Jump to content

Arbeidet på Cherie, Bostrøm 31


Janne Fredriksen

Recommended Posts

Jeg har planer om å bruke tapen ja. Har et håp om at noen i havna hjemme har en rull liggende som jeg kan ta 10 cm av så jeg slipper å kjøpe hele rullen for nesten ingen ting. Nye vinduer får eventuelt bli en prioritet senere. Båten er et langtidsprosjekt og jeg skal få brukt henne i år. Jeg har absolutt ingen planer om å jobbe hele sommeren bare fordi jeg skal klare alt på en sesong :p 

 

 

Om riften ikke er stor og midt i "synsfeltet" så finnes det en egen tape for slikt.
Fant den sjøl i en bestmarin butikk på samme hylla som rep tape for seil og spinnaker.

Men nye vinduer gjør seg godt!

 

 

Om vinduene er slitt er det en relativt enkel sak å sette inn nye. Jeg sprettet ut mine og leverte de som mal til en skredder/søm/sy sjappe og fikk grovt tilskjærte for noen få hundrelapper i samme kvalitet. Men legg merke til/ta bilde av hvordan sømmen er og stoffet brettet rundt vinduene sånn at du får et godt resultat. 

 

Kjøpte en eller annen tefal dobbelsidig tape som jeg monterte vinduene med før jeg sydde med en rimelig Singer og Jeansnål. Var litt jobb, men kosejobb egentlig. 

---------

 

Min var også skitten og fæl. Jeg kjørte den et par omganger i vaskemaskinen. Men hadde da planer om å bytte vinduer og sy over sømmene etterpå så.. hadde vel ikke gjort det ellers. 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Har også ein gammal sprayhood som fulgte med båten eg kjøpte i fjor sommar. Har kjøpt ny, men skal bruke den gamle i vintersesongen. Måtte også vaske den gamle ganske voldsomt i haust, før eg impregnerte. Sydde opp nokre av saumane for hand, eit forferdeleg arbeid.... Så langt i vinter står sprayhooden framleis greitt, men har fått skader i tre av fire vindu. Vindua blir ganske sprø med alderen, og når det er kaldt så toler dei ikkje så mykje.

 

Har kjøpt meg ei gammal Singer 201 symaskin. Så når den nye sprayhooden blir montert, skal den gamle fiksast. Blir nye saumar, kantband,vindu og diverse forsterkingar. Sjølve materialet kostar ikkje så mykje, og arbeidskrafta er gratis :lol: Har aldri sydd noko før, men det ligg mange opplæringsfilmar på facebook. Om ikkje finishen blir 100% så får det våge seg. Skal bli artig å prøve å sy, trur eg....

Link to post
Share on other sites

Masse lykke til med syingen din! Jeg har sydd litt før, men aldri denne typen stoff. Håper maskinen takler det. Fordelen med å sy dette er jo at alt av sømmer og tilpasning allerede er gjort. Vi skal bare følge de gamle sømmene! Blir som å fargelegge en tegning der strekene allerede er på plass :P 

 

 

 

 

Har også ein gammal sprayhood som fulgte med båten eg kjøpte i fjor sommar. Har kjøpt ny, men skal bruke den gamle i vintersesongen. Måtte også vaske den gamle ganske voldsomt i haust, før eg impregnerte. Sydde opp nokre av saumane for hand, eit forferdeleg arbeid.... Så langt i vinter står sprayhooden framleis greitt, men har fått skader i tre av fire vindu. Vindua blir ganske sprø med alderen, og når det er kaldt så toler dei ikkje så mykje.

 

Har kjøpt meg ei gammal Singer 201 symaskin. Så når den nye sprayhooden blir montert, skal den gamle fiksast. Blir nye saumar, kantband,vindu og diverse forsterkingar. Sjølve materialet kostar ikkje så mykje, og arbeidskrafta er gratis :lol: Har aldri sydd noko før, men det ligg mange opplæringsfilmar på facebook. Om ikkje finishen blir 100% så får det våge seg. Skal bli artig å prøve å sy, trur eg....

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Nye vinduer kan syes bak de gamle, så kan de gamle forsiktig skjæres ut. Da beholder man formen likt originalt. Har selv fått "ødelagt" en kalesje ved å skifte vinduer, hvor de nye ble sydd inn annerledes enn de gamle - og da ble kalesjen for trang.

 

Spennende å følge dette prosjektet - jeg ligger bare et par båter bortenfor. Vi hilste vel så vidt i helgen når jeg var på presenningsinspeksjon mens dere tok bilder. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Så hyggelig! Ja da ses vi sikkert mer utover våren. Jeg blir hos Jakobsen til isen har gått hos han og helt inn til IBMK. Der har jeg sommerplassen min. 

 

 

Nye vinduer kan syes bak de gamle, så kan de gamle forsiktig skjæres ut. Da beholder man formen likt originalt. Har selv fått "ødelagt" en kalesje ved å skifte vinduer, hvor de nye ble sydd inn annerledes enn de gamle - og da ble kalesjen for trang.

Spennende å følge dette prosjektet - jeg ligger bare et par båter bortenfor. Vi hilste vel så vidt i helgen når jeg var på presenningsinspeksjon mens dere tok bilder. Lykke til!

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nye vinduer kan syes bak de gamle, så kan de gamle forsiktig skjæres ut. Da beholder man formen likt originalt.

 

Leste også om denne teknikken og syns den virka litt vanskelig. Bruk av dobbelsidig tape gjør tilpassning og justering ganske enkelt.

Link to post
Share on other sites

Hei Janne,

Veldig kjekt at du har lyst til å ta vare på en gammel seilbåt, den blir nok løftet mange hakk når du er ferdig med den!

Vi er flere her på forumet som driver med oppussing, både motor og seilbåt. Mange gode tips å hente i våre tråder!

 

Jeg leser med interesse på tråden din og ser at du også er rammet av flere båter, som jeg. Er oppe i 3 nå, må nok tenke på å redusere snart ellers så må vi lage et rederi...

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ja jeg er nok også delvis rammet av tre båter. Båttolf og Cherie er mine egne, men i tillegg har familien Kibb. En treseiler oldefar bygde i 1948 som vi har kjøpt tilbake og nå restaurerer i fellesskap. Oppå der igjen så har så klart pappa sin Tavi. En nauticat 43 som jeg prøver å hjelpe litt med innimellom. Han hjelper jo også masse hos meg. Så nå begynner det å bli nok båter i familien!

 

Hilsen Fredriksens rederi ⛵

 

 

Hei Janne,

Veldig kjekt at du har lyst til å ta vare på en gammel seilbåt, den blir nok løftet mange hakk når du er ferdig med den!

Vi er flere her på forumet som driver med oppussing, både motor og seilbåt. Mange gode tips å hente i våre tråder!

 

Jeg leser med interesse på tråden din og ser at du også er rammet av flere båter, som jeg. Er oppe i 3 nå, må nok tenke på å redusere snart ellers så må vi lage et rederi...

 

Lykke til!

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Stemmer, det er den. Det ble sagt at det finnes to stk av BB35.

Ble tilbudt båten for 90tusen i 2011 eller 2012 tror jeg.

Hadde blitt en pen båt ved å plukke av alu overbygget som ble lager i senere tid og fått på en skikkelig sprayhood og cockpitkalesje.

Den har nyere mast.

 

Jaja, jeg får drømme videre...

Link to post
Share on other sites

Han som hadde båtbyggeriet borte på Sundbrygga? Stilig. Klarer ikke å finne ut hvor lenge han drev båtbyggeriet sitt der. Min Oldefar hadde båtbyggeri i Drøbak fra en gang på 1920 tallet til 1937. I tentobygningen nede ved havna. I 1937 flyttet de bedriften til Indre Bunnefjord hvor jeg nå har begge båtene mine. Oldefar gikk bort i 1981 og da tok bestefar over. Han drev bare slipp, ikke båtbyggeri. Da han pensjonerte seg ble det solgt ut av familien, men vi holder fortsatt til der nede :-) Historie er gøy og da spesielt slektshistorie! 

 

 

Vi er nok rammet av trebåter også ;-)
Festina Lente er bygget i Drøbak av Ottar G Larsen i 1952...
Den er en 30-fots spissgatter tegnet av Furuholmen.

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Ja jeg er nok også delvis rammet av tre båter. Båttolf og Cherie er mine egne, men i tillegg har familien Kibb. En treseiler oldefar bygde i 1948 som vi har kjøpt tilbake og nå restaurerer i fellesskap. Oppå der igjen så har så klart pappa sin Tavi. En nauticat 43 som jeg prøver å hjelpe litt med innimellom. Han hjelper jo også masse hos meg. Så nå begynner det å bli nok båter i familien!

 

Hilsen Fredriksens rederi ⛵

 

 

 

Oi.....

Og hva gjør du på fritiden??

 

Artig å følge tråden din!

Link to post
Share on other sites

Denne helgen ble kontrakten signert så nå er Cherie min! Tidligere eier fikk tømt båten for det han skulle ha. Jeg fikk startet jobben med å kaste søppel(en stor haug ligger nå under båten. Den blir kjørt bort til helgen) og se over hva jeg kunne ta vare på. Det blir også kjørt bort til helgen for båten skal være helt tom når jeg jobber ombord. 

 

All is og olje er nå vekk. Varme ombord, hammer og stemjern gjorde jobben. Isen er båret ut og oljen/vannet er helt over på kanne og skal leveres som spesialavfall. Til helgen er det meldt mildvær så jeg håper på å få vasket hele båten grundig innvendig! Om dere vil se flere bilder osv så ligger det på: www.baattolf.blogg.no 

 

Der er det ikke så tungvindt å laste opp og publisere :P Samt at det hadde vært dritgøy å komme litt opp på den blogglista... ikke fordi jeg egentlig er veldig opptatt av blogglister, men fordi det hadde vært gøy å erstatte noen av disse grusomme sminke-, slanke- og motebloggene med en båtblogg.... Tror nok dessverre jeg ikke skriver ofte nok til å få til det da :P 

 

bilde

 

 

bilde

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg kommer ikke til å glemme pengene. Jeg vet godt hva jeg kan gjøre rimelig og hva som bør koste. Jeg vet også godt hva jeg skal gjøre i år og hva som eventuelt må gjøres neste sesong. Jeg er stor fan av å få det pent og funksjonelt uten at det koster skjorta. Jeg klarte det ganske greit på Båttolf og jeg skal klare det på Cherie også :) Rens fra bånn? Hele båten skal tømmes for alt som ikke sitter fast og så skal den skures ren over HELE. Alle små og store rom skal vaskes. :P 

 

 

Gøy å følg med når noen står på!

Lykke til med arbeidet, virker som du bvet hva du holder på med. 

Min prosjekterfaring er å ikke kompromisse, rens fra bånn - og så må du bare glemme pengene. 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

En ny økt er gjennomført og nå er båten blitt ganske så ryddig og ren! Alt som ikke sitter fast er fjernet og båten er vasket. Det gjenstår litt i motorrommet og under dørkene men svært lite. Jeg har også revet ut en del ting jeg ikke vil ha ombord og tatt mål så jeg får laget nytt. Nå er det ikke stort jeg kan gjøre i vinterkulda så jeg må nok vente til det blir litt varmere... Skal ta en syhelg med mamma for å fikse puter og gardiner neste helg. Så blir det å fikse litt på treverk ombord og så håper vi at det blir mildere etter det. 

 

bilde

 

Ren og fin bysse. Dessverre er det noe vannskade i bakgrunnen der. Enten så blir det å skrape bort lakken og lakkere på nytt. Om skaden er mer dyptgående så har jeg gode erfaringer med å male flatene hvite og la listene stå igjen med originalfargen fra treet. Da bør jeg nok også fjerne lakk så malingen får godt feste. Dette skjer muligens neste sesong. Jeg må se ann hvor mye arbeid det er i år. 

 

bilde

 

Her ser dere grunnen til at jeg har revet ut ting. Inne i skapene har det ligget linoleumsbiter. Ikke nok med at de var grisestygge. De har også samlet fuktighet og blitt mugne. ÆSJ! Det har resultert i at jeg skal fjerne alt av gammel skai/linoleum og sette inn nytt. Jeg tror ikke egentlig det er noe galt med skaien nede i salongen, men den er slitt og arbeidet er ikke gjort pent. Det ser ut til å være et forholdsvis enkelt område å legge på nytt så da satser jeg på det. Jeg benytter også muligheten til å isolere båten. Kanskje jeg kan begynne å bruke den mer på vinteren etterhvert? 

 

Som vanlig så er det flere bilder inne på www.baattolf.blogg.no. 

Redigert av Janne Fredriksen (see edit history)

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Denne helgen har jeg hatt hjelp av mamma og bestemor til å sy nye puter til Cherie! De gamle putene var kjedelige, stygge og grusomt møkkete. Det fristet ikke mye å skulle sove på dem en hel sesong... Her ser dere før og etter bilder. Detaljer for fremgansmåte ligger på www.baattolf.blogg.no. Hele prosjektet kostet ca. 2000 kr. Vi hadde noe materiale liggende fra før som jeg tok i bruk. Ja jeg vil at båten skal se fin, flott og ren ut, men jeg er ikke interessert i å sløse med pengene mine. 

 

Her er bilde av de gamle: 

 

bilde

 

Og her er resultatet etter en intens arbeidshelg! 

bilde

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...