TrikkerN Lønning Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 (redigert) Er veldig skeptisk til den hammerpressa. Du får gi beskjed nestegang du skal presse 16mm² og oppover. Så skal du få låne tang av meg om ønskelig ? Videre så synes jeg kabelskoene dine som er tilkoblet relé/batterivelger så ut til å ha litt for store hull. (her kan det være at bildet lyver) Husk å legge på beskyttelse på batteriklemmene, så bevarer du god kontakt lenge ? Ellers så ser det ut som dette blir et ryddig El.anlegg. Monterte selv det samme bryterpanelet fra biltema, kjøpte det i fjor. (nå er det selvsagt på halv pris.. ?) Når man borrer og kutter hvor det finnes gelcoat. Så er det lurt å benytte maskeringstape, for å forhindre at det sprekker. ? Redigert 18.April.2018 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 @TrikkerN Lønning: Takk for tilbakemeldingene og tilbud om å låne skikkelig kabelskopresse. Det kan stemme at kabelskoene på VSRen har litt store hull. Hva er farene involvert med det? Jeg kan tenke at det ikke er optimal kontakt med VSR for koblingen merket med blå ring under. Kan det hjelpe å smekke på en skive? For koblingen med rød sirkel, så er det vel god kontakt mellom de to kabelskoene som er låst sammen på den røde siden av VSRen? Alternativt, så kan jeg flytte ladekabelen som er 16kvmm direkte til batteriet og ha en mindre kabel opp til VSR merket rød og en tilsvarende mindre kabel fra VSR merket med blå (mitt merke) til det andre batteriet. Da finner jeg en passende beskyttelse til batteriklemmene mine. Den i den røde sirkelen bør jeg også bytte ut på et tidspunkt. Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 (redigert) Faren er dårligere kontakt, dette løser du med skive, evt bytte av kabelsko ? Med beskyttelse mener jeg mot irr. ? Feks denne http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett-og-smoremiddel/Batteripolfett-2000017183/. Redigert 19.April.2018 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Takker. Mulig det er plass til ei skive der og polfett har jeg glemt mang en gang på BT. Kanskje jeg husker det neste gang... Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Falt ikke helt til ro med plassering av varmeren. Tenker da spesielt på hva som skal opp og ned. Så jeg har luftet temaet her og der + jeg har lest x-antall monteringsanvisninger (f.eks Eber). Jeg har testkjørt varmeren, og da var varmeren tiltet 90 grader, men jeg kan ikke husk hvilken vei den var tiltet . Da jeg alt har endret mening en gang om hvordan dette skulle monteres, så gjorde jeg det igjen. Jeg valgte da å montere varmeren med eksosen ned og ut bakover. Den åpenbare fordelen er jo at varmeren kommer til å fungere, en annen fordel var at jeg nå utnytter plassen i sturommet mye bedre. Varmeren tar plassen i høyden som ville vært ubrukt. Jeg kan da montere en liten plate for å skille av mot varmeren og få et lite oppbevaringsrom. Oversiktsbilde. Det ble en liten "knekk" i varmluftsrøret for å nå ned til den opprinnelige høyden jeg hadde planlagt dette montert. Anslår en 20-30 graders bøy. Det er innafor. Jeg tenkte også at forbrenningslufta skal få en liten slange med filter. Det skal få plass under y-røret. Jeg har smekket sammen pumpa og dieseltilførsel. Det gjenstår en skikkelig installasjon av dieselrør: For at det skal se bedre ut og at røret ikke kan komme borti. Som sagt skal dieselrøret plasseres anderledes, slik at det ikke kan komme borti eksosrøret. Det er relativ god avstand til alt treverk. Jeg skal ha prøvefyring av varmeren i neste uke, så skal jeg la den gå en time eller noe slikt for å sjekke om dette området trenger litt spesialbehandling. Eksosgjennomføring og eksosslange er endelig koblet sammen. Passet veldig godt. Monterte skroggjennomføringen med 3 stk gjennomgående skruer, skiver, låseskiver og muttere. Før fyring må tanken kobles. Det blir neste steg. Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
rippie Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Ser bra ut, ca hvor mye har du brukt på varmeren ink alt av utstyr? Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 20.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 (redigert) Er det min kone som spør? Redigert 20.April.2018 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Worry II Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 SøndreSvaberg skrev 3 minutter siden: Er det min kone som spør? ja, enkelte ting trenge bare andre ikke å vite Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Hehe, var ikke sånn ment. Vet bare av erfaring at ekstra ting ofte summer seg opp og gjør at en kinavarmer til 3000 fort nærmer seg det dobbelte Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 20.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 (redigert) rippie skrev for 2 timer siden: ekstra ting ofte summer seg opp og gjør at en kinavarmer til 3000 fort nærmer seg det dobbelte Det er jo alltid slikt. Som jeg har skrevet om tidligere, en tur på butikken har en tendens til å skli litt ut :/ Tenker jeg samlet sett havner mellom 3 og 4 båtlapper: × Varmeren: ca 1800 + avgifter. × Skroggjennomføring: 340 × Eksos: 1390 × Rør, forgrener og ekstra uttak: ca 300 Så ja, det baller på seg, men det er fortsatt veldig mye rimeligere enn merkevarene... Redigert 20.April.2018 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
TrikkerN Lønning Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Båtlapper er jo en egen valuta ?? Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 20.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Hehe. Det er sikkert! Teller alltid på knappene før jeg investerer med ekte penger. Båtlappene bare flyr ut gjennom vinduet :D Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 (redigert) En kort post herfra for å vise siste bilder av installasjonen av kinavarmeren. Dieselslange og eksos kommer nå ikke lenger i konflikt med hverandre. Måtte justere størrelsen på 24-28mm overgangen for å få tettet eksosen på varmersiden. Ingen lekasje nå, men skal holde et øye med dette og vurdere om jeg skal smøre på litt eksospasta e.l. Dieseltanken ble plassert på SB-side for ikke å komme i konflikt med manuell lensepumpe. Filteret plassert Mottok stållistene i går, satser på å få gjort noe med det snart :D - bøyd av lokal blikkenslager på mål 9x15mm innvendig med 85-graders profil. Mangler kun noen gardinstenger som kan monteres utenpå. Redigert 4.Mai.2018 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 (redigert) Siden sist har jeg ferdigstilt montering av lister rundt vinduene. Det var en skikkelig pirkejobb og jobben ble ikke lettere av at disse listene var i børstet rustfritt stål. Utgangspunktet i var dette Detaljer (med list holdt opp) Listene ble kuttet med vinkelsliper og ca 1mm tykt blad. Vinklene ble ca målt med vinkelmåler og tilpasset hvert hjørne. Dette var en tidkrevende jobb. Og vanskelig da ting overhodet ikke var rett... Arbeidsbenk med div verktøy Da lista hadde bra nok passform, ble de klargjort for skruer: Boret og forsenket. Skruene ble klippet i lengden. Deretter skrudd fast og varmesporene fra kappingen pusset bort med 600-papir. Etter flere turer i båten, ble det omsider slik... I dag fikk jeg tatt ned burkaen, montert kalesja, flyttet kalesjestenger litt og pusset mesteparten av teaken utvendig. Det var lenge siden!! Før bilder. Underveis. Og så glemte jeg etterbilder... Vel, det er en ny dag i morgen. Gjett hva som skal gjøres da? Redigert 13.Mai.2018 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 (redigert) Da har jeg pusset og pusset. Oljet og oljet og oljet... Og lakket et strøk. Helt utrolig hvor fin 33-år gammel teak kan bli med litt behandling! Det var på høy tid å gjøre noe med teaken inni båten, og ved en tilfeldighet startet jeg pussing av teaken ifm montering av kalesja. Jeg fikk nemlig flis i fingeren der tidligere eier hadde kuttet vekk litt teak for å få plass til ny kalesje og stenger. Av en eller annen grunn var ikke dette pusset og fikset... Jeg har tidligere vært skeptisk til å bruke Owatrol D1+D2 i båten, men nå har pipen fått en annen lyd. Det passer veldig fint med de gode gamle Dracofargene blå og hvit. Skay og ryggputer fikk seg en real omgang vask, da svigerinna mi kom på besøk... Må dra et før bilde til som viser hvor elendig forfatning teaken og skayen var etter en hard vinter og lite vedlikehold... Detalj før og etter pussing (før finpussing). Fotskammelen ble også helt nydelig, her er et bord oljet med ett strøk. Pusser med 80, 120 og 180 papir. Oljet tidligere i dag. Bildet viser også hvor fin skayen (orginal) blir vha magic svamp og god tålmodighet. I kveld (ja nå vil jeg ha båten på vannet!), fikk jeg kjørt kinavarmeren en time mens jeg la første lag med Owatrol D2. Hvor mange lag med D2 bør det legges når jeg først har tatt meg denne jobben? Dette vil jeg ha gjort skikkelig. I følge bruksanvisningen skal det 6 fyldige strøk. Tiden mellom hvert strøk skal være 12-24 timer. Altså må jeg tilbringe 17.mai i båten for å lakke ?. Vel, jeg følger som regel oppskrifter slavisk, så da kommer jeg nok til å kjøre på med 6 strøk... Blir teak-fineren under benken like fin som teaken jeg nå har behandlet? Som bildet viser er dette skikkelig klar for rehabilitering... Redigert 15.Mai.2018 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Kompass83 Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Bra jobb, ser veldig bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Jeg tror fineren blir like vakker. Kanskje noen nyanseforskjeller. Ren magi med Ovatrol på nypusset Teak! Du kan bare legge på til teaken er mett og den blanke finishen er på plass selv etter 24 timer. Jeg tror jeg hadde 8 strøk på min teak for mange år siden før glansen forble jevn etter 24 timer, men min teak var relativt fersk. Din kan hende er tørstere, så du får smøre godt med niste ? Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
SøndreSvaberg Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Takk for det @Kompass83 og @WithVital! Genialt! Da blir det olje og lakk på fineren også ved anledning! Jeg endte opp med 7 strøk med D1 på teaken, da var den mettet og er nå ferdig med 3.strøk med D2. Fineren trekker sikkert litt den og ja ? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 (redigert) Endelig! Prosjektene for i år ble ferdigstilt: Nytt batteri, batterivelger, ny ladeløsning, dieselvarmer, listet vinduene, oljet/lakket innvendig teak og ferdigstilt fjorårets prosjekterer som f.eks elektrisk anlegg, montering av lamper/lys og 5v/12v uttak m.m. Kabin ser nå slik ut. Ps: Neste år skal all teak i kabin fornyes. Teaken fikk 7 strøk Owatrol D1 og 6 strøk D2. Veldig fint og jeg slipper å få flis i fingeren! De siste dagene har jeg klargjort båten for sjøsetting. I formiddag ble den endelig helt klar: Lettelse og glede!! Redigert 19.Mai.2018 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 SøndreSvaberg skrev On 15.5.2018 at 23.51: Helt utrolig hvor fin 33-år gammel teak kan bli med litt behandling! Ikke uten grunn at teak er et høyt skattet treslag Forøvrig koselig å se at noen har vett på å ta vare på disse gamle klassikerne, ikke bare skjære dem i filler med vinkelsliper Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Duppe Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Veldig kjekt å se disse gamle klassikerne i godt hold. Du vil få mange hyggelige kommentarer når du kommer med den. Har selv en fin årgang jeg koser meg med Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 lectron skrev for 10 timer siden: Veldig kjekt å se disse gamle klassikerne i godt hold. Du vil få mange hyggelige kommentarer når du kommer med den. Du er inne på noe der, lett å komme i prat med folk på brygga. Men det er vel kanskje fellesnevner for båtfolk? Digg å få båten på sjøen og få tatt den i bruk. Fantastisk vær og sommerstemning på favorittplassene. Her fra Skippergata på dagtid. Ble også en kveldstur i dag. Knapt en krusing på Kvåsefjorden. Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 (redigert) Komodo skrev On 19.5.2018 at 23.51: Forøvrig koselig å se at noen har vett på å ta vare på disse gamle klassikerne, ikke bare skjære dem i filler med vinkelsliper Hehe - hyggelig kommentar! Du har en annen måte å ta vare på en gammel klassiker. Har skikkelig sansen for ditt arbeid på jolleversjonen av 20DC ? Redigert 21.Mai.2018 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 For noen fine dager på sjøen! Av fem mulige dager, har jeg vært på sjøen 5 ganger! I dag ble det tur til Kr.sand sentrum for å få med meg Tour Des Fjords. Hva er da mer naturlig å ta turen over fjorden inn til byen for å se sykkelritt? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.