Jump to content

Hentetur Sandnes Asker.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Godt jobba! Kan melde at alle damene har forlatt Solbris etter kurset så du kan trygt vende nesa hjemover Bjørn!???.

Grattis med vel gjennomført tur! Og gratulerer med nytt hjem!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vel hjemme i kåken fått noe kaffe og mat sånå er det snart bingen her :thumbsup:

 

Synes jo det er utrolig morsomt å følge turene til Bjørn og Laluna. Litt nysgjerrig: Gjør dere dette kun som fritidssyssel og fordi det er gøy, eller har dere etablert et kommersielt konsept rundt dette? Dere trenger ikke svare, men det kan jo være av interesse for andre på Båtplassen som ønsker erfarne skippere ombord til henteturen, uten at det kanskje "koster skjorta". Håper ikke spørsmålet oppfattes som uhøflig, for det er ikke slik ment.

 

PS: Jeg forutsetter selvsagt at utgiftene dere har dekkes av båteier; dvs reise mv.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Bergen Dørk. Det er noen av oss som liker å farte.. både langt og fort. Å jæren og lindesnes og lista har en magisk tiltrekking på meg. Det er en utfordring å studere været. Lese varsel og sjekke med kontakter. Å få det bekreftet når turen er i gang at det faktisk var forhold for å komme seg dit en ville . Den følelsen når en har funnet det rette værvinduet å gå i.

 

Det er ikke noen form for kommersiell drift. Det er rett å slett noe jeg gjør for å ha det gøy. Får dekket alle utgifter. Så er det noen som alltid vil prakke på oss ei lita hyre. Det er jo hyggelig. Men ikke hovedgrunnen til at jeg driver med dette.

 

Det er også veldig gøy når båteier venter på båten sin. Å kunne få være med å få den fort og greit hjem. Den gleden som båteiere viser da synes jeg er fint å få dele.

Mange tanker i fra et slitent hode.

Det tar på med både forberedelser og selve turen. Å når værvinduet er kort. Og distansen lang. Da må det gjøres fort..så nå ligger jeg og slapper av i jolla mi med et par kopper kaffi .

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tenkte meg det! ? Takk for godt svar. M+ ?

 

I tillegg til den glede og opplevelse dere får, så er det helt tydelig at dette er noe av det helt store på Båtplassen for tiden. Mange som har stor både glede og praktisk nytte av disse eventyrene.

 

Sharing is caring! ?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Er det 4-5 båter du har hentet fra sørvestlandet de 2-3 siste åra?

 

Kanskje litt drøyt å tro at en sørlending drar på langtur bort i fra Sørlandet i sommerferien, men har du vurdert langtur Vestlandet/Nord-Norge med egen båt?

 

Ang sørlendinger og båtliv. På midten av 90-tallet jobbet min far ved hurtigbåtavdelinga ved Ulstein verft. De skulle bygge en ny alubåt og trengte erfarne sveisere. Westamarin i Mandal var konkurs og folk ble arbeidsløse. Siden min far frem til -90 haddd jobba på Westamarin, så forhørte han seg om noen var interessert å komme oppover å jobbe. Nei, det var ikke sjans. De måtte jo pusse på snekka og holde på med den hjemme på Sørlandet.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn denne turen gikk vel helt etter planen, jeg er inntresert i og kunne bidra så hvis du har behov for en fender eller en slask (trenger ikke være første fender) eller kanskje bare ballast så ta kontakt så mønstrer jeg på. Jeg hentet min egen båt på Jersey så jeg greier som regel og holde meg våken. Men jeg synes det ville vert moro og kunne hjelpe med en sånn sak.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Er det 4-5 båter du har hentet fra sørvestlandet de 2-3 siste åra?

 

Kanskje litt drøyt å tro at en sørlending drar på langtur bort i fra Sørlandet i sommerferien, men har du vurdert langtur Vestlandet/Nord-Norge med egen båt?

 

.

Jeg begynner å miste tallet på hvor mange båter det er blitt fra Vestlandet nå. Men med mine egne båter så tror jeg vi nærmer oss 12 -14 turer. Kun en tur motsatt vei, som jeg husker. Å det var min egen Grethe. Nw 900.

 

Når det gjelder tur nordover så må jeg innrømme at det frister. Men med et lavt budsjett pga helse, så skal det nok noe til at jeg drar på langtur slik som Tom feks. Men jeg har en liten drøm om å skaffe meg en seilbåt en gang. Enten som hovedmål, eller feriebåt. Da kan det nok hende. ?

 

Å dette har jo selvfølgelig også noe relevans til din historie.. å flytte en sørlending ut av båten

..er ikke enkelt. Å smørøyet.. det bor vi jo i. ? litt flåsete sagt da. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn denne turen gikk vel helt etter planen, jeg er inntresert i og kunne bidra så hvis du har behov for en fender eller en slask (trenger ikke være første fender) eller kanskje bare ballast så ta kontakt så mønstrer jeg på. Jeg hentet min egen båt på Jersey så jeg greier som regel og holde meg våken. Men jeg synes det ville vert moro og kunne hjelpe med en sånn sak.

Hei Vrod.

Takk for din interesse. Veldig hyggelig.

 

Når det gjelder gjennomføringen av denne turen så gikk det faktisk helt etter planen. Det er ikke ofte . Som regel støter jeg på hindringer, eller også noen ganger ser jeg at det går bedre enn planlagt.

Men denne gangen hadde jeg lyst å stoppe ei natt i Arendal. Sove i egen seng er ikke oppskrytt. Imidlertid sier jeg ikke så mye om planene på forhånd. Det oppfattes fort feil. Men når det er god glid i vannet er det mulig å dra lengre strekk en normalt. Slik vi gjorde det fra Sandnes til Arendal i saktegående båt denne gangen.

 

Når det gjelder førstefendertjeneste eller ballastønsker så er det noen ganger veldig fint å kunne ha noen å spille på lag med. Ta gjerne kontakt med meg på Facebook. Plutselig får jeg behov for et par ekstra hender eller øyer. Da er det flott å vite hvor man kan få hjelp.

Du finner meg jo på Fb under samme navn som her på forumet. Er litt åpen av meg.

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn

 

Flotte henteturer du lager, imponerende.

Du er litt av en sjømann.

Er ikke så kjent i ditt imråde, men mere i trøndelag og helgeland.

Bare for å pirre utfartstrangen litt, det finnes mange smørøyer langs kysten, dog ikke alle med de klimatiske forhold som dere vanligvis har på sørlandet.

Jobber på helgeland, men bor i trøndelag. Har vært heldig og opplevd mye av de små steder langs kysten vår.

Utrolig mye idyll som finns.

Link to post
Share on other sites

Kona mi er fra Sørlandet og svigerfar har jobbet på Westamarin; så jeg nikker gjenkjennende til alt dette. Som sunnmøring har jeg nok litt mer utferdstrang, selv om Ålesund er smørøyet og ingen plasser slår alle de flotte fjell, fjorder og havner på....Sunnmøre. He, he. ?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å hilse på igjen, Bjørn & Laluna :-)

 

Det er ikke noen form for kommersiell drift. Det er rett å slett noe jeg gjør for å ha det gøy. Får dekket alle utgifter. Så er det noen som alltid vil prakke på oss ei lita hyre. Det er jo hyggelig. Men ikke hovedgrunnen til at jeg driver med dette.

 

For egen del så ser jeg slike turer som en blåresept for en båtjunkie :-)

Kunne nesten vært truandes til å tilby betaling for å få lov til å hente den rette båten på det rette stedet, Hehe :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn

 

Flotte henteturer du lager, imponerende.

Du er litt av en sjømann.

Er ikke så kjent i ditt imråde, men mere i trøndelag og helgeland.

Bare for å pirre utfartstrangen litt, det finnes mange smørøyer langs kysten, dog ikke alle med de klimatiske forhold som dere vanligvis har på sørlandet.

Jobber på helgeland, men bor i trøndelag. Har vært heldig og opplevd mye av de små steder langs kysten vår.

Utrolig mye idyll som finns.

Tusen takk for hyggelige ord.

 

Jeg vet at det finnes noen perler både på trøndelagskysten og Helgeland. Jeg har bodd 5 år i Nærøy kommune. Fartet litt rundt der oppe, beklageligvis mest med bil. Men litt får man jo sett. Det hadde vært en drøm å komme dit på egen kjøl. Eller eventuelt en litt lenger levering . ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Slipper jo å svare på noe som helst her Bergen Dørk
Bjørn har sagt det så hvorfor lage hakk i platen :thumbsup:
Ja har jo blitt noen turer
sitter bare å venter på den lange om og når den dukker opp :rolleyes:
Tenker da lenger oppover den flotte kysten vår så en dag passer det sikkert å få muligheten  :wink:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Siden selve henteturen er over i denne tråden, så kan vi jo dra OT'n videre ? Om det tillates.

 

Jeg var 11 år gammel da familien flyttet fra Mandal til Ålesund, med en mellomlanding i Ulsteinvik, og jeg var uten stemmerett. Syntes det var utrolig rart vær på søre Sunnmøre den gang jeg kom dit. Det blåste nesten alltid, varmt var det ikke og selv om det var en finværsdag, så var det alltid en sky som raste over himmelen. Ulsteinvik er jo nærmest rett ut i havet. Ålesund er en litt lunere plass med lange fjorder. Man tilpasser seg, vokser til, skaffer seg egen båt. I sommer var første gang jeg så Sjøsanden fra "havsiden" i dagslys. Passere med seilbåt i nattemørket i 2011.

Alle steder har sine gode sider.

Nå sitter jeg på Helgeland, er båtløs og venter første barn. Seilbåten ligger i Ålesund og jeg har knapt sett den siden 7.desember. Det merkes. Det er fine fjell å gå i her, men jeg tar meg selv i å oftest gå turer ned til sjøen, i fjæra, setter meg på en stein og kjenner havlufta. Skuler bort på Rana-plast båter som ligger glemt og forlatt rundt omkring og fatter ikke hvorfor de ikke blir brukt.

Vurderer å hente opp Minibusteren på henger fra Ålesund ASAP. Seilbåten får vente. Har fortsatt huset i Ålesund og blir nok å beholde det. Så da er det kjekt å ha båten liggende der.

 

Det er noe med det... havet, saltvann, båt. Jeg trenger å komme meg på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Tanking i Egersund kort snutt .......skulle egentlig filme hele innseilingen men glemte å sette på opptak så da ble det bare et kort klipp fra tankanlegget

 

 

Oj, det der gjenkalte gamle minner, fra da jeg hentet min Storebro i Stavanger.

Etter mange timer i 15 ms og grov sjø, som ble værre og værre, var det en lise å komme inn hit og bunkre.

Etterpå ble det inn i gjestehavna for hvile.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn må bare beklage, men kom for sent hjem til at jeg kom meg ned i havna på lørdag. Vi får ta det igjen en annen gang

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg savnet deg ja. Men ble noe hektisk feilsøking før vi måtte kaste oss i bilen å rekke bussen hjem. Vi får satse på at det blir en ny anledning ganske snart. Det var faktisk gøy å se Oslofjorden.

 

Oslofjorden er ikke dum den:) Bedre om noen små mnd, men mange fine steder. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...