Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Du bør skrive kontrakt med HH Invest hvis det er selskapet som skal ha pengene. Da er du beskyttet av forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig. Når jeg skulle kjøpe Alicraften så gav mekanikern beskjed om at jeg kan skrive kontrakt med HH Invest i kontrakten selv om eier av båten var en fyr som jobba i Nordsjøen (noe som facebook undersøkelse virket å bekrefte). Men det ble ikke noe kjøp siden selger informerte dagen før kjøpet at eieren har valgt å gi bort båten til barna sine.

 

Når du skal skrive kontrakt så må du få med deg at båt og motor er i overleveringstidspunktet i feilfri stand og få med selgers beskrivelse i annonsen. Da kan du kreve mangler utbedret ved avhjelp altså mangler som var der allerede før du overtok båten som selger kjente eller burde ha kjent til som den profesjonelle part (næringsdrivende). Dersom det er store mangler som f.eks motor som dævver grunnet en feil som var der før du overtok båten og risikoen for den så kan kjøpet trolig heves. For øvrig tungt med avhjelping av mangler dersom du ikke bor i Telemark siden du skal stort sett levere tingen til selger for avhjelp med mindre annet er avtalt i kontrakten. For min del var det perfekt siden jeg tenkte å ha båtplass rett ved verkstedet til mekanikern.

 

Hvis alt er i god stand så er jo prisene han legger ut båter med helt kanon så verdt nesten å vente og se om neste båt han skal selge er noe jeg vil ha som f.eks Alicraften.

HH Invest kan ikke selge noe de ikke eier.

Link to post
Share on other sites

De kan stå som ansvarlige part i salget. Eller de kan kjøpe båten fra eier for å øyeblikkelig selge den til kjøper. Det bør i hvert fall fremgå klart av kontrakten at den profesjonelle næringsdrivende er den ansvarlige part for båtens tilstand ved kontraktsinngåelsen slik at forbrukerkjøpsloven gjelder uten at man må gå til retten for å få det klarlagt at den gjelder siden den profesjonelle part har uten å være eier fremstått som den reelle salgspart og ikke fraskrevet seg dette ansvaret i kontrakten slik som rene meglerselskaper gjør tydelig og klart i sine kontrakter med kunder.

Link to post
Share on other sites

Om den til 40 000 står det jo at den er ødelagt med dieseldyr i tanken og går ikke for egen maskin ergo ikke noe spesielt for øvrig har den aktercabin som ikke er nødvendig på en overgangsbåt som for meg i hvert fall.

 

Den bonanzaen var jo helt ubrukelig ute ser det ut som kun litt plastplass altså små båter synes jeg ikke har det godt av aktercabin det er de store som Princess 435 som skal ha det for da blir det dobbelt opp med plass siden uteplassen på toppen av aktercabin blir likestor som den ville vært uten da båten er "2 etasjer" høy + flybridge. På de små båtene der tar aktercabinen over den plassen og det blir lite uteplass for fisking f.eks.  

 

PS. Hvis selskapet signerer for selger med fullmakt er det viktig å passe på at det står i kontrakten at det er selskapet som er ansvarlig som profesjonell næringsdrivende for eventuelle feil som ikke er opplyst om i kontrakten/salgsteksten og som fantes på tidspunktet før overdragelsen av risiko fra selger til kjøper. Da vil jo enten selger opplyse om alle feilene båten har før man kjøper den så man kjøper ikke "katta i sekken" eller så får man dem avhjulpet som mangler senere dersom selgeren bevisst skjulte feil som han hadde eller burde ha kjennskap til og som må ha vært til stede før risikoen ble overtatt av kjøper ved overtagelsen.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var båt overtatt og betalt. Hh invest hjalp kun en kompis med og selge båten. Skrev kontrakt med eier og betalte til eier. Virket ryddig og greit. Trur han (hh invest ) er en ok fyr og handle med. Men det er vel slik at alle selgere prater litt med vinden, for og få gjennomført salget. Fornøyd herfra.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Takk for nye opplysninger, da er det bare å vente å se om du forhåpentligvis forblir fornøyd med båten. Ergo enda mer synd å ikke ha fått kjøpt Alicraften siden den ville trolig også fungert en lang nok stund til at det ville være verdt det og vel så det å betale disse 89 000 for en båt som man kun finner lignende til nærmere 150 000.

 

Får vente å se hva nytt mekanikern finner frem til salgs og om det er noe jeg vil ha så løper jeg og kjøper rett og slett før eventuell eier finner ut av at han selger båten sin altfor raskt og altfor billig :lol: ( 2 dager fra annonsering til kjøpt på en så spesiell ting som båt tyder vel på rimelig pris )

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Båten jeg kjøpte hadde jeg vært villig til og betale 200 000.- mer for. Pga de i tilsvarende størrelse og ståhøyde, en motor og såpass ny. Alt klaffet for meg. Tilsvarende båt for meg ligger i nordnorge og koster 500 000.- så da er det bare og handle

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Men fra navnemorsomheter til kvalitet så blir det jo 30 000 ekstra i frakt. Så den båten måtte være skikkelig god som båt ellers så kan man innenfor prisen 390 000 skaffe både båt og en flunkende ny motor fra Volvo Penta og ikke 2006 motor. Tenker uansett det blir litt i meste laget en overgangsbåt til så høy pris da tror jeg at jeg hadde gått for helt ny motor hvis jeg skulle bruke så mye penger da vet man også at timestanden (tilsvarer vel km stand på bil) stemmer osv.

 

For øvrig hvis man har med en mekaniker går det an å finne ut av om de oppgitte 377 timer på Wikingen stemmer? Da er den rimelig med god motor hvis det som står der er sant.

 

"Motoren installert ny i 2007 hos Steffensen dieselservice i Svolvær."
Steffensen dieselservice har skikkelig bra rykte her i nord, og Perkins diesel har i 50 år vært av det beste man kunne putte ned i en båt.
Ville mye heller ha hatt en 6-liters 6-syl Perkins Sabre i en slik type båt med fast aksling, enn f.eks. en "liten" Volvo Penta D4 4-syl 3,7 liter "traktormotor" med tilsvarende ytelse men høyre turtall.
Timetallet på en slik nesten ny motor av denne typen er nesten uinteressant (så lenge den er brukt til fritidsbruk iallefall) for de går tusenvis av timer uten noe dilldall uansett.
Hvis du skulle få både båt og ny motor osv. installert til den prisen så blir det ikke rare båten tror jeg.
En annen ting er jo at avertert pris og faktisk pris kan være to forskjellige ting, nå når det går mot vinter
Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Jernklumpen: Det er jo fordi prisene er så råe at folk på forumet påstår at det er for godt til å være sant, derfor ekstra spennende om alt er i orden med båten din. Skulle forhåndsbetalt og skrevet forhåndskontrakt den dagen jeg så på Alicraften da ville ikke eier kunnet trekke seg :D Men kanskje mekanikern kommer med noe nytt til salgs for en rå pris, ekstra konge for meg siden det er i Porsgrunn han selger båtene (10 km fra hvor jeg bor).

 

@teerex: Vel det er en Skarpnes 30 til salgs for 80 000, helt ny Volvo Penta motor koster rundt 200 000++ trolig + mekaniker som skal putte den inn. Uansett tenkte ikke å bruke så mye på overgangsbåt når man kan finne noe kupp i bra tilstand av og til. Ser om noen putter ut noe til rå pris, og hvis ikke så skal sikkert mekanikern i Porsgrunn selge noe nytt i fremtida. Som "Jernklumpen" forteller så ser det ut til at kuppene han tilbyr foreløpig ikke har noe "hake" ved dem.

Link to post
Share on other sites

Takk for nye opplysninger, da er det bare å vente å se om du forhåpentligvis forblir fornøyd med båten. Ergo enda mer synd å ikke ha fått kjøpt Alicraften siden den ville trolig også fungert en lang nok stund til at det ville være verdt det og vel så det å betale disse 89 000 for en båt som man kun finner lignende til nærmere 150 000.

 

Får vente å se hva nytt mekanikern finner frem til salgs og om det er noe jeg vil ha så løper jeg og kjøper rett og slett før eventuell eier finner ut av at han selger båten sin altfor raskt og altfor billig :lol: ( 2 dager fra annonsering til kjøpt på en så spesiell ting som båt tyder vel på rimelig pris )

Går denne mekanikeren mye med røde klær og har anntyding til hvitt skjegg? 

Link to post
Share on other sites

Utifra hva folk forteller så er det eierne som gjør og mekanikern får % av salget elns. Så for han er det vel ikke noe stress at båter blir solgt raskt og effektivt, er vel eierne da som ombestemmer seg om man lar de tenke for lenge før salget er gjennomført (som med Alicraften).

 

"Jernklumpen" ble i hvert fall fornøyd og betalte 200 000 mindre enn prisen ellers på markedet sier han i hvert fall. Blir spennende å se om alt er som det skal være med den båten, hvis ja så er det bare å løpe og kjøpe (dersom det selges en modell som man vil ha) før eventuelle eiere av fremtidige båter mekanikern får for salg ombestemmer seg :lol:

Link to post
Share on other sites

Går denne mekanikeren mye med røde klær og har anntyding til hvitt skjegg?

 

Hihi. Helt klart. God jul.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Her har du rimelig båt med skikkelig bredde og fantastiske fiskemuligheter.

Motoren er ikke så gammel og er jo med 3800 timer knapt innkjørt  :smiley:

En liten hake at du må ha D5L.... og kanskje en liten dugnadsgjeng for vedlikeholdet.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78329196

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Skkert greie bøker.

 

Denne bør  du vel også lese https://www.ark.no/ark/boker/Manley-Pat-Batvedlikehold-og-enkle-reparasjoner-9788244200769#.WECf_Ip95aQ

 

Her en nyere utgave https://www.ark.no/ark/boker/Manley-Pat-Batvedlikehold-og-enkle-reparasjoner-for-seil-og-motorbater-spesialkunnskap-9788244201384?s0=96#.WECiYIp95aQ

 

Her en annen ny variant https://www.ark.no/ark/boker/Simpson-Andrew-Batvedlikehold-og-enkle-reparasjoner-9788281736276?s0=132#.WECjCYp95aQ

 

Bøker skrevet av norske eller svenske forfattere er ofte mere relatert til båter og motorer vi har her til lands, men mange ting gjelder jo overalt.

Særlig for Princess kanskje  :smiley:

 

Denne er helt ny, men skrevet av en dame...  :saint:  https://www.ark.no/ark/boker/Wisloff-Ellen-Marie-Batboka-handbok-for-bateieren-9788293026112?s0=12#.WEChIop95aQ

 

Denne ser jo morsom ut https://www.ark.no/ark/boker/Alvik-Trond-Quiz-for-batfolk-800-sporsmal-og-svar-om-bat-og-livet-pa-9788244201292?s0=60#.WECh24p95aQ

 

Denne er nok nyttig https://www.ark.no/ark/boker/Manley-Pat-Batelektronikk-for-batfolk-9788244201353?s0=96#.WECiMIp95aQ

 

Her noe lektyre jeg skulle fordype meg i ifjor vinter, men tar det i år isteden.

De fleste av dem finner du jo på Ark.no også. Unntatt den store boken om EL kanskje.

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for inspirasjon til flere bøker de om elektrisitet ser ut som relevant kunnskap som kanskje ikke er med i de jeg linket, dieselmotor håndboka er det ikke det samme info som i den større boka jeg linket bare litt mindre info enn i denne?

 

Ellers håper jeg virkelig det ikke blir nødvendig å fikse skroget som boka plastbåten dreier seg om jeg så den på ark også men tenkte at kanskje båten ikke blir i så dårlig stand :lol:

 

Ellers lite nytt på finn i dag, lurer på hva nytt mekanikern finner på å legge ut til salgs, kan jo hende det finnes flere utålmodige eiere som vil bli kvitt båten / inkassere salgssummen på ett blunk det er vel slike han får tak i. "Jernklumpen" er jo så lenge (han har jo ikke eid båten sin mange dagene) i hvert fall beviset på at kupp er mulig uten noe "hake" ved det om eiern ikke rekker å ombestemme seg.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for inspirasjon til flere bøker de om elektrisitet ser ut som relevant kunnskap som kanskje ikke er med i de jeg linket, dieselmotor håndboka er det ikke det samme info som i den større boka jeg linket bare litt mindre info enn i denne?

 

Ellers håper jeg virkelig det ikke blir nødvendig å fikse skroget som boka plastbåten dreier seg om jeg så den på ark også men tenkte at kanskje båten ikke blir i så dårlig stand :lol:

 

Ellers lite nytt på finn i dag, lurer på hva nytt mekanikern finner på å legge ut til salgs, kan jo hende det finnes flere utålmodige eiere som vil bli kvitt båten / inkassere salgssummen på ett blunk det er vel slike han får tak i. "Jernklumpen" er jo så lenge (han har jo ikke eid båten sin mange dagene) i hvert fall beviset på at kupp er mulig uten noe "hake" ved det om eiern ikke rekker å ombestemme seg.

Det sto i annonsen til selger (hh invest) "godt vedlikeholdt" det var nok og ta godt i. Hele elektriske anlegget er ikke iht sikkerhet og annen standard, baugpropell virker ikke, forbruksbatteriene er døde, ingen automatisk lensepumpe, defekt dusjkum (vannet renner rett i kjølen, som mangler pumpe) gassbluss er ikke i orden, kjøleskap er ikke i orden, varmtvannsbereder lekker i ventil, trykkvennsystem lekker, septik tømmepumpe lekker, vanntank mangler slange til påfylling (kun stuss som står opp av tank), lys virker ikke i fremre del av båten, bryterpanel ved styreposisjonen er mange brytere ødelagte, dette er det jeg har funnet hittil

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Synes denne tråden har fått bemerkelsesverdig mye oppmerksomhet. Men en ting skal godeste xardas... ha. Han er på. :-) Det som slår meg er at båter med motor montert og ræva innredning + noe diesel dyr nærmest kastes etter deg mens en utslitt gammel Ford motor eller Perkins annonsert på finn koster ofte mer. Det må da være kostnaden med å demontere motor og sanere båtvraket man egentlig betaler for. Tenker at jeg skal vurdere å begynne med det. Leie noen mål og kjøpe gamle båter. Er de over 40 fot blir det vinn vinn om båt vrakpanten blir en realitet.

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke åpnet denne linken men antar at du mente denne båten: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87344447

 

Den er fin men som for meg er den minst plassutnyttet og modellene 414 og 435 gir større båt til lignende pris. Ellers var prisen litt stiv da siden drømmebåten Princess 435 kostet 100k mer (en arkiv annonse) hos båtforhandler og var 1992 modell altså nyere båt og nyere motor. Denne er eldre og selges av en privatperson dermed burde den være priset lavere egentlig. Men uansett hvis jeg venter til jeg er på 800 000 ++ nivå (med penger igjen til vedlikehold) så går jeg for Princess 435 til den prisen ikke en modell som er mindre etter min smak men kanskje mer en annen sin drømmebåt.

 

Når det gjelder Jernklumpens oppdatering så virker det som haken ved mekanikerns tilbud ble funnet. Men hvis du skrev kontrakten riktig og det står at alt er godt vedlikeholdt og fungerer så kan du reklamere for baugpropellen og dauue forbruksbatterier i hvert fall for dette er mangler som måtte være tilstede før båten ble overtatt og som både mekanikern som profesjonell og til og med en privat person visste eller burde ha visst om men unnlot likevel å opplyse om dette. Dermed kan du kreve mangelen avhjulpet, eneste problemet er at du ikke bor der båten ble solgt og ikke har båten der dermed kan den måtte fraktes tilbake for avhjelp dersom alt går etter lovverket og det ikke trengs forliksråd for å avhjelpe manglene.

 

Kanskje det var derfor mekanikern ombestemte seg i Alicraft salget fordi jeg skulle ha den på opplag og på båtplass der han har sitt verksted så ikke tungtvindt å reklamere mangler og ikke bra reklame å nekte å gjøre det og ende opp med sak i forliksrådet istedet. Alt avhenger selvfølgelig av ordlyd i kontrakten.

 

Men hvordan er motor og skrog fungerer det fint? Kun batterier og baugpropell som ikke fungerer av ting som er nødvendig for at båten skal kunne benyttes til hovedformålet tingen er ment til?

 

@Viking28-79: Har ikke sett utslitte motorer til langt over 100k på finn da virket de rimelig nye, men hvordan kan man vite at en båt til 300k ikke har samme dårlige stand som en til 150k ? Når folk forteller at selv en mekaniker ikke finner ut av det uten å demontere motor nærmest og se på hver lille del i båten. Kan jo være noen selgere som forsøker seg på en "frekk en" og selger båt til høypris for at kunden skal tro den er i god stand imens den er i dårlig stand og da har man i hvert fall gjort et dårlig kjøp. Det viktigste blir da en god juridisk kontrakt ved kjøp og dersom selger ikke vil undertegne så er det vel beste tegn på at han vet båten ikke er som han forteller den er.

 



 

Link to post
Share on other sites

Kanskje det var derfor mekanikern ombestemte seg i Alicraft salget fordi jeg skulle ha den på opplag og på båtplass der han har sitt verksted så ikke tungtvindt å reklamere mangler og ikke bra reklame å nekte å gjøre det og ende opp med sak i forliksrådet istedet. Alt avhenger selvfølgelig av ordlyd i kontrakten.

 

 

 

 

 

 

Eller kanskje selger trakk båten av markedet fordi han innså at kjøperen kom til å lage klatt fordi han "kunne" forbrukerkjøpsloven bedre enn han kunne håndtere en 30 år gammel bruktbåt?

Mistenker at om en nogenlunde båtkyndig hadde kjøpt en gammel båt, ville den fungert ut fra forventninger. Hadde du kjøpt samme båt, hadde forbrukerrådet hatt det travelt...

Beklager at jeg er så direkte, men etter å ha fulgt denne tråden håper jeg at de som selger båt fremover, ikke selger til deg. Da får de problemer... På gamle båter kan og vil ting skje. Om båten fungerer utmerket den ene dagen, kan ting gå istykker dagen etter. Uten at man burde vite eller tenke seg det. Så om man selger en båt som er iorden, kan det endre seg uka etter. Uten at det kan lastes selger...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Vel nå er det jo slik at det er kun ting som allerede var ødelagt før overtagelse fra kjøper sin side som kan reklameres som mangel DERSOM selgeren unngår å opplyse at det er feil på dem men i stedet opplyser at alt fungerer utmerket og underskriver det. Og selvfølgelig gjelder det feil som selger burde ha visst om, baugpropell som ikke fungerer og batterier er vel noe både en fagkynding mekaniker og en ikke fagkyndig eier burde vite om er feil og kunne opplyse kjøper om det.

 

Skjønner ikke at folk ikke vil ha mer ærlighet i båtsalg da slipper man å fundere over om en båt til 300 000 er kanskje i samme tilstand som en til 150 000. Da får man klare opplysninger fra selger i hvert fall om ting som selgeren umulig ikke kunne fått med seg. Det burde jo være i favør av eiere som tar vare på båtene og oppgraderer dem at folk slipper å fundere over hvorfor deres båt er mye dyrere enn andre båter, samtidig som man unngår selgere som prøver seg med høy pris for lav kvalitet med "kanskje folk tror det er bra" tanke.

 

Loven er jo til for å gjøre salg enklere og mer oversiktlig samtidig som ærlighet fra selgers side skal fremmes fremfor usannheter om varens tilstand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...