Jump to content

Hvor lang levetid har en båtmotor?


Bern

Recommended Posts

Teksten nedenfor har jeg klippet fra et innlegg i båtmagasinets ”båtplassen”. Den skal angivelig være sakset fra en artikkel i ”Båtmagasinet” som handler om et nytt EU-direktiv.

Det jeg reagerer på er den korte levetiden de opererer med for båtmotorer. Det kan umulig være riktig. Her må det mangle minst en null?

 

Sitat:

”Innenbordsmotorer formodes å ha en "normal" levetid på 450 timer - eller ti år, mens det regnes med at utenbordsmotoren gir opp etter 350 timer (eller ti år). Innenfor disse rammene regnes det med at utslippsverdiene vil være stabile - forutsatt at vedlikehold utføres etter boka og at motorbruken skjer "under normale driftsvilkår".”

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Har også lest dette, men fant ut at her aner ikke journalisten hva de skriver om som vanlig. Burde snart ha brukt opp 2 motorer jeg med mitt bruk, men den jeg har var nylig på 500t service med ventil kontroll ikke synlig slitasje enda. Dette er en motor som brukes til havrafting, så det er nesten fullgass heletiden. Vil tro at den holder minst 5000t med denne bruken.

Det kan jo selvfølgelig være forskjeller mellom forskjellige produsenter, men det som dreper en båtmotor er at den brukes alt for lite. Den bør brukes flere timer i strekk minst en gang i uka for å holde seg på topp lenge. Dette fordi pakninger og lagere da blir gjennomsmørt av varm olje med uten kondensvann i. Når motoren står ubrukt over noe tid så tørker pakninger og oljefilmer inn, det er da aldringen setter inn.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Sitat:

”Innenbordsmotorer formodes å ha en "normal" levetid på 450 timer - eller ti år, mens det regnes med at utenbordsmotoren gir opp etter 350 timer (eller ti år). Innenfor disse rammene regnes det med at utslippsverdiene vil være stabile - forutsatt at vedlikehold utføres etter boka og at motorbruken skjer "under normale driftsvilkår".”

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol::lol::lol::lol:

Helt enig det må va minst ett null som mangler.

Jeg har hatt to 30år gammle innenbords maskiner og begge gikk som en klokke

Link to post
Share on other sites

Kan heller ikke forstå at dette er riktig.

450 timer på en innenbordsmotor med vanlig service og vedlikehold er ikke mye i det hele tatt.

Her må det helt klart være en feil.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Der er jeg enig med Sonata, her er det noen som er kjøpt, og betalt.

Vi hadde inntil i fjor en Joda 24 med en VP. MD. 11 som var i fra 1981, saltvannskjølt.

Over halte den i 1999 men den var, like fin inni.

Har nå en KAD 43 som er 6 år gml som har gått 580 timer som skulle ha vært gåen NÅ^^.

:flag::sailing:

Redigert av tassen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis en moderne dieselmotor til flere hundre tusen kun skulle hatt en levetid på 450 timer så er det ikke mange som hadde hatt råd til å ha båt nei..

 

Har inntrykk av at de fleste dieselmotorer som skiftes ut på grunn av alder/slitasje er sånn rundt 25-30 år gamle. De er da ofte gått rundt 4-5000 timer. Så det må nok være en kommafeil ute og går her..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det finnes massevis av bruksbåter hvor motorene sviver 4000 timer i året, men de skifter ikke motor hver måned av den grunn :wink::wink::wink:

 

Forøvrig er motorslitasje og dermed motorlevetid sterkt avhengig av omdreiningstall. Bare som et eksempel: motoren ombord i Poseidon er fra 1966, den går med max 450 omdr. og jeg antar at den forlengst har passert 100.000 timer - og ser ingen grunn til at den ikke skulle gå 100.000 timer til, selv om det ikke skjer i min levetid . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Levetid er avhengig av belastning .... eller kanskje mer overbelastning..... og design av maskinen. Hvor stort er stresset på de mekaniske delene i maskinen... En lav volum diesel og bensin maskin, med høyt HK uttak vs volum, vil ha kortere intervaller mellom ovehaling (og service) enn en med lavt Hk uttak vs Volum.

 

Kan ta mine maskiner som eksempel....

 

6.9L diesel, 2300 RPM (Max), 325 hk ... (1,5 Tonn), hvor en regner med ovehaling etter 1500 - 3000 timer... avhengig av belastning og bruksområde.

 

Det var jo en her inne som hadde kjøpt en brukt skyssbåt med en Detroit Diesel V8 maskin, med 15000 timer på klokken .... masse liv igjen i denne.

 

Faktum er vel at hurtigløperene (3500 RPM +) fra Volvo og de andre leverandørene som leverer lettbygde maskiner, ikke vil ha samme levetiden som disse tunge industrimaskinene. Men jeg mener jo i hvertfall at ved rimelig vedlikehold og god bruk i en lystbåt, så burde en jo få ut minst 15 - 30 år av en moderne diesel maskin. En bensin maskin, eller utenbordsmaskin, vil vel gjerne ha litt kortere levetid.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Poseidon og Divemaster har selvsagt helt rett i at det er forskjell på saktegående tungbygde motorer og de noe mer lettbygde utgavene. De første har nok en levetid som vi andre bare kan drømme om.

 

Men vi får håpe at også dagens ”pleasure duty” motorer vil klare noen tusen timer.

 

Med fare for å bli mobbet av Divemaster for altfor lett motor (så vidt jeg husker var han etter skipper Worse for samme sak :smiley: ), kan jeg avsløre at i min båt sitter en Sabb Iveco som yter 370 hk på max turtall som er 2.800 RPM. Motorvolum 5,9 liter og vekt med gear er 720 kg. Ved marsjfart 24 knop går den på 2.200 RPM. Jeg regner med å få flere tusen timers båtglede ut av den.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Bare tull. Mine er fra 1971, og har gått i underkant av 3 000 timer. Perkins regner at første ettersyn/overhaling kommer på 30 000 timer. Har hatt av toppen på den ene motren, men ingen målbar slitasje på sylindervegger. Overhalte toppen når den først var av, byttet ventilføringer og slipte ventiler. Merket ikke forskjell ved vanlig bruk, men topp turtall økte 100 omdreininger.

 

Er forøvrig enig med Thor. Flere motorer står seg ihjel, enn de som går seg ihjel.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

en kammerat av meg har overtatt en tidelig 70talls johnson 85hk og den topper båten hans m 50 knt ennå...eneste def har vært starteren etter den var under forrige vinter....slo rundt pga snø...så saltvannet tok kål på børstene...så det er nok grei levetid på utenbords også... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Med fare for å bli mobbet av Divemaster for altfor lett motor (så vidt jeg husker var han etter  skipper Worse for samme sak  :smiley: ), kan jeg avsløre at i min båt sitter en Sabb Iveco som yter 370 hk på max turtall som er 2.800 RPM. Motorvolum 5,9 liter og vekt med gear er 720 kg. 

<{POST_SNAPBACK}>

Helt sikkert kjempemaskin !! :cheers: ... og skal inrømme at mine maskiner er alt for tunge for en mindre båt enn hva vi har ... faktisk er de veldig tunge for våre 45 fot .... men godt å vite at de er solide slitere.... på 22 år... med forhåpentligvis 1000 vis av timer igjen ..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Vi har ei skøyte her i byen med 50hk Wichmann (1 syl) som går enda. Motoren er fra 1939, altså 66 år gammel. Hvor mange timer som er tynt ut av den, kan man bare gjette på. Der tror jeg 450t. er passert en del ganger.

 

Tyder nok på at Wichmannen i Poseidon nok vil holde ut noen titalls år til, før den legger inn årene. Den motoren har vel litt mer balanse i og med at det er 3 syl.

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faktum er vel at hurtigløperene (3500 RPM +) fra Volvo og de andre leverandørene som leverer lettbygde maskiner, ikke vil ha samme levetiden som disse tunge industrimaskinene. Men jeg mener jo i hvertfall at ved rimelig vedlikehold og god bruk i en lystbåt, så burde en jo få ut minst 15 - 30 år av en moderne diesel maskin. En bensin maskin, eller utenbordsmaskin, vil vel gjerne ha litt kortere levetid.

<{POST_SNAPBACK}>

Det stemmer nok det. Det er ganske interessant at VP på sine nye D motorer har økt slagvolum og redusert maks turtall sammenlignet med KAD motorene. Eks: KAD 300 gir 285 hk på motoren maks turtall er 3.900 Omin, slagvolum 3,6 liter. D6 310 har 5,5 liters volum, 310 hk på motoren og maks 3500 Omin. D6 280 hk som er samme maskin som D6 310 - men med en litt snillere elektronisk styring selges også til kommersielle fartøyer. Ulempen med D motorene er at de er tyngre enn KAD motorene

 

Jeg kjenner til AD 41 motorer som har gått 2500 timer i kommersiell drift - i en arbeidsbåt der motorene må gå på høyt turtall for å holde marsjfart. Motorene ble byttet for ett år siden. Det hadde ikke vært store driftsproblemer i de 2500 timene motorene gikk

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....Det er ganske interessant at VP på sine nye D motorer har økt slagvolum og redusert maks turtall sammenlignet med KAD motorene. .......

Jeg kjenner til AD 41 motorer som har gått 2500 timer i kommersiell drift - i en arbeidsbåt der motorene må gå på høyt turtall for å holde marsjfart. Motorene ble byttet for ett år siden. Det hadde ikke vært store driftsproblemer i de 2500 timene motorene gikk

<{POST_SNAPBACK}>

As the Americans say "nothing replaces cubes" .... og ved 2500 timer, så burde en moderne, veloldt maskin være innkjørt, :yesnod: og gå mot sin første ovehaling..... og når du snakker om ulempe ... hva med 1485Kg + for hver maskin ... 325 Hk... Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...