mmosberg Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Har en 2003 modell Windy Scirocco 32 med 2xVolvo Penta KAD300 og DP-G drev. Det er altså en «lett» installasjon. Gangtid på motorer og drev er ca 615 timer. Da jeg tappet olje av stb drev fant jeg at oljen var uten vann, men var misfarget mot sort farge. Men ikke så veldig mye, se bilde der jeg tørker en unbrako nøkkel på hvitt papir. Under avtappingen fremsto oljen som transparent da den rant ut av tappehullet, bortsett fra første skvetten som kom ut; den hadde en del mørk drit/partikler i seg. Hvis jeg stikker nesa helt opp til karet lukter det litt brent/svidd. I tillegg var det en del spon på tappepluggen og litt spon på fyllepluggen. Det er ingen slark i propellakslingene hverken radialt eller aksialt. Inngående aksel og kryss er også uten slark og virker veldig fast og fint og uten korrosjon av noe slag. Kjøpte båten sent i høst og har bare kjørt den noen få timer selv. Men ved en anledning da jeg skulle opp i plan hørte og så jeg på turtelleren at stb motor nærmest ruste hurtig opp i turtall før = automatikken på EDCen klarte å justere den ned igjen. Jeg la ikke noe spesielt vekt på dette da det hendte. Men etter avtappingen har jeg lest alt av tråder her på BP om misfarget drevolje. Jeg har kommet til at jeg må sjekke tilstanden på drevet og vil åpne det selv. Jeg kan også legge til at da jeg tok drevene av båten så stusset jeg på at gearwiren på stb drev ikke var sentrert rundt nøytral, men gearvelgerarmen sto litt opp eller ned (husker ikke). Dette bare forsterker mistanken om drevet har slurt og at tilstanden må sjekkes. Første skvetten ut var det noe urenheter i: Under selve avtappingen og når jeg stryker den ut på hvitt papir fremstår oljen som transparent: Tappepluggen var det noe metallstøv / spon på: Fyllepluggen hadde også noe metallstøv / spon, men langt mindre: På avstand oppi tappekaret ser oljen mørk ut: Kan nevne at jeg har konsultert BOE AS (Drevservice) og de sier at spon ikke er unormalt på Volvo drev og på bakgrunn av bildene mente de at drevet ville kunne holde flere sesonger, men selvfølgelig uten noen garanti. Hva angikk mengden spon på tappepluggen sa de at det var litt mer enn gjennomsnittlig vanlig, men heller ikke uvanlig mye. Det mest negative BOE AS hadde å si om metallstøvet / sponen på tappepluggen var at den så grovere ut enn hva vanlig drift skulle tilsi. Det jeg ønsker hjelp til her på BP er svar på følgende spørsmål: 1. Hvis det fremdeles er riller igjen på konen kan denne "slipes" iflg flere tråder her på forumet. Hvordan sliper man her? Må det gjøres i dreiebenk? 2. Skal man også slipe "skålene" i anleggsflaten mot konen (der konen ligger an enten i forover- eller bakover gear)? Eller skal disse være maskinert glatte? 3. Er det bare å montere sammen igjen med de samme skimsene etter at nyslipt (eller helt ny kon) er satt inn? Eller må det måles tannhjulsinngrep og skimses opp på nytt? 4. Er lagrene i Volvo drevene vanlige industri lagre med feks SKF eller FAG nummer? Eller er det spesial Volvo lagre som kun kan kjøpes derifra? På forhånd takk for svar. Quote Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 (edited) 1. Det som ofte skjer med konet er at det blir varmt, og varmgangen "glasserer" konet slik at det blir for "glatt". Så fremt konet ikke er utslitt kan man altså slipe det igjen, og man sliper bare bort "glasseringen", noe man enkelt kan gjøre for hånd med fint slipepapir eller ventilpasta. 2. Skålene bør også slipes dersom konet slipes, og man kan ofte se at også skålene kan få dette problemet ved varmgang, altså de "glasseres" også. 3. Dersom du setter inn det gamle konet, så kan du montere alt sammen igjen med de gamle skimsene, så fremt de kommer på rette plassen. Nytt kon har lite å si for skimsingen ettersom det glir opp og ned på akselen, men bytte av skåler, gear og annet vil som oftest kreve måling av klaringer og skimsing på nytt. 4. De fleste kulelagre i et Volvo drev er vanlige lagre med SKF numre (eller de kan måles med et skyvelær), men det er ikke alltid de er billigere andre steder, jeg ville sjekket prisen hos VP først. Ellers enig med BOE, synes ikke det ser ille ut, oljen ser bra ut, det er ikke noe vann, og dersom det ikke lukter veldig svidd av oljen har det sannsynligvis ikke vært noen stor varmgang heller. Litt svidd lukter det ofte, og noe spon blir det også ofte, det er ikke unormalt. Spørsmålet blir jo hvor mange timer det er siden oljen ble skiftet, og det er vel vanskelig å svare helt sikkert på ettersom det er forrige eier som har stått for dette. Jeg ville satt drevet på igjen, fylt på ny olje, kjørt en sesong, å sett hvordan det ser ut til neste år, jeg tror det er bortkastet tid å plukke dette i fra hverandre for å sjekke om det er okay eller ikke. På den andre siden kan drevet selvfølgelig ryke, det vet man aldri, selv om det er nyoverhalt, og er en risiko du selv må vurdere. Edited November 29, 2016 by adeneo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Posted November 29, 2016 Author Share Posted November 29, 2016 Takk adeneo. Som alltid svarer du godt og velbegrunnet Så du ville altså ikke ha kløyvet dette drevet og sjekket og eventuelt slipt noe på kon og skåler? Quote Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Monterte drevkjøling på mine DPG,blir intressant å sjå om blir forandring.Hadde litt misfarging på olja,som kan tyde på varmgang.Drevene står på tung båt,får vel resultatet til våren ved oljeskift. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 (edited) Så du ville altså ikke ha kløyvet dette drevet og sjekket og eventuelt slipt noe på kon og skåler? Nå er det jo alltid vanskelig å råde andre til å la være å sjekke tilstanden på drev til forholdsvis mange penger, men jeg personlig ville ikke åpnet dette drevet, men råd på internet er som alltid verdt akkurat det du betalte for det, og du må selv vurdere risikoen. Du vil normalt merke det relativt godt dersom konet ditt begynner å slure, å har du ikke merket noe særlig utover den gangen du nevner i det første innlegget, så er det lite trolig at det er noe problem med glassering. Spon er heller ingen tegn på den typen varmgang. Spon kommer generelt sett fra slitasje av gear og andre deler som går i inngrep. Så lenge det ikke er noe umiddelbart feil med drevet, så ville jeg personlig tatt risikoen, å satt det på for å se hvordan det går til neste år Hvorvidt du ønsker å ta den risikoen, eller om du ønsker å ta en større jobb nå for å være sikker, selv om det kanskje ikke er nødvendig, må være ditt valg. Skrur du på dette selv er det jo overkommelig, det er heller ikke sikkert du trenger å gjøre så mye mer enn å splitte det på midten, å ta en kjapp titt på hvordan det ser ut inni der. Edited November 29, 2016 by adeneo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Posted November 30, 2016 Author Share Posted November 30, 2016 Takk igjen adeneo. Da blir det bare oljeskift denne gangen. Jeg vil være nøye på å få sentrert gear wiren i nullpunktet rundt nøytral. Og så observere oppførsel gjennom sesongen og tilstand på olje igjen neste høst. Et spørsmål til: Vil gear actuatoren gå til fremover / revers ved å skyve på manøver hendelen bare med tenningen på KAD 300, eller må motoren gå? Tenker på dette i sammenheng med å få sjekket gear wire nøytralpunkt. Quote Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Et spørsmål til: Vil gear actuatoren gå til fremover / revers ved å skyve på manøver hendelen bare med tenningen på KAD 300, eller må motoren gå? Tenker på dette i sammenheng med å få sjekket gear wire nøytralpunkt. Usikker på den, jeg mener aktuatoren beveger seg selv om motoren ikke går, men det er sikkert andre med KAD300 som vet dette sikkert. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gp500 Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Gearwiren beveger seg når du har på tenningen, trenger ikke å starte motor. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
flipflap Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Min plugg så ganske lik ut i høst. Det var nedre (fremover) hovedlager i øvre del. Ganske fort gjort å sjekke (men krever ett spesialverktøy du gjerne kan låne av meg). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Posted December 1, 2016 Author Share Posted December 1, 2016 flipflap, takk for tilbidet :-) Hva slags spesial verktøy er det du tenker på? Lager ut-trekker? Quote Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
flipflap Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 Det nedre lageret sitter skrudd i drev huset. Dette er for å skru det ut. Man trenger det kun for å bytte det, ikke for inspeksjon. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Posted December 3, 2016 Author Share Posted December 3, 2016 (edited) Takk igjen flipflap. Så dette spesial verktøyet er da altså den nøkkelen som trengs for å skru ut låseringen (Item 13) over lageret (Item 3)? Slik jeg forstår må man måle tannklaringer og inngrep på nytt og beregne ny skimsing på nytt etter lagerskifte. Gjorde du det også selv flipflap? DP-G øvre gearhus Edited December 3, 2016 by mmosberg (see edit history) Quote Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
john kristian Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Jeg hadde det samme på mitt drev. Spittet det og fant veldig slitte vertikale lagre i øvre del. Så splitt det og sjekk dem. Da kommer du kanskje unna med lager i stedet for veldig mange andre dyre deler som tannhjul. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 (edited) Du nevnte at girvaieren ikke var sentrert? Jeg byttet girvaier i sommer. Vi satte girspaken inn/ut av gir en 10-12 ganger. Eetter de første 1-2 var det steingæærnt, etter 5-6-7 ble senter fin. Etter det hadde det ingen mer effekt. men det var påtagelig at vi måtte gir fremogtilbake en del ganger før senter ble senter. Vi gjorde dette med båten på land, kun tenning på. mvh Windy37GM Edited December 4, 2016 by Windy37GM (see edit history) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Posted December 4, 2016 Author Share Posted December 4, 2016 Jeg hadde det samme på mitt drev. Spittet det og fant veldig slitte vertikale lagre i øvre del. Så splitt det og sjekk dem. Da kommer du kanskje unna med lager i stedet for veldig mange andre dyre deler som tannhjul. Gjorde du det selv? Tenker på ny oppmåling for skimsing. Quote Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Posted December 4, 2016 Author Share Posted December 4, 2016 Du nevnte at girvaieren ikke var sentrert? Jeg byttet girvaier i sommer. Vi satte girspaken inn/ut av gir en 10-12 ganger. Eetter de første 1-2 var det steingæærnt, etter 5-6-7 ble senter fin. Etter det hadde det ingen mer effekt. men det var påtagelig at vi måtte gir fremogtilbake en del ganger før senter ble senter. Vi gjorde dette med båten på land, kun tenning på. mvh Windy37GM Takk for info. Er EDCen "smart" slik at den selv finner senter rundt nøytral etter noen ganger inn/ut av gir? Quote Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 (edited) Nei, det er slarken som "setter" seg ettersom den blir brukt litt. Husker godt at forskjellen før etter var rett rundt 3/4 - 1 cm :-) EDC er kun en "elektronisk pådrags dings basert på parameter fra sensorer" Herunder også å dytte litt på aktuatorene Edited December 4, 2016 by Windy37GM (see edit history) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Posted December 4, 2016 Author Share Posted December 4, 2016 OK, takk Windy37GM :-) Quote Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.