Jump to content

Oppussing av Draco 21


SøndreSvaberg

Recommended Posts

Veldig kjekt å få hjelp med båtpuss!! Vi var to og hadde en pussemaskin hver. Da går det unna!

 

Brukte NorPol R10 til rubbing. Knallbra produkt, fikk lett bort alle merker og la igjen en blank flate! Så en runde med polish fra Selaclean: la på + en runde med poleringsmakina = enda blankere. Deretter et tynt lag med Gelcoatforsegler fra samme produsent = Glatt som en barner****.

 

Holdt på litt over tre timer, hjemme i god tid før regnet strømmer ned...

20170606_221528.jpg.5e24d2741512140c37b49dcc796cba5b.jpg

 

Resultatet ble jeg meget fornøyd med!

20170606_210305.jpg.9f1e3dcaf597c0289451d7fdb31a6abc.jpg

 

Sivijo skrev On 5.6.2017 at 21.57:

Går rette veien ???

Gjorde enda et steg i riktig retning i ettermiddag og ble belønnet med å kunne krysse av hele tre punkt på lista (må ha mange punkt så man får følelsen av fremdrift).

 

Det blir sjøsetting når følgende liste er gjort:

* Ferdigstille skrogtrekk: Avslutninger mot skrogtrekkdelene + noen små felt.

* Rydde og vaske hele båten innvendig.

* Full motorvask inkludert motorrom. 

* Montere diverse deler: Ny frontlys, sinkanoder, propell, kromdetaljer, nye sikringer m.m.

* Flekke litt bunnstoff.

 

Håper på sjøsetting i løpet av 2 uker. Alltid noe som tar lenger tid enn planlagt...

 

TimJ skrev 13 minutes ago:

Hehe, den er "ferdig"???

Er noen små detaljer igjen bare, så er den helt klar.

skal ta litt bilder neste gang jeg er i båten??

Gleder meg!

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post

Jeg jobber litt med krom detaljer for å få de fine. Det er to spørsmål her (!).

 

1. Denne beskytter skroggjennomføring for overfylling av bensin.

Før 

20170606_214358.jpg.2c949501bab7629c4b19732c71a3a6f9.jpg

 

Etter en 20 min pussing for hånd

20170606_215437.jpg.09c26cd7988dea9a78a2077b881b3cf4.jpg

 

Jeg bruker AutoSol og handpusser. Hva kan jeg gjøre for bedre resultat?

 

2. I tillegg har jeg denne hengsla til luka fremme. Den er trå og sitter nesten helt fast. Den ligger og bader i CRC, men blir ikke "frisk". Noen idéer?

20170602_211328.jpg.39c422ba6b03c019ce93a90b1f676733.jpg

Link to post

O lykke! Endelig ble det saltvann under kjølen!!!

 

Har blitt mye småpirk for å få båten klar for sjøsetting. Ikke noe "oppdateringsmat" akkurat: Vask av motorrom/under lemmer, flikking med vinduer (finne lekkasjer og tette), avslutte trekking av skrogtrekk, avslutte båtpussen med mer... Jeg er heller ikke helt ferdig med prosjektet, det er endel kosejobb som gjenstår; type montere ryggstøtte, lys, pyntelister og 5v/12v punkt ++

 

Straks ryggstøttene er montert kommer det en oppsummering av Oppussing 2017.

 

Den flyter i år også!

20170617_160816.jpg.c7799f1dfc5e4e6b0d1e47b51123a1e7.jpg

Link to post

Fikk litt tid sammen med båten i dag og fikk da blant annet prøvemontert ryggstøttene. Jeg er meget fornøyd med resultatet!!! 

20170618_131542.jpg.3cd3bf34b7eb5245102e6b57d6664a82.jpg

20170618_131553.jpg.9456ce26b5a97faecf035e346b1ce6bf.jpg

 

Det vil være småplukk å fikse i båten i hele sommer - bare av den kjekke typen håper jeg. F.eks oppdaget jeg at utslagsslangen ikke var tettet... Ble brått litt vått på gulvet i en krapp sving.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Da er startskuddet gått og jeg i gang med årets forbedringer. I år er følgende planlagt:

  • Nytt forbruksbatteri.
  • VSR for lading av to batterier.
  • Batterivelger 0/1/2/1+2.
  • Kinavarmer.
  • Ferdigstille oppussing av kabin påbegynt 2017.
  • Ferdigstille elektrisk anlegg påbegynt 2017.

 

Nytt batteri, VSR og batterivelger.

Første prosjekt er å ferdigstille nytt batteri, VSR og batterivelger. Planen er å endre kabling fra dagens løsning med felles kabel mellom startmotor/dynamo og batteri til å ha separate kabler til starter og til dynamo. Jeg gjenbruker eksisterende kabel og kobler denne til batterivelger (dynamo blir frikoblet). Det blir så strekt ny 16 kvmm kabel mellom dynamo og VSR. Jeg ønsker at VSR først skal lade opp forbruksbatteriet, da dette sikkert trenger mer tid på å bli fulladet (110Ah) før VSR kobler inn startbatteriet (64Ah).

 

forslag1.png.f07faeab579204c9c73352a6fecc9c4b.png

 

Jeg er såvidt i gang og har demontert det gamle batteriet og skal snarlig lage plass til et ekstra batteri. Jeg tenker å handle Maritims 110Ah batteri og montere denne uten batteriekasse ved siden av startbatteriet i "kjelleren". Batterirommet er separert fra maskinrommet. VSR og batterivelger kommer nok fra BT.

 

Ser dette korrekt ut?

 

Batterirommet ser slik ut før jeg har kommet ordentlig i gang.

20180404_124911.jpg.8fbff28a662b2ccc7f8bfb5cfa876939.jpg

 

Kinavarmer

Så snart jeg er ferdig med første prosjekt, så skal jeg montere kinavarmeren. Jeg har fulgt tråden til @Kompass83 "installere dieselvarmer i motorrom på bensinbåt", og velger som han å installere varmeren et annet sted enn motorrommet. For min del betyr det at jeg hiver ut dreggen fra tofta og plasserer varmeren der i stedet. Det blir to uttak, en til kabin og en til kupé (uteområdet) Begge ventiler skal kunne stenges og justeres. Forbrenningsluft og kaldluft hentes (foreløpig/permanent) fra uteområdet - vi får se hvor god tid jeg har til dette prosjektet i år. Eksos går ut på styrbord side. Dette prosjektet er kun på planleggingsstadiet og jeg er selvsagt åpen for innspill.

 

Plassering av varmeren blir ca slik.

20180404_124620.jpg.f3a4133f152c6b268577beb11b9bf1e9.jpg

 

Ferdigstille 2017-prosjekter.

Dette blir gjort innimellom alt annet og har høy prioritet. Jobbe litt med dette hver anledning...

Siden kick-off for årets oppussing var i dag, begynte jeg lett med montering av lys og ladepunkt fremme i bauen... Ble jo greit dette?

20180404_225633.jpg.462ddb60a42e0878678d31f27a4aa366.jpg

 

Ellers så har jeg vært plaget med at nøkkelbryteren har en tendens til å vri seg rundt... Oppdaget at det finnes en mulighet til å låse denne, men det er ikke benyttet hos meg. Må tenke litt på hvordan det skal løses også. Noen som har forslag?

20180404_230205.jpg.b47d860022986d880f6f35515935f85e.jpg

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post

I går kveld tilpasset jeg et stykke 15mm kryssfiner som skal grunnmuren til batterienes nye bolig. Det er rart hvordan slike små ubetydelige ting tar så stor plass i topplokket: For på vei ut til båten var det store spørsmålet: Passer plata? Passer det ned i åpningen (som kun måler 40 cm) og får jeg plass til batteriene?


Men før jeg satt der i bilen å grublet, hadde jeg trålet rundt i diverse butikker og handlet til den store gullmedalje. Jeg fikk alt jeg trengte og mere til. Det er alltid slik at en får med seg en haug med ting som overhode ikke står på handlelista, men som er så kjekke å ha: Syrefasteskruer, -muttere, -skiver, kabler og kabelsko i ymse størrelser uten helt å vite om man trenger det. Det er jo forferdelig å stå der å mangle slikt når noe skal monteres. Regner med du er enig?

 

Jeg er ikke så flink til å holde folk på pinebenken. Så svaret på mine bekymringer i innledningen, var: "Ja" og "Nei". Den ubetydelige 50 cm lange plankebiten passet i åpningen, Ja. MEN, den var selvsagt for lite da 110Ah batteriet må plasseres i fartsretningen og ikke på tvers som jeg hadde beregnet dagen før. Null stress og overhode ingenting å bekymre seg for: Jeg skjøter planka sammen med et bit fra den gamle batteriholderen. Nok en ny kveld med forberedelser og jeg har plater i riktige størrelser med et strøk vannfast maling på seg. Så da er det klart for montering en annen dag (i morgen?) - om jeg har skruer da. Kanskje jeg skal kjøpe noen ekstra for sikkerhetsskyld?

 

"Av og til, av og til er 6 cm for lite..." - fritt etter Anne Grete Preus.

20180405_212855.jpg.4c036c1d43f4a8c23988307c0205fc77.jpg

 

Planen for dagen var å gjøre mest mulig med batteriprosjektet. Startet enkelt: Montere ny batterivelger... Frem med hullsaga type litt for liten (men den eneste jeg hadde for hånden), bore nytt hull der den gamle hovedstrømsbryteren stod, filte opp resten slik at den passet i hullet, koblet alle kablene rett: Batteri 1, batteri 2 og til forbrukere. Så kom tiden for å montere skiten, og gjett hva: Jeg manglet syrefast M5 bolt/skrue som var lang nok. ARG, da blir det shopping i morgen også... Håper jeg klarer å kjøpe det jeg trenger da??!!

 

Slik blir ca ny layout i batterirommet (nye kabler ligger under plata).

20180405_153803.jpg.c2fb717f01460784f77c2fcf3fc5a65d.jpg

 

Mens jeg gledet meg til ny handletur, så gikk jeg i gang med ny ladeløsning (dynamo).

 

I følge tegninger og et bilde jeg fant er det denne karen som skal kobles til batteri.

20180405_135454_LI.jpg.91e4566927ca21a58a9456d407acc3ee.jpg

 

Med nytt verktøy var det en lek å lage kabler.

20180405_144516.jpg.d7ff426949f7a234a0c5358151fc0269.jpg

 

Litt mer kabelkutting, avisolering, banke på plass nye kabelsko, varme krympestrømper, kabeltrekking og leting etter passende skiver (jeg hadde i lageret mitt!) senere, og det meste er klart til montering. Skuffelse: Det eneste jeg kunne ferdigstille før shopping, var å koble den nye ladekabelen til dynamoen. Da ble det slik:

20180405_150952.jpg.a78a8d8e9722ac54c711231fbcf7c18f.jpg

 

Og dett var dett.

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post

Spennende tråd å følge, og godt resultat av fjorårets arbeid. Gleder meg til å følge tråden videre!

 

Ved første øyekast stusser jeg litt på planene dine rundt det elektriske anlegget. 

 

Slik skissen din er vil alltid dynamo være koblet til forbruksbanken. Vær obs på at den også vil være tilkoblet når hovedbryter står i "0".

 

VSR vil koble inn så snart spenningen i forbruksbanken når 13.3v. Da har du i praksis sammenkoblet batteriene til en bank uavhengig av posisjonen til hovedbryter.

 

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du vil fjerne koblingen mellom dynamo og starter/hovedbryter, å legge den rett på forbruksbanken?

 

Tenkt scenario: Du skal starte opp etter en dag i uthavn og setter hovedbryter på "start" og starter motor. Alt strøm til motor og forbruk trekkes fra starbatteri og all lading til forbruk. Om du tenker at det tar lang tid for forbruksbatteriet å oppnå 13.3v (liten dynamo?), så vil du ha tilsvarende lang tid med rent forbruk på startbatteri og tappe ned dette. Er det ikke uheldig å tappe ned startbatteri, det er jo dette man vil ha fult til en hver tid.

 

Når tror jeg at spenningen kommer over 13.3v relativt for etter oppstart, og at man i praksis har alle batteriene sammenkoblet ved motor i gang. Ville derfor hatt sammenkobling mellom dynamo og starter/forbruk.

 

Nå er det langt i fra sikkert jeg tenker rett, men slik fungerer det iallefall i mitt hode en sen kveld :)

Link to post
SøndreSvaberg skrev On 4.4.2018 at 22.57:

Ellers så har jeg vært plaget med at nøkkelbryteren har en tendens til å vri seg rundt... Oppdaget at det finnes en mulighet til å låse denne, men det er ikke benyttet hos meg. Må tenke litt på hvordan det skal løses også. Noen som har forslag?

Finnes "tannskiver" som kan være egnet. Legg en på baksiden mellom tenningslås og platen denne er festet i.

 

2464.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
"LISE" skrev for 8 timer siden:

Spennende tråd å følge, og godt resultat av fjorårets arbeid. Gleder meg til å følge tråden videre!

Så hyggelig @"LISE". Jeg har fulgt med på ditt prosjekt innimellom planlegging av mitt eget prosjekt. Kommer dog ikke til å dra til Shetland som du har planer om i min lille Draco. Selv om det er en danske som dro hele veien til New York... Spennende historie det!

 

"LISE" skrev for 8 timer siden:

Ved første øyekast stusser jeg litt på planene dine rundt det elektriske anlegget. 

Flott at noen ser på løsningen min med kritiskt blikk.

 

Det er gode poeng du kommer med og ikke noe som er direkte feil. MEN, noe må man ofre for å få en enkel løsning. Hovedmålet mitt er en enkel løsning med mulighet til å velge hvilket batteri som skal brukes når motoren IKKE er i gang og automatisk sørge for at begge batteriene blir ladet ved motordrift.

 

Tenker det er på sin plass å forklare hva jeg tenker - har "tenkt å tenkt" (sitat mormor og de åtte unga) på dette temaet siden jeg startet med fiks av det elektriske anlegget i fjor. Ønsket om å ha litt ekstra batterikapasitet utover stusselige 64Ah, har gradvis vokst frem - hadde vært digg med kjøleboks++. I år kjøpte jeg kinavarmer og tenker at den kan forlenge sessongen betydelig, og da tvinges ekstra batteri frem - for vifta drar mye suppe.

 

Tenkt scenarier og forklaring på hvordan mitt planlagte anlegg vil fungere

1. Motor AV i uthavn.

Batterivelger settes i "2", og forbrukere får all strøm fra 110Ah batteriet. I tillegg er dynamo koblet sammen med 110Ah. 

 

2. Motor AV i hjemmehavn.

Batterivelger settes i "0", og forbrukere er helt koblet fra batteriene. Dynamo er koblet sammen med 110Ah. Likevel, jeg ser ikke at dynamo vil trekke strøm.

 

3. Motor skal startes/Motor er PÅ med "tomt" forbruksbatteri (startbatteri er fulladet).

Batterivelger settes i "1", og forbrukere inkludert starter får strøm fra 64Ah. Motor starter lett og all lading går dit jeg ønsker til det tomme forbruksbatteriet. Jeg har lest at VSR kan slite litt med å fylle det største batteriet om VSR er koblet på det minste batteriet. Jeg ser bekymringen din LISE, men jeg tenker at jeg kan kjøre mange sykluser på starteren før startbatteriet er tomt. Når spenningen stiger til 13,3v så startes lading av begge banker - regner igrunnen med at det skjer relativt raskt...

 

4. Motor skal startes/Motor er PÅ med "fullt" forbruksbatteri (startbatteri er fulladet).

Samme som over, men 13,3v på forbruksbatteri oppnås så og si umiddelbart og lading av begge banker starter.

 

Uansett hva jeg har planlagt og hvordan ladingen nå er satt opp, så er det ikke skrevet i stein at løsningen skal forbli slik jeg nå har designet den. Oppdager jeg problemer med at startbatteri ikke blir ladet, så gjør jeg endringer på oppsettet.

 

"LISE" skrev for 9 timer siden:

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du vil fjerne koblingen mellom dynamo og starter/hovedbryter, å legge den rett på forbruksbanken?

Tenkt scenario: Du skal starte opp etter en dag i uthavn og setter hovedbryter på "start" og starter motor. Alt strøm til motor og forbruk trekkes fra starbatteri og all lading til forbruk

 

Jeg ser utfordringen og jeg regner med at min 70A dynamo raskt nok vil oppnå 13,3v spenning på forbruksiden. MEN dette er noe jeg skal ha i bakhodet utover våren og sommeren. Jeg skal følge godt med og ha multimeteret liggende i båten for å måle spenninger... VSR skal være lett tilgjengelig i batterirom for å kunne justeres uten at batteriene må ut.

 

Kanskje jeg også skal lage til et permanent voltmeter med trykk-knapp som ble diskutert tidligere i år (fant ikke linken akkurat nå). Så kan jeg ha enda bedre kontroll.

 

Link to post

I ditt tilfelle er hipp som happ om du lader start eller forbruk først. Jeg har laget samme oppsett som deg med unntak av at det er startbatteri som lades først. Egentlig er det to argumenter for at dynamo skal være koblet til startbatteri:

1. Ved start så trekkes det mye strøm ut av batteriet og batteriet er ekstra sultent de første 2-3 minuttene og dermed ekstra mottagelig for høy ladestrøm.

2. Ved STOR forbruksbank som er tappet mye vil det ta tid før spenningen når 13,3 og vsr kobler inn begge batteriene.

 

I ditt tilfelle vil ikke det skje, da du har kraftig nok dynamo og for liten forbruksbank. Så i praksis vil begge batterier uansett være koblet sammen etter noe få minutter. 

Link to post

@theppan07

Takk for dine betraktninger. Jeg kommer uansett til å følge nøye med på hvordan mitt anlegg oppfører seg.

Mener du mitt oppsett kan tære ekstra på startbatteriet? Mtp det høye forbruket ved oppstart.

Anlegget er overhode ikke koblet opp, så det er relativt enkelt å endre på dette nå - hva mener dere skal jeg endre på det med en gang?

Link to post

Mange veier til Rome, og virker jo som du har tenkt godt gjennom dette.


Har samme opplegg som deg, men uten VSR.

 

Jeg starter på "1", kjører på "1+2" og kobler inn "2" når jeg stopper i uthavn. Har Batterilader og solcelle koblet til forbruksbanken og setter bryter i "1+2" når jeg vil toppe startbatteri. 

 

Fungerer godt for meg  Eneste minuset med min løsning er at jeg må huske å sjalte over. Har batterimonitor jeg følger litt med på, så skulle jeg glemme å skifte over så oppdager jeg det rimelig fort.

Link to post

I dag ble delprosjektet nytt batteri ferdigstilt!

 

Og takk til @"LISE" og @theppan07 fikk meg til å endre litt på oppsettet med VSRen. Nå er startbatteriet permanent oppkoblet og så blir forbruksbatteriet koblet inn når startbatteriet har nådd 13,3v. Så får jeg heller følge med på hvordan VSR oppfører seg når forbruksbatteriet er helt flatt.

 

Økta begynte selvsagt hos BT og Jula for å shoppe litt: Fikk i dag alt jeg trengte og mer til... Heldigvis fikk jeg returnert det jeg ikke brukte i går. Begynte med å montere batterivelgeren, det ble et salig slit da eneste mulighet for å komme bak bryteren var ned gjennom luka og opp bak. Ble temmelig svett der jeg kavet, godt jeg ikke har bilder av hvordan det så ut der jeg lå med haue i klem og full knekk i armen for å sette på plass mutterene med fingra. Neste gang skal jeg forlime mutterne før jeg setter de på plass...

 

Her er vi i gang og midt i en svettetokt, dessverre så sprakk gelcoaten litt ved bruk av hullsag og fil.

20180406_124916.jpg.7d422093048953e852355843bef5325e.jpg

 

Byttet om på ladefilosofien min.

20180406_132316.jpg.68f59283ad74aa3c68efcd2dba1e1784.jpg

 

Så måtte batterikassa tilpasses. Luka ned til batterirommet var for lite for en stk plate, derfor ble plata ferdigstilt på plassen. Lister med mer blir montert for at batteriene skal sitte godt fast.

 

Anbefaler japansk sag. Gjør arbeidet veldig enkelt.

20180406_133934.jpg.d46a8e0086e8e44183a8fd815c0456b6.jpg

 

Reimer montert og platene satt sammen i batterirommet.

20180406_142108.jpg.44c8079b6417aa093f9d41d96eecb9ee.jpg

 

Batteriene på plass og testet. Herlig.

20180406_143559.jpg.70559c7fc139678e4a5c8404f7433217.jpg

 

Så var det å stripse fast ladekabelen.

20180406_144330.jpg.b1b01009af350b7b87a1b8228cebbbf2.jpg

 

Og da var det kun å rydde og pakke med de tingene som jeg ikke kommer til å bruke ifm neste prosjekt.

20180406_151625.jpg.94bd006beba24aa10f095d2c2f535591.jpg

 

Da er neste prosjekt å montere opp dieselvarmeren. Det begynner jeg med i neste uke? Venter på noen deler...

I mellomtiden skal jeg tilpasse en låsering for nøkkelenbryter. Vi får se om det fungerer.

Link to post
Kompass83 skrev for 16 timer siden:

Det der ser veldig bra ut. Inspirerende tråd. Jeg skal også i gang med et «bryter-prosjekt» snart. Og få installert kinavarmeren ferdig. 

 

Takk for det @Kompass83!

 

Impregnering av kalesja står for tur, men dessverre kom det litt regn i dag. Dermed ble det utsatt til i morgen (?). Var forøvrig på Jula i går å skulle handle noen småskruer til tenningslåsen for å feste den bedre (mer om dette ved en annen anledning). Kom da over et rasende godt tilbud... Klarte såvidt å holde meg for å handle. Hadde jeg ikke hatt hendene fulle med mine funn, så tror jeg at jeg hadde betet på dette gode kamanjetilbudet. Vel, jeg ble lurt til å kjøpe mye mer enn skruene da, så på en måte gikk jeg på kroken.

20180407_173527.jpg.e774c01aa4ec6b1cf877a03d4cb64ff8.jpg

 

Ellers så ønsker jeg å koble på bryter til trimflaps til tenningslåsen, slik at relet kobler inn og skrur på systemet. Strømforsyningen til trimflapsene har egen kurs, men er avhengig av strøm inn på separat kabel for å slå seg på. Jeg ønsker at det blir styrt av tenningsnøkkelen for å frigjøre plass i bryterpanelet mitt. Derfor, om noen kjenner Mercruisers tenningslås, er det korrekt at lilla kabel blir rett plass å koble dette opp?

20180406_101921.jpg.9c843718d4b8c88f120be6d9383d84ae.jpg

 

Fant et gammelt og kanskje litt for enkelt koblingsskjema for 4,3l Mercruiser på Google. Sammen med andre funn på, tyder det på at jeg har rett mtp lilla kabel.

awesome-5-0-mercruiser-starter-wiring-diagram-electrical-of-mercruiser-4-3-wiring-diagram.jpg.47c0175b2dd451f7935370e1aefa56ff.jpg

Link to post
Jens_P skrev On 6.4.2018 at 8.08:

Finnes "tannskiver" som kan være egnet. Legg en på baksiden mellom tenningslås og platen denne er festet i.

Det ble som jeg fryktet for lite plass. Jeg endte derfor opp med en stor 3mm tykk A4 skive som jeg tilpasset. 

20180409_184003.jpg.75b45754de6f83323f00f230dcd41148.jpg

 

Denne skiva legger seg rundt bryteren og tappen låser fast tenningsnøkkelen ved bruk. Festes med tre syrefaste skruer.

 

Lenco trimflaps var alltid på i det blir gamle elektriske anlegget bak styreposisjon som jeg startet utbedringer på i fjor. Jeg plasserte det midlertidig på en bryter, da jeg ikke ble ferdig i fjor. Nå ønsket jeg at Lencoen slår seg på sammen med tenningen. Jeg tenkte å koble det direkte på tenningsnøkkelen, men etter nærmere undersøkelser fant jeg en ledning merket "Accessories". Jeg koblet Lenco rele mot denne og alt i orden!!

 

Monterte deretter tenningslås med festeordningen min. Enda en ting mindre å irritere meg over.

20180409_183853.jpg.b13ffedcca0b5f9b4f3eefe49ada3d82.jpg

 

Impregnerte kalesja utvendig med BTs løsning. Sprayet på og brukte ei lita rulle på skaft for å fordele væsken utover. Det trakk også lettere inn i fiberene på den måten.

20180409_103914.jpg.65f9227bacd39d03ad50cee4561bc869.jpg

 

Blir spennende å se resultatet. Merk: Jeg vasket kalesja først i grønnsåpevann.

 

Skal også vokse sømmene med Gønnlandsvoks.

Link to post

Pusler endel med båt om dagen: både fysiskt og mentalt (planlegging av videre jobb). Dette har skjedd siden sist.

 

Kalesje

Jeg har fått smeltet inn litt grønnlandsvoks i øvre del av kalesja og vasket sidevinduene i grønnsåpevann. Her blir de skyllet:

20180411_105705.jpg.01d6960ceb39f93c66a17d9fd21bd3d0.jpg

 

Så nå er kalesja snart klar til å få påmontert en liten meter med LED-stripe.

 

Plan for installasjon av dieselvarmeren.

Som vist tidligere, så skal dieselvarmeren plasseres i et skott under benken adskilt fra motorrom. Likevel må eksosslangen gå igjennom motorrommet. Der har jeg innvestert i en skikkelig eksos-slange med innebygd lyddemper: Slik som denne.

 

På bildet under (øverst til venstre og nederst til høyre), ser dere skroggjennomføringen  jeg har tenkt til å bruke. Skroggjennomføringen skal plasseres bak et sted på bildet øverst til høyre. Skroggjennomføringen og eksos på dieselvarmeren er 24mm og trenger derfor en overgang fra 24mm til 28mm. På bildene nederst er overgangen montert på hhv skroggjennomføringen og på dieselvarmeren.

20180411_145706.jpg.0f95c8e5e7818d3d444b78b403e3815c.jpg
 

Ferdigstille kabin

Dette er også på planleggingsstadiet, men jeg har snakket med en lokal blikkenslager og bestilt 8m med 0,7mm rustfritt børstet stål med 85-graders profil 9x15mm. Disse listene skal monteres rundt vinduet for å få en pen avslutning mellom nytt skrogtrekk og tec7-fugene på vinduene.

 

Fikk med meg en bit for å teste, her er det en 10mm profil som testes ut.

20180411_145814.jpg.11716ccf3c645b91455b5429847a8a2c.jpg

 

Fjerne irriterende ting

Ja, dette stod ikke på opprinnelig liste for prosjekter 2018, men om menigheten tillater det, så er det én ting som har irritert meg. Det er så knotete å få opp/ned kalesja pga for liten plass eller feil design på kalesjestengene.

 

Problemet er at stengene/kalesja setter seg fast når stengene skal forbi lokket som beskytter kalesja når den er pakket vekk. Stengene går også i teak-listene der de er festet i fremkant. Foreløpig plan er å lage en litt annen bøy på stengene slik at de blir litt bredere og lavere. Dermed kan jeg montere stengene 1-2 cm lenger bak på noen fester som går litt lenger ut enn dagens fester. Dermed får jeg den lille ekstra plassen som trengs for at bevegelsen skal gå lettere...

20180411_150038.jpg.19b77460cb13af754a0237f0603ddc6f.jpg

 

Og ja! Jeg skal renovere teaken :/ - Det er nok å gjøre...

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post

Dagene går, jeg pusler litt hver dag. Jeg har blant annet sydd inn en LED-stripe i kalesja. Tenker at den sammen med noen LED-gulvlys (2-3 stk) vil gjøre det koseligere på kveldene...

20180411_193314.jpg.6d4a79d3472427ab250ceaefa59dd57a.jpg

 

Så har jeg påbegynt jobben med å montere varmeren i et av skottene. Plasseringen er vist lenger oppe i tråden, men jeg har valgt å vri varmeren 180-grader, da det er lettere å få ut eksosen på den måten. Jeg har handlet meg en skikkelig eksos med isolering og innebygd lyddemper. Den er også lang nok til å sende ut eksosen bak - så kan jeg sniffe både bensin- og dieseleksos mens jeg putrer avgårde med kalesja åpen i bakkant. Eksos skal ut litt lenger mot styrbord enn den er plassert på bildene under.

20180418_213952.jpg.de4c0e60136619f205c2fadbd94424d9.jpg

 

Så har jeg montert og klargjort for varmlufta til kabin og kupé. Kabinluft går rett frem ut via y-kobling og kupe går bakveien og skjult. Måtte lage meg en egen trekkesnor for anledningen. Gikk veldig enkelt og greit :D

20180418_214155.jpg.4574e5b334f9ab3cc76641b1527dd2c3.jpg

 

Så var det brakett for dieselvarmeren. Det blir benyttet 15mm finerplater som tåler vann. Så males dette med 2 strøk Aqua vegg-maling.

20180418_214319.jpg.222d2edfdb06b2483b2f6bde057b712e.jpg

 

Alltid litt spennende å bore hull i skroget. 51mm stort og greier :pray:. Finerplata så tørr og fin ut helt øverst her oppe. Det tar jeg som et godt tegn! Jeg har ikke tenkt til å bore lenger nede for å sjekke - det regner jeg med ble sjekket ifm ny motor i 2008. For at det fortsatt skal holde seg tørt og fint, klinte jeg inn en god stripe med tec-7.

20180418_214455.jpg.db9bb601dfa07aaea5ff40f93dd82ac3.jpg

20180418_214531.jpg.5557f8c857073d1099b18ad12d5aaa61.jpg

 

Dieselvarmeren skal få strøm også. Foreløpig er den koblet til et bryterpanel, så har jeg mulighet til å skru av strømmen helt. Begynner å bli ferdig med det elektriske også.

20180417_142841.jpg.d814ede9f2da94e70b2303b12d5222a8.jpg

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...