Jump to content

Demontere - montere øvre gearhus DP-G drev


mmosberg

Recommended Posts

Har en 2003 modell Windy Scirocco 32 med 2xVolvo Penta KAD300 og DP-G drev. Det er altså en «lett» installasjon. Gangtid på motorer og drev er ca 615 timer.

 

Da jeg tappet olje av stb drev fant jeg at oljen var uten vann, men var misfarget mot sort farge. Men ikke så veldig mye, se bilde der jeg tørker en unbrako nøkkel på hvitt papir. Under avtappingen fremsto oljen som transparent da den rant ut av tappehullet, bortsett fra første skvetten som kom ut; den hadde en del mørk drit/partikler i seg. Hvis jeg stikker nesa helt opp til karet lukter det litt brent/svidd. I tillegg var det en del spon på tappepluggen og litt spon på fyllepluggen. Det er ingen slark i propellakslingene hverken radialt eller aksialt. Inngående aksel og kryss er også uten slark og virker veldig fast og fint og uten korrosjon av noe slag.

 

Kjøpte båten sent i høst og har bare kjørt den noen få timer selv. Men ved en anledning da jeg skulle opp i plan hørte og så jeg på turtelleren at stb motor nærmest ruste hurtig opp i turtall før = automatikken på EDCen klarte å justere den ned igjen. Jeg la ikke noe spesielt vekt på dette da det hendte. Men etter avtappingen har jeg lest alt av tråder her på BP om misfarget drevolje. Jeg har kommet til at jeg må sjekke tilstanden på drevet og vil åpne det selv. Jeg kan også legge til at da jeg tok drevene av båten så stusset jeg på at gearwiren på stb drev ikke var sentrert rundt nøytral, men gearvelgerarmen sto litt opp eller ned (husker ikke). Dette bare forsterker mistanken om drevet har slurt og at tilstanden må sjekkes.

 

Første skvetten ut var det noe urenheter i:

bilde

 

Under selve avtappingen og når jeg stryker den ut på hvitt papir fremstår oljen som transparent:

bilde

 

Tappepluggen var det noe metallstøv / spon på:

bilde

 

Fyllepluggen hadde også noe metallstøv / spon, men langt mindre:

bilde

 

På avstand oppi tappekaret ser oljen mørk ut:

bilde

 

Kan nevne at jeg har konsultert BOE AS (Drevservice) og de sier at spon ikke er unormalt på Volvo drev og på bakgrunn av bildene mente de at drevet ville kunne holde flere sesonger, men selvfølgelig uten noen garanti. Hva angikk mengden spon på tappepluggen sa de at det var litt mer enn gjennomsnittlig vanlig, men heller ikke uvanlig mye. Det mest negative BOE AS hadde å si om metallstøvet / sponen på tappepluggen var at den så grovere ut enn hva vanlig drift skulle tilsi.

 

Det jeg ønsker hjelp til her på BP er svar på følgende spørsmål:

 

1. Hvis det fremdeles er riller igjen på konen kan denne "slipes" iflg flere tråder her på forumet. Hvordan sliper man her? Må det gjøres i dreiebenk?

2. Skal man også slipe "skålene" i anleggsflaten mot konen (der konen ligger an enten i forover- eller bakover gear)? Eller skal disse være maskinert glatte?

3. Er det bare å montere sammen igjen med de samme skimsene etter at nyslipt (eller helt ny kon) er satt inn? Eller må det måles tannhjulsinngrep og skimses opp på nytt?

4. Er lagrene i Volvo drevene vanlige industri lagre med feks SKF eller FAG nummer? Eller er det spesial Volvo lagre som kun kan kjøpes derifra?

 

På forhånd takk for svar.

 

 

 

 

 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

1. Det som ofte skjer med konet er at det blir varmt, og varmgangen "glasserer" konet slik at det blir for "glatt".

Så fremt konet ikke er utslitt kan man altså slipe det igjen, og man sliper bare bort "glasseringen", noe man enkelt kan gjøre for hånd med fint slipepapir eller ventilpasta.

 

2. Skålene bør også slipes dersom konet slipes, og man kan ofte se at også skålene kan få dette problemet ved varmgang, altså de "glasseres" også.

 

3. Dersom du setter inn det gamle konet, så kan du montere alt sammen igjen med de gamle skimsene, så fremt de kommer på rette plassen.

Nytt kon har lite å si for skimsingen ettersom det glir opp og ned på akselen, men bytte av skåler, gear og annet vil som oftest kreve måling av klaringer og skimsing på nytt.

 

4. De fleste kulelagre i et Volvo drev er vanlige lagre med SKF numre (eller de kan måles med et skyvelær), men det er ikke alltid de er billigere andre steder, jeg ville sjekket prisen hos VP først.

 

 

Ellers enig med BOE, synes ikke det ser ille ut, oljen ser bra ut, det er ikke noe vann, og dersom det ikke lukter veldig svidd av oljen har det sannsynligvis ikke vært noen stor varmgang heller.

Litt svidd lukter det ofte, og noe spon blir det også ofte, det er ikke unormalt.

Spørsmålet blir jo hvor mange timer det er siden oljen ble skiftet, og det er vel vanskelig å svare helt sikkert på ettersom det er forrige eier som har stått for dette.

 

Jeg ville satt drevet på igjen, fylt på ny olje, kjørt en sesong, å sett hvordan det ser ut til neste år, jeg tror det er bortkastet tid å plukke dette i fra hverandre for å sjekke om det er okay eller ikke.

På den andre siden kan drevet selvfølgelig ryke, det vet man aldri, selv om det er nyoverhalt, og er en risiko du selv må vurdere.

Edited by adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk adeneo. Som alltid svarer du godt og velbegrunnet  :thumbsup:

 

Så du ville altså ikke ha kløyvet dette drevet og sjekket og eventuelt slipt noe på kon og skåler?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Monterte drevkjøling på mine DPG,blir intressant å sjå om blir forandring.Hadde litt misfarging på olja,som kan tyde på varmgang.Drevene står på tung båt,får vel resultatet til våren ved oljeskift.

Link to post
Share on other sites

Så du ville altså ikke ha kløyvet dette drevet og sjekket og eventuelt slipt noe på kon og skåler?

 

Nå er det jo alltid vanskelig å råde andre til å la være å sjekke tilstanden på drev til forholdsvis mange penger, men jeg personlig ville ikke åpnet dette drevet, men råd på internet er som alltid verdt akkurat det du betalte for det, og du må selv vurdere risikoen.

 

Du vil normalt merke det relativt godt dersom konet ditt begynner å slure, å har du ikke merket noe særlig utover den gangen du nevner i det første innlegget, så er det lite trolig at det er noe problem med glassering.

 

Spon er heller ingen tegn på den typen varmgang. Spon kommer generelt sett fra slitasje av gear og andre deler som går i inngrep.

Så lenge det ikke er noe umiddelbart feil med drevet, så ville jeg personlig tatt risikoen, å satt det på for å se hvordan det går til neste år

 

Hvorvidt du ønsker å ta den risikoen, eller om du ønsker å ta en større jobb nå for å være sikker, selv om det kanskje ikke er nødvendig, må være ditt valg.

Skrur du på dette selv er det jo overkommelig, det er heller ikke sikkert du trenger å gjøre så mye mer enn å splitte det på midten, å ta en kjapp titt på hvordan det ser ut inni der.

Edited by adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk igjen adeneo. Da blir det bare oljeskift denne gangen. Jeg vil være nøye på å få sentrert gear wiren i nullpunktet rundt nøytral. Og så observere oppførsel gjennom sesongen og tilstand på olje igjen neste høst.

 

Et spørsmål til: Vil gear actuatoren gå til fremover / revers ved å skyve på manøver hendelen bare med tenningen på KAD 300, eller må motoren gå? Tenker på dette i sammenheng med å få sjekket gear wire nøytralpunkt.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

 

Et spørsmål til: Vil gear actuatoren gå til fremover / revers ved å skyve på manøver hendelen bare med tenningen på KAD 300, eller må motoren gå? Tenker på dette i sammenheng med å få sjekket gear wire nøytralpunkt.

 

Usikker på den, jeg mener aktuatoren beveger seg selv om motoren ikke går, men det er sikkert andre med KAD300 som vet dette sikkert.

Link to post
Share on other sites

flipflap, takk for tilbidet :-)

 

Hva slags spesial verktøy er det du tenker på? Lager ut-trekker?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Takk igjen flipflap. Så dette spesial verktøyet er da altså den nøkkelen som trengs for å skru ut låseringen (Item 13) over lageret (Item 3)?

 

Slik jeg forstår må man måle tannklaringer og inngrep på nytt og beregne ny skimsing på nytt etter lagerskifte. Gjorde du det også selv flipflap?

 

DP-G øvre gearhus

bilde

Edited by mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det samme på mitt drev. Spittet det og fant veldig slitte vertikale lagre i øvre del. Så splitt det og sjekk dem. Da kommer du kanskje unna med lager i stedet for veldig mange andre dyre deler som tannhjul.

Link to post
Share on other sites

Du nevnte at girvaieren ikke var sentrert?

Jeg byttet girvaier i sommer.  Vi satte girspaken inn/ut av gir en 10-12 ganger.  Eetter de første 1-2 var det steingæærnt, etter 5-6-7 ble senter fin. Etter det hadde det ingen mer effekt.  men det var påtagelig at vi måtte gir fremogtilbake en del ganger før senter ble senter.

Vi gjorde dette med båten på land, kun tenning på.

 

mvh

Windy37GM

Edited by Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det samme på mitt drev. Spittet det og fant veldig slitte vertikale lagre i øvre del. Så splitt det og sjekk dem. Da kommer du kanskje unna med lager i stedet for veldig mange andre dyre deler som tannhjul.

 

 

Gjorde du det selv? Tenker på ny oppmåling for skimsing.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Du nevnte at girvaieren ikke var sentrert?

Jeg byttet girvaier i sommer.  Vi satte girspaken inn/ut av gir en 10-12 ganger.  Eetter de første 1-2 var det steingæærnt, etter 5-6-7 ble senter fin. Etter det hadde det ingen mer effekt.  men det var påtagelig at vi måtte gir fremogtilbake en del ganger før senter ble senter.

Vi gjorde dette med båten på land, kun tenning på.

 

mvh

Windy37GM

 

 

Takk for info. Er EDCen "smart" slik at den selv finner senter rundt nøytral etter noen ganger inn/ut av gir?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Nei, det er slarken som "setter" seg ettersom den blir brukt litt.  Husker godt at forskjellen før etter var rett rundt 3/4 - 1 cm :-)

EDC er kun en "elektronisk pådrags dings basert på parameter fra sensorer"  Herunder også å dytte litt på aktuatorene

Edited by Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...