Jump to content

Hvor lang levetid har en båtmotor?


Bern

Recommended Posts

Jeg tror at det er flere motorer som står seg i hjel enn de som går seg i hjel. :puke:

Hvis du passer på motoren din med olje filter innpeller og renser sjøvannfiltret med jevne mellom rom :smiley:

smører aksler drev osv ja generelt vedlike hold så kan motoren vare veldig lenge. :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Min Suzuki har nå gått 300 timer, på 3 sesonger. Til nå uten ett eneste feilslag.

 

Dette er jo en motor med tilsvarende teknologi som en moderne japansk bilmotor. Og de går jo aldri istykker eller slites ut. Hvis man sier at en time = 100 km på veien, blir dette 30.000 km. Jeg forventer at motoren skal gå i alle fall 3000 timer ved godt vedlikehold, vinterkonservering og mitt i all hovedsak snille bruksmønster. Tilsvarer 30 år... Dog blir det sikkert en del serviceutgifter i løpet av denne tida, her kan man selvsagt ikke sammenligne med lavturtall evigvarende dieseler.

Link to post
Share on other sites

For ikke å snakke om alle dem som skrues ihjel av overivrige eiere og overbetalte servicefolk :wink::wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Her har jeg begynt å lure også.

I den båten jeg kjøpte i våres, sitter det en VP TAMD41A motor, -88 modell. Den har gått snart 1700 timer, og går som en klokke. Har ihvertfall ikke merket noe galt hverken med motor eller gear. Jeg vet at tidligere eier har gjort en del ting med motoren, bl.annet hatt ute dyser og sjekket de, sjekket dieselpumpe, og justert ventilene for ikke mange timene siden. Men dyser og pumpe hadde det visstnok ikke vært nødvendig å gjøre noe med.

Jeg tenkte jeg skulle forhøre meg litt om motoren generelt, og tok en telefon til et lokalt Volvo-verksted litt sydover i Østfold. Holdt på å få sjokk da mannen jeg pratet med la ut om alt som måtte gjøres med denne motoren. Jeg formelig så feriepengene fly ut av kontoen. :eek::headbang:

Helst skulle motoren vært tatt ut av båten og gått over fullstendig fikk jeg inntrykk av. Noe av det han nevnte kan jeg skjønne, f. eks at oljekjøler og varmeveksler burde gåes over og renses. I tillegg burde visst intercooleren sjekkes/renses. Men at det burde være nødvendig å gå på og demontere selve motoren for sjekk av det ene og andre skjønner jeg ikke, og det kommer ikke til å bli gjort heller. Ikke så lenge det ikke er noen symptomer som skulle tilsi at noe er galt.

I tillegg synes han det var merkelig at gearet i det hele tatt virket. Han mente tidligere eiere måtte ha vært pinlig nøye med oljeskift siden det ikke var noe galt med det. Nå er dette et MS4-gear, og jeg kjenner ikke dette i det hele tatt. Men det burde da holde lenger enn 1700 timer? Det skulle visst normalt slure på konen, og være helt ubrukelig. Håper noen kan avkrefte dette? Eller har jeg kjøpt en tikkende bombe?

Må si jeg blir skeptisk til slike uttalelser. Hadde jeg ikke hatt såpass god følelse for at ting virker ok, kunne jeg vel like gjerne satt meg ned og :cryin:

Jeg ser i servicemanualen at det er ganske mye som skal gåes over etter 500 timer osv. Det er greit nok det, men derfra til å rive motoren ut av båten synes jeg det er vel langt. Klart at det er bedre å skru på en motor som står på en benk, men allikevel da........Det får da være måte på !

Jeg trodde faktisk at Volvo var en grei motor, men nå begynner jeg faktisk å lure??!!?? :confused:

Eller det det verkstedene som prøver å skremme folk helt bevisst?? Ikke vet jeg, men det blir nok en stund til jeg skal på det verkstedet med min motor, det er helt sikkert.

Link to post
Share on other sites

Len deg tilbake og smil til sola. Ingen grunn til å gjøre noe med noenting så lenge det virker. Det viktigste er olje,filter og kjølevann. Varmeveksler,oljekjøler og ladeluft kjøler er vinterarbeid. Med fare for å erte på meg endel mennesker: Mitt intrykk er at mange verksteder gjør unødvendig mye på badegjest båtene. De er mere betalingsvillige enn det den litt mere sidrompa lokalbefolkningen er.

Link to post
Share on other sites

Båtmotorer er stort sett problemfrie er nå min erfaring etter 45 år som båteier. Ingen grunn til å skru på dem når det ikke er klare feilindikasjoner. Verkstedene har så lite å gjøre, at de må juge på seg litt arbeide fra tid til annen. Varmevekslere kan gå tette, men da har du hatt varmegangsproblemer lenge. Dette fikser du selv i ledige stunder på vinteren.

 

Skift olje på motor og gear, filtere, sjekk viftereimer etc., og kos deg i ferien. Som regel går det svært bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Startet ikke diskusjonen her med en påstand på levetid på båtmotorer ihht. til en EU standard?

Vel, her har den endt opp med hvor gamle motorer hver enkelt har :flag:

 

Ok.

Søkte etter dette angivelige direktivet og kom over en hel masse direktiver som byråkrater har skrevet.

Ble for mye å lese en brøkdel av dette, men, fant faktisk noen linjer om temaet.

Det som var dumt var det var en pdf. format som ikke lot seg kopiere for å lime inn her.

Men her er en link som kanskje kan hjelpe på vei:

 

 

http://www.icomia.com/technical-info/document.asp?TI_ID=6

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Len deg tilbake og smil til sola.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, du får sagt det thor! :wink:

Jeg har ingen tanker om å gjøre store overhalinger på motoren min, bare så det er sagt. Men hadde jeg ikke visst bedre, kunne jo en stakkar bli nesten vettskremt etter en samtale med verkstedet. Motoren har ingen symptomer på varmgang heller, så det blir nok litt vinterarbeide med å sjekke vitale deler, det tror jeg nok. Men det blir nok alt også. Er mest ute etter å sjekke tilstanden på sjøvannsiden slik at jeg vet hva som eventuelt kan dukke opp der senere.

Og ellers, så hører nok jeg til den siste kategorien mennesker du lister opp. :wink::lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle forhøre meg litt om motoren generelt, og tok en telefon til et lokalt Volvo-verksted litt sydover i Østfold. Holdt på å få sjokk da mannen jeg pratet med la ut om alt som måtte gjøres med denne motoren.

Høres ut som om du har snakket med noen i Fredrikstad. Ringstad kanskje?
Link to post
Share on other sites

Ta det med en porsjon ro. Hør hva han sier hos Ringstad, og la det ene øret gå litt ut og inn av det andre øret.

 

Jeg har en +20 år gammel bensiner fra VP. Om jeg sku hørt på doom days profeties fra Ringstad hele veien skulle denne vært moring fro lenge sia. Imidkertid sviver den fortsatt som en kattunge (med unntak av en kranglete sjøvanspumpe - som er en annen tråd). Når det gjelder konkrete spørmål/utfordringer om enkeltsaker vedr motoren opplever jeg Ringstad og folkene der som kjempekompetente og pragmatiske.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Startet ikke diskusjonen her med en påstand på levetid på båtmotorer ihht. til en EU standard?

.............

 

Ok.

Søkte etter dette angivelige direktivet og kom over en hel masse direktiver som byråkrater har skrevet.

Ble for mye å lese en brøkdel av dette, men, fant faktisk noen linjer om temaet..........

<{POST_SNAPBACK}>

Du leser nok feil her ... Dette er CE kravene og spørsmålet er "Hva er de minste, godtatte kravene til levetid for CE sertifisering?"

 

Q) "What are the engine durability requirements?"

 

A) "The manufacturer of the engine shall supply engine installation and maintenance instructions, which if applied should mean that the engine in normal use will continue to comply with the above limits throughout the normal life of the engine and under normal conditions of use.

This information shall be obtained by the engine manufacturer by use of prior endurance testing, based on normal operating cycles, and by calculation of component fatigue so that the necessary maintenance instructions may be prepared by the manufacturer and issued with all new engines when first placed on the market.The normal life of the engine is considered to mean:

(a) inboard or stern drive engines with or without integral exhaust: 480 hours or 10 years,

whichever occurs first;

(b) personal watercraft engines: 350 hours or 5 years, whichever occurs first;

© outboard engines: 350 hours or 10 years, whichever occurs first."

 

Så ikke "forventet levetid" (som EU direktiv) men minstekrav til forventet levetid fra motorprodusent.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt enig at det en skal la det passere gjenn hodet helt uten videre. Det kan jo være at det er noen gullkorn der også? Påstanden min om badegjester/sidrompa innfødte skriver seg fra hva jeg hører i lokal miljøet. Forresten så er det ganske trivelig å være sidrompa innfødt syntes jeg Geir Frode

:lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg trodde faktisk at Volvo var en grei motor, men nå begynner jeg faktisk å lure??!!?? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Volvo Penta er ikke de verste motorene du kan ha men det er jo litt avhengig av modell og bruk.

 

Det som er VPs store minus er den bevisste prispolitikken på deler og disse landeveisrøverene som kaller seg verksted. Røvere finnes i alle bransjer men jeg har et inntrykk av at VP stiller i egen klasse på dette området. Kanskje det også har med delepriser å gjøre: Når delen er dyr skal det også koste å skifte den :confused:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det sies blant eksperter at en levetid på rundt 2000 timer er et gjennomsnitt for en middels stor til stor innboards dieselmotor....d.v.s. da er motoren moden for en full overhaling. Vel og merke hvis motoren har fått regelmessig service og god behandling. Blir motoren derimot stadig overbelastet, eller får mangelfullt vedlikehold holder den adskillig kortere. Mye av årsaken til denne korte levetiden, er at det gjennomgående er tatt ekstremt mange hk ut av motoren........

 

Den samme motoren i en lastebil eller annen bil holder kanskje det tidobbelte! Dette er en sannhet med modifikasjoner, men det er en gjennomgående sannhet likevel..........og...selvfølgelig finnes det unntak, men da gjelder det mindre motorer med liten belastning.

Link to post
Share on other sites

Den samme motoren i en lastebil eller annen bil holder kanskje det tidobbelte! Dette er en sannhet med modifikasjoner, men det er en gjennomgående sannhet likevel..........og...selvfølgelig finnes det unntak, men da gjelder det mindre motorer med liten belastning.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette har mest med at en båtmotor går i kontinuerlig bratt motbakke i motsetning til lastebilen som kjører ganske mye på flat vei.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei! Dette med den evige motbakke er ingen generell sannhet.

Hvis du med "generell" mener at det gjelder ALLE båtmotorer så er det i alle fall feil men at det gjelder mange er helt sikkert. Snekker og andre deplasementsbåter har nok normalt en rimelig lett belastning men alle halv- og helplanere strever i motbakke uansett.

 

Kanskje belaster du din motor slik. Jeg gjør det iallefall ikke.

Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg har rikelig med hester i stallen og tusler av gårde i 22 knop med turtall på 800 o/min under max. men motbakke, joda ingen tvil om det...........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis du med "generell" mener at det gjelder ALLE båtmotorer så er det i alle fall feil men at det gjelder mange er helt sikkert. Snekker og andre deplasementsbåter har nok normalt en rimelig lett belastning men alle halv- og helplanere strever i motbakke uansett.

Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg har rikelig med hester i stallen og tusler av gårde i 22 knop med turtall på 800 o/min under max. men motbakke, joda ingen tvil om det...........

<{POST_SNAPBACK}>

Min Ford er det anbefalt å kjøres ca. 2 timer på full pinne innimellom for å blåse motoren ren. Har ikke kjørt med full gass så lenge men det virker som om motoren liker slik behandling. Problemet er at farten blir for stor for skroget slik at det blir ubehagelit å kjøre så fort.

 

Og den sluker mye diesel med slikt pådrag, koser jeg meg med 15 - 18 knop ligger forbruket på 14 - 18 l.t.

Drar jeg på til 20 knop ++ blir det straks 25 l. eller mere...

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...