Jump to content

Robåt ble delt i to av seilbåt - skyld?

Mouche

Recommended Posts

Jeg har også hatt et mindre sammenstøt med en robåt, på vei ut fra Sandvika gjestehavn.

Ja, det er oppmerket med bøyer og tekst - "robane, vis hensyn" - normalt holder jeg lav fart der og prøver å følge litt med, men når man også er opptatt med å ta opp fendere og slikt så er det lett at ting glipper.  Jeg har sett mange som har padlet der, padlerene er som nevnt tidligere i tråden stort sett grei å ha med å gjøre, de ser seilbåten, dersom de har stor fart så greier de fint å styre unna.  Dette var en robåt med flere folk ombord, alle satt med ryggen mot kjøreretningen, null utsikt forover og høy hastighet.  Jeg slengte roret hardt styrbord da jeg ble oppmerksom på robåten og greide nesten å styre unna, men akterspeilet ble truffet av en åre - hvorpå jeg naturlig nok fikk en del kjeft fra folkene i robåten.

Der og da var jeg flau og skyldbetynget, men etter å ha tenkt meg litt om slår det meg at en innhentende båt alltid har vikeplikt, uansett om den ros eller seiles.  Dette er sant nok definert som en "robane", men roerne har ikke eksklusivitet her, det er et sted med tett trafikk og kryssende leier - å ikke ha noe som helst oppmerksomhet forover er ganske uaktsomt - ikke bare ved kryssing av leia, men generelt.  De kunne jo f.eks. kollidert med en padler som hadde oppmerksomheten rettet fremover og med lavere fart enn robåten.    Det må være mulig å finne noe slags løsning på dette problemet i 2021 ... sladrespeil, radar, kamera, følgebåt, lysregulering, dedikerte baner for denne typen roing ...

Jeg har aldri sett slik roing før.  Vanligvis har jo robåter hvor flere personer ror i takt en kaptein som sitter bakerst, holder utkikk og signaliserer rotakt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Akkurat det området som er beskrevet utenfor Sandvika kjenner jeg godt. Å gønne på med robåt uten noen form for utkikk der er rett og slett uansvarlig, robane eller ei. Robanen går i leia og det er kryss og smalt mye av strekket. Nå skal ikke jeg frikjenne eller dømme, men de roerne kommer fort, og de dukker plutselig opp under broa hvis du kommer fra brygga på Kadettangen. Men å sause med fendere og ikke ha utkikk er vel ikke helt supert heller?

index skrev On 9.7.2021 at 13.49:

Innhentende? Tok de deg igjen bakfra? 

Vis hele sitatet  

Nåja - ettersom den kom fra babord side i det jeg ble oppmerksom på den, så kan jeg vel strengt tatt ikke påberope meg dét - men i kollisjonsøyeblikket kom den bakfra.  Jeg er ikke i stand til å ta båten min opp i ti knop sånn rent uten videre.

index skrev On 9.7.2021 at 13.49:

Speil og radar på en robåt der hvert gram teller? Nå tuller du vel?

Vis hele sitatet  

Jeg skrev ikke "og", jeg skrev "eller".  Hva som er praktisk gjennomførbart og hva som ikke er det aner jeg lite om - jeg bare konstanterer at det er helt uforsvarlig å benytte akkurat den robanen uten noe som helst form for utkikk forover (og særlig akkurat ved passering av brua og utseiling fra gjestehavn - ikke bare med hensyn på risiko for å krasje med passerende båter eller innhente andre, men folk svømmer jo også der), og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være mulig å finne noe slags form for løsning.

Jeg aner fint lite om sport, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være akseptabelt å innføre et lite handicap i en daglig treningssituasjon, og et par små sladrespeil kan umulig utgjøre så mye vekt.  Samme kan sies om et lite moderne kamera og en liten moderne skjerm.  

tobixen skrev On 9.7.2021 at 17.37:

Hva som er praktisk gjennomførbart og hva som ikke er det aner jeg lite om - jeg bare konstanterer at det er helt uforsvarlig å benytte akkurat den robanen uten noe som helst form for utkikk forover (og særlig akkurat ved passering av brua og utseiling fra gjestehavn

Vis hele sitatet  

Litt som å kjøre inn på en friidrettsbane, ikke se deg for og skylde på de som trener for at de burde sett deg. ?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tror vi må presisere at stedet vi snakker om ikke er en ren robane. Det er et utspring fra en robane som da går tvers over en utfart fra en elv/gjestehavn/badeplass hvor det til tider er strøm og vind og noen herlige sandbanker. Så sammenligningen med en friidrettsbane er ikke heeeelt riktig. Men ja, det er merket noen gule bøyer med vis hensyn... Litt interessant er det om dette skjedde en lørdag ettermiddag eller tirsdag kl 0857 utenfor ferietid... 

tobixen skrev On 9.7.2021 at 17.37:

ettersom den kom fra babord side i det jeg ble oppmerksom på den, så kan jeg vel strengt tatt ikke påberope meg dét - men i kollisjonsøyeblikket kom den bakfra.

Vis hele sitatet  

Hvis den kom fra babord side slik at den på et vis tok deg igjen burde vel gjerne roerne være den beklagende part, selv om de ror i, for dem, en fast løype. Hadde gjerne vært en annen sak hvis det var et arrangement/konkurranse, men da hadde nok følgebåtene varslet deg før du kom i leia til robåtene. Godt det gikk bra da, så får vi håpe det går likedan også neste gang. Å «potle» med fenderne uten å ha 100% oversikt tror jeg nok det er flere som har gjort, uten at det skal forsvare å ikke ha oversikt. 

Sånn sett har vannscooterne en stor fordel når det gjelder sikkerhet og fart; de støyer som et uvær og man blir gjort oppmerksom på dem selv om de kommer fra en retning man ikke ser i en rasende fart?

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Området fra innerst i Slependenrenna til Solvik er Bærum roklubbs sentrale ro-område. Området heter Kjørbobanen og er beskrevet i kommunens arealplaner som et område for utøvelse av idrett. Navnet kommer av at dette området har vært benyttet til å arrangere ro-regattaer siden 1937. I forbindelse med klubbens årlige arrangement i månedsskiftet august-september – Kjørbosprinten – legges det ut et såkalt albano-system på en 500 meter lang bane langs Kalvøya. Regattabanen deles i 6 individuelle baner med bøyer hver 12 meter. Båtene starter fra faste startposisjoner. Det er imidlertid ikke slik at dette sjøområdet er forbeholdt vannsporter som roing og padling. 

Teksten er et sitat fra roklubbens egen hjemmeside!

https://www.baerum-roklubb.no/om-oss/

Som jeg tolker det gjelder da "normale" sjøvettregler i dette området.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

tobixen skrev On 9.7.2021 at 12.25:

det er oppmerket med bøyer og tekst - "robane, vis hensyn" - normalt holder jeg lav fart der og prøver å følge litt med, men når man også er opptatt med å ta opp fendere og slikt så er det lett at ting glipper.

Vis hele sitatet  

Jeg har ingen formening om hvem som har skyld, men det framstår ganske klart at dette er en sone hvor man bør ha høy fokus på utkikk og plassering. Rydding i fendere og lignende er en meget uvesentlig ting som man absolutt bør vente med til man er ute i mer rom sjø. Akkurat det der med å få på plass fendere har fått et uforholdsmessig fokus i forhold til hvilken viktighet det har. Man er liksom landkrabbe dersom fendere henger på siden. For min del vil jeg heller framstå som en landkrabbe helt til jeg er ute av slike kritiske soner enn å skape risikosituasjoner kun for at ikke fenderne skal henge ute de to minuttene. 

Med fare for å støte noen... det er en uting at "soloseilere" lar båten gå på frem uten noen til rors i havnebasseng, mens de selv tusler rundt å ordner med fendere å tauverk...

Jeg går mye alene med min egen båt, jeg bakker fra kai, og lar båten ligge å drive til tau å fendere er på plass, så går jeg videre...

Er det for trangt/mye vind i havnebassenget , avventer jeg med slikt til jeg er utpå...

Komodo skrev On 10.7.2021 at 10.28:

Jeg har ingen formening om hvem som har skyld, men det framstår ganske klart at dette er en sone hvor man bør ha høy fokus på utkikk og plassering. Rydding i fendere og lignende er en meget uvesentlig ting som man absolutt bør vente med til man er ute i mer rom sjø. Akkurat det der med å få på plass fendere har fått et uforholdsmessig fokus i forhold til hvilken viktighet det har. Man er liksom landkrabbe dersom fendere henger på siden. For min del vil jeg heller framstå som en landkrabbe helt til jeg er ute av slike kritiske soner enn å skape risikosituasjoner kun for at ikke fenderne skal henge ute de to minuttene. 

Vis hele sitatet  

Fornuftig og sjømannskap som vanlig fra @Komodo

Hilsen

Lurvetass

Ida Marie III skrev On 10.7.2021 at 10.36:

Med fare for å støte noen... det er en uting at "soloseilere" lar båten gå på frem uten noen til rors i havnebasseng, mens de selv tusler rundt å ordner med fendere å tauverk...

Jeg går mye alene med min egen båt, jeg bakker fra kai, og lar båten ligge å drive til tau å fendere er på plass, så går jeg videre...

Er det for trangt/mye vind i havnebassenget , avventer jeg med slikt til jeg er utpå...

Vis hele sitatet  

:thumbsup:

lurvetass skrev On 10.7.2021 at 10.54:

Fornuftig og sjømannskap som vanlig fra @Komodo

Vis hele sitatet  

Takker så meget :flag_bp:

Vis hele sitatet  

Enig? er mye alene på båten. Regel er at når jeg forlater cockpit og går på dekk står motor i fri. Alltid. 

Vis hele sitatet  

Det har jeg også merket mye i sommermånedene de siste årene. Båten går på selvstyr der den vil, mens båfører tar inn fendere og surrer fortøyninger i fine sirkler på dekk. Samtidig som båten lager kaos i havna helt på egen hånd.  Det kan virke som om style har gått litt til hodet på enkelte....  

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

det er en uting at "soloseilere" lar båten gå på frem uten noen til rors i havnebasseng, mens de selv tusler rundt å ordner med fendere å tauverk...

Vis hele sitatet  

Fleste båter gjør rundt 3 knop på tomgang. Da skal man være særdeles god til å svømme skal man ta igjen båten. De flest av oss vil ende med å ligge i vannet og se båten forsvinne. Har man drev-båt og skulle greie å ta igjen båten er gjerne badestige ubehagelig nær propellen(e).

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Komodo skrev On 10.7.2021 at 10.28:

Akkurat det der med å få på plass fendere har fått et uforholdsmessig fokus i forhold til hvilken viktighet det har. Man er liksom landkrabbe dersom fendere henger på siden.

Vis hele sitatet  

Jeg har begynt å gi fullstendig f... i fenderene nå, dersom jeg skal en kort tur eller dersom jeg ikke har planer om å bevege meg utenfor Bærumsbassenget hender det rett som det er at de blir liggende ute, særlig dersom jeg er alene ombord.  Nå seiler jeg fra Styrsö til Göteborg med fenderene ute.  Ja, det ser amatørmessig ut, og det ser rimelig fælt ut med en ellers pen båt liggende for anker "dekorert" med fendere ... menja.  Er det virkelig rom sjø, så beveger jeg meg heller ikke ut på dekk bare for å berge fendere.  De sitter godt fast, og er et irritasjonsmoment, å berge dem inn i tung sjø innebærer en viss risiko for liv.  Er man flere ombord, så kan man alltids sirkle litt i havnebassenget mens fenderene dras inn.  (det gjelder selvfølgelig ikke for Sandvika - i Bærum har man svært god tid til å ta opp fendere).

Jeg setter sjeldent båten i fri når jeg går på dekk for å ta inn fendere - og hvis jeg gjør det, så er det mens båten glir i styrefart.  Med min båt mister jeg svært fort kontrollen dersom det er signifikant med vind og farta bikker under styrefart, og det kan kreve mye plass å hente seg inn igjen.   Å falle i vannet er rett og slett ikke en opsjon.  Skvalper det for mye og jeg er alene, lar jeg heller fenderene henge ute enn å begi meg på dekk for å berge dem inn.  Det har blitt mye alenetilværelse i båten i det siste, generelt sett drar jeg ikke ut på lengre turer uten å ha mannskap med meg.  Göteborg er innafor, ettersom det er mulig å gå innaskjærs mesteparten av veien, mange steder man kan kaste anker, og mange gjestehavner man kan besøke på veien.

(Men forøvrig en stor distraksjon ifht robanen ved Sandvika.  Som nevnt, dette er ikke en dedikert robane, det går heller ikke an å seile rundt den når man skal inn/ut av gjestehavna - men jeg tar lærdom i at jeg skal være mer oppmerksom ved kryssing av den).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...