Horst Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Jeg skal velge nytt bauganker på min 5.7 tonns tunge 34 fots seilbåt. Ankeret skal primært brukes til å ligge på svai i skandinaviske trygge farvann, men jeg ønsker å sove trygt. Det skal brukes 8 mm, 50 m kjetting. Valget står mellom: - Rocna Vulcan 15 kg - Rocna (vanlig) 15 kg - Lewmar delta anker 15 kg Grunnen til at jeg må velge et av disse ankrene er at jeg må ha et "kort" anker da avstand fra baugrulle til vinsj er noe kort. Det som taler for Rocna Vulcan er at det er et kort anker og at det ser ut som en meget godt anker og vil passe bra på min båt. Vulcan er det klart dyreste ankere på ca. 4500 kroner. Vanlig Rocna er vel tilsvarende som Vulcan, men har konkludert med at det ikke er like bra som Vulcan. Rocna er noe rimeligere på ca. 3600,- Lewmar delta er det rimeligste på ca. 2200 kroner, men er det brukbart? Bruce-anker vil jeg ikke da jeg mener det diskvalifiserer seg selv med dårlige egenskaper. Hva mener ekspertisen på båtplassen om dette? Quote Link to post
Steini Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Eg for min del byttet ut cqr med rocna. Har ikkje angret eit sekund. Setter seg alltid med ein gang, og holder seg på plass. Sku eg valgt igjen så hadde det blitt rocna. Etter ein del ankringer med rocna`n, så gidder eg ikkje å sette på anker alarm med mindre det er meldt friskt ver (25knop + vind), eller båten ligger mindre en 10 meter fra land. Men dette er mine erfaringer, og vulcan har eg ikkje prøvd. På min båt som er gode 12 tonn, bruker eg 25 kilo rocna med 50m 8mm "rustfri" kjetting. Quote -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Horst Posted May 17, 2017 Author Share Posted May 17, 2017 Takk for svar :-) Gode erfaringer hjelper i valget, tror nok jeg lander på Rocna eller Vulcan. Quote Link to post
LENB Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Horst skrev On 16.5.2017 at 10.15: Bruce-anker vil jeg ikke da jeg mener det diskvalifiserer seg selv med dårlige egenskaper. Snodig, mitt 15 kg Bruce har fantastiske egenskaper! Sitter som støpt hver gang, og jeg sover som en stein. Quote Link to post
Seasu Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 (edited) Enig med Vinderla. 15 kg Bruce med 8mm kjetting på 4.2 tonn. Sitter som støpt, må ha pause i vinsjing så ankeret får tid til å slippe/avlaste bauspydet. Sitter som støpt. Har 15 kg bruce bak også med 16mm blytau som truer med å dra av badeplattformen når det skal opp etter belastning av vind, båt etc. Ingen av mine har vist svakhet ved kraftig vind og høy belastning. Har flere venner som har byttet til bruce pga av vindfulle somrer. Rocna kjenner jeg ikke. Edited May 17, 2017 by Seasu (see edit history) Quote Link to post
ivar Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 alt er nok relativt Har også bare gode erfaringer med mitt bruce - men har da ikke erfaring med Rocna/Delta/CQR osv Viktigste er uansett at man har nok lengde og vekt i/på ankertauet og at du har et anker som egner seg for bunnforholdene der du vanligvis ankrer opp Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Rocna er originalen fra Rocna. Vulcan ble tatt frem fordi bøylen på Rocna ikke passet så mange båter. Jeg har erfaring med Rocna 10kg. Fantastisk anker. Setter seg meget raskt og sitter meget godt. er det plass til Rovna så velg det er mitt råd. Quote Link to post
Horst Posted May 17, 2017 Author Share Posted May 17, 2017 Jeg har 10 kg Bruce på hekken med 3 m kjetting, bånd og daumann, sitter hver gang. MEN etter å ha lest mange tester og sett mange videoer på YouTube har jeg kommet til en konklusjon om et annet bauganker. Takker for tips, skal få montert vinsjen så langt bak som mulig og se om Rocna kan passe. Quote Link to post
Ida Marie III Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Var utelukkende Bruce anker som ble brukt på Riggene i Nordsjøen, diskvalifiserer ?? tullprat, men muligens gode reklamefolk... Quote Link to post
Horst Posted May 17, 2017 Author Share Posted May 17, 2017 Mulig det stemmer, jeg jobber selv med prosjektering av offshoreinstallasjoner, men har ikke vært borte i Konvensjonelle anker offshore. MEN en rigg som forankres med titals ankere blir nok annerledes enn en lystbåt med ett anker. Utviklingen har vel også gått videre så kanskje et anker oppfunnet senere kan ha bedre egenskaper? Uansett, jeg har ikke fasiten, jeg tar gjerne i mot alle innspill :-). Kanskje er jeg for negativ mot Bruce anker. Quote Link to post
ivar Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 litt OT .. du har ikke tilfeldigvis bilder av typiske offshoreankere? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Horst Posted May 17, 2017 Author Share Posted May 17, 2017 https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sugeanker https://www.google.no/search?q=sugeanker+multiconsult&rlz=1C9BKJA_enNO712NO712&hl=nb&prmd=imnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjEnMiF1vfTAhUDElAKHTCEB0IQ_AUICSgB&biw=1024&bih=653#hl=nb&tbm=isch&q=sugeanker+&imgrc=Cnj2GKGXoWf9kM: Quote Link to post
Horst Posted May 17, 2017 Author Share Posted May 17, 2017 http://www.sotra.net/products/anchors/offshore-anchor Quote Link to post
Ida Marie III Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Største problemet vi hadde med Bruce ankrene, var når riggene skulle forhale til ny lokalitet.. Ankrene satt ofte så hardt, at ankerhandlerne (båtene) knakk kjettingene, og måtte kjøre keiser krok, for å fiske etter ankrene i etterkant... Har selv 15 kg Bruce om bord, sover godt .. Quote Link to post
Komodo Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Horst skrev 50 minutes ago: Uansett, jeg har ikke fasiten, jeg tar gjerne i mot alle innspill :-). Kanskje er jeg for negativ mot Bruce anker. Har du lest noen av de andre trådene om dette? Det er skrevet ganske mye om drøftinger fram og tilbake rundt dette. Selv har jeg et hjemmelaget ala Rocna, byttet fra 20 kg Bruce. Var egentlig veldig fornøyd med Bruce, men dette her er sinnsykt i forhold! Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 takker for info, ikke sett sånne sugeankre før Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Horst Posted May 17, 2017 Author Share Posted May 17, 2017 (edited) Har lest det meste som står om Rocna på forumet og nesten alt er positivt. Jeg synes det er mange god innspill her. Edited May 17, 2017 by Horst (see edit history) Quote Link to post
Bigmac Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Er i tilsv situasjon som trådstarter. Vurderte bruce, men ankeret har for langt skaft og kommer for nære furlexen. Pga stigekassett under baugpeke så går ikke rocna. Qcr hadde også for langt skaft. Tittet på vulcan, men 4500,- for noe jeg bruker 1-2 ganger i sesongen ble for drøyt, dessuten kan det bli interessant for tyver. Tror jeg nå skal forsøke delta. Ps, har 115cm baugpeke m/stigekassett, har dessuten noe langt orginal beslag m rulle på baugen som påvirker vinkelen på skaftet - tror jeg må ta av rulla, men kan ha beslaget der. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Hadde Bruce på 31 fots seilbåt. Men da med 4 meter kjetting og resten tau. Opplevde at vi mistet feste noen få ganger. Har nå Rocna og 70 meter kjetting og har aldri opplevd noe som helst utover at ankeret sitter som det skal. --- På budsjett hadde jeg ikke vært redd for å velge Bruce hvis jeg hadde kjetting hele veien så lenge en kjenner dets "svakheter" som feks at det kan slippe og bruke tid på å feste seg ved vindskifte. Det er slutt på å "sove ankervakt" i cockpit etter vi fikk kjetting hele veien og rockna. Quote Link to post
Bigmac Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Fant et bilde på en kjekk Bavaria 37 som ligger på finn.no i disse dager (ikke min). Men bildet sier vel bedre hva jeg prøver å beskrive ovenfor. Ser ut som delta'n passer greit nok. Tipper det der er 15kg...kanskje 20? Quote Link to post
Obligatorisk Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Rocna rocks! ? Er også meget fornøyd med det, har holdt seg på plass dei 20-30 gangene jeg har brukt det. Vurderte også Mantus. Men, bøylen var for stor at den gikk klar jolla. Quote Link to post
S/Y Emma Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Kjøp Rocna, så vil du ikke angre. Det er ikke på anker man sparer et par tusenlapper. Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Horst Posted May 18, 2017 Author Share Posted May 18, 2017 Valget er tatt, det blir enten Rocna eller Vulcan, men må se etter at jeg får montert vinsjen hva som er mulig. Rocna om avstanden til vinsjen blir minimum 600 mm, Vulcan hvis mindre. Har sett på tabellverket til Rocna og 15 kg bør være tilstrekkelig med 50 m kjetting 8 mm. Båt 34 fot og 5700 kg. Quote Link to post
Bitteliten Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 På rocna.com kan du skrive ut papirmaler av alle ankre. Klipp og lim papiranker og test på båten :-) Quote Link to post
Tabaqui Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Hadde biltema-bruce på gamlebåten og var ganske fornøyd med det. Hendte det trengte et par forsøk på å sette seg, men etter at det fikk feste satt det bra. Båten jeg har nå kom med 20 kg Delta (8-9 tonn båt ferdig lastet). Det ble alt for puslete, og slet både med å sette det samt dregget flere ganger. Hjalp ikke med litt snaut med kjetting heller. Byttet ut med 30 kg Spade. Overdimensjonert, men ligger mye på anker, og tidvis i dårlig vær. Spaden er ram, setter seg umiddelbart og gir ikke en millimeter (foreløpig testet i drøye 40 knop vind). Rocna var det andre alternativet. Du bommer neppe der. Poenget her at du bør se på mer enn lengden hvis du sliter litt med plassen. Spaden og Vulcan er relativt like i fasongen, og såvidt jeg kan se på de andre i havna som har Rocna står Spaden min HØYERE i rulla enn vanlig rocna. Er så vidt jeg går klar av rulla. Kan du lage pappmaler av begge tror jeg det kan være verdt tidsinvisteringen. I mitt hode er også Vulcan noe som er blitt mekket til for å kunne tilby noe til de som vil ha en Rocna, men ikke har plass til bøylen. Ville gått for orginalen hvis det står mellom disse og du har plass. Spade er vedlig verdt å vurdere også, men borti dobbelt så dyrt som Rocna, så der er det en vurdering om du synes det er verdt det. Quote Link to post
Recommended Posts