Jump to content

Hentetråd, Lærdal - Skjeberg, Fairline 43/45


Marida

Recommended Posts

Husker vi (opphavet) hadde AP DECCA navigator i p35'en. Var jo en god måte å få possisjon, kjøre på wayponts etc før GPS'ens tid. Nøyaktigheten var ikke all verden, men veldig mye bedre enn ingetting.  

 

Tror ikke det funker lenger nå.  Ble ikke decca lagt ned i rundt år 2000 tro?

 

Link to post
Share on other sites

10 til 12 ms fra øst på lørdag hadde vært greit å slippe. Så en god kveldsetappe på torsdag kan spare dere for litt sjøgang.  5 timer ut sognefjorden i 20 knop kan det se ut som. 

Må vel finnes en enkel å grei havn å entre, selv i litt mørke.

Link to post
Share on other sites

Marida skrev for 3 timer siden:

Noen som vet om et sted i Sognefjorden vi kan overnatte, eller må vi helt ut?

Hvis vi hadde kommet av oss av sted på torsdag og kjørt en time eller to

 

Balestrand gjestehavn er en mulighet eller Høyanger. Kaupanger blir vel bare rett over fjorden fra Lærdal. Kan hende at Vik også er en mulighet.

Link to post
Share on other sites

Marida skrev 19 minutes ago:

Elon: Tror dessverre ikke vi rekker dette, vi vil gjerne rundt Lindesnes før det blåser opp, derfor blir dessverre Sognefjorden en transportetappe som så mange andre på denne turen. Skulle gjerne hatt bedre tid, men vil gjerne runde så fort som mulig

Da strammer det seg til og avreise nærmer seg, så på kartet Lalunall la ut her og den fjorden er laaang så du får ha en god tur jeg følger med så godt jeg kan.

Link to post
Share on other sites

I og med at båten er ny for meg og at den er 25 år gammel hadde jeg ikke tenkt til å tyne den så ille. Starter derfor en dag tidligere enn planlagt. Går vel Sognefjorden så fort vi kan og håper å rekke Haugesund torsdag. Rekker vi lenger er det en ren bonus. Deretter er Arendal målet på fredag, men dette har jeg aldri gjort før så jeg lener meg litt til anbefalinger jeg har fått av Bjørn. Han har gjentatte ganger bevist at han behersker dette. Så vi reiser med litt åpent sinn, litt lite planer da ting kan dukke opp og vi bør være på Hvaler 1.mai, aller helst søndag.

Link to post
Share on other sites

Synes været ser gunstig ut for Vestlandet for deres del på windytv.  fralandsvind er jo gull langs Jæren. Dog kan østlige vindretninger langs Sørlandet trekke seg godt rundt Lindesnes og vær merkbart forbi lista også.  

 

Vanskelig å spå forholdene frem i tid, men blir det slik det ser ut nå hadde jeg nok holdt meg relativt nære land nedover, og gjerne hoppet inn ved Farsund og tatt leia innafor øyene ned til Korshavn et steinkast før Lindesnes.  

Da blir selve rundingen meget kort om det står litt på, og man kan snike seg rundt neset og inn mot Båly, gå innsiden av Hille mot Mandal og ta Skjærnøyleia videre mot Ny Hellesund. 

 

Blir spennende å følge med. Blir muligens tur på meg i nær fremtid motsatt vei, så kanskje vi møtes :yesnod:

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...