Jump to content

Arbeidet på Cherie, Bostrøm 31


Janne Fredriksen

Recommended Posts

Det er mange småhjørner å sy så det tar tid men er nok ikke veldig komplisert. Vi valgte å ikke formsy putene men heller bruke den samme teknikken som på de gamle putene. Da var malene ferdige og det ble fint det også. Skulle vi formsydd så hadde det tatt mye lenger tid for vi kunne ikke brukt de gamle trekkene som mal osv. 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Flotte greier! Det går bra unna vil jeg si. Greier ikke å holde samme tempoet i Hulda :-) Når det gjelder 'vannskadene' i bakgrunnen av pentryet. Du må regne med at platene er av finer. Og 'pynteskiktet' er mellom 1- og 2 mm tykt. Og sannsynligvis vannskadet tvers gjennom. Om du skal gjøre noe, ville jeg vel anbefalt vask, mattsliping med sandpapir og maling. Beholde listene i originalfarge, slik du selv foreslår. Tror alt annet blir å kaste bort tiden. Hvitt/lys farge og trefarget brunt er ingen dårlig fargekombinasjon.

Link to post
Share on other sites

Enig med Hulda når det gjeld vannskadane. Kvit farge og teaklister kan bli kjempefint. Har faktisk vurdert kvit foliering av skottet i framkant av salongen, men får ikkje sjefen i huset med meg på tanken.

Ellers så sparte du mykje på å sy putene sjølv. Vi leigde proffe til å sy putene i båten vår no i haust. Sjølve syjobben kom på 6000 kroner, då kom stoff og tilbehør i tillegg. Jobben vart veldig fint gjort, og eg synes faktisk at prisen var gunstig i høve kvaliteten på jobben. Som sagt tidlegare i tråden, så har eg kjøpt meg symaskin, så kanskje neste gong... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Wow! Nå bestemte jeg meg for å male ene veggen min å. Det ser jo moderne og orginalt ut sammen med teaken. Hvilke fargekode er det? Eller er det bare vanlig hvit? Blank, matt eller halvblank?

 

Det er vel 1453 Bomull som er standard hvit for tiden. Det er vanlig sånn generelt at tak er hvitere enn vegg. Hvis tak og vegg er samme farge vil taket se mørkere ut enn veggen.

Link to post
Share on other sites

Personlig tar jeg det ikke så nøye. Jeg fokuserer heller på hva malingen skal 'utføre'. Der vi sitter og gnukker, tøy henger og svinger langs skottene, blir det slitesterk maling som er blank eller halvblank. Og fabrikatene varierer fra Flügger (baderom hvit), Jotun Lady eggskallhvit for tørre rom til Biltema halvblank. Og bortsett fra Jotun, så er det ikke mulig å se forskjell. Skal man ta de helt store vurderingene, tror jeg man må ha båt på størrelse med Bastøfergen.  Bilde fra i formiddag: Ved håndtaket til venstre: Flügger for våtrom/gulv blank. Skottet man skimter til høyre: Biltema blank veggmaling. I det fjerne, Lady eggskallhvit. Hva taket er forut, vet jeg ikke.

 

1486989140.jpg

 

Tørkerom: Biltema hvit halvblank:

1486989403.jpg

 

Men nå skal jeg ikke ta livet av denne tråden med egne bilder.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Gjøko dekkmaling som jeg handlet på hjem og hobby vinterbro. Ikke så ille på pris og passer bra i båt med tanke på at den tåler fukt bra. Jeg klarer ikke å huske nøyaktig hvitfarge, men tipper det var offwhite eller noe. Har restene stående i havna så kan sjekke neste helg. Hvitt gjør seg veldig godt sammen med mørk teak eller mahogny og gjør det lyst nede i båten. Men jeg passer på å ikke gjøre alt hvit, det blir så veldig sterilt og jeg er glad i varme farger :-) Arbeide ombord hos deg Hulda ser veldig bra ut! Poster du sluttresultatet noe sted? 

 

 

Wow! Nå bestemte jeg meg for å male ene veggen min å. Det ser jo moderne og orginalt ut sammen med teaken. Hvilke fargekode er det? Eller er det bare vanlig hvit? Blank, matt eller halvblank?

 

 

Det er vel 1453 Bomull som er standard hvit for tiden. Det er vanlig sånn generelt at tak er hvitere enn vegg. Hvis tak og vegg er samme farge vil taket se mørkere ut enn veggen.

 

 

Personlig tar jeg det ikke så nøye. Jeg fokuserer heller på hva malingen skal 'utføre'. Der vi sitter og gnukker, tøy henger og svinger langs skottene, blir det slitesterk maling som er blank eller halvblank. Og fabrikatene varierer fra Flügger (baderom hvit), Jotun Lady eggskallhvit for tørre rom til Biltema halvblank. Og bortsett fra Jotun, så er det ikke mulig å se forskjell. Skal man ta de helt store vurderingene, tror jeg man må ha båt på størrelse med Bastøfergen.  Bilde fra i formiddag: Ved håndtaket til venstre: Flügger for våtrom/gulv blank. Skottet man skimter til høyre: Biltema blank veggmaling. I det fjerne, Lady eggskallhvit. Hva taket er forut, vet jeg ikke.

 

1486989140.jpg

 

Tørkerom: Biltema hvit halvblank:

1486989403.jpg

 

Men nå skal jeg ikke ta livet av denne tråden med egne bilder.

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Arbeide ombord hos deg Hulda ser veldig bra ut! Poster du sluttresultatet noe sted? 

 

Hva!!!? Har du ikke fått med deg tråden om Hulda, som jeg har slitt så innmari med? :-) Dessuten, det er ikke slutt, det blir aldri ferdig. Husker ikke hva tråden heter, et eller annet med 'Hulda på oppfordring---' eller noe slikt. Bare å søke på Hulda. Regner jeg med.

 

Det jeg vel egentlig prøvde å uttrykke på malingfronten, var vel egentlig at jeg fokuserer mest på hva jeg selv har på hylla. Deretter kommer hva malingen skal utføre. Lady i forpiggen har sitt opphav i at jeg hadde en treliter på hylla, som var til overs fra et annet prosjekt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser fint ut, kombinasjonen av kvit og teak er supert. Gamlebåten din var ikkje til å kjenne igjen, Janne :thumbsup:

 

Der var det nok ikke bare maling som utgjorde forskjellen. Vaskejobben ombord der er det værste jeg noensinne har vært borti!!! Så vasking og maling har hatt mye å si. I tillegg er det gjort en million andre små og store endringer både innvendig og utvendig på Båttolf. Det har gitt meg litt erfaring som jeg regner med kommer godt til nytt ombord i Cherie de neste årene! 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Hei Janne!

Henger meg på tråden da jeg selv har anskaffet en B32 MK2. - Har ikke sett den enda, men skjønner av forrige eier at jeg ikke får så mye jobb å gjøre som du har! Skuta står på land i Strømstad, så blir ned om ett par uker å gjøre den sjøklar.

Har en ide om å lakke den utvendig, blir omtrent som det på bildet (OBS: Bildet er lånt, og manipulert av meg, "lakkert" i Photoshop...)

Følger med deg og ser på hvilke anbefalinger/erfaringer du får!

 

bilde

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Hei Janne!

Henger meg på tråden da jeg selv har anskaffet en B32 MK2. - Har ikke sett den enda, men skjønner av forrige eier at jeg ikke får så mye jobb å gjøre som du har! Skuta står på land i Strømstad, så blir ned om ett par uker å gjøre den sjøklar.

Har en ide om å lakke den utvendig, blir omtrent som det på bildet (OBS: Bildet er lånt, og manipulert av meg, "lakkert" i Photoshop...)

Følger med deg og ser på hvilke anbefalinger/erfaringer du får!

 

bilde

 

Hun ser jo flott ut! Og gratulerer så mye med ny båt :) Hvilken farge har hun originalt? Min Cherie er gul... Har litt lyst til å lakke men samtidig så har jeg gjort det før og veit hvor stor den jobben er for å få det ordentlig pent. Jeg får vente noen sesonger og se om jeg klarer å venne meg til tanken... :P 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Ny arbeidshelg er unnagjort og her skal dere få resultatet. 

Jeg har begynt så smått å skrape inni skap ombord i båten og fjernet ryggstøtten i salongen så jeg kan isolere skroget og sette på ny skai. Det er en jobb jeg har utsatt til neste helg delvis fordi det er så utrooooolig kjedelig. Men fint om jeg får gjort det nå som det er kaldt så alt står klart til den varmere årstiden nærmer seg og ting begynner å skje fort. 

Siden jeg er flink til å være utålmodig og gi meg selv mer arbeid så har jeg bestemt meg for å gi luka, området rundt og trappen ned til kabinen en skikkelig makeover. Og tro meg, det trenger den. Jeg har skrapt det aller meste av de delene jeg kunne skru løs og fjerne fra båten. Det er litt igjen og noe som jeg ikke ville skru løs men det får jeg skrape senere. Tanken er å lakkere det av treverket som er i god stand, men noe av det er enten vannskadet eller skrapt så mye så det ytterste laget av teak på fineren er borte. Det treverket skal males. 

bilde

 

Her ser dere trappen jeg snakket om. Alt olje- og vannsølet som var ombord har skadet den nederste delen av trappen ganske mye så jeg fant ut at jeg ville fikse hele. Det som jeg har merket med blått er teakfiner og skal males hvit. Det som er merket inn med rødt er trinnene. Utifra fargen på det vil jeg tippe at de er mahogny og det blir rålekkert når det er lakkert. Det kommer til å stå i flott kontrast med den hvite bakgrunnen. Det var også antisklitape på trinnene som jeg måtte fjerne for å få skrapt skikkelig. Jeg kommer til å legge på ny tape etter lakkeringen så ingen går på tryne ned trappa... lakkerte flater blir glatte! 

bilde

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Skal si du står på Janne! Har lest bloggen din å du skriver bra syns jeg. Virker som du har båt i blodet ?

Hva tenker du å gjøre med gulvet? Jeg har natet merbau tykke gulvplanker med kilosvis med verdens hardeste lakk på. Så i denne omgang har jeg bestemt å legge vinyl klikk laminat. Dette er både slitesterkt å litt mykt/varmt å gå på. Så får jeg ta gulvsliping senere.

Følgeri spenning med på fortsettelsen ?

Link to post
Share on other sites

Skal si du står på Janne! Har lest bloggen din å du skriver bra syns jeg. Virker som du har båt i blodet ?

Hva tenker du å gjøre med gulvet? Jeg har natet merbau tykke gulvplanker med kilosvis med verdens hardeste lakk på. Så i denne omgang har jeg bestemt å legge vinyl klikk laminat. Dette er både slitesterkt å litt mykt/varmt å gå på. Så får jeg ta gulvsliping senere.

Følgeri spenning med på fortsettelsen ?

 

Selve dørkene er hele og fine, men tverrplankene under dørkene er vannskader og bør byttes. Jeg tenker at jeg bytter de og vasker enda en gang der så det blir helt rent. Til slutt lager jeg en mal av hele dørken som jeg tar med til teppeabbo. De har slitesterke båttepper som formskjeres og kantes. Har god erfaring med de fra tidligere. Da blir det lunt og varmt ombord ^^

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Her er forresten planen for hva jeg skal gjøre videre denne våren: 

Pusse og polere propell
Pusse, slipe, grunne og stoffe alt under vannlinjen. Kjølen er helt rusten. 
Vaske og polere alt utvendig. Hele skutesiden må rubbes opp. 
Isolere kabinen og legge på ny skai
Male/lakkere trapp, luke og bysse 
Vaske/lakkere tredetaljer på utsiden av båten
Polere rekkewire
Vaske alle tau og opphal
Nye batterier for forbruk
Nytt teppe i kabinen
Legge opp det elektriske på nytt
Gå over motoren. Eventuelt bytte det som trengs. Forhåpentligvis bare impeller og olje...
Reparere fenderlista
Vaske og reparere seil 
Sy gardiner
Nytt elektrisk i riggen(lanterner) 
Impregnere og tape en skade i vinduene på sprayhooden. 

Jeg er med på å pusse opp 3-4 båter for øyeblikket så har mye å gjøre og må prioritere det viktigste først samtidig som jeg er avhengig av hvordan været er. Det skal bli spennende å se hvor langt jeg kommer denne sesongen! 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Av erfaring så ville jeg varmet termostaten i en gryte og sett at den åpner når den skal.

Hvis dette er en salvannskjølt motor så sjekk også at ikke kjølesystemet har tettet seg med rust og saltavleiringer.

 

Skroggjennomføringer og kraner er kanskje også modne for utskifting?

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Av erfaring så ville jeg varmet termostaten i en gryte og sett at den åpner når den skal.

Hvis dette er en salvannskjølt motor så sjekk også at ikke kjølesystemet har tettet seg med rust og saltavleiringer.

 

Skroggjennomføringer og kraner er kanskje også modne for utskifting?

 

Skroggjennomføringene og kranene skal kontrolleres før vi setter henne ut ja. Har bare glemt å putte det på lista. Det blir en del av "alt arbeidet under vannlinjen" :P På motorfronten er jeg ikke bekymret i det hele tatt. Jeg skal få hjelp av pappa etter påske og han kan alt som er verdt å vite samt litt til. Han må bare få ferdig sin egen båt først! :-P 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

En tilsvarende liste, pluss en del ting til, brukte jeg tre sesonger på å utføre...

men så er det min første seilbåt, så alt skal jo læres, både navn og funksjon :)

 

Ja men det tar overraskende lang tid å gjøre ting skikkelig! Det er på langt nær sikkert at jeg klarer å gjøre alt dette i år. Jeg setter av absolutt alle helger frem til påske og så skal jeg se hvor langt jeg har kommet. Målet er å få henne på vannet etter påsken for da har isen garantert gått og pappa er ferdig med sin egen båt. Da er det bare Cherie, Båttolf og Kibb igjen! Men vi får nå se da. Heldigvis er det en del av det samme som skal gjøres på alle tre båtene så i noen tilfeller kan jeg gjøre det "samlet". Som polering av propeller eller lime diverse med epoxy. Sliping og stoffing kan jeg sikkert også gjøre med de to plastbåtene samme helgen. Trebåten henger nok litt mer etter for den er det mer jobb på. 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...