Jump to content

Pakkboks, Gammel Saga 27AC


Myhank

Recommended Posts

Hei.

 

I fjor røyk boltene på koblingene mellom girkasse og aksel for meg. da dette skjedde ble akselen kastet litt på og jeg tror simringene i pakkboksen fikk seg en trøkk. Er ikke noe ubalanse i aksel så den berget seg, men jeg må nå fylle på med fett i pakkbosen etter hver kjøring for å stoppe at det drypper inn vann via akslingen.

 

Det jeg lurer på er om noen her har vært borti denne type pakkboks før.(se bilder). Jeg har søkt litt og finner ikke noe som ligner helt.

Jeg tar ut aksel, men er usikker på hva jeg gjør etter det. Er det å skru ut den store mutteren som aksel går igjennom, så vil jeg finne simringer innenfor der?

 

bilde

 

bilde

 

 

Link to post

Vil tro at din pakkboks har talgpakninger, ikke simmerringer. Søker du litt på pakkboks med talgpakning finner du nok mange forklaringer på det. Mange tråder her på BP også. Veldig kurant å skifte, og utrolig drifsikkert.

 

Antagelig trenger du ikke bytte talgringene heller, det holder antagelig å stramme litt på mutteren (glandmutter). Hvis du har en slik type tetning skal den dryppe en dråpe i ny og ne når du kjører, hvis ikke er den for stram og da kan du få varmgang. Men det skal ikke renne.

 

Hvis du har pumpet inn for mye fett kan det uansett hende at du må ha ut akselen. Fettet kan pakke seg og tette vannsirkulasjon til cutlesslageret.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Takk for svar.

 

Da har jeg en bedre forståelse på hvordan det fungerer.

Jeg tar nok ut akselen for å få sjekket litt godt nå som den er på land. Etter havariet så renner det ganske godt med vann inn etter kjøring og må en del fett til for at det skal stoppe. Som du ser på bilde, så kaster den ut en del fett og, så mulig jeg da prøver å få byttet talgpakningen uansett når ting er ute.

Link to post

Hvis boltene i flensen gearboks -  klemflens ryker er det noe som skurrer i mitt øre.

Kan tyde på at  aksel og motor ikke er på linje.

At du må fylle på fett etter hver tur skurrer også.

En talg pakkboks skal dryppe noen dråper i minuttet,

Har du fått klokket akslen så den er rett?

 

Litt om pakkbokser her 

https://baatplassen.no/i/topic/16319-pakkboks-fra-pakningsboka/

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Sånne bilder lyver ofte litt, men for meg ser det ut som akselen kan stå sideveis skjevt i forhold til pakkboksen(?). Dersom det er tilfelle trenger du en ny motoroppretting der du tar utgangspunkt i at akselen skal ligge rett i pakkboksen og i akterstevnlageret.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hvis boltene i flensen gearboks -  klemflens ryker er det noe som skurrer i mitt øre.

Kan tyde på at  aksel og motor ikke er på linje.

At du må fylle på fett etter hver tur skurrer også.

En talg pakkboks skal dryppe noen dråper i minuttet,

Har du fått klokket akslen så den er rett?

 

Litt om pakkbokser her 

https://baatplassen.no/i/topic/16319-pakkboks-fra-pakningsboka/

 

Kjøpte båten i fjor. boltene røk etter ca. 40 timer kjøring etter jeg fikk den. Det som har skjedd er at et par av boltene har skrudd seg ut. fant to bolter, skiver og muttere hele og fine i kjølen. Og jeg tror ikke de to gjenværende har sitti helt godt de heller, så det har vært slark og de til slutt røk. Etter jeg fikk satt inn fire nye bolter og satt det godt på plass går båten nå mye jevnere og med nesten null vibrasjoner og mindre støy enn tidligere.

har ikke klokket akselen, men de fire bolthullene få flensen stemmer godt overrens samme hvordan man vrir på akselen, så er nok bra. Men aksel skal ut uansett så sjekker nok uansett da :)

 

Sånne bilder lyver ofte litt, men for meg ser det ut som akselen kan stå sideveis skjevt i forhold til pakkboksen(?). Dersom det er tilfelle trenger du en ny motoroppretting der du tar utgangspunkt i at akselen skal ligge rett i pakkboksen og i akterstevnlageret.

 

bilde lyver nok litt ja og den ligger ganske rett i boksen. bolthullene i flensene var overrens og hadde ikke noe problemer med å skru flensen fra akselen sammen med girboksen etter den var fra hverandre.

Link to post

Når  pakkboksen er på akslen igjen og klem-flensen skal trekkes til er dette rekkefølgen, men momentet må du hente i manualen din. 


Dett er for Sabb M4.295 70 hk.  rekkefølgen er lik for de klem-flenser jeg vet om, men momentet er forskjellig.


Når klem-flensen er på og før du monterer pakkboksen til hylserøret, ville jeg sjekket at akslingen er i senter på hylserøret og rettet motoren


før endelig montering av pakkboksen. 


 


klemflens.jpg

Oppretting av motor.

opplagring_motor.jpg

 

To tråder som er vert å lese...



Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...