Jump to content

Slik ønsker vi ikke å ha det i skjærgården :


`MINA'

Recommended Posts

Etter en solid fest med "det som kunne krype og gå" av Lillesands ungdommer, er det et leit syn som møter de som legger til ved brygga på Skauerøya søndag 19 juni. Flasker, hele og knuste, bokser og annet søppel ligger spredt over hele området rundt brygga. Øl på flaske skulle vært forbudt når noen ikke kan behandle flaskene bedre når de er tømt. Flatklemte bokser er lettere å plukke opp. Fint at ungdommer kan ha det gøy på holmer og skjær, men synd de ikke tenker på barnefamilier m.m. som bruker disse stedene når de selv sover ut etter nattens festligheter.

 

Bilde

Benkene er ikke mye innbydende.

 

Bilde

Et av mange eksempler på hvordan området så ut.

 

Bilde

Slike "fotsålekuttere" lå det tett av over hele området.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Kjenner jeg blir sint og oppgit når jeg ser de bildene. Håper virkelig at dette tas seriøst av eksempelvis politiet, av foreldrene til ungdommene og ikke minst av ungdommene selv. De er nødt til å lære seg konsekvensen av handlingene sine, og slik forsøpling kan vi ikke tolelere. De fortjener (naturligvis) å rydde opp alt etter seg, samt jobbe gratis hele sommeren for å slå ned på andre miljøsyndere i skjærgården. Kanskje de hadde lært da????

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Det er klart det er leit når vi finner naturperler forsøplet slik. Dette var søppel etter en gjeng på et antall av ca 100, kanskje 150? Utover forsøpling oppførte ungdommene seg meget bra, ble fornøyd, til tross for høy musikk men det må man jo tåle....

 

Det vi skal huske på, er at godt voksne folk er ikke stort bedre. Mange eldre blir noget bedugget, er uheldig og knuser flasker, og skal "rydde senere" mens det desverre ikke blir gjort. Har også sett mange som hiver søppel ut av båten da de ikke gidder å reise seg.

 

Kort og godt er ikke dette bare ungdommelig problem, men et generelt problem for alle aldersgrupper. Kan vi få bukt på det? Nei, det tror jeg fakta ikke. Vi er blitt såpass bortskjemt folkeslag som må ha våre offentlige etater til å rydde og dulle med oss.

 

Fy for skam !!!!!

Link to post
Share on other sites

Enig med Perlen her.

Og vi er nokk alle enige om att det burde forføljes mer, men da kan vi stille oss spørsmålet om politiets bruk av resurser. Hva foretrekker vi. Ett politi som med di alerede begrensede resurser som forføljer mer "alvorlig" kriminalitet eller att di bruker resusrser på denne typen av kriminalitet.

 

Utfordringen er for politiet att det er i prinsipp like tidskrevende att i etterkant spåre opp "di skyldige" når det kommer til denne typen av saker som att spåre opp tex. en båt tyv.

 

Videre så er det som oftest en gruppe av mennesker som har vart tilstede når forsøppleing har skjedd. Men ikke alle i gruppa har tatt del i forsøpplingen, hvordan ska man finne ut av hvem var det som knuste den flaska, og siden ikke ryddet opp etter seg?

 

Nei dessverre er dette noe man må leve med, og det eneste man som privat person kan gjøre er att tenke på hvordan man sjøl er. Og se til att man ikke tar del i denne typen av forsøppling.

Link to post
Share on other sites

Kort og godt er ikke dette bare ungdommelig problem, men et generelt problem for alle aldersgrupper. Kan vi få bukt på det? Nei, det tror jeg fakta ikke. Vi er blitt såpass bortskjemt folkeslag som må ha våre offentlige etater til å rydde og dulle med oss.

 

Fy for skam !!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Treffende sagt! Det er for galt at det er blitt sånn! :nonod:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Kort og godt er ikke dette bare ungdommelig problem, men et generelt problem for alle aldersgrupper. Kan vi få bukt på det? Nei, det tror jeg fakta ikke. Vi er blitt såpass bortskjemt folkeslag som må ha våre offentlige etater til å rydde og dulle med oss.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Riktig Perlen. Helt enig. Det er ikke noe spesifikt ungdomsproblem. Ta disse fordømte engangsgrillene. Far griller pølser til de håpefulle, og gjør ikke engang noe forsøk på å bli kvitt grillen på forsvarlig måte. Han forventer at Skjærgårdstjenesten eller andre rydder opp etter ham.

Her på Solkysten har vi en del populære uthavner i skjærgården, og det flyter av engangsgriller.

500 kr. i pant på disse . Alternativt forbud mot å omsette.

Det har vært snakket om engangsgriller i flere år og om holdninger. Det blir bare værre.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre et problem for alle aldersgrupper, som Perlen sier. Allikevel tror jeg det er fornuftig med reasksjoner overfor ungdom som etterlater seg naturen i den tilstanden som vist på bildene. Hvem tror dere egentlig vokser opp til å bli de voksne som legger igjen engangsgriller og annen drit i naturen?

 

Holdninger, holdninger og holdninger er det som skal til, og da må vi starte tidlig! Å lene seg seg tilbake og antyde at dette er et problem vi ikke får bukt bukt med syns jeg er en fallitterklæring. Vi kan alle bidra til å spre gode holdninger til våre medmennesker.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Engangsgrill er et mindre problem, sånn tidsmessig. Korroderer vel bort etter en 4-5 års tid. Ser ille ut, men er en skade som vi kan rette opp rimelig enkelt. Bålbrenning direkte på fjell/ svaberg på steder hvor det kan sprekke opp og se jævlig ut, kvalifiserer derimot til umiddelbar bløgging og agning....

 

Hadde forresten med med inn til byen i forgårds, fra Dvergsøya, 5-6 brukte engangsgriller..... Noen ultraglupe hoder i Kristiansand kommune ("miljøbyen") har funnet ut at besøkende på Dvergsøya kan ta med seg søppel hjem igjen, men det skjer jo ikke.... Så de har droppet søppeldunkene. De sparer vel noen kroner på det, i kommunen.

 

mvh

Knut S

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Føler meg nesten litt flau, det er tåpelig at ungdom på våres alder drikker og forøpler så jævli, de kan heller ta det med seg. Vi tar altid med oss søpell når vi er utpå, både vårt eget og det vi finner av gammelt, sånn er det bare jeg har blitt lært opp til det. Det som er mest forbausende er at foreldre kjøper dyre båter til barna sine og bare lar dem kjøre som svin og forsøple rundt om kring. Absolutt tåpelig spørr du meg.

 

Folk sier til meg: Du er heldig som har så stor båt og foreldre som har så mye tillitt til meg, og det er det foreldrene mine som har hjulpet godt med og det er jeg veldig glad for.

Link to post
Share on other sites

Kort og godt er ikke dette bare ungdommelig problem, men et generelt problem for alle aldersgrupper. Kan vi få bukt på det? Nei, det tror jeg fakta ikke. Vi er blitt såpass bortskjemt folkeslag som må ha våre offentlige etater til å rydde og dulle med oss.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i at dette ikke er kun et ungdomsproblem. Ser alt for ofte dette med godt voksne også. Nevnte dette kun som et eksempel. Ellers var det jo underholdene for oss å se på trafikken og festen. Spessielt når de fikk motorstopp på prammen, og ble sittende fast i det trange sundet, og den eneste båten som var der kjørte fra dem :lol: .

Mulig noen av oss som lengtet tilbake til ungdomstiden :wink: . Også noen som tenker på hva tenåringene hjemme finner på når de er alene :confused:

 

Hadde forresten med med inn til byen i forgårds, fra Dvergsøya, 5-6 brukte engangsgriller..... Noen ultraglupe hoder i Kristiansand kommune ("miljøbyen") har funnet ut at besøkende på Dvergsøya kan ta med seg søppel hjem igjen, men det skjer jo ikke.... Så de har droppet søppeldunkene. De sparer vel noen kroner på det, i kommunen.

Samme på Prestøya også. Her legger de fleste som ikke orker ta med søppelet hjem igjen det på toalettet. Ikke appetitelig for de som skal bruke dette sammen med gammle grillrester med hauger av spyfluer på :puke:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Enig i at dette ikke er kun et ungdomsproblem. Ser alt for ofte dette med godt voksne også. Nevnte dette kun som et eksempel. Ellers var det jo underholdene for oss å se på trafikken og festen. Spessielt når de fikk motorstopp på prammen, og ble sittende fast i det trange sundet, og den eneste båten som var der kjørte fra dem  :lol: .

Mulig noen av oss som lengtet tilbake til ungdomstiden  :wink: . Også noen som tenker på hva tenåringene hjemme finner på når de er alene  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Enig, morsomt var det :wink: Montro om de kvinnfolka som hukka seg ned på brygga med rumpa bar var klar over at vi satt der vi satt :lol:

 

Flott at du tenker på tenåringer hjemme. DER ligger kjernen til problemene. Vi voksne lærer ungdommen for lite ansvar. Vi stiller for lite spørsmål. Vi bryr oss for lite. Det er problemet. (merk, jeg mener dette generelt!!!!!!!)

 

Holdninger til natur, miljø etc., starter hjemme. Det er VI (foreldre) som er ansvarlige for at våre poder opptrer som vi ønsker. Hvor mange ganger har ikke dere sett voksne hive søppel ut av båtene mens barna deres ser på ? Hvor mange ganger har vel ikke barna sett på at vi voksne legger fra oss ølbokser/flasker på land, for å ta dette dagen etter? Det er ikke alltid barna tenker så langt at vi tross alt rydder dagen etter? Og til alt overmål, (deriblant jeg) lærer gjerne våre barn om at "vi plukker ikke flasker", kanskje vi da lærer de feil holdning?

 

Jeg er veldig glad GeV, at du tok disse bilder og la dem ut. Jeg håper på lengre debatt rundt dette, kort og godt fordi JEG også har mye å lære av dette. Holdningsarbeid overfor mine barn er for meg viktig, men jeg trenger som alle andre påminnelser.Håper derfor at denne tråd kan vare lenge.......

 

Samtlige medlemmer her er i stand til å bedre miljøet. Jeg gjorde det selv sist søndag, da jeg påpekte overfor noen båtnaboer (ikke baatplassenmedlemmer) at de kvelden i forveien knuste en flaske. (denne påsto at nei, det hadde de ikke, men det avfalle lå da sammen med deres avfall igjen etter deres rydding :rolleyes: ) Jeg håper derfor at alle kan være med på å bidra i riktig retning, enten om det er overfor deres barn, barnebarn, venner, båt-naboer etc. Det sies at tale er makt, dermed kan alle bidra......

 

Ha forøvrig en meget hyggelig og minneverdig båtsommer, uten alt for mange slike ødelagte naturperler........

Link to post
Share on other sites

Bra formulert, PERLEN!

Det er så mange forståsegpåere (les: pedagoger) som sier at "vi må begynne med barna".

Niks.

Det er vi voksne som er forbilder, og vår oppførsel er oppskrift for barn og unge.

"Ikke gjør som jeg gjør, men gjør som jeg sier!" - har aldri fungert særlig bra, men er stadig en litt for vanlig oppdragelses-metode.....

Og søppel genererer søppel. En tom øl-boks inviterer med stor energi flere ølbokser....

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Nå begynner folk flest å våkne av dvalen når det gjelder forsøpling av skjærgården? Det flyter av all slags drit i viker og på strender fra sør til nord. Det er kastet anslagsvis 10 tonn pr kvadratkilometer strandsone. Man tror forsøplingen er enda værre på bunnen.

 

Folk i båt tror det er skjærgårdstjenesten sitt ansvar å håndtere søpla de drasser med seg ut i båten, mens andre tror velforeninger, sjøspeiderene eller 4 H rydder etter dem et par ganger i året. Slik er det ikke. Nå er det kommet forslag på bordet . Det blir kommunene som skal ha ansvaret for søppel som kastes av tankeløse friluftsfolk.

Kommunene renser strendene og sender regningen til innbyggerne, gjestehavnene og hytte og båteiere i kommunene.

 

Meget fornuftig løsning.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg blir ekstremt skuffet nå folk roper at de må ha mer kontroll og barnevakt for å klare å følge vanlig folkeskikk. Og enda mer oppgitt når en mener "alle andre trenger det" (for jeg selv er jo et skole-eksempel på riktig oppførsel, har ikke kasta en eneste sneip i naturen noen gang..). 

 

Selvsagt skal vi ikke ha mer barnehagementalitet (at alle må passes på hele tiden), dette har med holdninger i skallen å gjøre. Idiotene må påtales i sosiale relasjoner, av deg og meg, ikke av noe skjærgårdspoliti som skal vokte og se om noen kaster en tomflaske eller snørrpapiret på sjøen. 

 

Dette må læres hjemme, på skolen, på arbeidsplassen og også når vi har en fest sammen med gode venner ute i naturen. 

 

Å bare sette bort hele problemet og si at "samfunnet må ta ansvar", aka "mer politi ute i naturen" er så tafatt, så ansvarsfraskrivende, som om man er offer for egen manglende evne til å ta ansvar.... dårlig holdning spør du meg. 

 

Skjerpings! "Vi" er faktisk oss alle, vi må ta drittjobben og rydde opp, vi må ta jobben og endre holdningene til oss selv og de rundt oss. Dette er ikke et ansvar vi kan sette bort til politi, skjærgårdstjeneste eller noen andre. 

--

Link to post
Share on other sites

Satt net å tenkte på det. Dreiv å padlet rundt i skjærgarden i fjor og det så fxx ikke ut enkelte steder. Tenker da spesielt i sjølinjen. Hadde i tanken å arrangere padleres ryddedag, samle en gjeng og padle rundt med noe oppsamlerordning og plukke opp. To fluer i en smekk

Usikker hvordan oppsamler en skulle brukt. Noen ide?

Link to post
Share on other sites

Dette må læres hjemme, på skolen, på arbeidsplassen og også når vi har en fest sammen med gode venner ute i naturen. 

 

Å bare sette bort hele problemet og si at "samfunnet må ta ansvar", aka "mer politi ute i naturen" er så tafatt, så ansvarsfraskrivende, som om man er offer for egen manglende evne til å ta ansvar.... dårlig holdning spør du meg. 

 

Skjerpings! "Vi" er faktisk oss alle, vi må ta drittjobben og rydde opp, vi må ta jobben og endre holdningene til oss selv og de rundt oss. Dette er ikke et ansvar vi kan sette bort til politi, skjærgårdstjeneste eller noen andre. 

--

Jeg er helt enig her. Men det later til at noen politikere har tenkt i andre baner, ved å lage en egen skatt for dette også.

Jeg blir matt...

 

I fremtiden kan du måtte betale for opprydningen av dette
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Noen vil rydde selv, noen vil bruke skattepenger på mer politi og oppsyn, noen vil gjøre det til en kommunal oppgave og skattelegge konkret til formålet. 

--

To ting må gjøres. "Vi" må slutte å kaste søppel selv, burde være enkelt.. samtidig tror jeg det er gehør for å betale via skatteseddelen for alt som "bare kommer med sjøen" til bukter og viker langs kysten, ofte fra utlandet. 

 

Burde ikke være nødvendig å bruke skattepenger på å rydde langt inne på land fordi folk har hatt en fest, det tror jeg vi kan få en slutt på. Dritten som kommer med sjøen tror jeg vel ikke vi får en slutt på, eller en løsning som duger uten å involvere oss alle gjennom skatteseddelen. 

 

Men mer bruk av skattepenger pga økt oppsyn og politi i naturen syns jeg er en svært dårlig idé. 

---

 

Men ja, det må jo ryddes, vi kan jo ikke la bukter og viker gro igjen av dritt uten å gjøre noe, eller kan vi? 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er de som spyr av skatter , avgifter, gebyrer, plikter, regler, lover og formynderi som overlater søpla til naturen, skjærgårdstjenesten og grunneierene når de reiser hjem.

 

Velstandssamfunnet avler mange av dem for tiden, noe forsøplingen er et godt eksempel på. Frihet uten ansvar er et dekkende uttrykk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er de som spyr av skatter , avgifter, gebyrer, plikter, regler, lover og formynderi som overlater søpla til naturen, skjærgårdstjenesten og grunneierene når de reiser hjem.

 

Velstandssamfunnet avler mange av dem for tiden, noe forsøplingen er et godt eksempel på. Frihet uten ansvar er et dekkende uttrykk.

Der tar du nok feil, Uglesett. Jeg er en av de som har fått mer enn nok av skatter og avgifter for lenge siden, men jeg tar ALLTID med søpla hjem .Og det ikke uvanlig at det er mere enn jeg har produsert selv.

Så snakk for deg sjøl. Kanskje det er noe i ordtaket: På seg selv kjenner man andre? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av de som har fått mer enn nok av skatter og avgifter for lenge siden:

Har jeg forstått det riktig er det bred enighet blandt båteierene at vi skal ha renovasjon i skjærgården , politi som cruiser rundt og sjekker fart, aldersgrense og promille.

 

Hvordan og hvem skal betale for disse tjenestene, Geir Frode?

Link to post
Share on other sites

Vel, siden du spør Uglesett, så kan jeg ihvertfall komme med forslag til innsparinger.  Regjering/Storting øser ut så mye penger til tull og vas, at det er masse penger å hente på sjekke litt mere på hva og hvor mye penger som som skal bevilges rundt omkring.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/forsvaret-brukte-millioner-pa-%22ubrukelige%22-traktorer/3423308404.html

 

Eller hva med dennne? Forøvrig er alt hentet fra Facebooksiden til Sløseriombudsmannen. Der finnes det utallige eksempler på sløsing av skattepenger. Det er bare å gå inn der og finne mange flere eksempler på sløsing både fra stat og kommune. Du kan lese til du begynner å grine over all sløsingen.

 

Forskningsrådet har gitt 1,6 millioner skattekroner til en studie som ser på hvorfor rumenske filmer visstnok fikk en opptur rundt år 2006.

Det er kanskje ikke rart at statsbudsjettet planlegges å gå 121 milliarder kroner i underskudd neste år? [1]

** Jeg valgte å illustrere saken med den mest kjente filmen som ble spilt inn i Romania i 2005, selv om filmforskeren nok ikke regner den som finkultur 1f642.png:)

Link til prosjektet: https://www.forskningsradet.no/prosjektbanken/…

1: http://www.statsbudsjettet.no/…/S…/dokumenter/pdf/gulbok.pdf

 

eller denne : Her var det heldigvis et lyst hodet som så "lyset" i siste sekung. Ellers hadde det gått ut mye ekstra her også.

Lars Magnar rettet ut kommunens svingete tunnelforslag i siste øyeblikk. Sparte 125 millioner kroner

 

Hva med dette "forskningsprosjektet"? Er det greit å øse ut penger på slikt?

--Blir folk i Midtøsten voldelige av været/klimaet? Peace Research Institute Oslo har fått 8,9 millioner kroner for å prøve å finne en slik sammenheng, selv om de er enig i at andre allerede har forsket på dette uten å finne noe, og de selv ikke har funnet noen slik sammenheng i Afrika...

Målet med studien er å sjekke om været var hovedårsaken til den arabiske våren, altså viktigere enn at:

- Landene i området er, og har vært, stort sett autoritære diktaturer
- 50-90% av befolkningen støtter sharialover [1]
- Norge sendte piloter for å bombe Libya uten å ha bestemt hva de skulle sikte på [2]

Link til prosjektet: https://www.forskningsradet.no/prosjektbanken/…

1: http://pewrsr.ch/2ahvujP
2: https://www.nrk.no/doku…/libya-piloter-snakker-ut-1.10944493

 

Mere forskning

 

---

10,1 millioner skattekroner er blitt brukt til å sjekke hvordan folk bruker spillelistefunksjonen i Spotify.

Forskerne har brukt 6 år på å komme fram til at mens noen hører på hele album, lager andre sine egne spillelister. Disse listene kalles ofte "trening" eller "rolig", men sjeldent sjangernavn som "rock" eller "klassisk".

Er dette det merkeligste prosjektet jeg har funnet? Det mener ikke Forskningsrådet som nettopp har bevilget 8-10 millioner skattekroner ekstra til det samme prosjektet, så Universitetet i Oslo (UiO) kan holde på med dette i mange år framover! [1]

Link til prosjektet: http://www.hf.uio.no/…/pros…/skyogscene/Hovedfunn/index.html

1: http://www.forskningsradet.no/…/Fri_prosjekts…/1254022757626

 

En til..

Hva er deres tanker om å bruke 12,3 millioner skattekroner på å høre Dr Gundersen sine tanker om den filosofiske forskjellen mellom dine tanker om dine egne tanker, og dine tanker om andres tanker?

Link til prosjektet: https://www.forskningsradet.no/prosjektbanken/…

 

---------------------------

 

Sånn kan en fortsette å ramse opp i lang tid. Det er masse steder å hente penger til mere fornuftige tiltak her hjemme. Så vær så snill å spar meg for skatteøkninger før vi får kontroll på sløsingen.

 

Link to post
Share on other sites

Alt dette er vel sakset fra nettavisen som har en useriøs redaktør med et helt spesielt syn som appellerer til en helt spesiell gruppe med samme syn. Facebook er på samme nivå. Vi tar dette med en klype salt GF.

 

Når jeg frekventerer mange uthavner og badestrender langs vestfold og østfold kysten oppdager jeg at det flyter av søppel som stammer fra Sverige. Det kan være tomme ølbokser av merket pripps blå, plast fra svensk grillmat, ramløsa, Prince med svensk tekst, bæreposer fra Maximat og selfølgelig et hav av kapsler , sneiper osv.

 

Kan det være svenskene som står for forsøplingen eller hva tror du Geir Frode?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...