Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Vel jeg orker ikke noe verre enn Alicraften etter å ha vært på prøvetur med den så enkelt blir det, har man prøvd noe "altfor bra" så vil man ikke ha dårligere rett og slett. Dermed skal "overgangsbåten" være minst likegod er tanken. Kvaliteten vet jeg ikke så mye om, men bruksegenskapene (når den fungerer noe den gjorde, men man vet jo selvfølgelig ikke hvor lenge den vil gjøre det men det vet man jo ikke heller på andre båter) i form av størrelse og fart har jeg fått en mening om da og ønsker noe like bra.  

 

Og jeg orker i hvert fall ikke noe som i størrelse ligner Herwa 20 fots skiten som jeg hadde for 13 år siden, hatet alt ved den fra hastighet til hvordan den oppførte seg i bølger, at bensinen måtte tilføres bly manuelt, samt hvor liten den var og at motoren dævva raskt (reserve deler fantes ikke ifølge mekaniker) så 30 000 konfirmasjonspenger gikk i dass før jeg fikk fiska skikkelig :D )  Å sette seg oppi Alicraften var rene gleden helt ufattelig usammenlignbart. Til og med min mor som ikke liker båt plutselig synes båt ikke var så gærnt (tok med familien på kjøpsbesiktigelse), men folk får jo en helt annen opplevelse i stor båt.

 

For øvrig ett spørsmål om "drømmebåtene": Har Storebro og NordWest bedre kvalitet enn Princess & Fairline ? Siden ser at båter i lignende alder og størrelse blir nesten dobbelt så dyre: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80245731 & http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84700982 . Tilsvarende store eller større Princess og Fairline i tilsvarende alder virker rimeligere? Trodde alltid Princess og Fairline var "toppmerker".

 

PS. Hvor mye koster det å frakte båt fra "enden av verden" som f.eks Narvik ned til Langesund/Stathelle? Noen ideer ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Særlig Storebro er nok av bedre kvalitet, mye mer håndarbeid, og ofte mye trearbeid i båtene som koster penger, den Du linket til var forresten veldig flott, Men så klart veldig mye penger for en 30 år gammel båt, kunne ikke helt sett for meg selv å betalt nær en mill for såpas gammel båt, På en annen side, er den trolig meget godt holdt siden prisantydning er i den klassen,  Sparer du 15 000 lapper i mnd i 6 år, så har du råd til den :smiley:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Det virker som om de nærmest er priset med tanke på bedre kvalitet enn Princess og Fairline eller er kanskje prisene høyere fordi det er færre båter av disse merker utlyst på markedet? Ble bare litt forundret.

 

For øvrig uten båt sparer jeg alt fra 10 000 til 20 000 per måned (koster å ha dame nesten like mye som å ha båt (hvis båt er alltid så sinnsykt dyrt i vedlikehold som dere sier)  :lol: oppveier i massevis det å ikke ha bokostnader pga. foreldre ) så det blir nesten 15 000 i snitt men jeg har jo spart en del allerede med tanke på Princess 414 eller helst 435 engang i fremtida. Men tenkte å bare skaffe seg overgangsbåt først og få oppleve litt båtliv i stedet for å spare opp i noen år til deretter kjøpe "drømmebåten" også plutselig med min flaks så dævver alt fra motor til annet teknisk. Overgangsbåten kan man sikkert delvis bruke til å lære seg noe praktisk fiksing med "prøv og feil" metoden uten at det blir sinnsykt dyrt de feilene man tar.

 

Hadde ikke turt "prøv og feil" metode på en Princess 435 f.eks. da skal jeg ha båt som jeg vil beholde og ta sinnsykt godt vare på (skal da også spare opp til vedlikehold, eventuelle nye motorer osv.). Så foreløpig er planen overgangsbåt som ikke er verre enn den Alicraften.

 

PS. Mørejetene er for dyre til overgangsbåt, og skaper ikke samme "aha drømmebåt" opplevelse på bilder (kun en 37 foter til 800 000 av riktig drømmebåt størrelse) som noen Princess, Fairline, Storebro og NordWester gjør.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor bør du kanskje handle en enklere båt, I den alicraften du ikke fikk kjøpt var det 20 år gammel motor, Du må huske på at dette er langt fra nytt, og kan brått koste noen kr å reparere hvis det ryker noe, ikke uvanlig å måtte skifte en deler til særlig sjøvannskrets på disse, en venn av meg har en tilsvarende motor med tilhørende drev fra ca samme tid ,og hadde han ikke kjent meg, så hadde det kostet han utrolig mye penger de siste 2 årene.

Forstår at du vil ha størst mulig for minst mulig, men prøv å tenk fornuftig å la være å kjøpe deg problemer er mitt råd   

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Som sagt jeg vet det blir dyrere med større, men jeg vil ikke ha noe dårligere sånn blir det bare hvis man har prøvekjørt noe "alt for fint" så bruker man gjerne mer penger men bare "må ha like bra"... Det er nok derfor bilforhandlere liker så godt å la folk prøvekjøre bedre bil en det de i utgangspunktet har tenkt å kjøpe :lol:

 

Men sånn er det i hvert fall jeg vil ha noe med like bra funksjon som Alicraften så får det bare koste men gjerne så lite som mulig da selv om det blir mye :D

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Storebro så kan vel de fleste bekrefte at disse er bygge på et kvalitets verft langt inne i landet i Sverige uten sjø og vann rundt seg.

Alt er gjennomtenkt ned til minste detalj fra det elektriske, finish i treverk og støping. Har en Princess 45 91mod selv som jeg er veldig fornøyd med, men har også mange venner som er eiere av Storebro 36 til 42 fot. Må innrømme at når jeg går ombord i en Storebro så blir jeg misunnelig det blir liksom en følelse av kongelig storhet. Kongen av Sverige har forresten en Storebro 40 som er lik den du refererer til i linken den har vært i hans eie fra den var ny. He he kanskje du skulle ta en telefon til Carl Gustav og spørre om han vi selge :lol:  :giggle: Mulig du kan få den billig :thumbsup:

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Dette har vært en underholdene tråd. Trådstarter har bestemt seg - og det å falle ned på en beslutning er en milepæl i seg selv. Det har vært flere båter av riktig type til riktig pris de siste årene, spørsmålet blir om tråden skal vris til å bidra konstruktivt til det TS faktisk ønsker å kjøpe? Det er jo flere eiere her inne av både 414, 435 og F36T. Sto selv mellom disse valgene, og valgte bort 414 til fordel for Fairlinen. 435 er dyrere, og det er ikke så mange av dem. Finnes også noen få FM båter på 36 fot i samme sjanger - etterfølgeren etter Årø 33/35. Storebro sine 36, 40, 42 og 43 fotere med AC er jo også nærme i type, selvom de oppleves litt annerledes.

 

Om prislappen er satt til max 500' er det vel uaktuelt med 435 og Storebro. Øker du til 700 kan du få noen oppgraderte båter, og noen Storebro. Drar du på enda litt er vel 435 innen rekkevidde også

Link to post
Share on other sites

Prislappen ble satt til 500 for drømmebåt i nåtiden dersom jeg skulle gått for "drømmebåten" med engang, men dersom jeg skal vente så kan jeg spare betydelig mer, og fond & aksjer kan gro også (eller gå konkurs :lol: ). Og da går jeg for det jeg likte best altså Princess 435 med mindre en Storebro i rett pris dukker opp elns.

 

Men tenkte å starte med "overgangsbåt" for å oppleve båtlivet litt raskere og lære noe mer om båt kanskje også via prøv & feil metode før jeg går løs på drømmen. Hadde ikke turt å "prøv & feil" fikse på båt til laaangt over 500 000 eller på byttemotorer til 400 000. For det kan bli mye dyrere enn å betale mekaniker med lønn, skatt og MVA :lol:

Link to post
Share on other sites

For øvrig ett spørsmål om "drømmebåtene": Har Storebro og NordWest bedre kvalitet enn Princess & Fairline ? Siden ser at båter i lignende alder og størrelse blir nesten dobbelt så dyre: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80245731 & http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84700982 . Tilsvarende store eller større Princess og Fairline i tilsvarende alder virker rimeligere? Trodde alltid Princess og Fairline var "toppmerker".

 

PS. Hvor mye koster det å frakte båt fra "enden av verden" som f.eks Narvik ned til Langesund/Stathelle? Noen ideer ?

 

For meg og sikkert mange andre er ikke Princess og Fairline det første man tenker på når "toppmerker" skal nevnes.

Mange svenske og norske båtprodusenter vurderes minst like høyt.

Ja engelske båtprodusenter var tidlig ute med å produsere større båter, og derfor finnes det nok flere av dem fra 70-80 tallet ute på markedet i 35-45 fotsklassen.

 

Mange ville nok ha tatt det som en hentetur å frakte båt fra Narvik til Sør-Norge.

Ikke for at det blir så mye billigere, for dyrt blir det uansett.

Husk at den i Narvik har kun en liten 2,4 liters motor med relativt høyt effektuttak. En rimelig motor i sin tid da disse ofte ble solgt om 90 og og så omprogrammert til ønsket effekt.

 

http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=48184253

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Må ha vært båtene i havna som jeg beundra som barn og brosjyrene som gjorde at jeg alltid oppfatta Princess og Fairline som absolutte "toppmerker".

 

Med andre ord den Baylineren har en motor som ikke er noe å stole på skal fungere? Ellers mye er jo dyrt men poenget var ca. hvor dyrt er det for å ha noe peiling hva det koster å hente båt fra "enden av verden".

Link to post
Share on other sites

Det ble så vidt nevnt her, men jeg vil påpeke at hvis trådstarter har planer om å kjøpe en større båt i fremtiden, er det grunn til å se litt nærmere på økonomien i kjøpe en overgangsbåt. I utgangspunktet er det ikke så dumt å kjøpe en gammel båt fordi verditapet vil være lavt. Men det er viktig å kjøpe en litt kurrant båt som man kan ha håp om å få solgt igjen om noen år. En annen ting er utgiftene ved det å ha båt. Det går en del penger til drift, vedlikehold, båtplass, opplag osv. og med en gammel båt kan det gå tregt å spare opp penger til noe større. Jeg har faktisk selv vært i den situasjonen at jeg ønsker å kjøpe meg større båt og vurdert å selge båten min og gå båtløs et par år for å redusere tiden det tar å få råd til drømmebåten. Når man tenker over det, er det mye penger å spare på alt fra verditap til løpende utgifter om man kan klare seg uten båt frem til man har råd til drømmebåten. For trådstarter er det jo et poeng at det å gå rett på en diger Princess så å si uten erfaring antakelig bør unngås, så det er vel ikke aktuelt å droppe "overgangsbåten", men man burde likevel tenke nøye gjennom økonomien i å kjøpe og eie en overgangsbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo klar over at det å eie "overgansbåt" vil utsette Princess 435 betydelig (med mindre foreldra blir helt go for it etter noen turer i "overgangsbåten" da kan det skynde på og redusere kostnader betraktelig :D ) men tenker jo at jeg vil starte båtlivet litt raskere også vil jeg gjerne prøve å lære meg å fikse noe selv. Prøv & feil metoden med lærebok og youtube går vel bedre på overgangsbåt enn hvis man starter med å "herpe opp" Princess til langt over 500 000 mest sannsynlig ved å starte med feile biten. I hvert fall bedre økonomisk.  

 

Jeg synes det hadde vært flott å kunne like mye om båt & motor som det dere gjør og kunne fikse ting selv, men man må vel lære seg det på egenhånd siden jeg har ikke sett noe "sommerkurs for hobbymekanikere" tilbud slik man har f.eks med D5L om man ønsker mer kunnskap om manøvrering av båt (selv om det gjelder større båter da). Dermed er jo overgangsbåten mindre tap om det skulle bli "mye feiling".  

Link to post
Share on other sites

, men man må vel lære seg det på egenhånd siden jeg har ikke sett noe "sommerkurs for hobbymekanikere"

Et kveldskurs i "Hvordan overhale en dieselmotor" burde det vel være interesse for hvis noen ønsker å dra i gang det!

 

Ellers, et litt privat spørsmål. Har du planer om å være ungkar og bo hjemme hos foreldrene dine til de "dævver" som du selv sier? Men den spareplanen du legger opp til her høres det sånn ut.

 

  • Kjøpe en overgangsbåt på min. 30 fot.
  • Spare opp til en P345 (ca. 1 mill)
  • Spare opp til løpende vedlikeholdskostnader (ca 70-100 lapper pr. år)
  • Spare opp til et motorbytte (nye motorer i en P435 = 800 lapper)
  • Sum = ukjent
Link to post
Share on other sites

Jeg tipper at mekanikerne er ikke interessert i å lære bort sine skills for da får de vel mindre kunder, men det kan hende en eller annen lager god business ut ifra å bli den første som organiserer dette for folk som vil lære å fikse ting selv litt bedre enn bare ved ren teori og deretter "prøve & feile" noe som kan bli dyrt.

 

Når det gjelder pris på Princess 435 så regnet jeg med noe laver enn 1 mill siden det kosta 950 000 noen år siden og var tungsolgt ifølge det folk sa her på forumet: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57699243 og folk påstod det ble sikkert avslag på den prisen for over 1 år siden. Håpet på noe aka 800 000 eller mindre om noen år da.

 

Vedlikeholdskostnader på 100 000 er ikke noe stress det sparer jeg opp på 5 gode måneder så da er det penger til overs for drivstoff og feriering med båten.

 

Motorbytte tenke jeg blir i tilfelle mer som 450 000 og ikke 800 000: https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=70973383 disse er da ikke nye men hadde sikkert dradd den båten helt rått. Det kan jo hende man kan vedlikeholde de den eventuelt vil ha fra før av. Eller kjøpe båt uten motor som blir mye billigere.

 

Når det gjelder private planer så bor jeg hjemme så langt det ikke kolliderer med karriereutvikling, bokostnader utenfor hjemmet er stort sett 5000-6000 men dersom jeg lander den jobben jeg ønsker å ha og kan bo hjemme så vil jeg ha netto hver måned over 30 000 uten boutgifter + mulig overtid. Man lever jo for å realisere drømmer ikke bruke opp penga på kjedelige ting :D Hvorfor ikke kjøre drømmebil og drømmebåt istedet. Spare til alderdommen bryr jeg meg ikke om siden jeg er enearving til boligverdi på 6 mill (og stiger) og andre diverse ting og tang på over 2 mill. Så det er bare å sløse i vei av det jeg tjener selv. Så alt er mulig.

 

Overgangsbåten antar jeg  vil ikke koste 70-100 lapper per år for da er det nesten rimelige å kjøpe ny båt hver gang den man har "dævver" og "avskrive den gamle som tapt" :lol:

Link to post
Share on other sites

Med de budsjettene du oppererer med kunne du jo kjøpt deg en flett ny båt med "flyingbridge" som du kaller det, for den summen kunne du også fått med en "pysestick" som gjør det enkelt å parkere båten.

I stedet leter du etter noe gammelt ræl hvor du risikerer vedlikehold og oppgraderingsutgifter i milionklassen, penger du får igjen en brøkdel av når du skal kvitte deg med rælet.

Link to post
Share on other sites

Fremtidige penger er ikke penger man eier i dag ikke sant ? Man tjener de opp måned per måned, og de som liker å låne millioner fra banken, de ler vi etterpå av når vi ser på luksusfellen. Man skal tjene inn luksusen/drømmen før man realiserer den med mindre man har lyst å gå på en økonomisk katastrofe.  

 

For øvrig ønsker jeg foreløpig i skaffe meg en overgangsbåt slik at jeg kan lære masse mer om båt før jeg havarerer en Princess 414 til 500 000 eller en Princess 435 til 800 000 (om jeg sparer litt til) og deretter ødelegger den med "prøv & feil metoden" eller feiler å finne ut av hva som bør vedlikeholdes slik at det blir ødelagt og skaper betydelig mer kostnader enn om man finner ut av det før det går gærent og får mange andre ting til å feile. Ifølge mange tråder på denne forumet så er mange ting som blir skikkelig dyre å fikse "kjedereaksjoner" altså at noe ryker og derfor ryker mange andre ting som egentlig var bra men blir ødelagt av at den ene tingen røyk.

 

En ting er sikkert jeg kjøper ikke noe som kan bli verdiløst på et blunk med å ta opp lån, det er veien til fattigdom det.

 

For øvrig liker jeg designet på "gammelt ræl" som Princess 414, Princess 435, noen Storebroer og noen Nord Wester. Og når jeg kjøper drømmebåten så har jeg tenkt å få den vedlikeholdt og benytte meg av den i maaange år og ikke selge den snart.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget er vel at skal du kjøpe en sånn båt og betale timepris for vedlikeholdet, kan du like godt kjøpe deg ny båt og passe på å ha forsikringen i orden.

Skal det være fornuftig å kjøpe gammelt ræl, må man kunne vedlikeholde, skru og mekke sjøl. Gammel stor båt er alltid tonnevis med arbeid som aldri tar slutt, ALLTID!

Det var uansett bare mine 5cent.

Ha en strålende aften!

Link to post
Share on other sites

Takk for innspillet, men en ny båt på størrelse med Princess 435 finnes nok ikke i samme type design og de som ligner koster 5-6 mill som ny minst, da måtte jeg spart og investert godt i fond til jeg ble gammel og grå  :lol: Minst 15-20 år hardcore sparing meg god avkastning på fond. 

 

Der har du prisen på noe som innvendig kanskje er like stort som Princess 435: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85283984 og som jeg ikke liker utseendet av hekken på engang. Tror du virkelig noen sparer opp til man blir gammel og grå eller låner seg til evig gjeld for å kjøpe en slik ny båt som vil sikkert tape seg 500 000 per år i verdi? Da kan man jo nesten bytte motor hvert år på Princess 435 for det verditapet.

 

Når det gjelder overgangsbåten så koster de som nye sikkert over 1 mill (30 fotere) og har et formidabelt verditap som ny, det verditapet tilsvarer sikkert vedlikeholdet på den gamle båten og vel så det. I tillegg så bruker de jo også drivstoff og har slitedeler selv om de er nye vel? Og det viktigste av alt verditapet fortsetter inntil man finner en kjøper, på en gammel båt kan bare gi bort båten hvis man ikke vil vedlikeholde mer, eller faktisk av og til få penger for den. En ny båt har verditap per år som koster mer enn en hel gammel "overgangsbåt".

 

PS. Jeg ønsker å lære meg "fiksing" har egentlig savnet den "skillen" i livet. Mye ting man ikke har lært i livet kan ikke bare game på fritida helt til jeg dævver :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge man ikke låner over evne ser jeg ingen grunn til at du kan ta opp lån får å realisere båt drømmen. Det skal mye til å tape annet en egenkapitalen på det. Men er enig med deg at man ikke bør låne over evne. Tror nok det er en del folk som ikke tåler noe særlig renteøkning

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

bilde

Her er eit bilde som er tatt inne i benken på ein NW 390.Som du sikkert ser er det coata over alt,og det første du kommer til er et lysrør,greit med lys når du skal inn der.
Det samme er det vel på Storebro og,derav prisen,forsegjort sjøl der du ikkje ser.
Princess og Fairline har og god standard.
Prøv å finne ein båt som er godt vedlikeholdt,kjøp det som du har lyst på,ta problemene når dei kjem.I verstefall går du bare på ein smell.
Link to post
Share on other sites

Er jo det jeg tenker hvis man bruker egenkapital til alt så i verste fall går man på en smell. Men for å minske sjansen så samler jeg så mye kunnskap om emnet som mulig. Så kan man bare "forlate skipet" om alt skjærer seg. Men man kan ikke forlate gjelda dersom man har tatt lån :lol:

 

Med andre ord Storebro og NordWest er mer nøye på alle detaljer enn det Princess og Fairline er?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...