Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Kallethekid: Nå er jo advokat yrket et yrke hvor man faktisk får være i rettsalen og ikke kun på kontoret, men så må man også praktisere i to år som advokat/dommer/politi fullmektig for å kunne jobbe som advokat, dessverre ikke bare bare å få disse "praksis jobbene". De øvrige juridiske yrkene er enda mer kontoryrker enn advokat som saksbehandler kommer man seg nærmest ikke ut av kontoret på jobb og lønningsposen blir bare god hvis det er ovetid. Hva driver du med om man kan spørre siden du sier det er 100 % ikke juridisk?

 

Penger er ikke alt, men det man kan kjøpe for dem derimot...... :lol:

 

@Jakob T: Når man kjøper en eldre båt kan man fortsatt forvente å få opplysninger hva som ikke fungerer hvis selger opplyser at båten er i toppstand. Ellers forventer man at opplysninger om f.eks motorbytte, overhaling, alder osv. stemmer overens med virkeligheten. Ellers kan selger alltid selge båten som den er.... med pris for "som den er".

 

Det er ikke helt fritt for juridik da jeg jo lager en del kontraktet og lignende. Jeg jobber for øvrig med båthengere.

Link to post
Share on other sites

 

@Jakob T: Når man kjøper en eldre båt kan man fortsatt forvente å få opplysninger hva som ikke fungerer hvis selger opplyser at båten er i toppstand. Ellers forventer man at opplysninger om f.eks motorbytte, overhaling, alder osv. stemmer overens med virkeligheten. Ellers kan selger alltid selge båten som den er.... med pris for "som den er".

Selges som den er står vel i de fleste kjøpekontrakter.. det er vel tilogmed et eget avkrysningspunkt på noen kontrakter.

Men man har fortsatt mye av den samme reklamasjonsretten om det er en mangel.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Selfølglig skal man gi riktige opplysninger om båten og tilstanden på den.Kjøper forplikter også å kontrolere båten etter beste evne.

Når man kjøper ein båt som er 30 år,kan alt hende.

Om ein skal vere ansvarlig i 2 år,er det nok vansklig å kunne selge ein båt.Dette veit dei som er båtfolk,det som går rundt går sundt.

Link to post
Share on other sites

@Cral: Hva skal selgeren som selger båt for kunde ha penger for da hvis vedkommende ikke setter seg inn i salgsobjektet og dets egenskaper? Megler bør gjerne som eiendomsmeglere begynne å interessere seg i jobben sin / oppdraget sitt, dersom megler nekter å signere på kontrakten men kun eier så ville jeg tatt det som tegn på at noe er feil med båten og ønsket en forklaring.

 

De som ikke har peiling om hva de eier kan jo bare selge det som det er og skrive i kontrakten at de ikke har peiling. Det går etter kjøpsloven mellom privatpersoner og der kan man avtale seg bort fra vilkårene i loven. Men da får de ofte ikke høy pris men det må de leve med om de ikke aner hva de selger. Hvis de vil ha høy pris og later som de vet noe er bra som de ikke aner noe om og gir uriktige opplysniger så kan man reklamere.

 

@glalaks: Man kan alltid reklamere direkte feilopplysninger, men man kan ikke reklamere at en privat person "burde ha visst" dersom personen sier vet ikke istedet for konkrete opplysninger om alder, service osv.

 

@Jakob T: Altså gamle objekter kan man ikke forvente holdbarhet av, det man kan klage på som mangel er ting som må ha vært feil FØR overtagelsen av båten og som det ble informert om at de er i god stand. Ting som feiler etter at man som kjøper har overtatt en 20-30 år gammel båt må man selv avhjelpe siden man ikke kan forvente at en gammel vare skal fungere i 2 eller 5 år. Selger kan også som privatperson avtale seg bort fra kjøpslovens bestemmelser i avtalen med de virkninger som det vil ha for salgssummen. Kun næringsdrivende er bundet av forbrukerkjøpsloven.

 

Det er nye båter man kan forvente har en holdbarhet på 5 år og dermed skal elementer som motor, eventuell drev osv. fungere på en helt ny båt i 5 år og man kan reklamere mangel på holdbarhet dersom de ikke gjør det. Og det har ikke noe å si om en profesjonelt næringdrivende selger ikke gir garanti, selger han nytt så gjelder forbrukerkjøpsloven.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her en flott båt som har ferdig dævva motor. Så slipper du iallefall den bekymringen  :smiley:

Samtidig får du lære mye og finne ut hvordan få båten i drift igjen på beste og/eller evt. billigste måte.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87556134

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

For øvrig garanti er noe den selvstendig næringdrivende gir utover det loven gir. MEN i boka er det forklart at reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven fungerer på samme måte som garanti dersom varen er ment å vare i 5 år.

Og klart holdbarhet av enkelt deler er fortsatt en mangel dersom service på øvrige deler er misligholdt men da er ikke helheten lenger reklamerbar som komplett vare.

 

Bare for å spikke nok en flis, jurister er jo som bekjent gode på det. En privatperson kan også gi en garanti, og man hører jo ofte at en privatperson (selger) blir spurt om han kan garantere "det".

 

Mener du at helheten kan reklameres på i som en komplett vare med henvisning til produsent/forhandlers garanti?

 

Kan ellers anbefale denne linken, og helt "tilfeldigvis" er denne skribenten også medlem her på forumet; http://www.tangedal.no/blog1.php

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@teerex: En båt med "dævva" motor til 175 000 ? Og attpåtil en sånn i overkant liten og med lite klassiske linjer, nei det tror jeg at jeg står over. Prisen er jo som for båt med fungerende motor, men ny motor hadde den blitt på 400 000 for en liten skit. Søker nok etter mer båt for pengene :D

 

@Mouche: Nah liker ikke så godt å spikke flis liker mye bedre å se på realitetene i saken for å så få de inn i gjeldende lovverk på best mulig måte. Blir selvfølgelig annerledes dersom jeg representerer en side av konflikten da kan man gjerne spikke litt flis om nødvendig og hensiktsmessig.

 

En privat person er fri til å avtale seg bort fra kjøpsloven og kan også gi garanti. Da vil salget egentlig gå etter den gode gamle avtaleloven. Da må man bare passe på at selger er ved sine fulle fem og har fullmakt dersom han selger for en annen person (kan inngå avtaler) og ellers kan også da noen vilkår blir gjort ugyldig:

 

§36: En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

 

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

 

Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.

 

Men det skal veldig mye til for å sette til side en avtale som urimelig.

 

PS. Skribenten (hvilket nick bruker vedkommende?) som det linkes til kan nok betydelig mer enn meg om rettsreglene rundt båtkjøp da dette er hans spesialfelt. Mitt spesialfelt er straffeloven skulle være politiadvokat men endte opp som saksbehandler og 100 % kontorrotte sånn er livet :lol:

Link to post
Share on other sites

@teerex: En båt med "dævva" motor til 175 000 ? Og attpåtil en sånn i overkant liten og med lite klassiske linjer, nei det tror jeg at jeg står over. Prisen er jo som for båt med fungerende motor, men ny motor hadde den blitt på 400 000 for en liten skit. Søker nok etter mer båt for pengene :D

 

@Mouche: Nah liker ikke så godt å spikke flis liker mye bedre å se på realitetene i saken for å så få de inn i gjeldende lovverk på best mulig måte. Blir selvfølgelig annerledes dersom jeg representerer en side av konflikten da kan man gjerne spikke litt flis om nødvendig og hensiktsmessig.

 

En privat person er fri til å avtale seg bort fra kjøpsloven og kan også gi garanti. Da vil salget egentlig gå etter den gode gamle avtaleloven. Da må man bare passe på at selger er ved sine fulle fem og har fullmakt dersom han selger for en annen person (kan inngå avtaler) og ellers kan også da noen vilkår blir gjort ugyldig:

 

§36: En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

 

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

 

Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.

 

Men det skal veldig mye til for å sette til side en avtale som urimelig.

 

PS. Skribenten (hvilket nick bruker vedkommende?) som det linkes til kan nok betydelig mer enn meg om rettsreglene rundt båtkjøp da dette er hans spesialfelt. Mitt spesialfelt er straffeloven skulle være politiadvokat men endte opp som saksbehandler og 100 % kontorrotte sånn er livet :lol: Han heter Skipper Worse på forumet.

 

Kommentar fra moderator: Sjekk moderator-kommentaren her angående sitering, av ukjent grunn har det kommet ut av kontroll i denne tråden, jeg har måttet rydde opp i flere omganger.
Link to post
Share on other sites

@teerex: En båt med "dævva" motor til 175 000 ? Og attpåtil en sånn i overkant liten og med lite klassiske linjer, nei det tror jeg at jeg står over. Prisen er jo som for båt med fungerende motor, men ny motor hadde den blitt på 400 000 for en liten skit. Søker nok etter mer båt for pengene :D :lol:

 

Tja nå ble den solgt på dagen da, så uansett for sent  :smiley:

Tilsvarende båt (med mindre motor) koster kr 480.000 her http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86337188

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tja nå ble den solgt på dagen da, så uansett for sent  :smiley:

Tilsvarende båt (med mindre motor) koster kr 480.000 her http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86337188

Og det med en dårligere (les mindre) motor en den du linket til først..

Å overhale en KAD43 koster vel ca 100 000, tror ikke trådstarter har helt teften for gode båt kjøp  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det stod jo i annonsen at motor er "dævva" altså med andre ord at den skal hives og ny skal kjøpes og mekaniker skal betales for å putte den inn. Jeg forstod det ikke som at det holder med en overhaling, men nå vet jeg jo veldig lite om båt.

 

Men at den lille "skorpa" (båt uten motor) skulle være verdt 175 000 ville jeg aldri trodd men det er kanskje noen folk som liker små båter med lite klassisk design til en høy pris, men jeg skal jo ikke kjøpe en båt for videresalg men kjøpe en båt for personlig bruk da.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg dessverre motstander av nye ting med mindre man er nærmest miliardær og har råd til å strø litt rundt med fortjeneste til forhandlere og bekoste seg verditap osv. det samme prisnippet praktiserer jeg med biler. Men jeg har forstått at båter har mange flere feil og må vedlikeholdes mye mer det er ikke bare å sette seg inn og kjøre 100 000 km uten noe særlig reparasjoner.

 

Men jeg ville aldri i livet brukt nærmest 1 mill (det er vel det det koster) på en ny 25 foter og fått en liten "dritt" for prisen på drømmebåten altså Princess 435. Jeg er tilhenger av mye båt for pengene om så noen skal le at det blir "mange tonn" og ikke mye båt men jeg vil heller ha en gammel Merce enn en ny Yaris. Denne tankegangen gjelder også båter. Men jeg har forstått at å spare i 2 år til så gå rett på Princess 435 kan ende i en økonomisk tragedie (hvis man ungår parkeringstragedie ve båtplass :lol:  ) å ikke ha kunnskaper om vedlikehold samt hva som bør sjekkes og hva som kan feile. Blir nok ikke like heldig som eieren av Princess 414 tråden på dette forumet som betalte mindre enn 550 000 (som jeg trodde var kupp pris) og det eneste som feilet var noen lyspærer. 

 

Så har dermed tenkt å starte med en overgangsbåt men i hvert fall ikke en liten "skit" til nærmest 1 mill som nybåt. Skal ha en eldre båt som er mye båt for pengene mye reparasjoner man kan gjøre før man er oppe i 1 mill da :lol:

 

For øvrig kan noen fortelle meg hva er forskjellen: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86659512 vs http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79917620 virker som den billigere har større motor? Ellers er vel begge av såkalt "dyr merke" ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For øvrig kan noen fortelle meg hva er forskjellen: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86659512 vs http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79917620 virker som den billigere har større motor? Ellers er vel begge av såkalt "dyr merke" ?

 

Scand er vel ikke noe spes dyrt merke, men Baltic er nærmest blitt et ikon og er svært populær, med rette også synes jeg.

Den med "ny" motor (den er på ca 240hk og ikke 286hk tror jeg), hadde når den ble annonsert i fjor, mangler i innredning ute, manglet div puter og stoler. Den har heller ikke ankervinsj, og heller ikke baugpropell tror jeg.. 

Den til 298 000 er kanskje litt overpriset, men den er også godt vedlikeholdt kan det se ut til. 

240 000 for en Baltic med relativt ny motor er en bra pris, men den trenger nok påkost til rundt 50 000kr hvis du gjør endel selv.

Er du seriøs int. så er det lov og prøve seg med et ennå lavere bud på en av disse og gjøre kanskje gjøre en hyggelig julehandel og vi får sett en slutt på denne tråden :wink:

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den ene har en 180 hk Ford steinknusermotor, antagelig av samme årgang som båten. Altså gammel.

Den andre har en moderne ganske ny 279 hk lettvektsmotor.

 

Dette er overhodet ingen utpreget praktisk fiskebåt pga. akterkabinen. Her er det lagt til rette for å ta hele familien og svigermor med på tur  :giggle:

 

Du kunne ha fått deg en 2001 modell båt av anerkjent kvalitetsmerke til 175.000, og brukt 100-150.000 på motorreparasjon. Kanskje mindre, hva vet vel jeg.

Og dermed endt opp med relativt ny båt og nyoverhalt relativt ny motor for rundt 300.000 i kostnad, med salgsverdi på minst 400-450.000.

Og ja den er rask, men ikke like stor som dine drømmebåter. Men mer enn stor nok for å føle en viss grad av trygghet til havs.

 

Det er jo en grunn til at den ble solgt på dagen. Det sitter folk på finn.no og snapper opp de fleste kuppene ganske tidlig.

Sikkert kjøpt av en motorkyndig mann, evt. en som sitter på en passende motor eller ønsker å sette inn ny motor og evt. reparere den gamle og selge den.

Det finnes nemlig bedre (lettere) motoralternativer siden båten har dyp V-bunn (egentlig nærmest et racingskrog) enn de gamle 6-syl dieselmotorene,

 

Båtmodellen stammer fra slutten av 80-tallet er er visstnok produsert i rundt 900 eksemplarer. Så dette er ingen døgnflue  :saint:

 

https://baatplassen.no/i/topic/71749-bella-falcon-26-fantino-navnet-motoralternativ/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er det som er baksiden med disse scandene at de er "for små til å ha aktercabin" siden dekket ikke blir lagt på toppen av cabinen så man får "i pose og sekk" som på f.eks Princess 414 og 435.

 

Når det gjelder den båten til 175 000 så for det første trodde jeg at motor var "hive klar" og altså ny måtte kjøpes og installeres og ny Volvo-Penta er over 200k + mekaniker kostnad for installering. For øvrig må man like båten for å kjøpe den, disse 25 foterne minte meg på en liten daycruiser båt. Altså betydelig mindre enn Alicraften jeg prøvde og prislapp på rundt 300 000 som du sa eller (over 400 000 som jeg trodde med tanke på ny motor + installering). Man må ville ha båten for å kjøpe den med mindre man er forhandler og skal selge den videre.

 

@Førstefender: Beklager når jeg har kjøpt båt så kommer det bilder i tråden og masse nye spørsmål om vedlikehold og øvrige rariteter jeg kommer over i forbindelse med båten som jeg ikke finner svar på i bøker :lol: (Men absolutt ikke tvang til å lese da :lol:  )

Link to post
Share on other sites

@Førstefender: Beklager når jeg har kjøpt båt så kommer det bilder i tråden og masse nye spørsmål om vedlikehold og øvrige rariteter jeg kommer over i forbindelse med båten som jeg ikke finner svar på i bøker :lol: (Men absolutt ikke tvang til å lese da :lol:  )

Det er derfor vi er her på forumet får å få og gi råd, satser på at du starter ny tråd når du har handlet og trenger teknisk hjelp :wink: Du er den første jeg hører som synes en P414/435 er bedre utnyttet enn en P415, det er vel en grunn til at 414/435 layout er så og si borte fra markede. Tror at ved bruk og erfaring, vil du sette mer pris på løsningene i en P415. I Barracuda 30 eller Fjord 880 har du to mini P414/435  :wink:  :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Tenkte at kanskje denne tråden kunne være informativ for øvrige nybegynnere som vil skaffe seg noe større enn en "jolle" da så tenkte egentlig å la den fortsette med resultatet av "båtjakten".

 

Jeg er kanskje ikke den første, men folk liker vel ikke lenger å presse ut max plass ut av båten. De som har råd til 6 mill til en ny Princess har sikkert råd til 10 mill om de trenger mer plass. En Princess 415 har "kun" uteplass. Princess 435 har så å si like bra uteplass pluss en aktercabin under uteplassen. Eneste forskjellen er at uteplassen på 435 er litt høyere oppe ergo litt mer problemer med å dra inn fisk fra vannet, men derimot mye mindre bølgespurt som kommer opp dersom man skal på langtur langs Skagerrak kysten og eventuelt Kattegat og Østersjø kysten (den gangen jeg har skaffet meg masse båterfaring).

 

Men alle har jo sin smak ser at du foretrekker/eier "speedbåt" versjonen av Princess. Blir litt som coupe vs limousin på biler.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men fortsatt sliter kanskje noen med å forstå hva du skal med all denne inneplassen, hvis du ikke skal ha med svigermor og ungeflokken på overnattingstur  :smiley:

 

En Princess V42 på 8-9 tonn er vel ikke helt sammenlignbar med en coupe på landeveien... blir en stor coupe i såfall.

 

Her har du en mindre og mere hendig båttype med masse inneplass, men den veier fortsatt 8-9 tonn siden den er bygget i stål, så dette er solide saker og ingen dupp i vannet.

Denne ble solgt på tredje forsøk for 449.000 (eller mindre) etter at den hadde vært annonsert 2 år på rad for 600.000 og 545.000.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=62656237

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå ville jeg ikke ha stålbåt fordi disse er som for meg i overkant sakte jeg ønsker en fart nærmere ca. 20 knop og ikke nærmere ca. 10 knop som maksfart da.

 

Ellers så er jo båter klart større enn biler men det finnes "lette" coupeer og det finnes også SL coupe som veier mer enn Passat stasjonsvogn. Dermed anser jeg den Princessen han har som en slik "S-klasse coupe".

 

Plassen vil jeg ha på drømmebåten for å 1. Realisere barndomsdrøm. 2. Føle meg helt konge/millionær/president/diktator/"gud vet hva" stryk de unødvendige :lol: men jeg liker store limousiner på landeveien og liker dermed store båter med klassiske linjer. 3. Kan bruke den til å dra på tur ned til Østersjøen den gangen jeg har nok erfaring. 4. Kan ha med familie/venner på skikkelig båttur. 5. Lite vannsprut på utedekket da det er høyt oppe.

 

@brs: Sammenlignet ikke plassen med Princess 435. Mener bare overgangsbåt skal ikke ha aktercabin siden den spiser opp uteplassen og jeg trenger ikke aktercabin på overgangsbåt da den skal ikke brukes til noe langtur "over havet" (Skagerrak) men jeg vil gjerne ha uteplassen til å fiske. På en liten båt som Scand Baltic f.eks så tar aktercabin fiskeplassen, det gjør den ikke på større båter. Derfor vil jeg ha aktercabin på stor båt men helst ikke på "overgangsbåt" da den vil gjøre det tungvint å fiske (på store båter blir det bare tungvint å dra opp fisken med uteplass litt høyere oppe) med mindre plass.

 

Men dersom noe er et kupp så kan man sikkert leve med aktercabin på "liten" båt også kommer jo til med fiskestanga på en eller annen måte likevel :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...