Jump to content

Forskjelllige typer finér


Espen

Recommended Posts

Har lest en del tråder her gjennom årene.

 

Det står mye om forskjellige typer finer som brukes, men jeg er usikker på hvilke egenskaper di forskjellige finertypene har.

 

Her kan dere komme med inspill.

 

Bjørkefiner?

Merantifiner?

Granfiner?

Furufiner?

 

Finnes det flere?

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Billig erstatning for den gode teak-fineren.

Meranti er en "billig-type" finér fra Østen. Finérlaget er supertynn, så der går det ikke an å slipe en eneste gang! Etter min mening ubrukelig til innredning (untatt hvis du skal male skottene da...), til bruk for konstruksjon er den all right. Skal du plastbelegge den må den "rippes" - eller ihvertfall vaskes grundig med aceton ellers vil ikke polyesteren herde skikkelig (det er noe [olje?]beis i den!!).

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

til bruk for konstruksjon er den all right. Skal du plastbelegge den må den "rippes" - eller ihvertfall vaskes grundig med aceton ellers vil ikke polyesteren herde skikkelig (det er noe [olje?]beis i den!!).

Hadde ikke Granfiner vært ypperlig til ditt bruk da?

Den er vel tørr og fin?

Link to post
Share on other sites

FINER finnes av alle tresorter. Det er ganske enkelt tynne lag skjært av trestokken etter "ostehøvelprinsippet".

KRYSSFINER er finerlag som er lagt med strukturretningen annenhver vei.

Kryssfiner av meranti forsvinner mer og mer fra markedet fordi kineserne bruker mye selv, og kvaliteten synker i stedet for at prisen stiger. Ofte elendige plater som knapt kan kalles kryssfiner. Kjernen er ofte byttet ut med ymse lag av dårlige rester etter poppel, fuma og annet rask.

 

KRYSSFINER til konstruksjon av møbler, innredning m.m.:

Bjørk - sterk, stabil plate. Hard. Mange finerlag. Tung. 750kg/m3.

Italiensk poppel - stabil og lav vekt. Myk. Lett å skjære i. 430kg/m3.

Meranti - sterk og stabil. Hard. Dårlig kvalitet .Tung. 800kg/m3.

Gran/furu - ofte blandet. Myk, seig. Mye brukt som innertre i båt. Middels lett. 600kg/m3.

Fuma/Ceiba - som poppel.

Amescla - brasiliansk "bjørk" (ikke-tropisk). Som bjørkekryssfiner.

Eucalyptus - nåletreskryssfiner fra Chile. Som gran/furu-kryssfiner.

-og mange flere...

 

FINERT KRYSSFINER er ofte kryssfiner av meranti, bjørk eller poppel som har et ytterlag av ønsket tresort.

Viktig at kryssfineret er limt med limsorter merket WBP eller AW100 for at finerlagene ikke skal slippe når de blir utsatt for fukt. Unngå E1 og IF20 som er ment til innomhus bruk.

 

EGNET TRE (PLANK OG FINER) TIL BÅT:

Teak - velkjent, men vanskelig å oppdrive nå etter Burma-boikotten. Ikke-tropisk.

Meranti - billig-mahogny og ikke pen. Ofte brukt som innredning i russiske lystbåter på 80-tallet. Tropisk.

Sapeli - pen, billig-mahogny. Mye brukt i båt. Tropisk.

Sipo - grovere mahogny. Også brukt mye som heltre sammen med finert Sapeli. Tropisk

Khaya - grov mahogny. Brukt mye til utomhustre på båt (hytte, ventilrammer o.l.). Tropisk

Steamwood - "Engeneered Ash" som heltre eller gjennomfarget europeisk askefiner. Ikke-tropisk.

 

MINDRE EGNET TIL BÅT:

Ask - naturell ask er seig og fin, men som med eik (slektning) kan den få misfarging ved fukt.

Bjørk - ofte russisk bjørk (selv om produsert i Finland eller Baltikum). Pent - lite anvendt i båt.

Kirsebær - både amerikansk og europeisk. Mye brukt i båt. Suger fukt og blir stygg. Heltre har mange "feil".

Eik - Amerikansk hvit og rød eik mye brukt, men tar fort en blå/grå/svart misfarging ved fuktskader.

Bøk - glem det

Furu - ikke egnet til fuktige miljøer, men om man liker look'en, så...

Gran - uegnet, men brukt mye til båt før i tiden. Impregnert med tjære.

Or - Ikke egnet, men mye brukt i skip (am. rød-or).

Lønn - lite egnet, er i familie med bjørk og or.

 

Bare spør! :smiley:

Redigert av Woodpecker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye koster det for ei plate med meranti finer? Er det noe og bygge overbygg av for og olje/lakke etterpå?

 

Meranti finèr 12 mm plate på 1200 X 2400 mm = 322 SEK (322 SEK = 272,63 NOK)

 

Meranti finèr 4 mm plate på 1200 X 2400 mm = 141 SEK (141 SEK = 119,38 NOK)

 

 

De hadde til og med Teak finèr men det var dyrere da 4 mm plater

223 SEK pr Kvm 223 X 2,88 = 642,24 SEK (643 SEK = 544,4 NOK)

 

Kopiert fra min egen tråd

 

dette var hos merlins bygg och trãd (eller noe slikt) i Charlottenberg)

Link to post
Share on other sites

Er litt over middels interessert i det som har med finer å gjøre.

Om jeg ikke tar mye feil så er det bare Bryunzeel som pr. for litt siden produserte finer som kan kalles marinefiner.

Den skal for å kunne kalles vannfast finer så skal den ha betegnelse som nevnt ovenfor Bs(P) eller bare BS. som betyr at finer skal kunne kokes en vis periode. Men har til nå ikke sett noen som har kokt båten sin.

Har selv vært borti over 40 år gammel båt i marinefiner: Like fin.

Det tror jeg neppe merantien er etter et par sesonger.

 

Det er dyrt å spare på kvaliet.

Link to post
Share on other sites

"Marine Plywood" er et samlebegrep for vannfast limte kryssfinerplater som er godkjendte etter Britisk Standard (BS). Britene var de eneste som laget en egen standard for kryssfiner til bruk i båt. Dette gjørde de mens de ennå var sjøens herskere og hadde et imperium som strakte seg til alle verdens hjørner. Kryssfineret var ofte av trearter fra koloniene, og fremdeles er dette normalen, selv om både normen og produksjonsmetodene har endret seg mye siden den gang.

Norsk Standard (NS) har ingen slik norm, men EU har laget en som heter EN314. Her står alt hva en EN-plate skal tåle, produseres og hvordan den ikke skal være).

 

For å gjøre ting helt klart: tre tåler ikke vann. Uansett hvor god motstandighet treet har mot fukt, vil fukt alltid fremskynde nedbrytningsprosessen (råte). I kryssfiner som er "vannfast" eller "marine" eller "WBP" så er treet like dårlig egnet, mens limet er vannmotstandig. Interiør-lim løser seg opp i vann og finerlagene slipper taket - platen delaminerer altså.

"Marine plywood" av okumé er kanskje den beste platen å benytte dersom selve kryssfineret ofte kommer i direkte kontakt med vann. Skal man kle platen med glassfiber, tror jeg forskjellen mellom "Marine" og "WBP" er marginale - om overhode noen.

 

Kan litt om tre, kan man si, så det er bare morsomt å bidra i tråden. Men skulle noen oppdage feil, må de gjerne komme med korrigeringer.

 

Hilsen WP

Link to post
Share on other sites

Meranti kryssfiner produseres i Asia, og oftest Kina eller Malaysia. Har selv besøkt slike fabrikker der borte. Skal prøve å forklare forskjellen:

 

Når vi her i Europa produserer kryssfiner, skjærer vi finer-ark som er like store som platen skal bli, legger disse på kryss og tvers, og presser det hele sammen.

Asiatene har alltid brukt mindre finerark for å ikke ha så mye finer til overs. Dermed skjøter de fineret sammen til store nok ark og så presses dette til en plate.

MEN; de siste årene har de begynt å la være å skjøte fineret, og finerbitene de legger i plate-kjernen blir mindre og mindre. Resultatet er at platen må ha MYE lim for å henge sammen, samt at kryssfineret ikke er noe godt å skjære i lenger. Se mine egne bilder fra Kina (riktignok er dette produksjon av bjørkekryssfiner, men meranti foregår ofte på samme måten. Legg merke til den lange strimlen som legges langs kanten, som skal gi inntrykk av hel kjerne-finer.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20250/bilde1.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20250/bilde2.jpg

 

VIKTIG: Det er ikke meningen å sverte plateprodukter fra Kina/Asia, men noen ganger prøver de å selge "Rolex-kopier" som ekte "Rolexer" i Europa. Platene er flate, fine og billige (og av tre), men kryssfiner kan ikke dette kalles.

Det er imidlertid fullt mulig å lage ekte kryssfiner også i Kina/Asia, og noen produsenter gjør nettopp det, så jeg sier ikke at all kryssfiner derfra er som dette.

 

Videre er kryssfiner fra Asia ikke produsert etter EN314 og EN315, noe som gjør at man ofte kan erfare at en meranti-plate på 12mm, holder 10mm i ene enden og 14 i andre enden...

Link to post
Share on other sites

Har brukt en del kryssfiner i Thailand, riktignok ikke til båt, men kan bare bekrefte at kvaliteten ikke er som vi er vant til.

Det kan være store hulrom inne i plata og "dersom du skal ha 10 mm må du bestille 12, ellers får du 8 mm". Dette er plater som mest brukes i bygningsindustrien til himlinger o.l.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Oiii, snakker om kunnskap. :eek:

Svært interessant lesning, selv for en som ikke har tenkt til å stelle med finèrplater på lenge.

Kan ikke se at noen har ønsket deg velkommen til Baatplassen.no ennå Woodpecker, så jeg får benytte muligheten!

Med slik evne og vilje til å dele på kunnskapen din, så håper jeg vi ser mye til deg, og lenge!!! :yesnod:

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

"Marine Plywood" er et samlebegrep for vannfast limte kryssfinerplater som er godkjendte etter Britisk Standard (BS).

 

...tror jeg forskjellen mellom "Marine" og "WBP" er marginale - om overhode noen.

 

Forskjellen mellom vanlige eksteriør-plater(WBP) og Marine-plater (BS1088/AW100) er ikke i selve limet. Det brukes samme type lim. Forskjellen ligger i følgende...

 

* På eksteriørplater (la oss kalle dem EXT) legges limet på i striper. PÅ BS er hele finerflaket dekket med lim. Ingen limfrie områder godtas

* På EXT tillates innvendige sprekker og hulrom i platene. På BS tillates ikke sprekker eller feil i noen av finerlagene.

* BS-plater skal være av kvistfrie materialer

* Dersom ett finerlag har en sprekk, ett hull eller lignende skal disse repareres ved at man feller inn en bit av samme materiale, og med samme fiberrettning som finerlaget.

* På BS-plater skal alle finerlagene ha samme tykkelse og de skal være av samme treslag.

* På BS-plater skal fiberrettningen på lagene ligge i 90 grader på hverandre.

* På BS-plater er det strenge toleransegrenser på dimensjonene både mht tykkelse, lengde og bredde

* På BS-plater skal eventuelle skjøter forskyves iht krav slik at to skjøter ikke kommer i nærheten av hverandre når man ser platen i snitt.

* BS-plater blir ultralydundersøkt etter produksjon og plater med feil blir luket ut. De som er godkjent blir stemplet med godkjenningsmerke.

 

Når man bygger båt i finer som skal trekkes med epoxy/glassfiber kan man i utgangspunktet benytte WBP-plater, men vær klar over at plater som skal bøyes vil avsløre alle innvendige feil ved at platene f.eks sprekker eller knekker helt. De kan også endre dimensjon i området som blir bøyet pga luftlommer inne i kjernelagene. Jeg har selv brukt en 12mm Luan WBP-plate til noe småtteri, og etter å ha jobbet litt med Okumé-fineren, er Luan-platene bare Dritten i forhold. Masse luftlommer, dårlig liming, skjøter på samme sted osv.

 

Så JEG er ikke i tvil om hvilke plater jeg vil bruke. Når båten er ferdig bygget, vil du se at merkostnaden med BS-plater kontra WBP forsvinner RASKT i det totale regnskapet :wink:

 

I tillegg til Brunzel(Tysk?) fra West-System er det også en fransk fabrikk som lager BS-plater. Tror de heter Joubert. Forhandles av Nes Trebåtverksted.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...