Jump to content

For høy ladespenning ved økt turtall?


magbolme

Recommended Posts

Håper noen av ekspertisen på Båtplassen kan hjelpe meg med følgende problem:

Jeg kjøpte en PS (Power Support) regulator av en av våre medlemmer. Spurte før jeg kjøpte om den hadde senseledning, og svaret var ja.

 

Jeg åpnet dynamoen, demonterte original regulator og installerte ny regulator etter monteringsanvisningen som fulgte med:

"Demonter original regulator. - En børste skal kobles til minus og sort utgående ledning (D-). - Den andre børsten skal kobles til grønn utgående ledning (DF). -Generatorens hjelpedioder skal kobles til brun utgående ledning og til ladelampen (D+). Den nye regulatorens B+ skal til batteri pluss enten på generatoren eller direkte på batteri. Velg det som er mest praktisk. I denne ledningen skal innkobles en sikring". Det følger mer forklaring på sikringen senere i anvisningen; det skal være et overspenningsvern i regulatoren som får sikringen til å ryke!

 

Det så ikke ut som noen av børstene var koblet til minus fra før, så jeg koblet den som nå går til D- på regulatoren til jord inni dynamoen.

 

Etter montering gikk det greit å justere spenningen (justeringsskrue på regulatoren) til 14.4V, men med økt turtall stiger spenningen til 16-17V (muligens enda mer)!!!!!

 

Noen idéer om jeg har gjort feil, eller er det regulatoren som ikke virker?

 

Et annet spørsmål: Kan B+ på regulatoren være senseledning?

 

Det ser for meg ut som koblingen er tilsvarende den Lars H beskriver her

Betyr dét at jeg kan skaffe meg en Ladac og koble inn i stedet for PS regulatoren (og håpe at den virker bedre)?

 

Er takknemlig for alle idéer!

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Laderegulator til besvær.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Edited by trikola (see edit history)

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

Har sendt deg IM på problemet.

Marwin

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du ikke svare her Marwin. Jeg har også en regulator (Ladac) som går amokk innimellom.

 

Redigert: Marvin rettet til Marwin (rett skal være rett)

Edited by rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

(Navnet mitt er feil skrevet) :wink::lol::lol:

Svar til REM:

I dette tilfellet, nei. Fordi:

1. Dette er en spesiell regulator, som svært få har (og har problemer med);

2. Hvis REGULATOREN er / har feil, vil jeg erstatte denne;

3. Det var litt feil at dette emnet ble tatt opp åpent, men jeg skjønner magbolme, som sto med koblingen og jeg ikke var på nettet akkurat DA;

4. Ladac leverer bra varer, men jeg kjenner ikke produktet deres, og kan derfor ikke kommentere slike spesiellt;

5. Hvis det gjelder GENERELLE kommentarer om emnet, stiller jeg gjerne opp;

6. Hvis magbolme tillater, legger jeg gjerne hele kommunikasjonen ut her.

 

(Itj for å vårrå vrang, men...) :blush:

 

PS

Det er skrevet endel om spenningsregulator i dette forum; Hint: gå til "søk" og skriv "regulator" som søkebegrep (gjerne med "marwin" som skribent) og du får opp endel strenger hvor dette er beskrevet.

Eller søk på "ladac" med "ladac" eller "paul" som skribent.

DS

Edited by Ingar (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

(6.  Hvis magbolme tillater, legger jeg gjerne hele kommunikasjonen ut her.

<{POST_SNAPBACK}>

IKke noe problem for meg at alt blir lagt ut; har blitt hjulpet av diskusjoner på båtplassen før, så om andre kan plukke om noen idéer fra dette, er det veldig bra.

 

Status er som følger:

Ikke så veldig bra! Hadde nok gjort feil første gang (vet ikke hva - dårlig kontakt? kortslutning?, for symptomene forandret seg litt: Nå røyk sikringen med en gang jeg koblet på sense-ledniningen (uten at motoren gikk). Fant ikke noe annet å gjøre med det enn å koble fra overspenningsbeskyttelsen. Etter det slilte jeg inn regulatoren til den ga 14,4V på forbruksbatteriene (hvor sense-ledningen er koblet til).

 

Men jeg sliter stadig med samme problem; nemlig at spenningen stiger med økt turtall (over 17V ved 2000 omdreininger).

 

Regner forresten med at det ikke var noe problem a jeg koblet fra overspenningsbeskyttelsen!?! Synes det virker litt som smør på flesk å ha overspenningsbeskyttelse på en regulator (da det er denne som skal bestemme spenningen)!?!

 

Tar gjerne imot alle typer idéer og kommentarer!

 

M

Edited by magbolme (see edit history)

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

IKke noe problem for meg at alt blir lagt ut; har blitt hjulpet av diskusjoner på båtplassen før, så om andre kan plukke om noen idéer fra dette, er det veldig bra.

 

Status er som følger:

Ikke så veldig bra! Hadde nok gjort feil første gang (vet ikke hva - dårlig kontakt? kortslutning?, for symptomene forandret seg litt: Nå røyk sikringen med en gang jeg koblet på sense-ledniningen (uten at motoren gikk). Fant ikke noe annet å gjøre med det enn å koble fra overspenningsbeskyttelsen. Etter det slilte jeg inn regulatoren til den ga 14,4V på forbruksbatteriene (hvor sense-ledningen er koblet til).

 

Men jeg sliter stadig med samme problem; nemlig at spenningen stiger med økt turtall (over 17V ved 2000 omdreininger).

 

Regner forresten med at det ikke var noe problem a jeg koblet fra overspenningsbeskyttelsen!?! Synes det virker litt som smør på flesk å ha overspenningsbeskyttelse på en regulator (da det er denne som skal bestemme spenningen)!?!

 

Tar gjerne imot alle typer idéer og kommentarer!

 

M

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som har noen idéer til hvor problemet kan ligge?

 

I monteringsanvisningen for regulatoren sto det at den ene børsten skulle kobles til jord. Burde den ikke ha vært koblet til jord fra før (dét var ingen av børstene - med mindre en av dem var koblet til jord gjennom den gamle regulatoren). Jeg koblet uansett den ene børsten til -DF/-B. Spiller det noen rolle hvilken av børstene som er koblet til jord?

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

Det er vanskelig å svare uten å vite mer.

Var den originale regulatoren integrert i dynamoen?

Var det en kombinert regulator og børsteholder?

Slike er normalt minusregulert, dvs at den ene børsten er koblet direkte til D+ og den andre børsten jordet gjennom regulatoren. Begge tilkoblingene til børstene skjer via børsteholderen.

 

Ut fra din beskrivelse er den nye regulatoren pluss-regulert, dvs at den sitter mellom D+ og den ene børsten, den andre børsten må da kobles til jord. (Det spiller ingen rolle hvilken av dem som kobles til jord)

Link to post

Det er vanskelig å svare uten å vite mer.

Var den originale regulatoren integrert i dynamoen?

Var det en kombinert regulator og børsteholder?

Slike er normalt minusregulert, dvs at den ene børsten er koblet direkte til D+ og den andre børsten jordet gjennom regulatoren. Begge tilkoblingene til børstene skjer via børsteholderen.

Står mer om dette her.

 

Ut fra din beskrivelse er den nye regulatoren pluss-regulert, dvs at den sitter mellom D+ og den ene børsten, den andre børsten må da kobles til jord. (Det spiller ingen rolle hvilken av dem som kobles til jord)

<{POST_SNAPBACK}>

Den originale regulatoren var integrert i dynamoen, og måtte loddes av. Fikk den imidlertid ikke av uten å ødelegge den, så jeg har ikke mulighet for å sette den tilbake i feilsøkingsøyemed. Regulatoren var festet til en ramme som også holder børstene på plass. Denne "ramma" er satt tilbake på plass.

 

Problemet med å feilsøke nå er at det ikke finnes noe fornuftig å måle, og jeg har heller ingen annen regulator å prøve med. Tror det ender opp med at jeg kjøper meg en Ladac og prøver med den (koblingen blir jo tilsvarende som for PS regulatoren)!

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

Problemet med å feilsøke nå er at det ikke finnes noe fornuftig å måle, og jeg har heller ingen annen regulator å prøve med.

Du må dobbeltsjekke koblingen, sannsynligvis er noe feil her.

Sjekk at børstene er koblet korrekt, den ene til jord og den andre til regulatoren. Intet annet skal være koblet til børstene.

Og at regulatoren er koblet til D+ og B+.

 

Du beskriver en situasjon der dynamoen kjører for fullt uten regulering, dette kan være fordi føle-ledningen ikke har forbindelse til B+ (via batteri pluss).

Eller at den ene børsten er i direkte kontakt med D+. (Slik den originale regulatoren sannsynligvis var koblet)

Link to post

Du må dobbeltsjekke koblingen, sannsynligvis er noe feil her.

Sjekk at børstene er koblet korrekt, den ene til jord og den andre til regulatoren. Intet annet skal være koblet til børstene.

Og at regulatoren er koblet til D+ og B+.

 

Du beskriver en situasjon der dynamoen kjører for fullt uten regulering, dette kan være fordi føle-ledningen  ikke har forbindelse til B+ (via batteri pluss).

Eller at den ene børsten er i direkte kontakt med D+. (Slik den originale regulatoren sannsynligvis var koblet)

<{POST_SNAPBACK}>

Senseledningen (dersom terminalen merket B+ på regulatoren er senseledning). Er også nok så sikker (dog ikke 100%) på at den ene børsten ikke er koblet til D+.

 

Har forøvrig kjøpt meg en Ladac regulator for å komme videre. Er det fare for at jeg kan ødelegge Ladacen ved å koble den på i stedet for PS regulatoren slik det står nå?

 

M

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

Du må dobbeltsjekke koblingen, sannsynligvis er noe feil her.

Sjekk at børstene er koblet korrekt, den ene til jord og den andre til regulatoren. Intet annet skal være koblet til børstene.

Og at regulatoren er koblet til D+ og B+.

 

Du beskriver en situasjon der dynamoen kjører for fullt uten regulering, dette kan være fordi føle-ledningen  ikke har forbindelse til B+ (via batteri pluss).

Eller at den ene børsten er i direkte kontakt med D+. (Slik den originale regulatoren sannsynligvis var koblet)

<{POST_SNAPBACK}>

Det virker som du hade rett Ingar:

Jeg prøvde først med å koble til en Ladac i stedet for PS regulatoren, men resultatet var det samme (spenningen steg med turtallet). Jeg åpnet dynamoen igjen, og det viste seg at den ene børsten faktisk stadig var koblet til D+. Hvordan den var koblet rent fysisk fant jeg aldri ut. For å være helt sikker klippet jeg nå av ledningene som går til børstene, og koblet minusledningen og DF til regulatoren direkte til ledningene som går til børstene. Mao: Nå er det ikke mulig at børstene er koblet til NOE annet. Har også kontrollmålt likeretterne med multimeteret i diodestilling (fra alle statorviklingene mot B+, jord og D+ - måler ca 650 ohm den ene veien og uendelig andre veien).

 

Etter at dynamoen er satt sammen, og Ladacen koblet på vil imidlertid ikke dynamoen lade i det hele tatt. Har skrudd opp en gang til uten å finne noe galt.

 

Kan dét at den ene børsten var koblet til D+ ha tatt knekken på Ladac-en?

 

Sliter også litt med den fysiske konstruksjonen av dynamoen; den er laget slik at børstene skal treffe rotoren når man lukker lokket, og "børsteholderen" er festet til lokket. Det betyr at man ikke kan se om børstene treffer når man monterer. Imidlertid hadde jeg dynamoen oppe flere ganger da den ladet men ikke regulerte, og det så iallefall ut til at børstene traff hver gang da.

 

En annen ting er at jeg har hatt børstene ute, og er ikke 100% sikker på at de er satt inn igjen rett vei. Jeg har imidlertid satt dem inn den veien jeg syntes så naturlig ut i forhold til rotasjonsretningen.

 

Noen som har noen idéer?

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

Noen som har noen idéer?

<{POST_SNAPBACK}>

Ladac krever gjerne en større ladelampe enn originalt. Du kan jo prøve med en ladelampe i tillegg, parallellkoblet med den du allereede har. I Ladac-manualen står også et par enkle kontroller for å sjekke at alt er koblet korrekt. Edited by SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Ladac krever gjerne en større ladelampe enn originalt. Du kan jo prøve med en ladelampe i tillegg, parallellkoblet med den du allereede har. I Ladac-manualen står også et par enkle kontroller for å sjekke at alt er koblet korrekt.

<{POST_SNAPBACK}>

Absolutt en ting å prøve; har lest om dette før, men hadde glemt det. Det er til og med mulig at "ladelampen" er en LED (har ikke sjekket dét). Går ut fra at jeg bare kan koble en passende lampe/ pære i serie med den nåværende uansett?!?

 

M

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

Hei.

 

Kanskje like bra å koble til en motstand?

Egentlig ikke, med en lampe ser du at den lyser når du slår på tenningen, for så å slukke når dynamoen begynner å lade. Husker ikke i farten styrken på lampen, men tror den skal være på rundt 4watt? Det tilsvarer da en motstand på 36ohm som også må tåle 4watt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Egentlig ikke, med en lampe ser du at den lyser når du slår på tenningen, for så å slukke når dynamoen begynner å lade. Husker ikke i farten styrken på lampen, men tror den skal være på rundt 4watt? Det tilsvarer da en motstand på 36ohm som også må tåle 4watt.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

ENDELIG! Nå har også jeg 14.4V målt på forbrukssiden fra Dynamoen!

 

Takk til bidragsyterne, og spesielt til Ingar som med ganske få opplysninger, traff spikeren på hodet med hva som var problemet!

 

Jeg endte forresten opp med en 33ohm/4W motstand i parallell med ladelampa. Like greit med motstand da ladelampen allikevel virker slik den skal.

 

Synes det er veldig bra å ha et forum som båtplassen å støtte seg til når man har slike prosjekter og utfordringer som det jeg har holdt på med nå. Noen av bidragsyterne har tydeligvis veldig gode kunnskaper om elektriske anlegg ombord, og sprer mer en gjerne sine kunnskaper til andre. Det er kjempebra! Skulle jeg si noe om diskusjonsforumet som ikke er så bra er at det er mange som er mest interesserte i "synsing" og å starte nye diskusjoner som er helt irrelevante for emnet som de skriver under. Når det er sagt er det ikke noe kjempeproblem, og det er et viktig at alle bidragsytere føler at de har frihet til å komme med det de ønsker :smiley: .

 

Jeg startet med en PS regulator innkjøpt fra Marwin etter annonse på Baatplassen, men endte opp med en Ladac. Grunnen til dette er at jeg rotet i feilsøkingsprosessen, og ville prøve med en Ladac. Etter at alt virket perfekt gadd jeg ikke å teste med PS regulatoren igjen. Jeg er imidlertid sikker på at den virker kjempebra, og den kommer til å få et nytt liv i en kollegas Chevrolet Suburban. Takk også til Marwin for velvilje i å søke å løse problemet mitt. Håper du har forståelse for at jeg fortsatte diskusjonen i åpent forum. Grunnen til det var at jeg vet at det finnes noen høyt kompetente bidragsytere der ute!

 

Til slutt noen kommentarer rundt prosjektet med å montere Ladac eller annen spenningsregulator:

Jeg har elektronikkbakgrunn, selv om det er mange år siden jeg har jobbet med dette, og jeg har også skiftet stifter på bildynamoer for vel en mannsalder siden. Problemet med nye dynamoer (slik som Hitatchi 98 modellen i båten min) tydeligvis ikke er beregnet å "mekke" på. Den første hindringen var å få skrudd opp dynamoen, og så sto utfordringene i kø. Jeg klarte ikke å fjerne den gamle regulatoren uten å ødelegge den. Jeg skulle allikevel inn med ny, så jeg lot det stå til. Jeg måtte også, nærmest med kirurgisk presisjon, kutte ledningene til børstene og lodde nye ledninger på disse (skulle til hhv DF på regulatoren og jord). Det var også en meget komplisert affære å få dynamoen sammen igjen samtidig som børsteholderen hadde en slik stilling at børstene traff der de skulle på rotoren. Alt i alt vil jeg si at dersom du ikke er litt kyndig i elektronikk og mekanikk bør du kanskje tenke deg om før du begynner å operere en moderne dynamo (iallefall tilsvarende min). Har du en mer "tradisjonell" dynamo der du kan nå regulator/ børsteholder fra utsiden burde derimot saken være grei!

 

M :sailing:

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

Alt i alt vil jeg si at dersom du ikke er litt kyndig i elektronikk og mekanikk bør du kanskje tenke deg om før du begynner å operere en moderne dynamo (iallefall tilsvarende min).

Fint at du fant ut av det.

 

Mange dynamoer (Bosch, Valeo etc.) har en kombinert børsteholder/regulator.

Motorola til venstre, Bosch til høyre:

Bilde

 

Løsnes enkelt med 2 skruer og går om hverandre.

Benyttes på en rekke dynamoer, Bosch, Motorola, Valeo, eldre "Volvo" etc.

 

Skal man montere ekstern regulator kan man enten modifisere den originale (fjerne regulator-kretsen, bryte interne forbindelser og lodde på ledninger til børstene ).

Eller kjøpe en ren børsteholder som ser ut som Bosch regulatoren, men der det sitter kablesko-kontakter for børster og D+ istedet for regulatorkretsen.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...