Jump to content

Bergtatt på tokt - sesongen 2017


Pequod

Recommended Posts

PItstop i Sonskilen til veldig hyggelig dieselpris, 8,98! 

 

Fikk litt starttrøbbel med batteriet, men det kom seg etterhvert. Tjue minutters pause inkludert en hyggelig samtale med et Båtplassen-medlem som jeg ikke fikk med meg navn eller nick på, men han hadde en seilbåt som het noe som startet på K...

 

Nå har jeg vel rundt fire timer med noenlunde OK lys, så her er det bare å guffe på!

IMG_3794.JPG.7b17b42e8d506401cb35e65895b6b5b0.JPGIMG_3800.JPG.ff9bc5cc78af0f92280bca684958c04c.JPGIMG_3806.JPG.0a4ed123c8f031f7e5dcddc5fe513b9c.JPGIMG_3807.JPG.4da74c6fa8246b102685f39f1fc80b23.JPG

Link to post
Share on other sites

Jepp, har den originale kalesjen fra 1974 på, da den blå er på reparasjon!

 

For en drøy halvtime siden la jeg til på nok et nytt sted jeg neppe ville ha visst om engang hvis det ikke hadde vært for båten!

 

Makrellrød i Krogstadfjorden hvor jeg får låne plassen til en annen bruker av forumet, Sitrin. Tusen takk!

 

IMG_3819.JPG.7affa2fe2a02e36ee3027748bb16d552.JPGIMG_3824.JPG.3ba70efda4a7a66e315e199b8501c24b.JPGIMG_3830.JPG.68553e35f3548325249d88ea962cd077.JPGIMG_3832.JPG.16846159e545906943756887b124c802.JPGIMG_3835.JPG.ce1328e0d844c6bc46093d01a5ab7126.JPG

Link to post
Share on other sites

flott tråd blir og følge den. kjenner jeg bir litt misunnelig nå :tongue:av å se så flotte bilder av hjemfjorden der jeg vokste opp. båten på land innerst i fjorden pga oppussing. neste år blir saker:smiley: forøverig mektig imponert over stå på viljen din. god sommer og tur videre:smiley:

Link to post
Share on other sites

Ble møtt ikke bare av en, men fire som var klare til å ta imot tampen!

 

Flott tur og fin dag her på Sand! Har hilst på mange Båtplassen-folk, også et par jeg ikke har hilst på før!

 

Hvis det blir Flyboard her neste år også, så har jeg lyst til å prøve! Men da trenger jeg en protese som tåler vann!

 

IMG_4081.JPG.9913934235460fce6bfca8bf3aaa5873.JPGIMG_4082.JPG.39cd6bdf42ea0011e7191cdedfce1a52.JPGIMG_4092.JPG.fccab14048c97c4a954daf046527eb7e.JPGIMG_4093.JPG.29ffaab86fb1c2d6b39a680d907caaac.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Da har man forlengst fullført etappe tre, som ble noe annerledes enn planlagt.  Det tok veldig lang tid før jeg kom meg avgårde, delvis på grunn av godt sovehjerte og for mange hyggelige folk til å slå av en prat med...

 

Så jeg kastet ikke loss før klokka var rundt kvart over to på ettermiddagen! Som så ofte før hadde værmeldingen også endret seg, slik at det nå var meldt en god del vind når jeg nå skulle prøve meg over til Sverige.

 

Men jeg bestemte meg for å prøve likevel og dro ut Asmalsundet fra Sand. Hadde det vært bedre vær og jeg ikke alene om bord ville det vært fristende å gå i land på Festningsholmen, men jeg slo raskt de tankene fra meg. Det var ganske mye sjø også. Faktisk bestemte jeg meg for å snu da bølgene ville kommet sidelengs hvis jeg skulle lagt over og satt kursen mot Sverige, som var planen.

 

Så jeg snudde og kjørte tilbake samme vei. Tenkte at Sverige kunne jeg glemme, men jeg kunne jo loffe litt rundt i den østfoldske skjærgården i det minste. Jeg fant ut at siden jeg hadde hørt så mye om Brattholmen så kunne jeg prøve meg der og kanskje ta en overnatting før jeg snudde nesa hjemover.

 

Dermed kjørte jeg forbi Sand igjen og over Løperen og tråklet meg gjennom noen holmer og skjær på oppdagelsesferd. Da jeg kom til Brattholmen var det begynt å bli glissent i rekkene der, folk skulle nok hjemover. Jeg så meg litt rundt der, men kjente at jeg egentlig ikke var klar for å legge til og avslutte turen ennå. Så jeg fortsatte forbi Brattholmen på innsiden.

 

Da jeg kom så langt at jeg hadde valget mellom å fortsette nedover Sekken eller dra inn til Skjærhalden, så fant jeg ut at jeg kunne prøve Sverige likevel! Rundturen hadde jo ført til at jeg nå fikk bølgene riktig vei, rett mot meg. Så jeg tok sjansen! Yr meldte rundt 8-9 ms og jeg tenkte at det vel var litt i overkant, men bølgene i begynnelsen var ikke avskrekkende.

 

Men da jeg hadde passert Reiertangen og kommet på høyde med Sandvik på svenskesiden, så begynte jeg å angre litt, for nå kom det skikkelig med sjø, og med topper innimellom som var langt større en ni meter i sekundet. Men jeg har tross alt manøvrert båten i verre sjø før og fant ut at når jeg nå var kommet så langt, så kunne jeg likesågodt fortsette!

 

Jeg måtte krysse fjorden på skrå, og planen var å komme meg inn ved Ledsundholmen, men bølgene var såpass store imellom at jeg måtte krysse over litt slakere, og endte å gå inn ved Tjurholmen istedenfor. Derfra og inn til Strömstad gikk det som en lek. Å dra ut mot Koster kunne jeg imidlertid glemme.

 

Men jeg er fornøyd, ankerdrammen er inntatt, ICA i Sødre Hamngstan hadde tilbud på Pepsi-Max og en enkel kveldsmat med lapskaus fra boks er inntatt med velbehag. 

 

I morgen må jeg begynne på returen, og starte fra Strömstad ikke senere enn 9-9.30, så skulle det gå bra over Sekken også. Faktisk lurer jeg litt på om jeg skal dra innom Brattholmen denne gangen også for å ta en liten pause der før jeg fortsetter. Begynner jo ganske tidlig, så jeg tror jeg skal kunne komme meg ganske langt i løpet av morgendagen!

 

Til slutt noen bilder - litt kronglete å legge dem inn fra iPhonen, så jeg samler alle til slutt i innlegget!

 

IMG_4104.JPG.0724dbad5d34f05634bda2376d28badf.JPGIMG_4121.JPG.a0e98cac1160a6bb125c882ec745f935.JPGIMG_4122.JPG.0c2c2af38cfcc825c2b3f56dc0672b1c.JPGIMG_4130.JPG.6766a2721f66cb7fd2cd8bb6f0d80a70.JPGIMG_4131.JPG.6d01d1e8d25b2fcb0ebb1a679b86b36d.JPGIMG_4136.JPG.e0131343d9ec5e7638bfb723badec866.JPGIMG_4139.JPG.965b3732b30733f50844bd834e2d8f72.JPGIMG_4156.JPG.a6de1a9e695d69380786fd1ef9bae68c.JPGIMG_4158.JPG.22452a5a66f54ea13746c5283a8059b7.JPGIMG_4163.JPG.b9ec0083e7807100adc49d13ed78c9be.JPG

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jaggu ikke lett å bli klok på den norske sommeren!

 

I dag startet etappen fra Strömstad helt greit, i passe vær og akseptable bølger fra riktig retning!

 

Jeg valgte å ta turen tilbake til Brattholmen og la til der til lunsj. Et flott sted!

IMG_4224.JPG.994818f258da0beb0661d4b8c6a623ee.JPG

 

Satt og filosoferte litt over alle de stedene denne båten har tatt meg til, steder jeg aldri ville ha besøkt om jeg ikke hadde hatt båten! Og alle de herlige naturopplevelsene jeg har fått! Jeg føler meg takknemlig!

 

IMG_4231.JPG.2fd69804c291a9da8931ccc8990e4c64.JPG

 

Etter lunsjen var tatt inn og tankene klarnet fra filosofisk snikksnakk, fortsatte jeg ufortrødent videre, dog litt bekymret på grunn av værmeldingene...

 

To små uhell hadde jeg også på Brattholmen, snublet på bryggekanten og fikk flere skrubbsår på venstrefoten, og etterpå, når jeg skulle om bord igjen, klarte jeg å tryne på nytt! Denne gangen gikk det ut over reservekalesjen fra 1974, jeg tok meg for for å dempe fallet og rev med meg nok en glidelås, så nå får jeg ikke lukket denne kalesjen ordentlig heller!

IMG_4237.JPG.a086d886ed3e236ea72f28449b67cab4.JPG

 

Jaja, valgte å kjøre over Mefjorden og deretter over mot Kjøkøya. Blåste ganske kraftig fra siden, så det ble litt humpete... Yr meldte 10 ms over Lera og Strømtangen, andre mellom 5 og 7! Jeg fant ut at jeg skulle prøve meg og heller snu og legge meg i Ødegårdskilen eller på Sand over natta hvis det ikke gikk.

 

Men Lera var ikke så ille som fryktet, kun da jeg nærmet meg Strømtangen og tok indre lei der, så kom det endel ubehagelige bølger. Men det gikk greit det også!

IMG_4273.JPG.2b441759e156efc397eb3ff4a94575b8.JPG

 

Valgte å dra inn til Hankø, men ut igjen ved Rauer. Tenkte at hvis det ble ille kunne jeg snu og overnatte på Hankø.

 

Bølgene var riktig nok store, men etter at jeg hadde komme litt ut fra land og snudd meg i riktig retning, så fikk jeg dem akterfra, så jeg valgte å fortsette.

 

Det gikk bra til etter at jeg hadde passert Engelsviken. 

 

Bølgene ble stadig større og i tillegg endret de retning slik at jeg fikk dem mer fra siden akter. Det var ikke behagelig og jeg satte derfor kursen inn Krogstadfjorden.

 

Her ligger jeg dermed nok en gang på Makrellrød og avventer et par timer til det verste skal ha gitt seg. Mellom 21 og 22 skal det nemlig gå ned til 2-3 ms og da fortsetter jeg til Moss, regner jeg med.

 

IMG_4275.JPG.da8f4fe22df55c4d09192f9cb9518c3e.JPG

 

Har nettopp spist middag og er snart klar til siste etappe mot Moss. Regner med at jeg overnatter der.

 

Så kan jeg ta det med ro og kose meg på siste dag i morgen.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Ingen hast", tenkte jeg. "Han var jo oppe sent i går, og skal sikkert ikke ha frokost før i 9-tiden". Så feil man kan ta... blir mye kaffe på meg i formiddag, skjønner jeg. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Ingen morgenkaffe over rekka på Bergtatt. Da får man ta til takke med selskap av de øvrige flytende fartøy man kommer over på sin vei. ... 

 

IMG_1445.JPG.a3f51670140dafa29fe8be8d7e8fd457.JPG

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Synes tanken teller mye her jeg. ?

Gøy med båtvenner som vil ja kontakt på denne måten. ??? 

 

Synes du får svært mye ut av turen din denne gangen Pequod. Antar du sitter med et glis om munnen å koser deg. 

Godt det ikke gikk verre da du ramlet da.  God tur videre og pøs på med bilder. Skikkelig gøy å følge deg på tur. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ups! Jeg må tydeligvis gjøre det til en vane å sjekke tråden min på Båtplassen når jeg står opp!

 

Jeg blle nødt til å legge meg litt klossete til da jeg kom i natt, fordi jeg ønsket å ligge ved flytebrygga for lett på- og avstigning. Sett i ettertid burde jeg nok lagt meg til i kanalen....

 

For jeg fikk jo vinden langs hele langsiden og båten ble presset mot brygga hele tiden. Greit nok det, men problemet var fenderknirkinga! Jeg var såpass trøtt at jeg sovnet omtrent før jeg var ferdig fortøyd, men fikk bare rundt tre timers søvn, for da jeg da våknet klarte jeg ikke å få sove igjen. Så det ble til at da klokka vars eks sto jeg likesågodt opp igjen, tok noen blingser og halvlunken kaffe og dro avgårde!

 

Så den kaffen ville kommet godt med!

 

Hadde litt problemer med å bestemme meg, men nå har jeg lagt til i Tåjebukta og fortøyd uten fenderknirking og tror jeg tar et par timer på øyet nå, for jeg kjenner at jeg er trøtt. Vil helst ikke sovne bak rattet og treffe et skjær, en øy eller Kielferga...

 

Tusen takk for kaffetilbud, både torkelmj og Bonus! Vil tar det neste gang!

Link to post
Share on other sites

Gjestehavna i Moss er dessverre et ganske flaut kapittel, både når det gjelder omfang av fasiliteter og standarden på disse. :/

 

Den verste strømmen inn Kanalen hadde kanskje gitt seg da du kom, den var særdeles stri i går kveld - skulle tro at det da ville være mer eller mindre umulig å legge til på flytebrygga i nord. Det er en ørliten terskel nord i Kanalen, som lager rimelig håpløse forhold der når strømmen står på som verst.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 1,8 knop da jeg gikk under brua i kanalen!  Så det var litt strøm igjen til meg! :yesnod:

 

Nå er jeg fortøyd i hjemmehavna igjen etter en lang etappe! Sto som tidligere skrevet opp ganske tidlig og fortsatte hjemover.

 

Blåste ganske mye da jeg passerte Son, men dempet seg noe i Drøbakssundet før det slo til igjen i Håøyafjorden.

IMG_4307.JPG.f8f2b9b0d3e3682364e7971898f5bc7f.JPG

Jeg kjente at jeg var veldig trøtt og etter mye om og men valgte jeg å legge meg i Tåjebukta. Kjørte først forbi fordi jeg tenkte jeg bare skulle fortsette hjemover, men kjente at jeg var før trøtt til det. Snudde og kjørte mot Sætre, men ombestemte meg og endte altså i Tåjebukta likevel. Der er det planer om å legge ut flere brygger til båtfolket, men foreløpig er det bare lagt ut en, og den ligger midt uti! Et selsomt syn!

IMG_4317.JPG.2993e16fb839f324bef9f4acc2edc759.JPG

 

Ingen andre båter der, så jeg fortøyde og la meg til å sove litt.

 

Fikk vel et par timer på øyet før det kom en annen båt med unger og bading og hele spetakkelet. Men jeg slumret meg gjennom det også. Men da de dro tenkte jeg at jeg burde komme meg opp og komme meg hjemover.

 

Da fikk jeg et nytt besøk på brygga av en Wiking 28. For at de skulle få plass måtte jeg flytte båten min et par meter, og det endte med en lang prat på brygga med paret om bord. Veldig hyggelige folk.

 

Da jeg kom inn og la meg i bukta var det meldt rundt 7 m/s fram til 21, da skulle det gå opp til 9.

 

Men da jeg rundet Håøya var det ganske klart at det allerede blåste mer. En sjekk på Yr viste 8 m/s. Krysset fjorden og kom meg greit over på Nesoddensiden.

 

Vinden økte enda mer og snudde i tillegg. Da jeg kom til Fjellstrand var det så ille at jeg valgte å krysse fjorden mot vestsiden for deretter å snu der og få bølgene akterfra på vei tilbake mot Nesodden. Nå viste Yr plutselig 12 m/s!!!!

 

Så skjedde det noe merkelig: I det jeg nærmet Gåsøyas sørligste del og snudde for å ri på bølgene hjemover, så var plutselig bølgene borte og nede ikke mer enn 2-3 m/s - selv om Yr fortsatt viste 10 m/s! Så overfarten gikk veldig pent for seg!

 

Ventet til to cruiseskip hadde passert før jeg dro over. Et av dem gjorde meg nysgjerrig! Registrert i Portugal og med veldig vakre linjer.

IMG_4322.thumb.JPG.c65b81d8e603246e206b09e147eb1f5c.JPG

Viste seg at Astoria er bygget i 1948 - de kunne bygge skip da!

 

Nå slapper jeg av i båten med kjørepilsen jeg fikk av paret i Wikingen på Håøya. Skal rydde litt og så er det jobb i morgen, men heldigvis ikke før 14! 

 

Det har vært noen fantastiske dager og en skikkelig vitamininnsprøyting! Truffet masse hyggelige folk og sett flere nye steder også! 

 

At alt ikke går som planlagt er jeg jo vant til, men er det bare meg, eller har været i år vært mer uberegnelig og ustadig enn før? Synes det har slått om så ofte, så raskt og så uventet i år?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...