Jump to content

Hvor lang levetid har en båtmotor?


Bern

Recommended Posts

til de som enda ikke har fattet hvor hardt belastet en båtmotor går gjentar jeg spesifkk energiomsetning kWh / time.

 

mengden energi som produseres har direkte sammenheng med tilført drivstoffmengde og generert kWh = direkte mål for belastning/slittasje.

 

det er ikke slik at marinemotorer er uendlig ineffektive.

det er belastningen som er svært høy.

Jeg er nok en av de som ennå ikke har fattet dette...

 

Hva er spesifikk energiomsetning i kWh/time for noe..??

 

Hvordan forklarer du at mengden energi produsert er et direkte mål på belastning/slitasjen?

Hvor på effektkurven til en motor er belastningen høy og hvor er den lav?

 

Kan det ikke tenkes at "belastningen" for en motor er lavest der hvor motoren er mest effektiv?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

det er ikke slik at marinemotorer er uendlig ineffektive.

det er belastningen som er svært høy.

 

paradoksalt nok kunne man erstattet enhver båtmotor med 3fase asynkron el motorer (om energikilden var tilgjengelig) og greid seg med halve ytelsen for samme arbeidet.

asyncron motorer brukes bla på de nye spaghetti lokaltpgene via frekvensomformere.

Fortell, fortell! Hvorfor kan man greie seg med halve ytelsen når arbeidet skal være det samme som før?
Link to post
Share on other sites

igjen uttaler The Scrutinizer skråsikkert, om saker og ting han åpenbart ikke har peiling på i det hele tatt.

 

Får håpe for folks egen del, at de ikke sluker viss-vasset rått, men tar seg tid til å sortere.

 

Påstandene dine om asynkronmotorer og effektivitet, er mildt sagt oppsiktsvekkende.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fikk lyst til å leke litt uhøytidelig med tall etter påstanden til The Scrutinizer for å få ting litt mer i perspektiv. Alle tall er ca. og utgangspunktet er min egen båt i kosefart.

 

Til fremdrift av min båt i 7 knop går det med 3l/t med diesel. Det vil si at motoren leverer 20hk eller 15kW på akselen. Effektiviteten ved forbrenningsmotoren er ca. 30-40%, resten (60-70%) er tap som går til å fyre for kråkene og varme vann til fiskene.

 

En elektromotor har ikke mer enn ca. 10% tap til varme. (Kvalifisert gjetning.) Tviholder vi på asynkronmotoren må denne ha vekselstrøm. Siden vi ikke har vekselstrømsbatterier må vi inn med en vekselretter mellom batterier og motor. Er vi litt snille sier vi at den også bare har 10% tap. Det vil si at for å få de samme 15 kW på akslingen må det tilføres 19kW fra batterier.

 

Med min tank på 60l og forbruk på 3l/t kan jeg putre rundt i 20 timer før jeg må fylle opp. Skal jeg gjøre det samme med elektromotoren må jeg ha batteribank på ca. 19kW x 20t = 380 kWt. Omregnet til 12V må jeg ha 380 000Wt / 12V = 31 667Ah, eller 317 batterier à 100Ah. (Å fylle tanken med 60l diesel tar i underkant av 5 minutter, å lade opp 380kW tar???)

 

Så gjør jeg noe ingen ved sine fulle 5 vil gjøre i dag, velger blyakkumulatorer i batteribanken. (Blybatterier er noe de fleste har et forhold til.) For å bevare levetiden skal disse ikke tappes mer enn 50%, altså trenger jeg 634 batterier à 100Ah. Hvis et batteriet veier 20kg (?) så har jeg skaffet meg 12,68 tonn ballast. Nå finnes det andre batterier som veier mindre pr. Ah enn blyakkumulatorer. Men fortsatt har jeg byttet 50kg diesel med noen tonn batterier.

 

Trekker vi inn hydrogen og brenselceller har noen andre allerede tatt et stort energitap ved fremstilling av hydrogen. (Hvor stort dette er kontra fremstilling av diesel/bensin aner jeg ikke.) Velger vi strøm er det unike i Norge at 99% av strømmen fra vannkraft, dog er det i ferd med å bli knapphet på strøm. Kommer strømmen fra kull-/gasskraftverk har noen tatt varmetapet på land i stedet for ombord i båten.

 

Ulempen pr. i dag er at ingen energibærer kan konkurrere med hydrokarboner. Mer konsentrert og sikker måte å oppbevare og frakte energi på enn i form av olje-produkt finnes ikke. Det er her forskerne kjemper i dag.

 

Isolert sett har The Scrutinizer rett. Elektromotoren er forbrenningsmotoren overlegen når det gjelder å omdanne tilført energi til bevegelse. Men tatt inn i det praktiske liv er elektromotoren til fremdrift foreløpig lite regningssvarende.

 

Edit: Tastefeil.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

det er ikke slik at marinemotorer er uendlig ineffektive.

det er belastningen som er svært høy.

Jeg er lei av denne generaliseringen! Og snakk om evig lange motbakker som mange hevder å gå i.

 

Mine 140 hester brukes i 80-90% av tiden til å skyve 1200 kg i 4-5 knops fart. Jeg tar ut mindre enn 10% av max effekt.

 

Svært høy belastning? Oppoverbakke? :nonod:

Link to post
Share on other sites

Apropos elektriske motorer

 

http://www.feys.org/System/our_system.htm

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Apropos elektriske motorer

 

http://www.feys.org/System/our_system.htm

Interesant lesing om FEYS sitt system... dette burde jo kunne brukes i Norge siden elektrisk fremdrift av båten er fritatt for hk avgift.... så dermed så sparer en jo en kronasje her.... i Det gitte eksemplet med en 400kW(536hk) generator mot en 420hk dieslmotor... så blir det vel litt feil å sammenligne disse direkte etter min mening....

 

Hvorfor??

Setter vi opp en dieselmotor til å dra en geenerator så optimaliserer en dieselmotoren til å jobbe på det mest optimale turtallet for å få ned dieselforbruket.... dette kan man oppnå ved å dimennsjonere dette slik at turtall og marsjfart ligger der hvor motorern jobber mest effektivt(spesifikk forbruk er lavest)... Om en lar en direkte drevet dieselmotor jobbe ved det samme optimale turtallet så blir nok forbruket litt mindre der...

 

Ser en på den samlede virkingsgraden så er den nok definitivt best for en direkte drevet diesel og ikke en dieselelektrisk sak..

 

Tapet i begge motorer er likt (benytter samme motor)

Tapet i begge propell systemene er likt (benytter samme asklinger og propeller)

Taper i mekanisk/hydraulisk gear/drev er nok mindre enn tapet i generator pluss elektromotor..... så ved en riktig dimensjonering her så holder jeg nok en knapp på direkte diesel drift...

 

Men morsomt tiltak er dette... vi hadde samme systemet i truckene som ble benyttet i gruvene i Kirkenes da jeg jobbet der som mekaniker for en liten mannsalder siden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med sydvesten i at det nok ikke er alt som er så gunstig her som det fremstilles. Typisk reklame. Men er enig i at det er morsomt med alternativ tenking.

 

Holder fremdeles på direkte dieseldrift med fast aksel.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Vi har en VP TAMD40A motor fra 1982. Vi kjører som regel fredelig rundt på fjorden i 6-7-8 knop, turtall ca. 1500-2000 rpm.

 

Nå i det senere har vi begynt å tenke tanken på ny båt, og da vil jo en potensiell kjøper gjerne kontrollere at motoren er i orden.

Derfor har jeg nå begynt å kjøre gradvis hardere. I løpet av sommerferien kjørte jeg vel 10-15 timer på 2500 rpm, for å gi motoren litt tid til en innvendig rens, og har deretter latt motoren gå på ca. 3000-3200 i kortere perioder. Jeg testet også full fart, og oppnår greit 3600 rpm. som er max for motoren.

 

Jeg husker den tiden da norske biler oppdaget Autobahn og ga full gass, med det resultat at de havarerte noen mil inn i Tyskland. Er dette også relevant for båtmotorer ? Vil vel tro det ?

 

Har jeg da egentlig ikke vært så snill med motoren min, da jeg har latt den få leve litt fredelig på 1500-2000 rpm. ?

 

Og, er det da riktig fremgangsmåte å gjøre som beskrevet ovenfor at jeg gradvis belaster motoren igjen, for å etterhvert bruke den ordentlig på tidvis 3600 rpm. for rens, og 3200 rpm. for marsj, der den er ment å være som en turbo motor ?

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Nesten litt nostalgi å lese en 5 år gammel tråd....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg lurte nok litt mer på hvordan jeg skal få brent motoren ren og pen innvendig, og ikke risikere et havari av noe slag, ref. Autobahn... Således ble nok meldingen postet på feil sted :-)

 

Anyway... gamle tråder blir aldri gamle på ordentlig.. Just som oss mennesker.

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Innblanding av "bio"-drivstoffer skaper nye problemer for motorene, som vel nevnt her tidligere og i andre tråder.

Ellers skal en moderne motor som brukes pent, i prinsippet holde seg ganske ren. Men det forutsetter at alle overvåkingssystemer og eksos-sensorer m.m. virker 100%.

 

 

"Engine tuner" fjerner stoffer som bygger seg opp i motoren ved forbrenningsprosessen. BRP anbefaler innsprøytning av middelet for hver 50 time eller en gang i sesongen.

 

BRP's (Evinrude m.fl) produktnavn er "engine tuner", andre er Bar'sLleaks "Engine Flush", Tunap 973(uten pafafiner, for bensin) og Tunap 983 for diesel.

 

Dette er en enkel måte for verkstedene og gjør-det-selv'ern å holde motoren ren på, og/eller du kan velge oljer med gode rensende egenskaper i form av additiver.

Det er additivene som forsvinner ut av oljen som gjør at den bør skiftes, mens oljen selv fremdeles smører godt og kan se ren ut.

Det kan være opptil 25% additiver i oljen.

 

Generalisering av belastningen kan kanskje sammenfattes slik:

Belastningen på motoren bestemmes bl.a av propeller-størrelsen og stigningen. Også i mindre hastigheter vil turtallet begrenses av vannets motstand mot skroget, mens det for en bil vil være større andel av motorens egen motstand som begrenser turtallet med mindre den kjører i oppoverbakke eller har sterk motvind / høy fart.

 

Her kan man se hva et verksted gjør ved vinter-konservering som kan hjelpe til med å oppnå et høyt antall driftstimer: http://www.lidingomarin.se/verkstad/aarsservice.htm

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. men en kan gjerne være litt nøktern ang. tilsettningstoffer (additive) fortreffelighet. De stopper f.eks. neppe lekasjer og de øker heller ikke motorens effekt som noen lover. At oljen må skiftes pga av at tilsettningstoffer forsvinner stiller jeg meg noe tvilende til? Hvor blir det f.eks. av tilsettningstoffene?

Link to post
Share on other sites

Nøkternhet i alle sammenhenger er fornuftig, ingen tvil om det.

Ingen propaganda for vidundermidler fra min side.

 

Ingen ting erstatter et godt vedlikehold og belastningsmåter (kjørestil).

 

Det skal stå "uten parafiner" i teksten over (Tunap 973).

 

Additivene i oljen brytes ned (molekylstrukturen).

Syntetisk olje beholder smøreegenskapene lenge etter at additivene er brutt ned.

 

Additivene jeg nevner er ikke blant de kontroversielle som inneholder slipemidler som gjør en slitt metalloverflate "blank".

Testing på nye moderne "små" motorer (ikke anleggsmaskiner etc.) har snarere påvist negativ effekt.

 

Problemet med additiver som dyserens o.l er at produsentene ikke har latt sine produkter teste under kontrollerte forsøk.

Tunap har i alle fall begynt med TÜV : Link: Redusert utslipp

 

Bilmerkeverkstedene ser dette etterhvert som en trend og et eget marked:

Link: Artikkel fra bladet bil om salgsutviklingen innen additiver

 

Noen additiv-produsenter holder liv i gamle myter om "vidundermiddelet" Teflon, mens NASA m.fl har påvist at det ikke er egnet i forbrenningsmotor.

Additiver har lenge vært et uoversiktlig marked med flere rettsaker i USA (Slick 50) og krav om fjerning av påstander i reklamen, samt krav fra additiv-produsenter om å få kjøpe produkter fra duPont som ikke ville gå god for at deres PTFE/Teflon/molybden-produkter var egnet for å redusere motorslitasje. Det kunne derimot tette passasjer og redusere trykket over oljefiteret.

Se mer om dette på et skepis-forum: Link: Skeptic's Dictionary

Link to post
Share on other sites

Min Marna fra 1970 har nå ruslet i 41 år. Jeg gir den litt blyerstattning i bensina når jeg tanker, og den kvitterer med å starte etter 2 sekunder hver gang jeg drar på dynastarten. Går i timesvis uten å kny, og bruker ca 3 liter i timen på marsjfart rundt 6 knop.

Hver høst kjører jeg opp elva mot Sarpsborg, dvs en drøy times kjøring i ferskvann før den vinterlagres med frostvæske stående i kjølekappa.

Tok ut frostpluggene i sylinder og eksos i fjor vår for rustbanking, og det er mye som tyder på at den fint går 40 år til. Var masse gods igjen. Det anbefales fra Marna å gjøre rent kjølekappa hvert tiende år.

Av direkte utlegg utenom bensin så bytter jeg også 4L Biltema mineralolje til kr 99.- hver høst.

I fjor fikk den to nye plugger og stift.

Så det koster da litt å ha en gammel motor.... men antageligvis ikke så mye som å ha en ny... :cool:

Link to post
Share on other sites

Har en Volvo penta Tamd31a 1987 modell timetall ca 2000 timer , sitter i en halvplaner , kjører på masjefart 15-16knop turtall 4000-4100

max er 4300 da 18knop ,pumpe er justert opp ,men bruker ca 30liter pr time ved ca 4000omd og 3 liter ved 2500omd og ca 7knop

går på 4 sesongen slik og bruker ikke olje og går veldig pent ,har sjekka ventiler etter 300timer siden sist og ikke forandret seg noen ting ,samme klaring!

Det er "Volvo" det :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...