gratulantene :newyearcheers:

 

Men med dette:

XardasKSP skrev 1 time siden:

Men så lenge jeg ikke får starta familie eller finner noe annet som spiser alle penga mine så skal det bli en "enorm driter" så imens fiskeplasser utforskes med "pocketdritern" så vil det jo hele tida søkes etter en enorm driter til ekstrem lavpris. Som f.eks P58 fra 2010 til under 5 mill eller andre ideer. Men vil nok ta noen år

så skjønner vi jo at tråden (antagelig til enkeltes forargelse :giggle:) kommer til å leve noen år ennå :thumbsup:

 

Det jeg stusser litt på er det du skriver om lekkasjer i vinduene. Ble ikke den båten "nullstilt" for noen år siden? Litt kjapt med lekkasje i vinduer da. Annet forfall er jo naturlig dersom den har hatt en litt vørsløs eier.

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 2 minutter siden:

Kanskje lages 1 eller 2 nye tråder ?

Eller en samletråd på båten med vedlikehold, fiske, turer etc etc ?

Han har allerede for ganske lenge siden signalisert at fisketurer med nyanskaffet båt vil bli oppdatert i denne tråden. I tillegg fortsetter jo jakten på enorm gammel driter, så tråden kommer nok til å leve lenge ennå :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Lekkasje kan kanskje fikses med Captein Tolley. Fikset et par lekkasjer på min i år med det middelet. Raskt og enkelt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke vært inne på denne tråden på 1 - 2 dager, men er det noen, gjerne trådstarter som kan fortelle hva slags båt det er snakk om, gjerne med bilde og ikke bare refere til et av de 10-tusenvis tidligere innlegg?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev Just now:

Nå har jeg ikke vært inne på denne tråden på 1 - 2 dager, men er det noen, gjerne trådstarter som kan fortelle hva slags båt det er snakk om, gjerne med bilde og ikke bare refere til et av de 10-tusenvis tidligere innlegg?

 

Denne

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Gratulerer igjen @XardasKSP :flag_bp:

 

det har vært hardt og overbevise deg om at pocketdriter med det meste teknisk fra 2019 trumfer alt av stort og gammelt du har sett på hittil.   
nå får du bygget erfaring med noe som har 100 ganger større sjans for å funke samt gi deg et mye bedre grunnlag for hva du velger neste gang når du har spart opp litt mer grunker 🙂

 

Det var visning og prøvetur i skikkelig drittvær i går.  Kuling og vannrett regn.  
men P35 kjørte og oppførte seg veldig bra.  Var fint støynivå også.  
Trim-Assist og Zipwake gjør at man ikke trenger å fikle mye med trim av drev og plan på tross av baktung båt.  

 

XardasKSP skrev 1 time siden:

Dommedagsprofetiene og dævve utsiktene som ble lagt frem av den supererfarne båtkyndige gikk vel til slutt inn.


godt å høre 😀 

 

XardasKSP skrev 1 time siden:

Billigere går det ikke med enorm/svær driter dersom den skal være levedyktig ifølge råd  jeg får.


 

det er helt sikkert at det er billig med tanke på hva som er investert av penger og tusenvis av timer.  Ting kan skje her også men det ville skjedd 100 ganger mer med det andre du vurderte.  

 

XardasKSP skrev for 1 time siden:

fiksing eventuelt bytte av baugthruster


joystick nede må byttes.  Hadde slengt på en fjernkontroll også.  Veldig kjekt ved fortøying 

 

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Dersom mulig å spørre og du husker dette, satte du på G5 propeller på båten og gikk den i 3220 rpm da du hadde den? Siden vi prøver å finne ut hva slags propeller som skal kjøpes i Kristiansand siden båt bør ifølge båtkyndig oppnå 3500 rpm og mekaniker er ikke uenig. Tenkte at kanskje G4 var riktig


den gjorde 29 kn og 3220 rpm.  Mener @kdtran fikk 32 kn noe som tilsier at der er litt rur og groe igjen på tross av at den ble spylt for en uke siden.  Tankene var ca 1/3 fulle.  
om KD fikk 32 kn så harmoner det med ca 33-3350 rpm som fortsatt er alt for lavt.  
lett båt må gjøre over 3500 og helst opp mot 3600.  
 

har sendt KDtran en melding ang dette så blir spennende med svar 🙂

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Grand Banks jr Takker!

Skal videreformidle dette til @sap_2000 og mekaniker. Da jeg ikke har peiling på hvordan det skal være men de vet det sikkert.

Mekaniker vet hvordan man fikser lekkasjer på de 3 vinduene.

@Komodo Takker!  Blir jo ikke noe slutt på tråden blir vel bilder av båt, fisk og Skagerrak og forhåpentligvis lite dævva ting. Så vil det nok ta noen år før det ligger 5 mill eller mer i lommeboka og brenner høl i den for å bli til drømmen om "enorm halvgammel driter". Siden @sap_2000 har vel klart å overbevise meg at urgammel ikke går an med mindre man kan fikse like mye selv som @Chilli Solbris eller andre som er teknisk begavet.

@kdtran har jo som @sap_2000 fortalte ikke bygga ny "skorpe" for båten så den er jo 1986 altså selve skallet av glassfiber. Så antar at vinduene begynte å lekke av en eller annen grunn og alle 3 stykker frontvinduer. Heldigvis fikk det ikke pågå lenge nok til at annet enn litt tak og sengebelegget som tok støyten av vannet. Men taket ble ikke ødelagt så er bare å vaske.

Lekkasjer er vel en felles plage på "store hvite gamle og halvgamle dritere" antar jeg siden selger av Princess 56 påstod en bekjent av han hadde lekkasjer i 2009 Fairline 58 elns.

Nå er det satt noen skål og noen glass rett under der det drypper så håper man på lite regn frem til tirsdag :giggle:

@whisper Det var ikke noe pris der må vel ringe dem da om det ekkoloddet. Men skulle først finne ut av hva det er som er der fra før av på den Raymarine skjermen. Siden det virket som det var bedre enn Alicraften sitt men sikkert ikke bra nok.

Tanken var jo at kanskje det tas ved vinterlagringa siden det blir kanskje knapt med tid å få denne svingern i tide sammen med propellene og at mekaniker rekker alt sammen når båten løftes før overtagelsen.

Boka skal nå leses med håp at den er bedre enn Tradisjonelle fiskeplasser boka :lol: Om jeg leste den for tidlig ville jeg blitt for meget påvirka til å betale for mye for å ha båt raskt, imens kjøpet måtte jo skje til lavpris som er trådens emne :lol:


@Boatmad Dette er jo samletråden da, så når vi er på side 800 elns og halvgammel enorm driter til 5 mill holder på å bli kjøpt da finner folk forrige båt kjøp på side 240-241 i tråden når de begynner å lure på om det noensinne blir en båt her :lol::giggle: :saint:


@Lars H.

Det ble Princess 35 fra 1986. Men motorer og drev med tilbehør er fra 2019 så det er litt som motorer, drev & tilbehør + gratis påmontert båt med på kjøpet.  Er litt som Alicraften hvor motor var hovedverdien siden det er jo det som er viktigst at den lever.

@sap_2000 Takk igjen!

Du klarte å overbevise meg at "pocketdriter" er bra start om jeg har ikke råd til å ta 5 mill ut av lomma og betale for "enorm halvgammel driter".


Det jeg mente var at det trolig ikke går billigere enn 5 mill den gangen jeg skal ha "enorm halvgammel driter" om den skal være i levedyktig tilstand. Og dette til tross for enorm rabatt, kjøp i august og selger/megler som står igjen på brygga med følelse av å ha blitt ranet :lol: (tipper ikke det skjer i Bergen da meglern der ikke virka som han likte å stå igjen med slik følelse etter salg :giggle: ) men noe sted vil det kanskje skje i fremtiden.

Prisene i dag er jo på over 6 mill utgangspriser på relevante båter med 2010 tallet.


Når det gjelder "pocketdritern" er jeg ganske sikker på at den ble til fin lavpris når motorene er 2019. Får jo aldri så nye motorer på finale båten siden den blir uendelig dyr allerede om det skal være 2010 motorer.


Ellers får du lese det om nye propeller som @Grand Banks jr skrev, så sender jeg det til mekaniker også om man trenger noe spesielt ved propellbytte.






 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:


@Komodo Takker!  Blir jo ikke noe slutt på tråden blir vel bilder av båt, fisk og Skagerrak og forhåpentligvis lite dævva ting.

Bra, da gleder vi oss til å se bilder av fisk som blir halt ombord :fishing::fishing::fishing: 

 

Ellers moro å se at du har gjort alle negative kommentarer og spådommer om at du aldri kommer til å få handlet deg båt til skamme. 

 

Det du må gjøre nå er å få deg en skikkelig ekkoloddsvinger, ikke spar inn der. Så må du få deg en fryser, en stor lithiumbank og inverter. Da er du klar for tur. Gratulerer igjen med flott båt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Ellers får du lese det om nye propeller som @Grand Banks jr skrev, så sender jeg det til mekaniker også om man trenger noe spesielt ved propellbytte.


   Klar over det, men orig VP mener jeg også funker bra i senere år.  Det var verre før.  
 

Men hadde uansett foretrukket G serien i NiBrAl foran de rustfrie de (VP) helst vil selge nå av flere grunner men det kan vi ta på privaten.  
 den linken jeg sendte til deg i dag selger optimerte propeller i G-serien (av winrace). 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Komodo Har jo vært båt før da, blir vel som sagt på side 800 henvisning til side 240-241 for å se båt nr.2 i tråden når det blir aktivt søk etter "enorm/svær halvgammel driter". Men først må lommeboka fetes opp i noen år før 5 mill prøver å brenne hull i den for å komme seg ut og bli båt :lol:

Må finne ut av hva slags det er der og om dette er noe som brenner eller kan tas om vintern. Blir jo en ting som blir igjen når det er tid for skifte til "drømmen". Men lithiumbatterier og inverter skal jeg finne ut av før mars 2025 dersom det ikke finnes stor nok fryser til 12V. Siden ideen er tur enten til Skagens rev eller til fjordene på Sørlandet i Mars der det er tillat å fiske gytetorsken. De pleier å være store uten at man må på 10 gradern med tungtvindte greier på 300 meters dyp.

Da blir vel også båten testa som hytte siden om jeg drar til Sørlandet med onkeln og muligens en ekstra slektning så blir det ikke for å reise tilbake til Langesund samme dagen. Så får teste noe gjestehavn i Mars, men burde være i det minste helt tomt og lett å havnemanøvrere :giggle:

@Worry II Takk! Blir nok fisking fra "moderskipets" akterende vil bare passe på at ikke noe annet enn fileer kommer innenfor døra inn i "moderskipet" :giggle:

@sap_2000 Håpet er at du finner ut av hva som skal kjøpes :giggle: ellers så må vel mekaniker måle og sjekke og teste før propeller kan bli kjøpt i riktig størrelse.

@Sjøstein Takk så meget! Det vil forhåpentligvis ikke koste skjorta med fiksing og kun vedlikehold på denne Princess 35. Men derimot finaledritern vil koste skjorta siden nå blir det jo ikke bra nok med 1996 eller 1995. Så da kan man glemme 1,5 eller 2 mill og måtte spare seg til 4-5 mill istedet :giggle: Og dette inkludert enorm rabatt, august tilbud og at megler/selger står trist igjen på brygga etter salget :lol: Siden de koster vel nærmere 6 i utgangspriser skal følge med om de blir billigere i august/september.

Tror at beste måned er august/september for kjøp, siden sen høst og vinter så har selgere allerede godtatt at båt trolig først blir solgt til våren neste år. Imens akkurat nå tror jeg folk rett og slett enda ønsker å få solgt nå og ikke om ett halvt år. Det har jo kommet flere båtannonser i det siste og nedprisninger enn det kom i april/mai og august er ikke ferdig engang.


 

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Takker! Skal nok få på noen bilder når båten muligens også fra turen fra Sande til Langesund

@Boatmad Blir vel som med Alicraft når den har kommer frem så senkes pilken i Langesunds bukta. Så blir det sikkert relasjon av forsøk på 10gradern eller fiske på andre plasser dersom jeg får noe bra tips.

@Allan E Takker! Håper det blir lite av den reparasjonsbiten siden selv i pessimistisk versjon burde ikke D4 fra 2019 oppleve regelmessige dævvinger :giggle:  Blir sikkert mer om jeg realiserer hoved drømmen engang selv om den bare skulle bli halvgammel så blir nok aldri motorer så nye som 2019.

@Amfea Takk, men blir nok litt vanskelig å ta film eller bilder av trening på manøvrering. Vil jo ikke få båtverdens svar på "darwin award" for å holde mobilen istedet for throttlen imens båten dundrer i båsen eller noe annet i havna :lol::giggle: Tror ikke forsikringsselskapet hadde blitt glade at de har til og med en film av ulykkesforløpet så trenger ikke skademelding for den der kræsjen rett i splitter ny båt til over 10 mill :lol::giggle:

Ellers så er vel alle båter slagskip i havna og jolle på Skagerrak :giggle: Så måtte finne noen objektive kriterier for "Pocketdriter" "Stor driter" "Svær driter" og "Enorm driter"  ellers vil det trolig bli i fremtiden halvgammel istedet for urgammel. Da jeg begynte å drømme om natta om fullstendig havari av alt @sap_2000 har fortalt så må nok spare meg rik nok til halvgammel Svær/Enorm driter slik at den vil ha sjanse for å leve litt til :giggle:

PS. @whisper Takker, da er det helt sikkert verdt det selv om den skal bli igjen i Pocketdritern når den engang byttes til noe større. Må vel finne ut av når de kan levere denne svingern men antar de ikke rekker før båtløftet ved overtagelse så blir vel å montere den når båten skal for vintervedlikehold.

Så får jeg krysse finga for den som er der og Raymarine skjermene. Vet ikke om den svingern kan funke med Raymarine eller om den trenger egen spesialskjerm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...