Jump to content

Nødanrop fra tegnebordet (mulig selvbyggingsprosjekt)


oyster

Recommended Posts

Jeg er, som nevnt i et par endre tråder, i begrep med å iverksette et selvbyggingsprosjekt. Jeg vet ikke helt hvorfor. I løpet av vinteren har jeg sittet utover kveldene med blyant og linjal, og har hatt et uforholdsmessig stort forbruk av millimeterpapir og viskelær. Dette er naturligvis uskyldig nok i seg selv, og burde kanskje ikke anspore til større bekymring. Men så har jeg etter hvert begynt å forhøre meg om ror- og riggløsninger, og begynt å beregne og budsjettere. Så langt er kostnadsoverslaget på mellom tre og fem hundre båtpenger. Og her skulle man jo tro at man straks ville gi skrinlegge hele prosjektet og gi seg i kast med noe annet, og langt billigere, som å spille golf eller samle på mingporselen. Men neida, besettelsen ble bare mer intens.

 

Noe virkelig bekymringsverdig inntraff i forrige uke, da jeg begynte å henge rundt på byggvarehus og forhøre meg om hvordan det sto seg med lagerbeholdningen av finer med fenollim, eller aller helst british standard. Disse stakkarene, som ellers ikke blir utsatt for noe mer vidløftig enn spørsmål om gipsplater og terrassebord, så først på meg som om jeg hadde falt ned fra månen, og så begynte de å bla i papirene sine etter spesifikasjoner på kryssfinerplatene, mens svetten silte ned fra pannen. Sist lørdag fant jeg endelig noen plater av akseptabel standard, og de seks første båtlappene var investert. Og nå i kveld begynte jeg å sage i en av disse platene, og var glad og fornøyd, helt til implikasjonene plutselig gikk opp for meg: Jeg er i ferd med å bygge båt.

 

Spørsmålet er: Bør jeg være bekymret for min mentale helse? Må jeg på tronka? Finnes det en kur?

Link to post

Nei, det holder sikkert ikke. Jeg regner med å svi av hundre bp i materialer. Og så har jeg regnet med 200 til rigg og hundre til motor og drev. Og så må man jo ha ror, kan være praktisk om båten kommer på vannet en dag. Her vil jo prisen variere med hva man velger. Om jeg finner noe av dette brukt, kan det jo spares inn litt. Og så skal man ha tanker, luker, vinsjer, dass, batteri, landstrøm og alt mulig rammel. Ryker sikkert en hundrings eller to der også, om man kjøper nytt.

Link to post

Er ikke så lett å svare på spørsmålene, ihvertfall ikke det første, vedr din mentale tilstand. Det er fristende å svare ja, til at du bør være bekymret, men på bakgrunn av den lille bakgrunnsinfoen som foreligger her, vil dette svaret været for løst fundert.

Jeg har aldri gått løs på et så omfattende selvbyggerprosjekt, og alene summene involvert er kur nok for meg. Men siden du er av en hardere støpning, dukker det antagelig ikke opp en kur før du har gjort en bommert eller uhell av større kaliber, hvor du innser at du enten har kastet bort mye arbeid, penger eller begge deler. Sånne episoder har en tendens til å sette et prosjekt i helt nytt lys. Hvis du ikke går sur da, finnes det nok ingen kur.

Det vel bare å ønske lykke til. :)

Link to post

Nes Sledeverksted ser i hvert fall ikke ut til å ha oppdatert nettsidene sine i det siste. Men om det ikke er direkte bandittvirksomhet går det jo an å spørre.  Imidlertid har jeg sendt en forespørsel til Nilsson Trelast i Trondheim, jeg er blitt fortalt at det kun er vårherre som vet mer om kryssfiner enn dem. Vi får se om det holder stikk.

 

Jeg har fått tak på noe furufiner som i følge produktdatabladet har kvaliteten AW100. Jeg satser på at dette er greit nok til spanter og skott. Alt skal jo plastes inn. Til skroget satser jeg på BS 1088 hvis det er å få tak i uten å gjøre seg til kjeltring eller gjeldsslave.

 

Takk for lykkeønskninger. Nok tid og penger blir det vel aldri, det er mer et spørsmål om prioriteringer. Jeg har ikke kjerring og unger som tar tiden min, men jeg har en bygningsmasse som krever jevnlig vedlikehold, og så må jeg på jobb om dagene. Men jet mener det er viktig å gjøre ting fordi man har lyst, og ikke bare fordi man må. Når det gjelder pengene, har regnet ut at om jeg kutter ut snusen sparer jeg tredve bp i året. Roer jeg ned på majonesen i tillegg, er jeg snart halvveis oppi masta etter et par år. Men å slutte med snus og majones er jaggu ikke enkelt...

Link to post

Din mentale helse, eller vårherres kunnskap om kryssfiner skal eller kan jeg ikke uttale meg om. Men ut fra det du har skrevet så langt virker du såpass gal og velformulerende at dette kan komme til å bli en ekstremt underholdende prosjekttråd!

 

Så derfor: Sett i gang og sving saga og limtuben :thumbsup: 

Link to post

BS1088 og AW100 mener jeg skal være to tilsvarende standarder, den ene britisk og den andre tysk. Mener å ha fått med meg at de har tilsvarende krav til feil, dimensjoner, fiberretning, limtype, dryspots etc. Så litt hipp som happ hva du får tak i.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Han finerguruen på Nilsson i Trondheim ringte meg, og kunne berette at han hadde googlet BS 1088. Så jeg tror nok fortsatt vårherre har et godt forsprang. Det viser seg nok at denne standarden er for de helt spesielt interesserte. Men jeg har en føler ute hos et annet byggfirma, og han jeg snakket med der kjente visst en kar hos en grossist som kanskje kunne vite noe om dette. Spørs om de sitter og googler BS 1088 så det skvetter rundt ørene.

 

Kjellg, bilder skal dere få når jeg har noe å ta bilder av. Det eneste jeg kan vise til hittil er ei istykkersaget finerplate på fjøsdørken. Men ett sted skal man jo begynne. Når jeg satt og kikket på forumet her i går kveld, fant jeg en link til et program som heter Sketch Up, som jeg har begynt å leke litt med. Jeg har forsøkt meg på diverse CAD-programmer tidligere, uten å skjønne noe som helst. Men dette her var såpass forståelig at selv jeg faktisk kan få til å bruke det under konstruksjonsfasen. Så det spørs om jeg skal prøve meg litt mer fram med dette før jeg sager i stykker flere av de dyrebare AW100- platene mine.

Link to post
Honduras skrev for 1 time siden:

BS1088 og AW100 mener jeg skal være to tilsvarende standarder, den ene britisk og den andre tysk. Mener å ha fått med meg at de har tilsvarende krav til feil, dimensjoner, fiberretning, limtype, dryspots etc. Så litt hipp som happ hva du får tak i.

Sier du det. Da var jo all min møye, og ikke minst den skrekkslagne mannen hos Nilsson sin, bortimot forgjeves. Jaja, da er det bare å sette i gang, når jeg har fått overført planene mine fra millimeterpapir til tegneprogram, og skrevet ut på papir igjen. Fint skal det være.

Link to post

Da har jeg lekt meg litt med dette tegneprogrammet. Er ikke helt fornøyd ennå, tror kanskje den nederste knekken med fordel kan være litt bredere midskips, men vi får se. Men dette var forbausende morsomt, anbefales også til folk som ikke skal bygge båt.

 

Som dere ser er det ikke kommet på plass kahytt, kjøl, rigg, ror og andre nødtørftigheter ennå. Det blir forhåpentligvis etter hvert, først på programmet står skroget.

 

Bonaparte skrev for 6 timer siden:

 Legg gjerne ut bilder av tegninger  og hvordan du gjør beregningene for båten.

 

Beregninger? må man ikke kunne matematikk for å drive med sånt?

boat6.jpg

boat5.jpg

boat4.jpg

båt2.jpg

Link to post

Er det forsvarlig å legge så mye penger i en finerbåt? Slik jeg har oppfattet det er ikke disse spesielt lettsolgte. Jeg ville heller ha vurdert noe ala Knudes prosjekt, med GRP paneler som sammenføyes over et midlertidig rammeverk av tre. 

 

Det skal uansett bli artig å følge byggetråden din, slike prosjekter er alltid artige. Men prøv å sikre deg retrettmuligheter, ved at prosjektet til enhver tid er verdt ca det du har investert i det.  Ikke enkelt, men....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nei, dette er totalt uforsvarlig. Det er selvsagt ikke lett å bli kvitt prosjektet om det skulle strande, annet en som ved av typen AW 100. Brennverdien skal visst være fremragende. Du har selvsagt helt rett, og jeg har ingen illusjon om å se igjen pengene jeg bruker på dette. Om jeg hadde bygd i noe annet, tror jeg regnestykket hadde vært omtrent det samme. Jeg har ikke inntrykk av at selvbygde båter er attraktive i markedet, med mindre de er bygd av gull, røkelse og myrra. Grunnen til at jeg landet på finer, er at jeg tror jeg kan få det til. Jeg har overhodet ingen anelse om hvordan jeg skal te meg i nærvær av en skumplate. For andre kan det være omvendt. 

 

Dessuten tror jeg ikke det viktigste er hva man bygger med, men hvordan man gjør det. Om det er kryssfiner eller divinycell er knekkende likegyldig om jobben ikke blir gjort skikkelig. Delaminering er delaminering, uansett hva laminatet består av.

 

Og så er det slik, at de virkelig tunge økonomiske løftene kommer når maskin, rigg, ror og elektro skal monteres. Om prosjektet tryner før dette, er ikke det noen økonomisk katastrofe. Beslutningen om disse investeringerne kommer ikke til å skje før om et par år. Da vet jeg sannsynligvis om jeg kommer til å fullføre eller ikke.

Link to post

Er imponert over den entusiasme du viser!! Men det er et partre stygge fallgruber unterwegs: Det kan bli for dyrt og du får nada igjen den dagen du selger, du kan sitte igjen med et resultat du er misfornøyd med, og det verste: den dagen du er ferdig med båten er du så drittlei at du ikke bruker den....

Jeg har vært igjennom noe av det: Jobba på Marintek NTNU, fant ingen båt jeg var fornøyd med, og gikk igang med millimeterpapir, skarpe blyanter og masse viskelær.... Bygde en skalamodell av skroget og kjørte det i Skipmodelltanken (på kveldstid!), justerte litt, og kom frem med en fremragende løsning! (Skyter inn at jeg underveis var i dialog med Alf Jensen, Selfa  og Roald Skipsrud om selve byggingen...). Så begynte kostnadene: Kjøpte inn Divinycell i plater og fikk en luguber båtbygger 12 mil unna til å lage skroget. Etter uttalige turer og mye prakk fikk vi skroget på vannet, slengte på en solid motor samt 5 mann (med livbelter!!) og sandsekker, og lot det stå til utover Namsenfjorden! Perfekt prøve! Så begynte videre bygging av overbygg osv.osv., et arbeide som etterhvert gikk istå, og vi gikk lei! Resultatet blei at vi solgte prosjektet for en billig penge for å bli kvitt det, og heldigvis FØR båtinteressen gikk helt til h@lv... OG kjøpte bruktbåt... (Hele historien ble forresten beskrevet av "Eventyrfortelleren" i forumet til Båtmagasinet for noen år siden.)

Om å gå lei: Ble mektig imponert over en venn som kjøpte et 'byggesett' til en seilbåt i stål: Han fikk tegninger og byggebeskrivelser og et tonn+++ med ferdig tilskårne stålplater. Etter å ha sveist sammen vidunderet (3 år), ble den ferdige båten liggende på land; Og der har den ligget siste 6 årene... (stål har dårlig brennverdi unntatt i mas-ovn...)

Sier ikke dette for å drepe ideen, men som sagt for å nevne noen fallgruber. Kall meg gjerne Gledesdreper :-)

(Forresten, "prosjektet" kosta meg 120 bp for 25 år siden...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Hear! Hear! Marwin har faktisk noen gullkorn... Det er like mye arbeid å lage en stygg båt, som å lage en vakker/ fin båt. Og det koster nesten like mye å lage en sjødyktig båt som en dykkerposisjon. Om du søker på finn.no og på seilbåter mellom 30'-36', og legger inn kravet 100 kkr -200 kkr, (36 stk) så har du 100 kkr å spenne på å gjøre båten "din", og det igjen er en prosess du kan ta over tid, mens båten blir brukt. Fine seil og båtdager er ofte de eksakt samme dagene hvor det er best temperatur for å støype / plaste...

 

Så da er valget så brutalt som:

_Om_ du er mest lykkelig med støpe/ gassmaske, fliser i fingrene (de flisene som er nærmest limet i båtfineren lager kraftig betennelse hos meg iallefall..) slipestøv på øyelokkene, glassfiber i hudporer... 

Kald kaffe med overflate av pussestøv.

Eller: 

Seile i soloppgang/ solnedgang, sår hud av salt og sol, såre øyne av blinkende sol på hav og salt i håret. Lunken kaffe i det minste, siden det ikke er så mye som stresser deg bort ifra kaffikoppen... Og du kan være på vannet denne sommeren, allerede.

 

Og så ville jeg omtrent ikke ha noe innsmalning av skroget akterover.... det er såå 70 talls... bilde nr 2/3 ser ut til å smalne endel, men perspektivet kan lure meg (endret/ lagt til). (men om du kjøper brukt, så får du innsmalning akter... stort sett... men det er til å leve med:wink: )

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Joda, jeg er klar over at mange selvbyggere gir seg underveis. Jeg har fulgt med i noen år, og en del byggetråder og byggeblogger stopper plutselig.

 

Men dette er ikke enestående for båtbyggere. De fleste opplever at ting ikke går som planlagt i løpet av livet. Tenk på alle som investerer all sin tid i mange år på å bygge en idrettskarriere som det ikke blir noe av. Eller alle som går to-tre år på et universitetsstudium for så å avbryte før man har fått vitnemål. Det er skikkelig svinedyrt. (Noen holder sågar på mye lengre enn det) Men de kan jo ha hatt utbytte av de har drevet med underveis.

 

Mange av oss husker selvbyggerprosjektet Njord, fra en del år siden. En dedikert båtbygger med store krav til seg selv når det gjaldt håndverksmessig utførelse, og prosjektet i seg selv var gedigent. Jeg var mektig imponert, og tror nok det var denne bloggen som sådde det første frøet av en tanke om selvbygg hos meg. Jeg husker at denne selvbyggeren beskrev planen om å komme seg til Middelhavet med denne båten. Den ble aldri ferdig, og jeg leste en stund senere at prosjektet lå til salgs for omtrent fire hundre tusen, sannsynligvis en brøkdel av hva som var investert. Jeg håper han kom seg til Middelhavet tilslutt likevel. Lærdommen må være at man må senke skuldrene, sette utfordrende, men realistiske mål, og at båtbyggingen må være et mål i seg selv. Om båtbyggingen blir et hinder som må overvinnes før man kan legge av gårde, tror jeg man helle bør bruke båtpengene sine på en pent brukt produksjonsbåt som er klar for sjøsetting (Uten at jeg har noen formening om at dette var tilfellet for Njord-byggeren).

 

Det er tre ting som kan stoppe meg; At jeg går lei, at jeg blir blakk, eller at livssituasjonen endrer seg slik at jeg ikke lenger har tid eller mulighet.  Om en av disse inntreffer, sitter jeg igjen med en halvbygd båt i et fjøs jeg ellers ikke bruker til noe. Sånn sett er det nokså uproblematisk, siden bygget ikke blir stående i en hage eller i fjæra med en lurvete presenning over seg i årevis til irritasjon for meg selv og naboer, og til glede for mikroorganismer som jordslag og mugg. Og kanskje en dag, om prosjektet har måttet ha et opphold på et år eller fire, finner jeg anledning eller lyst til å begynne igjen.

 

 

Link to post
sandman1 skrev 53 minutes ago:

Og så ville jeg omtrent ikke ha noe innsmalning av skroget akterover.... det er såå 70 talls... bilde nr 2/3 ser ut til å smalne endel, men perspektivet kan lure meg (endret/ lagt til). (men om du kjøper brukt, så får du innsmalning akter... stort sett... men det er til å leve med:wink: )

 

Jeg har lagt inn litt avsmalning, men den er moderat i forhold til en syttitallsbåt. Jeg har latt meg fortelle at bredde over akterenden gir mindre retningsstabilitet når man seiler lens. (Dette skal visst gjelde både til sjøs og i livet ellers.) Videre synes jeg det ser ut som at disse nymotens trekantede skrogene ploger litt på slør, men det er muligens bare av estetisk betydning. Men jeg lytter gjerne til kjentfolk, om det er noen som har mer eller mindre kvalifiserte meninger om dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...