Jump to content

Slik ønsker vi ikke å ha det i skjærgården :


`MINA'

Recommended Posts

Ida Marie III skrev On 18.2.2017 at 12.38:

Trist syn, men alt for vanlig dessverre.. blir så forbanna..

 

Men som du ser på det bosset der Pinkvin, så er det ikke ungdommer som har vært på fest, slik enkelte påstår..

 

Fiskeflåten og oppdrettsnæringen er verstingene...og de er endog edru når de holder på...

Ja det som driver iland er mye fra båter og oppdrett er mitt inntrykk. 

 

Sjøfolk og fiskere er ikke det spøtt bedre enn andre. Fiskere er som bønder, lever av naturen men det er ingen som kaster mer i naturen enn de. Bare å se all balle plasten og garn og drit som ligger rundt oss! 

 

Når bøndene kan ha et svinn på 3-400 tonn plast uten konsekvenser..... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Ida Marie III skrev On 10.2.2017 at 21.36:

 

Eller kanskje starte med å plukke opp drit etter seg selv Ugle ?? du vet at på seg selv kjenner en andre...

 

Tror ikke mange her inne lar seg imponere over din selvgodhet..

 

Ja jeg er pinlig nøyaktig med å ta søpla med hjem  Ida M , dessuten pleier jeg å ta en dugnad med å plukke andres søppel på steder hvor det er offentlig renovasjon.(skjærgårdstjenesten)

 

Tok en liten runde på opplagsplassen i havna. Det var nedslående gitt.  Det fløt av  plast som merkelapper, strips, oppkuttet tauverk , plastkanner, innpakningsplast, malingsbokser og plast som var malt opp i biter og i ferd med å forsvinne i sanden.

 

Da kan vi vel slå fast at det faktisk er båtfolket som forurenser indre skjærgård med søppel og plast.

 

 

 

.

 

 

Redigert av Ugleseth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Sverige kan man bøtelegges om man vasker bilen på en ikke godkjent vaskeplass. Tungmetaller , olje, asfalt, gummi osv kan trenge ned i jordsmonnet.

 

På opplagsplassene for båter i Norge kan man derimot  spyle formidable mengder bunnstoff rett i sjøen , skrape båten ren for løst bunnstoff , vaske motorrom rent for olje/ diesel , påføre poleringsstoffer og sterke såper uten å bli bøtelagt. 

 

Dette kan vel tyde på at båtfolket er miljøsyndere i stor skala?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har sluttet å spise fisk fanget i skjærgården...forresten er det nesten ikke mulig å få noe på setten eller i garnet lengre heller. Torsken er vel snart forsvunnet  helt. Man bør vel ikke ha 2 år på søndagsskolen for å skjønne det?

 

nå strammes det inn på land.

 

https://www.nettavisen.no/livsstil/a-vaske-bilen-hjemmeer-allerede-forbudt-i-sverige-og-tyskland--na-kan-det-bli-strammet-inn-i-norge/3423971974.html

 

Link to post
Share on other sites

Før kunne man få rødtorsk  på kroken...og det smaker nesten som hummer....nypoteter, dampet ny kål og torsk med persillesmør...nyfanget og fersk... servert  på middagsbordet i båten....det kan vel sammenlignes med ribbe på julaften. Men interessen for denne delen av båtlivet er vel dalende...tror jeg...untatt Komodo da... som jeg har sett er en ivrig fisker  og drar garn og ruser med barna  bla på Tisler 

 

dystert....

https://www.aftenposten.no/norge/i/JowM8X/oslofjorden-er-nesten-tom-for-fisk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Plast er som kjent et kjempeproblem. Nå ser jeg ''mange'' lar plasten fra grillmaten ligge over på svaberget til dagen derpå. Måkene henter noe  og resten blåser på sjøen. Det er vel kanskje ikke den   smarteste metoden for å holde skjærgården ren? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...