Bitteliten Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) Helt enig. Rocna er førstevalget. Var ikke mulig å få det i rulla hos meg. Derfor Vulcan foran og Rocna bak. Vulcan ankeret kræsjer litt med staget på baugspydet mitt. Jeg vil ikke at denne wiren skal stå i spenn. Derfor stopper jeg det med en dynema sjakkel slik at det ikke blir press på wiren. Akter er det Rocna Redigert 18.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Jeg har brukt Bruce 15kg + 10m med blytau til 36fots seiler i flere år. Så lenge jeg har ankra skikkelig så har det aldri vært noen problem, men når jeg har reist bort fra båten for en litt lengre periode så har jeg slengt ut en svær kaffedregg ved siden av, for en liten (kanskje falsk) trygghet:). Uansett så er nok kanskje ankringsferdighetene som spiller størst rolle, både Bruce og Rocna er jo to supre ankere! Men hvis du bare dumper de uti og håper på det beste så kunne man like gjerne ha ankra med et fiskesnøre! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Tror man rett og slett må teste selv for å vite her :-) Jeg var også fornøyd med Bruce inntill jeg testa Rocna. Kan ikke sammenlignes. 10kg Rocna holdt mer enn 20kg Bruce. Har aldri vært et alternativ å kjøpe Bruce nå. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Det finnes også nok av tester som ettertrykkelig dokumeterer hvor overlegne moderne ankre er i forhold til Bruce. Men det betyr ikke at Bruce er ubrukelig. Det funker helt fint for mange. Nå er det selvfølgelig også slik at de fleste ikke ankrer under veldig krevende situasjoner. Men skal man feks på en langtur er et skikkelig dimensjonert, moderne anker et viktig sikkerhetstiltak Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Jeg har 15kg Rocna som hekkanker, dette sitter som et skudd hver gang. Nylig byttet til 10kg Rocna i baugen. Byttet fra 10kg Delta i baugen og 15kg Bruce på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Fikk klipt til en mal, noen som ser noen åpenbare utfordringer? Jeg har plass til Rocna, men kan se ut som det kan bli en utfordring med forseilrulla. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Ut i fra bildene synes jeg dette ser veldig greit ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Det synes jeg også. Regner med du slipper ut ankeret i kontrollerte former, men lar du det bare gå fritt fra starten av kan det jo være enden tar oppi. Hos meg (Beneteau Oceanis på gode 44') må jeg la Rocknaen (25kg) gå forsiktig i starten, da vil trekkraften i kjettingen holde nede enden på ankeret. Det samme gjelder forsåvidt når det skal opp igjen, siden ankervinsjen står lavere enn ankerrulla trekkes enden av ankeret ned slik at det ikke kommer i konflikt med genoarulla. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Dette passet perfekt (plasten er ikke tatt av ennå): Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Gratulerer med et godt valg Men hvordan gjør du det med kjettingen? Tar du av sjakkelen hver gang, siden enden på ankeret ligger oppå ankerbrønnluken? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Horst Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Vinsjen monteres foran luka til ankerbrønnen slik at enden på ankeret kommer foran luka, det har vært et av hovedkriteriene ved valg av løsning. Kan poste bilder når vinsjen er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Gratulera med godt anker :) Du blir nok fornøgd med det. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Horst Svart 9.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Da var vinsjen montert, skaftet på ankeret tar borte i genoarulla på vei ut, bortsett fra det strålende fornøyd. Løsning på problemet? Jeg har fotbrytere fremme på dekk og vippebryter i cockpiten. Gnir i fingra etter å komme meg ut for teste det: Se vedlagte bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 spot on Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 (redigert) Flott! når du først er i gang med dette, så kommer noen tips til. Mange av disse er tips jeg selv har fått fra erfarne folk i tråden om optimal langturbåt. ? Ankeret du har nå sitter som f..... og det belaster resten av lenken opp til båten mer enn andre anker :-) Anbefaler deg å sette en lyresjakkel mellom anker og svivel. Da tar du bort mye av de sideveis kreftene som kan knekke en svivel. Her er info fra de som har lagd svivelene jeg har: https://www.kong.it/media/Component/CatalogProduct/p622-swivel-anchor-connector/attachments/I_KONG_SWIVEL_ANCHOR_CONNECTOR.pdf Vet du bruddstyrken på svivelen? Jeg har Kong svivel med workload 2000kg. Den har bruddstyrke på 5000kg. Kjettingen min har bruddstyrke ca 7 tonn. Og lyresjakkelen er Wichard 12 mm med workload 2080kg og bruddstyrke 6000 kg Dette er til 43 fots båt på 13-14 tonn fullasta. Ankeret er 33 kgs Vulcan. Det er mye mer enn du trenger, men du ser hvordan kjeden fra anker til vinsj er bygget opp. Et svakt ledd, og kjeden ryker :-) gjerne den dagen man ikke vil at det ryker. Her er eksempel på tau til å avlaste vinsjen og feste kjetting i kryssholt Redigert 10.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Ser ut som om det kan bli vanskelig å få plass til både sjakkel og svivel. Kanskje like greit å droppe svivelen? Ville også sikret ankeret med en taustump når en er underveis, og så slippe ut noen cm på vinsjen. Er ikke noe særlig med kontinuerlige små rykkbelastninger på vinsjen underveis. Vi har vært på tur i snart tre år nå med samme anker, en av de beste (og enkleste) valgene jeg tok før avreise. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 I valget mellom svivel og sjakkel hadde jeg valgt sjakkel ja Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Skal sjekke ut hva jeg får plass til. Montert svivel er en 8/10 svivel. Takk for gode råd :-) Sitér dette innlegget Link to post
Janda Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Det er svært få brukererfaringer fra Vulcan brukere. Her kommer min erfaring fra Vulcan 20 kg. Vi har seilbåt på 39 fot, 50 meter med 10 mm kjetting. Har egentlig aldri hatt prblem med dregging med Bruceankeret, noen få ganger der vi har ankret i gress at det har løsnet. Men, vi byttet til et Vulcan 20 kg våren 2016. Første turen til Hankø ble ankeret satt, vi bakket som vanlig mens vi la ut kjetting. Men ankeret satt ikke, vel vel tenkte vi, uflaks med bunnen, vi prøvde på nytt, der satt det heller ikke. Flyttet plass for å finne bedre bunnforhold. Og der satt ankeret. Neste tur vi er ute, på samme plass, kommer det en kompisbåt på samme størrelse og han henkter seg på oss. Ingen fare, vi har nemlig et Vulcan 20 kg ute sammen med 25 meter kjetting på 5 meters dybde. Alt helt greit natten gjennom, på morgenen øker vinden til sånn ca 4,5,6 sek.meter. Jeg våknet ved at jeg hørte skrapelyder fra kjettingen og der hadde vi løsnet. Rakk så vidt å starte motoren og berge oss fra å gå med roret inn mot land. Vi la oss da på kompisbåten sitt Rocna 20 kg. Uten videre problemer. Videre gjennom sommeren opplevde vi to tre episoder der vi dregget i lite vind. Eller der vi la ankeret opptil flere ganger før det satt. Får også legge til at vi har 20 års erfaring med seilbåt og ankring. Ankeret er nå byttet med et 20 kg Rocna. Så er det sikkert noen som mener noe om måten å ankre opp på og noen som menert noe annet om Vulcan, det er greit, men vi byttet ut Vulcan fordi vi ikke stolte på egenskapene til ankeret. Det kan hende vi var ekstremt uheldige med bunnforholdene, men det hjelper lite når nattesøvnen ødelegges av dårlige erfaringer. Mitt råd er, sats på Rocna. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 https://breddegrad.no/the-vulcan-rocna-anker-del-1/ hadde Rocna passa i baugen min hadde jeg valgt det. Vulcan ble det nest beste valget. Har bare ankra en gang med det. Sandbunn, 6-8 ms. Satt dønn. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Bitteliten skrev for 2 timer siden: https://breddegrad.no/the-vulcan-rocna-anker-del-1/ hadde Rocna passa i baugen min hadde jeg valgt det. Vulcan ble det nest beste valget. Har bare ankra en gang med det. Sandbunn, 6-8 ms. Satt dønn. Kan se ut som det ikke var det beste valget ditt, etter som JANDA var langt mer fornøyd med Bruce ankeret sitt, kontra Vulcan.. Som reklamen sier, det enkleste er ofte det beste ... Vi ankrer langt mer en vi ligger på "campingplass", og så langt har aldri Bruce ankeret sviktet oss... Tar det som en selvfølge at en bakker ankeret på plass med motorkraft... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Janda skrev for 8 timer siden: Første turen til Hankø ble ankeret satt, vi bakket som vanlig mens vi la ut kjetting. Men ankeret satt ikke, vel vel tenkte vi, uflaks med bunnen, vi prøvde på nytt, der satt det heller ikke. Flyttet plass for å finne bedre bunnforhold. Og der satt ankeret. Neste tur vi er ute, på samme plass, kommer det en kompisbåt på samme størrelse og han henkter seg på oss. Ingen fare, vi har nemlig et Vulcan 20 kg ute sammen med 25 meter kjetting på 5 meters dybde. Alt helt greit natten gjennom, på morgenen øker vinden til sånn ca 4,5,6 sek.meter. Jeg våknet ved at jeg hørte skrapelyder fra kjettingen og der hadde vi løsnet. Rakk så vidt å starte motoren og berge oss fra å gå med roret inn mot land. Janda skrev for 8 timer siden: Mitt råd er, sats på Rocna. Ja, hvis du ikke får ankerfeste i Hankøsundet så er det dårlige greier. Der er det kun leire, med få unntak av fjellbunn i skrenter. Bitteliten: Høres ut som om du børe skrote Vulcan ankeret og bygge om rulla i baugen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Angrer bittert på at jeg ga bort det gamle 20kgs CQR ankeret som var med båten før ... godt jeg har et Rocna i hekken Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Det skal du ikke angre på. Etter hva jeg har sett av tester er ikke CQR noe jeg ville lagt ut på jordomseiling med. Bygg heller om rulla i nesa! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frivakten Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 (redigert) Feil post. Redigert 11.Juni.2017 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.