Jump to content

Bergtatt på tokt - sesongen 2017


Pequod

Recommended Posts

Astoria har en utrolig historie bak seg, selv om nesten ingenting minner om hvordan den en gang så ut. Hele overbygget og deler av skroget er bygget på nytt. Som Stockholm ble hun verdenskjent for kollisjonen med Andrea Doria i tykk tåke hvor sistnevnte gikk ned. Stockholm lå også en tid som hotellskip for flyktninger i Oslo på 80 tallet under navnet Fritjof Nansen.

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev for 3 timer siden:

Astoria har en utrolig historie bak seg, selv om nesten ingenting minner om hvordan den en gang så ut. Hele overbygget og deler av skroget er bygget på nytt. Som Stockholm ble hun verdenskjent for kollisjonen med Andrea Doria i tykk tåke hvor sistnevnte gikk ned. Stockholm lå også en tid som hotellskip for flyktninger i Oslo på 80 tallet under navnet Fritjof Nansen.

Takk for interessant informasjon! Leste om den kollisjonen når jeg var guttunge, så det var jo spesielt å få vite at det var Stockholm jeg så! Sjekket det bare raskt ut på marinetraffic!

Link to post
Share on other sites

Helgen som var rundet jeg 350 turer med Bergtatt siden oktober 2013. Da tok jeg en tur til Sætre for å delta på rekefest med gode venner. Det ble samtidig min tiende overnatting i båten i år, jeg nærmer meg 100 overnattinger totalt.

 

Skal jo ut drøye to uker med båten i august, så det blir både flere overnattinger og flere "hakk i skjeftet" på turtellinga etterhvert!

:smiley::sailing:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har vært på tokt sist uke, men dog ikke med båten, men med fly til Albir i Spania. Er nå tilbake i Norge og skal jobbe til slutten av måneden, da er det noen dager på fjellet før båtferien starter i august. Men selvsagt håper jeg på noen turer utpå i ukene før det!

 

Men uansett hvor jeg befinner meg, prøver jeg å komme meg i nærheten av det maritime, så også under årets besøk i Spania.

19748579_10154502876822032_4561558236641456038_n.jpg.23c8a8dd04149741684b4df567086e3c.jpg

Utsikt fra leiligheten.

 

Jeg benytter gjerne anledningen til å ta en tur ned til nærmeste båthavn for å snuse inn litt sjøluft og se på båter. Under mitt første besøk i Spania i fjor klarte jeg til og med å få rederinnen ut på en drøy spasertur for å besøke et gammelt fyr i Albir. I år var det døtrenes tur, men da havnet vi i båthavna i Altea, like ved Albir.

img_1512.jpg.12d479ec5a14d8d915246182432d7d9e.jpg


Riktignok rakk vi ikke mer enn halvparten av havna, det var en del jeg ikke rakk å få sett. I motsetning til Monaco kunne jeg imidlertid ikke se noen Nidelver, men jaggu klarte jeg å finne en annen norsk båt, akkurat som jeg gjorde i Nice tidligere i år.

19875264_10154522316692032_7217458935939892221_n.jpg.341cd29407439a9e631df3f481528ffa.jpg

Før jeg så den morske båten tok jeg imidlertid en titt rundt langs bryggene for å se om jeg fant noen som ikke lå på land, men hadde ikke helt hell med meg. Men jeg må innrømme at jeg så mye rart. Noen båter med helt klart egne overbygg og personlige modifikasjoner,, og andre rett og slett litt rare, samtidig som kjente merker som for eksempel Jeannau lå her og der.

 

img_1521.jpg.ae5797113f297649ee711c85ce0b3a59.jpg
Noen Nidelver så jeg altså ikke, og heller ingen norske båter - på sjøen. For da jeg rundet bygget til den lokale båtforeningen - forøvrig utstyrt med et stort Volvo Penta-skilt - så jeg plutselig navnet til en norsk båtprodusent! Etter å ha passert bygget på bildet over kom nemlig en Marex Holiday til syne - riktignok på land - men den så ikke så ille ut. Båten var tydeligvis i engelsk eie siden hjemmehavna på akterenden var oppgitt til å være Sunderland. Men en norskbygget båt åkkesom!

img_1528-1.jpg.e291519e7caf9c9a4741d04fe291583a.jpg

En Marex på land...

Resten av havna så ut til å være forbeholdt litt større og finere båter, men den delen rakk vi ikke innom denne gangen, så derfor får dere nøye der med denne lille titten! Denne lille grønne skuta under så noe hjemmesnekra og spesiell ut. Litt sjarmerende samtidig, men ikke noe jeg ville ha beveget meg utpå med... I bakgrunnen en båt av merket Delphyn - det lå mange slike i havna, tydeligvis et populært merke.

img_1517.jpg.a44a49a4046a597bdcb9d6a95e17ce25.jpg

En av de mer originale farkostene i båthavna...

 

Og selv om været i Altea og Albir ligger på rundt 29-31 grader konstant, så skal det bli godt å komme hjem og ta seg en båttur i Oslofjorden - for noen båttur har det ikke blitt i Spania.

 

Forøvrig må jeg nevne en liten tabbe jeg gjorde allerede andre dagen... Jeg kjøpte meg nemlig noen strandsko, såkalte flip-flops. Det var først da jeg kom tilbake til leiligheten at jeg innså tabben... Finn en feil! :lol:

 

19657186_10154506960227032_6912635363573514039_n.jpg.589fd5161e39ba2b6b318f97eab91bfe.jpg

 

Den andre tabben gjorde jeg dagen etter, da jeg gikk ut i bassenget med mobilen i badeshortsen... En iPhone 6 kan, i motsetning til meg, ikke svømme, så det gikk ikke bra. Og ettersom speilrefleksen er på reparasjon, ble det sparsomt med bilder fra resten av turen, selv om jeg knipset noen med iPaden. Men det er forskjell på kvaliteten - det første bildet i dette innlegget er tatt med telefonen, alle de andre med padda. Men mobilen har jeg gjennom jobben, så allerede i går ble jeg eier av en flunkende nye iPhone 7.

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Zitt skrev 5 minutes ago:

En rull med dobbelsidig tape, så kan du bruke strandskoene! :giggle:

Ser ikke spesielt god ut den foten din. Har du fremdeles mye smerter?

Mulig det, mulig det... Har uansett et par flipflops, ubrukte, rimelig til salgs! :giggle:

 

Sliter med tåa som er bandasjert, nummer to fra venstre. Har slitt med den siden sommeren 2015 og regner med at den ryker en eller annen gang... Smertene går opp og ned, men har slitt litt de siste par månedene, det må innrømmes. Knasker antibiotika og betennelsesdempende.Foten er litt hoven på bildet, blir det etter å ha trasket rundt litt.Har vært bedre før, ja.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk en liten kveldstur i går. Bedre vær i dag, så kanskje det blir en ny tur?

IMG_4427.JPG.b53b7a604ab2e31516dde15e3872e1b1.JPG

Første tur siden før Spania-turen, så ikke rart at jeg ser fornøyd ut!

IMG_4429.JPG.63910ce0b8383d150f4e267fd96e5707.JPG

Tror det regnet i Oslo, men jeg slapp unna!

IMG_4442.JPG.47f0d8eb72a93f3fc52cf95f4cf48ff3.JPG

Såvidt jeg kunne se var gjestebrygga på Gressholmen tom! Det tror jeg nesten er første gang jeg har opplevd om sommeren!

IMG_4477.JPG.74bbe7e447b600c6d0651c52224fdf7d.JPGIMG_4482.JPG.a6b8c5c5a94007e99629f4cf4c6cc5fa.JPGIMG_4484.JPG.df0299fb84f7f9f67aae7f53a13d71c1.JPG

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da begynner det med stormskritt å nærme seg årets båtferie. Har ca. 14 dager å boltre meg på og turen går nedover mot Sverige.

 

Kaster loss mandag ettermiddag. Hadde egentlig tenkt å dra i morgen, men blir en dag ekstra hos rederinnen, som på grunn av ryggproblemer ikke kan bli med. Et inngrep hun hadde i juni viste seg dessverre å være resultatløst, så nå må det nok en langt større operasjon til. På grunn av alderen har hun fått tommelen ned fra det offentlige, så det blir nok en operasjon hos et privat sykehus.

 

Men jeg har fått hennes velsignelse til å "dra ut og kose deg med båten". :smiley:

 

Turen blir stort sett alene ettersom eldstejenta på grunn av skolegang og jobb ikke kan bli med likevel. Yngstejenta skal imidlertid mønstre på som mannskap underveis. 

 

Turen starter nok i fuktig vær, men det er meldt bedre vær i slutten av neste uke. Men ser at det kan bli noen utfordringer rent vindmessig, så jeg utelukker ikke at de overordnede planene må forandres.

 

Målet er som vanlig å komme meg enda lenger sørover i Sverige enn jeg har klart hittil, det vil si sør for Hamburgsund. Gjerne til Smøgen og Hållö, men som vanlig er jeg avhengig av vindforholdene...

 

Men gøy blir det uansett med en ny langtur (og de nye stolene er veldig behagelige å sitte i...), så jeg gleder meg!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer du gjennom Moss også denne gang? Kaffetermosen er kanskje tom når du kommer så langt? Sving i så fall lett babord etter passering av Kanalbrua, så ordner vi raskt med påfyll. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å ønske lykke til med årets tur! Tar du turen innom Fredrikstad er det plass utenpå Solbris! Ellers må jeg si at du bør komme deg nedover til Blindleia!

Men når du først skal nedover Svenskekysten er målet om Smögen ikke det dummeste du gjør! Og mange sier at jo lenger ned mot Göteborg du kommer jo bedre blir det. Men Smögen er en meget god start! Mange karameller langs kysten der!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

torkelmj skrev for 12 timer siden:

Kommer du gjennom Moss også denne gang? Kaffetermosen er kanskje tom når du kommer så langt? Sving i så fall lett babord etter passering av Kanalbrua, så ordner vi raskt med påfyll. 

Moss er absolutt aktuell som et stopp på reisen, så tar gjerne den kaffetåren vi ikke fikk tatt tidligere i sommer! :smiley:

 

Slik det ser ut nå kommer jeg antakelig ikke avgårde før mandag ettermiddag, så det er mulig jeg stopper et annet sted for første overnatting. Da er jeg vel i Moss ved lunsjtider på tirsdag.

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 10 timer siden:

Da er det bare å ønske lykke til med årets tur! Tar du turen innom Fredrikstad er det plass utenpå Solbris! Ellers må jeg si at du bør komme deg nedover til Blindleia!

Men når du først skal nedover Svenskekysten er målet om Smögen ikke det dummeste du gjør! Og mange sier at jo lenger ned mot Göteborg du kommer jo bedre blir det. Men Smögen er en meget god start! Mange karameller langs kysten der!

Tror det er 95 prosents sjanse for Sørlandet neste sommer! Har invitasjon til å besøke kjente i Mandal, så jeg satser på det som overordnet mål.

 

Har litt sansen for trange farvann, så jeg gleder meg nesten mest til å komme meg gjennom Sotekanalen. 

 

Ikke umulig at jeg stopper i Fredrikstad, sannsynligvis på returen. Skrev nylig på jobben en sak om skuta Johanna, og da fikk jeg lyst til å besøke Isegran der den skal repareres, ikke minst for også å ta en titt på de andre gamle skipene som ligger der.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare å komme innom! Ordner omvisning på Isegran hvis det treffer på tiden! Om du har sansen for tranger farvann er det bare å glede seg til Blindleia! Du kommer nok ikke ril å oppleve Sotekanalen som så veldig trang!!! Men du har noe å glede deg til! Når du får rutene fra Bjørn Løvjomos vedrørende Blindleia, da snakker vi trange farvann!!!

Kos deg på tur og stikk innom!! Har kaffe ombord!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Stemmer det . Jeg skal finne et par tre plasser du kan snike deg mellom holmene, men det er ikke plass til noe frimerke på siden. Din båt klarer blant annet hesnes kanalen tror jeg. Den kan du glede deg til. Eller grunnesund, men den er litt kjedelig, for der går jo jeg og gjennom. Deretter kan vi sende deg gjennom  Nilen. ...

 

Så sørlendingen har et par tre trange Sund å sende deg gjennom.  Må vel ikke glemme strikjetta... ?

 

Velkommen til neste år.. ??

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hehe, takk for det, Bjørn, skal kontakte deg om dette neste år!

 

Akkurat nå er avgangen noe forsinket, regner ikke med å komme meg avgårde før mellom 17 og 18, vi får se hvordan det går. Et par ting som gikk i vasken i siste liten... Men avgang i dag blir det! Om jeg så bare kommer meg til Håøya på første etappe!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kod tur! Idag blåser det en del, men imorgen ser det ut til å bli sol og rolig. Vi går til Åsgårdstrand imorgen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når regner du med passering av Moss i morgen? Håper vinden roer seg, nå blåser det 10.3 m/sek. i kastene, fra SSV. Fritt fra eget tak: http://wx.annoyingdesigns.com/

 

Siden byen vår først og fremst er (negativt) beryktet for sin fantastiske(!) fergetrafikk, så må jeg se om jeg kan hoste opp noe lokalt som kan gå godt overens med kaffen. I den anledning: noen intoleranser å ta hensyn til? 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

torkelmj skrev for 12 timer siden:

Når regner du med passering av Moss i morgen? Håper vinden roer seg, nå blåser det 10.3 m/sek. i kastene, fra SSV. Fritt fra eget tak: http://wx.annoyingdesigns.com/

 

Siden byen vår først og fremst er (negativt) beryktet for sin fantastiske(!) fergetrafikk, så må jeg se om jeg kan hoste opp noe lokalt som kan gå godt overens med kaffen. I den anledning: noen intoleranser å ta hensyn til? 

Er kraftig forsinket. Måtte utsette avreisen i går, så jeg får ikke dratt før i dag. Regner med at jeg drar avgårde senest kl. 10 i dag. I det minste noe bedre vær i dag.

 

Cirka ankomst Moss for en liten pust i bakken før jeg fortsetter blir da rundt 18-18.30, endel timer senere enn opprinnelig planlagt.

Ingen intoleranser nei! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...