Jump to content

Slik ønsker vi ikke å ha det i skjærgården :


`MINA'

Recommended Posts

Glimrende ide. Tenk, da kan vi være litt uanvarlige alle mann å legge igjen en bærepose med søppel i trygg besvishet om at den plukker en arbeidsledig oljeingeniør fra Stavanger opp. Tror Geir Frode og Ida Marie hadde vært mye mer fornøyd om asylsøkerne ble sendt ut i fjæra ryddet etter oss eller kriminelle med fotlenke?

 

Nå snakker vi.

Nå har du hentet frem en 12 år gammel tråd, og det eneste du er interessert i er å gjøre hva du kan for å få den stengt!

Har du fullstendig mistet fotfestet?

Skjerp deg!

Link to post
Share on other sites

Glimrende ide. Tenk, da kan vi være litt uanvarlige alle mann å legge igjen en bærepose med søppel i trygg besvishet om at den plukker en arbeidsledig oljeingeniør fra Stavanger opp. Tror Geir Frode og Ida Marie hadde vært mye mer fornøyd om asylsøkerne ble sendt ut i fjæra ryddet etter oss eller kriminelle med fotlenke?

 

Nå snakker vi.

Utrolig at det går an å vri og vrenge så mye på en sak, bare for å tillegge folk meninger de ikke har. Det er ett par tre stykker som er eksperter på denslags her.

Jeg har ennå tilgode å lese at noen som helst har uttalt at de kan slenge fra seg en pose med søppel i fjæra, slik at andre skal sendes ut for å hente den. 

Men god fantasi, det har du Uglesett, du skal ha for den.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, men lurer jo også på om det er miljømessig ok å fyre et søppelbål, eller bør all dritten fraktes i land?

 

Det går helt greit Pinkvin, vi gjør det hver vår, både på hytta og når vi turer rundt med båten om våren...

 

Det blir mest sannsynlig brent uansett der du leverer det...

 

god bål lukt i nesa, gir vårfornemmelse...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Uglesett burde ignoreres. Jo flere som svare på innleggene hans, jo mer får han utfoldet seg med provokasjoner og tull. Det må da gå an å oppføre seg anstendig og føre en saklig debatt der en holder en god tone og stort sett holder seg til saken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå har du hentet frem en 12 år gammel tråd, og det eneste du er interessert i er å gjøre hva du kan for å få den stengt!

Har du fullstendig mistet fotfestet?

Skjerp deg!

 

Tror han kjeder seg Zitt..

 

Det tydeligvis mangt og mye en kan gjøre for å få dagene til å gå ..

 

Ville sikkert vært bedre for kverulanter å plukket plast i fjæra, det hadde gitt mer mening..

Link to post
Share on other sites

Utrolig at det går an å vri og vrenge så mye på en sak, bare for å tillegge folk meninger de ikke har. Det er ett par tre stykker som er eksperter på denslags her.

Jeg har ennå tilgode å lese at noen som helst har uttalt at de kan slenge fra seg en pose med søppel i fjæra, slik at andre skal sendes ut for å hente den. 

Men god fantasi, det har du Uglesett, du skal ha for den.

Jeg vrir og vrenger ikke, bare leser tankene til folk, Geir Frode.

 

Ingen grunn til å bagatellisere søppel problemet i strandsonen og i havet, Ida Marie. Tror ikke det er en god ide å samle sammen skrotet å fyre opp bål på svabergene og nyte røyken og vårfornemelsen. La profesjonelle ta hånd om plasten og la forurenserene betale dyrt, i dette tilfellet fritidsbåter og nyttefartøy.

Link to post
Share on other sites

Jeg vrir og vrenger ikke, bare leser tankene til folk, Geir Frode.

 

Ingen grunn til å bagatellisere søppel problemet i strandsonen og i havet, Ida Marie. Tror ikke det er en god ide å samle sammen skrotet å fyre opp bål på svabergene og nyte røyken og vårfornemelsen. La profesjonelle ta hånd om plasten og la forurenserene betale dyrt, i dette tilfellet fritidsbåter og nyttefartøy.

 

 

Tror du blander dine egne tanker med den tanke lesningen...

 

Riktig, la forurenserne betale Ugle, men hvem er de, og hvordan få de til å betale ??

 

Intet galt i å nyte våren og et bål Ugle, det er misforstått naturvern fra urbane klovner som sier slikt..

 

du er vel ikke det ???

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal jeg betale for at andre forurenser?

 

Fordi vi som samfunn bestemmer oss for hva vi vil ta som felleskostnader, så spleiser vi på det. Når samfunnet har bestemt seg for at noe skal gjøres så spleiser man på det for å få det gjort. Det finnes selvfølgelig andre måter å gjøre det på, men det er nå slik det er i Norge.

 

Jeg er sikker på at du gjør ting som jeg ikke kunne tenke meg å betale for og at jeg gjør ting som du ikke vil betale for.

 

Dersom man er veldig uenig i måten ting drives på bør man ta ansvar og prøve å påvirke politikken slik at samfunnet blir slik man vil ha det. Majoritet gidder ikke det og sier seg fornøyd med tingenes tilstand. Noen kjefter og smeller på politikere og andre som måtte finne på å være uenige, men gidder på ingen måte prøve å forandre samfunnet på et fornuftig eller effektivt vis. Disse er de minst produktive når det kommer til å styre samfunnet i en retning og skaper stort sett bare uhygge.

 

Personlig synes jeg offentlig støtte til opprydding er en bra ting. Jeg liker å ha det rent rundt meg rent estetisk. Jeg tror også det er bedre for verden med mindre søppel spredt rundt over alt. Det betyr at vi må slutte å forsøple og siden vi har forsøplet til det nivået vi har nå må vi rydde opp. Det kan vi godt spleise på.

Link to post
Share on other sites

Uttrykket er Forurenser betaler.

 

 

 

Jeg observerer at du går dypt ned i skyttergrava når vi peser deg på plikter du og jeg har ifg friluftsloven når vi ferdes i utmark, Ida Marie.

 

Jeg har i friskt minne at du synes det var greit å borre ned bolter på annenmanns grunn og brenne bål på svabergene.

 

Uopprettelige skader på naturen i strandsonen bør faktureres kr 50 000 i bot og oppover.

 

Knuse en flaske med forsett på en badestrand kr 10 000?

Link to post
Share on other sites

Uttrykket er Forurenser betaler.

 

 

 

Jeg observerer at du går dypt ned i skyttergrava når vi peser deg på plikter du og jeg har ifg friluftsloven når vi ferdes i utmark, Ida Marie.

 

Jeg har i friskt minne at du synes det var greit å borre ned bolter på annenmanns grunn og brenne bål på svabergene.

 

Uopprettelige skader på naturen i strandsonen bør faktureres kr 50 000 i bot og oppover.

 

Knuse en flaske med forsett på en badestrand kr 10 000?

 

Tviler på du greier å pese noen her inne, i beste fall ler de av deg Ugle..

 

Stalinist bøtene/drømmene dine får svime videre med så mye du måtte ønske, ingen tar deg på alvor..

 

Bålbrenning i naturen er som sagt vanlig for folk som kjenner og bruker naturen, helt fra steinalderen..

 

For urbane surrehoder er det muligens skremmende og ukjent, er nok tryggest bak tastaturet..

 

Det var plast i naturen som ble diskutert her, har du noe vettug å komme med ???

Link to post
Share on other sites

Det blir mest sannsynlig brent uansett der du leverer det...

Ja, det er vel noe i det. Ideelt sett bør alle termoplaster lukes ut og smeltes om, det er fullt mulig. Men et annet aspekt: Når det brennes søppel på et forbrenningsanlegg foregår det ved en helt annen temperatur og prosesskontroll enn ved et bål. Det stilles strenge krav til utslipp av røykgass fra slike steder.

 

 

Tror ikke det er en god ide å samle sammen skrotet å fyre opp bål på svabergene og nyte røyken og vårfornemelsen. La profesjonelle ta hånd om plasten og la forurenserene betale dyrt, i dette tilfellet fritidsbåter og nyttefartøy.

Som nevnt over er jeg i utgangspunktet enig i at søppel bør gjenvinnes og brennes på et forbrenningsanlegg. Varmen fra forbrenningsanleggene benyttes til dampproduksjon eller fjernvarme for lokal industri og privatboliger. Men at forurenseren er båter som skal betale for seg kan du skyte en hvit pil etter. Nordmenn flest er faktisk ganske bevisste og flinke til å ta vare på søpla si (i grove trekk, alt er relativt!). Det meste vi svømmes over av er fra bananrepublikker som ligger 100 år tilbake i tid når det gjelder miljøbevissthet. Du skal ikke lenger enn til ei badestrand på Kypros for å se hvordan søreuropeerne og de lokale hiver fra seg alt fra sigarettfilter til embalasje og bokser på stranda. Tror du de 60m3 med plastavfall som ble sanket i Øygarden kom fra båtfolket i området?

Link to post
Share on other sites

Forsåvidt enig med deg Midtpinne, men det skurrer litt..

 

For det er vel et nærmest offisielt utrykk som sier at " forurenser rydder opp " eller ??

 

Jeg er helt enig, prinsippet bør være forurenser rydder opp eller betaler.

 

Men så vi gjenstår med alle de tilfellene der vi ikke vet hvem forurenser er. Dessverre er det veldig mange av de tilfellene. Ekstra vanskelig blir det når det gjelder søppel som flyter i land langtvekkifra.

Link to post
Share on other sites

Tviler på du greier å pese noen her inne, i beste fall ler de av deg Ugle..

 

Stalinist bøtene/drømmene dine får svime videre med så mye du måtte ønske, ingen tar deg på alvor..

 

Bålbrenning i naturen er som sagt vanlig for folk som kjenner og bruker naturen, helt fra steinalderen..

 

For urbane surrehoder er det muligens skremmende og ukjent, er nok tryggest bak tastaturet..

 

Det var plast i naturen som ble diskutert her, har du noe vettug å komme med ???

Du kan bedre enn dette?

 

 

Kaster man en sneip på gata i Italia må du punge ut med 300 euro hvis du blir fersket, Ida Marie.

 

 

 

http://www.tv2.no/a/8295580/

Link to post
Share on other sites

Drister meg inn her med min oppsummering av tråden så langt:

 

Trådstarter sier at sånn kan vi ikke ha det. Vi må ta med søpla vår og ikke forurense og forsøple

 

Så er det baatplassen: #%"&%/¤#%"/

 

Konklusjon: Sånn kan vi ikke ha det. Vi må ta med søpla vår og ikke forurense og forsøple

 

Sånn: Jeg fiksa det. Trengte ikke engang å blande inn politikere eller noen fra myndighetene.

 

:smiley:

 

Trådstarter tar opp et problem med forsøpling. Det er mange gode innlegg her, men fra det opprinnelige innlegget spores det fullstendig av til at vi faktisk er innom Sharialover også på denne tråden, samt mange andre rare temaer. Fra søppel til Sharia... Litt sånn typisk baatplassen. Jeg sier ikke at det hverken er bra eller "ikke bra".Men jeg forundres dog noe over at det er mulig å få til en så lang diskusjon, når konklusjonen på TS sitt opprinnelige innlegg er åpenbar. Nei, vi kan ikke ha det slik. Dere og jeg hadde jo ryddet opp dersom det så slik ut ved ankomst. Bannet litt, men ryddet opp.

 

Så kunne vi heller ha startet en nye tråder om alt det andre :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg er helt enig, prinsippet bør være forurenser rydder opp eller betaler.

 

Men så vi gjenstår med alle de tilfellene der vi ikke vet hvem forurenser er. Dessverre er det veldig mange av de tilfellene. Ekstra vanskelig blir det når det gjelder søppel som flyter i land langtvekkifra.

 

Men i prinsippet like enkelt å plukke opp det som kommer fra langtvekkistan som svenske ølbokser og norske engangsgriller. Alt ligger uansett på våre strender og viker. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men i prinsippet like enkelt å plukke opp det som kommer fra langtvekkistan som svenske ølbokser og norske engangsgriller. Alt ligger uansett på våre strender og viker. 

 

Ja og jeg mener vi bør få ryddet opp. Både ved at vi som bruker naturen tar vår del og at samfunnet tar sin del og dermed finansierer noe av oppryddingen.

Link to post
Share on other sites

Ja og jeg mener vi bør få ryddet opp. Både ved at vi som bruker naturen tar vår del og at samfunnet tar sin del og dermed finansierer noe av oppryddingen.

 

Topp, Bra oppsummering. Da kan vi egentlig avlsutte denne tråden som egentlig hele tiden har handlet om å ta med søpla hjem. Dere ass:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Kanskje EU burde vurdere en "pott" der alle EU landene mot Atlanteren og Nordsjøen, måtte betale inn i forhold til folketallet

 

Så ble disse midlene delt ut etter behov til landene som blir hardest rammet av griseriet, Norge er utvilsomt et av disse landene..

 

Pga Golfstrømmen langs vestkysten av vårt langstrakte land, ender mye av ukulturen fra sydlige

 

europeiske land her oppe i vår natur...

 

Skal en først være byråkratisk, kan i alle fall sende regningen der den hører hjemme...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Skjønner at brenning skjer mer effektivt og kontrollert i forbrenningsanlegg, og at varmen blir benyttet. 

 

Men har jo vært på plasser med så mye dritt, fiskekasser og annet at det vil være utenfor hva en hiver seg på å gjøre helt sånn uten videre. 

 

Da så jeg for meg å rydde i en haug og fyre opp et bål. Forutsatt at det ikke er folk osv i nærheten som blir utsatt for røyken og lukt da selvfølgelig. 

-------------

 

Men det er klart, noen søppelsekker nå og da hjelper det også. Ser bare for meg at det blir mer effektivt om en kan fyre opp dritten. 

 

Google er min venn så jeg kan svare meg selv, å brenne plast er absolutt dårlige greier å drive med...:

 

"Brenning av plast kan gi utslipp av miljøgifter, blant annet dioksiner, som er tungt nedbrytbare i naturen og som opphopes i næringskjedene.

– Dette er også stoffer som kan være giftige for mennesker og føre til helseplager i befolkningen lokalt, særlig blant de som har luftveissykdommer. Dioksiner kan dessuten fraktes langt med luft- og havstrømmer."

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Du skal ikke lenger enn til ei badestrand på Kypros for å se hvordan søreuropeerne og de lokale hiver fra seg alt fra sigarettfilter til embalasje og bokser på stranda. 

 

Samme i Tyrkia. Om stranda lå for seg selv og det ikke var en restaurant eller lokale som ryddet den så var den full av dritt over flomerket. Og også i Hellas. På turistdestinasjoner er det ryddet men om en reker litt rundt med egen båt og finner egne plasser utafor alfarvei, hvor ingen rydder, ja da er det vel egentlig som i Norge da.. fullt av dritt. 

 

Har vært litt rundt i Kroatia og sitter med ett inntrykk av at det er mindre søppel der av en eller annen grunn. Men det er kanskje fordi det er mindre strender rett og slett...? Samtidig så husker jeg sist sommer at vi var på et par "ødestrender" med egen båt som var fulle av søppel over flomerket også i Kroatsia.  

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...