Jump to content

Arbeidet på Cherie, Bostrøm 31


Janne Fredriksen

Recommended Posts

Jeg har troa på at du får tatt det meste :) det er bare jeg som brukte lang tid :) gjore alt sjøl, med gode inputs fra forumet.

 

Det blir nok til at jeg gjør det meste sjøl jeg også. Får god innputt fra familie og andre båteiere på brygga. Noen ganger kommer familie eller venner og skraper eller polerer sammen med meg men det er mest fordi jeg endelig har skjønt at jeg kan spørre om hjelp. Noe jeg ikke har vært så god på tidligere. Pappa hjelper mest med det elektriske og motoren for der har jeg lite kompetanse. Han er også god på å svare på spørsmål og veilede hvis det er noe jeg er usikker på. Målet er å en dag ha kunnskap om motor i hvert fall. Det elektriske hadde også vært gøy å kunne, men det er så veldig mye som kan gå galt så vi får nå se. 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Det er et problem å "kontrollere " skroggjennomføringer: De ser fine ut utenpå, men er gådd ann inni. Jeg hadde noen av kobber, og de så fine ut, men var så sprø inni at de var farlige. Hvis jeg var deg ville jeg skifte nå og så sette de på lista for periodisk vedlikehold, f.eks hvert 7. år. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har flådd båt i dag! 

 

Noen bedre beskrivelse av hvordan jeg fjernet skaien fra kabinen har jeg ikke. Det meste er tatt, men jeg har litt igjen. Jeg har også skrapt ferdig de siste delene av tre som må fikses på pga vannskade eller slitasje. Det høres ikke ut som om jeg har gjort mye denne helgen, men det er mest fordi det er blitt gjort veldig tidkrevende ting. Det tok en stund før vi fant en effektiv metode for den skaien blant annet... Å som jeg kommer til å hate kontaktlim etter dette... 

bilde

 

 

bilde

 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Du snakket tidligere om isolering før skrogtrekk. Hva skal du bruke?

 

En av grunnene til at jeg isolerte min, var for at det behovet for oppvarming ombord blir redusert betydelig, til alle årstider. Den gamle eberen på 5 kw heiv jeg ut og en vakker dag kan det hende at jeg setter inn en 2 kw varmer. Enn så lenge funker wallas safeflame 1000 koketopp med varmelokk godt nok. På kjølige sommerdager holde det med en 500w ovn som står på lav effekt.

På varme sommerdager blir ikke båten så varm.

Ellers blir jo båten utrolig lun og lyddempet.

Link to post
Share on other sites

Du snakket tidligere om isolering før skrogtrekk. Hva skal du bruke?

 

En av grunnene til at jeg isolerte min, var for at det behovet for oppvarming ombord blir redusert betydelig, til alle årstider. Den gamle eberen på 5 kw heiv jeg ut og en vakker dag kan det hende at jeg setter inn en 2 kw varmer. Enn så lenge funker wallas safeflame 1000 koketopp med varmelokk godt nok. På kjølige sommerdager holde det med en 500w ovn som står på lav effekt.

På varme sommerdager blir ikke båten så varm.

Ellers blir jo båten utrolig lun og lyddempet.

 

Jeg planla i utgangspunktet å isolere med liggeunderlag fra Jysk, men har fått et tips om "Low-E" som visstnok skal være veldig bra. Dessverre er det mange meninger rundt dette så jeg har ikke klart å bestemme meg helt enda. Hva tenker du? Jeg har en Reflexovn ombord som jeg gleder meg til å prøve :-D 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Haha, ja det er nok ulempen med å bruke blogg.no som nettside. Det følger dessverre med reklame som jeg ikke har kontroll over... Utrolig koselig at du leser trass i reklamen da! Og takk for hyggelig tilbakemelding :P 

 

 

Det er kjekt å lese om både Båttolf, Cherie og Kibb, men nettsiden din er den eneste jeg leser som har reklame for blader med sminkekostsett som velkomstgave :-)

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Det går sakte men sikkert fremover. Jeg er frustrert over at det er så lite jeg har fullført enda, men det er jo pga været og det får jeg ikke gjort stort med. Jeg får fortsette å gjøre ting som passer når det er kaldt og vått. Denne helgen har vært preget av mer pussing på treverket jeg har jobbet med tidligere. Nå har jeg mattet over med 60 sandpapir så alt er klart for lakk og maling. 

 

Videre har jeg polert 3 propeller. Cherie så klart samt min gode gamle Båttolf og familiens Kibb. Jeg er ganske fornøyd med resultatet trass i litt utfordringer med verktøyet mitt. Det hadde nok blitt bedre om jeg hadde demontert propellene, men to av dem har ikke vært av på flere år så det var ikke en fristende jobb. Jeg prøver nå å sjøsette slik som jeg har polert dem nå og så får jeg holde et øye med dem! 

 

bilde

Her er bilde av Cherie sin propell. Et bilde før arbeidet begynte og et bilde da arbeidet var nesten ferdig. Jeg fikk pusset og polert bort litt mer av det svarte gamle bunnstoffet og håper det holder. Resten av områdene var så trange at jeg ikke kom til. Får eventuelt vurdere å demontere hele propellen neste gang. 

bilde

 

Jeg har ikke sagt så mye om Kibb her men det er altså familiens trebåt som min oldefar bygde i 1948. Den ble kjøpt tilbake til familien sommeren 2016 og vi skal nå pusse den helt opp igjen for den er dessverre blitt ganske sliten med åra. Jeg påtok meg å fikse propellen i helgen og er ganske så fornøyd med resultatet! Heldigvis er propellene et prosjekt jeg kan si meg ferdig med for en gangs skyld! 
bilde

 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hoisann. En eller annen gang i mars så har jeg tydeligvis glemt å oppdatere tråden her. Masse er blitt gjort og bloggen er oppdatert så der kan dere lese helgenes oppdateringer. Men sånn fort og gæli: 

 

Jeg har skrapa hele bunnen av Cherie. Alt av bunnstoff er borte og primer mattet ned. Ny primer og bunnstoff er lagt på og enkelte gjennomføringer og kraner er byttet. Cherie ble sjøsatt for noen få uker siden og flyter nå lykkelig rundt på vannet i bunnefjorden. Hun har til og med vært rundt Nesoddtangen en tur! I pinsen dro vi nemlig to båter på tur, både Båttolf og Cherie, ned til Oscarsborg. Det gikk(nesten) knirkefritt! Det betyr jo da så klart at vi har fått motoren til å gå også! Vi kjørte en full fiks på motoren. Det vil blant annet si oljeskift, bytte av dieselfilter, demontering og rensing av dieselpumpa og nytt eksosbend(fordi det gamle knakk rett av og sendte store mengder eksos og kjølevann inn i båten...). Jeg har fortsatt problemer med at det ved høyt turtall lekker eksos inn i båten, men jeg har ikke klart å finne ut hvorfor enda. Jeg synes også motoren blir veldig varm så skal gå over regulatoren også. Det elektriske er enda ikke på plass så det blir ikke Cherie jeg drar på langtur med nå i sommer. Jeg nyter fordelene ved at alt ombord i Båttolf fungerer litt til :-) Cherie ble forresten også polert grundig, selv om jeg ikke er helt fornøyd med resultatet. Jeg tror ikke jeg blir fornøyd før hun er nylakkert men det skjer ikke i år for å si det sånn. Jeg har også fått på plass putene og malt ferdig byssa. Nå holder jeg på å isolere kabinen og lime på ny skai. Da er jeg så godt som ferdig med årets innsats på inventaret og på utsiden gjenstår det for det meste mer vasking. Jeg må jo spare litt arbeid til senere sesonger også! Nå er det på tide å bruke båtene :-) 

God sommer! 

 

P1220238.JPG

P1220237.JPG

P1220234.JPG

P1220232.JPGIMG_20170319_163242.jpgP1220219.JPG

P1220229.JPG

P1220203.JPGIMG_20170602_184811.jpg

P1220267.JPG

 

Redigert av Janne Fredriksen (see edit history)

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Heisann. Long time no see! 

 

Arbeidet på Cherie har liggi litt dødt siden før sommeren for jeg har gjort mye annet, men nå er det i gang igjen! 

 

Nytt innlegg på www.baattolf.blogg.no for de som vil se hva jeg har gjort når det kommer til det elektriske anlegget. Jeg bytter ut så godt som alt sammen og legger opp et helt nytt. Delvis fordi dette har vært hovedpreget på det gamle anlegget: 

IMG_20170526_171756.jpg.72532586b234d2d6d06591a72b31cc41.jpg

 

20180304_115217.jpg.59258fff6f19b4cb0359d04a90f75503.jpg

 

Hovedplaner videre i 2018: 

Fylle på ny gass i kjøleboksen

Isolere og lime på skai

standard vårpuss 

vaske og få orden på hele riggen m/opphal osv. 

sy ny sprayhood

og sikkert mer som dukker opp underveis.

 

Kjenner det skal bli godt å få båten greit brukbar igjen. Så skal jeg ta meg god tid de neste årene til å fikse på alle detaljer jeg måtte finne på å være misfornøyd med. Dette skal ikke bli et hastverks/stress prosjekt. Men noe jeg skal kose meg med. Og det har blitt mindre tid på båtpuss på meg nå som jeg har funnet meg en annen aktivitet i tillegg hvor jeg møter mange jevnaldrende i Oslo. Ja jeg har litt dårlig samvittighet ovenfor båten men samtidig så kjenner jeg at jeg har utrolig godt av å ha fått mange nye venner jeg kan bruke tiden min med. Og når båten endelig er på plass så kan jeg bruke tid, med venner PÅ båt! Det blir fantastisk :-D 

 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

De siste ukene har jeg fått gjort en del. Isolasjon er nå limt på med kontaktlim og sitter som et skudd. Forpiggen er ferdig så jeg kan endelig sove ombord og toalettet ble ferdig denne uken. Der er det nå nytt toalett og reparert vask. Jeg holder på å bytte ut en del fortøyningstau, opphal og skjøter. Det gamle som fortsatt kan brukes blir grundig vasket. Dekket er også blitt vasket grundig med høytrykkspyler og sterk såpe så det har nå blitt hvitt i stedet for svart. Diverse hull i dekket er tettet med glassfibersparkel. Jeg har sikkert gjort noe mer også som jeg ikke kommer på akkurat nå. Har skrevet mer detaljert på www.baattolf.blogg.com. 

 

20180422_114437.jpg.6180f1985851534c17a088a2677ee822.jpg20180422_160447.jpg.efcad1d9136b693cc39ad495ad200895.jpg20180422_160939.jpg.61b915731b519ee7cd4cdd11f35c45aa.jpg20180422_160954.jpg.2e67fa0d645a97954509f7e74c671283.jpg

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Leste i bloggen din, som jeg liker veldig godt, at du har byttet til led- pærer. Men forstod ikke helt om du hadde byttet til led- pærer i lanternene dine, eller byttet til led- lanterner? Om du har lanterner laget for glødepærer så kan du ikke bytte til led- pærer da lyset fra led- pærer kan brytes feil i glass laget for glødepærer. Så du må nesten bytte selve lanternene om du vil ha led. 

 

Er gjort noen undersøkelser som viser dette (på engelsk), kan google de frem om du ønsker det. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 13 timer siden:

Leste i bloggen din, som jeg liker veldig godt, at du har byttet til led- pærer. Men forstod ikke helt om du hadde byttet til led- pærer i lanternene dine, eller byttet til led- lanterner? Om du har lanterner laget for glødepærer så kan du ikke bytte til led- pærer da lyset fra led- pærer kan brytes feil i glass laget for glødepærer. Så du må nesten bytte selve lanternene om du vil ha led. 

 

Er gjort noen undersøkelser som viser dette (på engelsk), kan google de frem om du ønsker det. 

 

Tusen takk for tips! Skal se hva det blir til etterhvert da. Mulig jeg venter litt med å endre lanternene i såfall. De blir ikke brukt så altfor mye ombord hos meg så da går det helt fint å beholde de vanlige en stund til. Gjør ikke stort med strømforbruket. 

 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror det er lurt, samtidig er det mange som ikke er klar over problemet. Har noe med bølgelengden på lyset og brytninger ifht glasset i lanternen å gjøre. Temmelig avanserte greier, men de som har greie på det er tydelige i sine advarsler. Og det blir advart mot at en bryter både reglene for hvordan en lanterne skal være sammensatt osv, og også vilkårene i forsikringen. 

 

http://www.pbo.co.uk/news/warning-not-to-use-led-bulbs-in-filament-bulb-navigation-lights-23781

 

Og ta samtidig en sjekk av VHF ettersom du installerer led- pærer. Det har skjedd at enkelte av de lager støy som slår inn på VHFen. 

 

Lykke til videre :-) 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 8 minutter siden:

Tror det er lurt, samtidig er det mange som ikke er klar over problemet. Har noe med bølgelengden på lyset og brytninger ifht glasset i lanternen å gjøre. Temmelig avanserte greier, men de som har greie på det er tydelige i sine advarsler. Og det blir advart mot at en bryter både reglene for hvordan en lanterne skal være sammensatt osv, og også vilkårene i forsikringen. 

 

http://www.pbo.co.uk/news/warning-not-to-use-led-bulbs-in-filament-bulb-navigation-lights-23781

 

Og ta samtidig en sjekk av VHF ettersom du installerer led- pærer. Det har skjedd at enkelte av de lager støy som slår inn på VHFen. 

 

Lykke til videre :-) 

VHF er ingen fare. Ombord hos meg er det kun kart og kompass så svært få ting som kan fortstyrre der. 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

 

shipahoy skrev 25 minutter siden:

Fargen er bare halve problemet. Lyssektorene blir også feil.

 

Gunnar skrev 1 time siden:

Det går fint å bruke LED-pærer i gamle lanterner, men man må bruke spesielle (fargede) pærer: https://seatronic.no/strom/lanterner/led-lanternepaerer

 

Men dette gjelder kun fargede lanterner? Det jeg skal bytte nå er enten dekkslys eller topplanterne. 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunnar skrev for 2 timer siden:

Det går fint å bruke LED-pærer i gamle lanterner, men man må bruke spesielle (fargede) pærer: https://seatronic.no/strom/lanterner/led-lanternepaerer

 

Nei det gjør ikke det selv om pærene har vært solgt i mange år nå. 

 

Bruk pærer som lanterna er laget for er vel enkleste tommelfingerregelen. 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Pinkvin said:

Hvite lys går bra ja. 

 

Hvite lys går heller ikke bra. I en tradisjonell glødepære er det en syltynn vertikal tråd som er lyskilden. Da blir sektorvinklene helt riktige.

De refererte LED-pærene har lyskilden distribuert over en ganske bred sylinder. Dermed blir sektorvinklene svært forskjellige fra de foreskrevne sektorene. Og altså ikke lovlige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...