Jump to content

Sabb 2H, hvordan løsne mutter på aksling ut fra koblingshus?


tikki

Recommended Posts

Trenger hjelp av noen kloke hoder. sliter noe forferdelig med og få løs denne mutteren som sitter på akslen ut fra motor som  går inn i koblingshuset. har prøvd med meisel og hammer. men den rikker seg ikke. hvilket verktøy må jeg bruke her?

 

Mutteren er 36mm og tykkelsen på akselen er 24mm 

1" 36mm langkraft pipe går ikke pga godstykkelsen på pipen. 

 

er foresten er sabb 2h med vridbar koblingshus

 

bilde

bilde

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slip av pipa utvendig på en smergelskive til den går på :smiley:

 

Er det høyre eller venstregjenger?

Eg trur at Komodo sin løsning er den beste, men forsikre deg om at pipa er djup nok, før du sliper.

Så vidt eg kan sjå på bildet, so er den høgregjenga, men sjå godt etter, for ellers kan du bli ståande og teita når du vil ha mutteren av. Lykke til :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser du nok av gjengene til å være sikker på om det er rex eller links ?

 

Dersom det sitter så godt at rørnøkkelen ikke gjør susen ville jeg også god for å kappe fronten av en pipe 15mm.

Disse pipene er ofte runde i nesa så jeg ville slipt den flat for å fått den skarp i kantene for bedre grip.

Å sveise den til ett flattjern gir deg en god slagnøkkel, og der har du nok det største fortrinnet fremfor rørnøkkelen

(som krever mothold, kanskje mye mothold.....  og det er jeg ikke sikker på om du har ?? )

Å sveise sammen svartstål og cr/v/Mn/Mo gir godt nok resultat med mange metoder..  selv ville jeg valgt 309 eller 316 pinnesveis for enkelhets skyld og fordi det er lett å få tak i.... 2% Molybden hjelper mot spekkdannelsen begge veier.

 

Vet ikke hva rørnøkkelen koster men en ny pipe 109kr på biltema i kraftpipeutførelse, Jula og mange andre har også.

  http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Kraftpiper/Kraftpiper-34-2000032439/

Link to post
Share on other sites

Sikringsskive? ser ut som det bare er en mutter. kan ikke se  noen skive jeg. Eneste er at noen har slått med en meisel e.l på kanten av mutteren.

 

problemet er bare verktøyet som skal brukes. men prøver nå med en pipenøkkel og tipper den passer. disse er tynne i godset slik at den kommer inn i nedsenkingen til mutteren

Link to post
Share on other sites

Sikringskiven er en tynn skive med en leppe ned i kilsporet og kanten på skiven bøyes opp langs en eller flere av flatene på mutteren når den er teitet opp. Se pos 24 på side  22 i manualen her.

Skiven viser på bildet, den er laget av relativt tynt blikk så jeg anbefaler at du vasker med avfetting og sjekker en gang til før du prøver å løse mutteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...