Euklid Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Ida Marie III skrev for 13 timer siden: Som reklamen sier, det enkleste er ofte det beste ... Vi ankrer langt mer en vi ligger på "campingplass", og så langt har aldri Bruce ankeret sviktet oss... Tar det som en selvfølge at en bakker ankeret på plass med motorkraft... En løsning kan ofte være god nok uten å være den beste. Et Bruceanker som er satt skikkelig har holdekraft så det rekker, men er ikke nødvendigvis like enkelt å grave ned som et mer moderne anker, og kan kanskje ha større problemer ved vinddreininger. Om en ankrer innenfor trygge rammer med noenlunde moderate værforhold, små bølger og stort sett gode bunnforhold har en marginene på sin side, og et ikke-optimalt anker kombinert med god teknikk kan være mer enn godt nok. Mitt inntrykk er at folk hadde mer problemer med ankring tidligere enn med mer moderne løsninger, men det er mer av en vag følelse enn noe jeg har håndfaste tall på. Om en planlegger utflukter som virkelig setter ankringsopplegget på en prøve er det verdt å gjøre alt man kan for å få moroa til å sitte fast, men for mer normal bruk skjønner jeg godt at behovet for oppgraderinger ikke føles særlig påtrengende. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Jeg har tilsvarende erfaringer som Janda beskriver med Bruce (20kg kopi). Det har stort sett alltid sittet som skrudd fast, med unntak av noen ganger som vi har fylt kloa opp med sjøgress eller tang før det har rukket å sette seg samt to ganger som det har lagt seg en stor stein i kloa. Med "the Knife" (omtalt i link i signatur) som ganske likt Rocna har dette aldri vært noe tema. Det skjærer seg rett ned i bunn og blir der. Har ikke tall på hvor mange ganger folk ved siden av oss har mistet festet med enten paraplydregg, skålanker eller andre ubrukelige greier. Gjerne kastet ut fra badeplattformen etter at båten er fortøyd i land Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Miranda2 Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Har orginale CQR og Bruce ankere ombord. Begge faller dårlig ut i nyere tester, slik at jeg har nok B-laget av ankere ombord. Har uansett erfart med ulike ankere gjennom mange år at daumannen er veldig viktig. I min båt (34 fots seiler) fulgte det med en 7,5 kg paraplydregg som benyttes (bare vekten) som daumann på CQR ankeret i tillegg til 8mm kjetting hele veien. Min erfaring er at Brucen graver seg bedre ned i bunnen enn CQR'en. Brucen er ikke glad i vinddreininger, men det fikser CQR'en bedre med sitt ledd. Har opplevd at CQR slapp, og så satte seg igjen i 9 m/s. Koblet da på daumannen, og ankerets slapp ikke i vindkast opp til 13 m/s. Det var ikke bølger å snakke om. La meg så påpeke at jeg absolutt tror på de nye ankertestene som viser at ny teknologi er bedre, , men at en av grunnene til at jeg ikke bytter ut CQR'en er at det er mye penere på baugen enn dette moderne "blikkskramlet" som jeg ser pryder nyere båter. Små puslete Delta og Vulcan ankre som ser ut som om vinden kan ta dem og gjøre dem om til drager hvert øyeblikk :-). Nevner også Rocna sin bøyle som sjeldent bidrar til det rette inntrykket på en linjelekker seilbåt. Men jeg forstår godt at man prioriterer sikkerhet, og velger moderne og gode løsninger foran det kosmetiske. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 17.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2017 Vært ute og testen ankring mer Rocna ankeret. Satt som f....., måtte kjøre det løs og bruke god tid. La ut ca 4 ganger dybden med kjetting i godvær på 10 meters dybde. Vel verdt anvendte penger med vinsj og skikkelig anker! Fikk forøvrig med meg ca 10 meter med lastestropper som satt på ankeret da det kom opp :-) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2017 Det er nok like mange gode erfaringer som meninger og tester av ankere vil jeg tro. Brukes ikke de som vinner tester riktig så har man jo også noe å lære Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Bitteliten skrev On 10.6.2017 at 9.30: Flott! når du først er i gang med dette, så kommer noen tips til. Mange av disse er tips jeg selv har fått fra erfarne folk i tråden om optimal langturbåt. ? Ankeret du har nå sitter som f..... og det belaster resten av lenken opp til båten mer enn andre anker :-) Anbefaler deg å sette en lyresjakkel mellom anker og svivel. Da tar du bort mye av de sideveis kreftene som kan knekke en svivel. Her er info fra de som har lagd svivelene jeg har: https://www.kong.it/media/Component/CatalogProduct/p622-swivel-anchor-connector/attachments/I_KONG_SWIVEL_ANCHOR_CONNECTOR.pdf Vet du bruddstyrken på svivelen? Jeg har Kong svivel med workload 2000kg. Den har bruddstyrke på 5000kg. Kjettingen min har bruddstyrke ca 7 tonn. Og lyresjakkelen er Wichard 12 mm med workload 2080kg og bruddstyrke 6000 kg Dette er til 43 fots båt på 13-14 tonn fullasta. Ankeret er 33 kgs Vulcan. Det er mye mer enn du trenger, men du ser hvordan kjeden fra anker til vinsj er bygget opp. Et svakt ledd, og kjeden ryker :-) gjerne den dagen man ikke vil at det ryker. Her er eksempel på tau til å avlaste vinsjen og feste kjetting i kryssholt Bruker du kjettingkrok for å avlaste vinsjen eller har du en annen god løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Bruker kjettinkrok ja. De hvite taua er nå erstattet med to 6 m lange flettede 14 mm liner. Da får jeg kjettingen akkurat der jeg vil. Taua festes i kryssholt. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 26.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Jeg fikk plass til svivel og sjakkel, men det er ingen god løsning, svivelen henger på sjakkel og jeg er redd svivelen kan knekke. Tror jeg må droppe svivelen, har ikke plass til løsningen som Bitteliten har i langtur tråden. Sitér dette innlegget Link to post
eivinddoe Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Jeg anbefaler Rocna. Har selv 10kg Rocna (hektet på 10m kjetting, resten tau). Ankeret setter seg med én gang - har ennå tilgode å måtte gjøre to forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Horst skrev 1 time siden: Jeg fikk plass til svivel og sjakkel, men det er ingen god løsning, svivelen henger på sjakkel og jeg er redd svivelen kan knekke. Tror jeg må droppe svivelen, har ikke plass til løsningen som Bitteliten har i langtur tråden. Kutt ut svivelen da. Vi har tydeligvis samme dårlige erfaring her vulcan ankeret funker suverent så langt. Bare hatt 10ms på svai så langt men ankeret setter seg raskt og blir sittende. bakker alltid fast opp til 2500rpm. (33 kg Vulcan, 14 tonn båt med 75 hk motor) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Jeg har 15 kg Vulcan på min 36 fots seilbåt. Byttet ut Bruce-kopien som satt på når vi kjøpte båten. Passer fint i 'peke' (baugplattform) med trapp. Når båten ligger i hjemmehavn legger jeg ankeret i kjettingbrønnen, så det ikke blir rappet. Sitter veesentlig bedre enn bitema-Bruce... Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 26.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Jeg har på bildet snutt sjakkelen, fungerer ikke det prøver jeg en annen type sjakkel først med større åpning i midten. Prøvde først med 8 mm sjakkel, det var helt sjanseløst, den jeg har nå er 10 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Bitteliten skrev for 3 timer siden: vulcan ankeret funker suverent så langt. Bare hatt 10ms på svai så langt men ankeret setter seg raskt og blir sittende. bakker alltid fast opp til 2500rpm. (33 kg Vulcan, 14 tonn båt med 75 hk motor) To populære SXK bukter der vi dro med oss ankeret ved fastkjøring i dag. Først var det mye gress , 3 m dypt. Hadde med oss en hel skog opp ? Gadd ikke prøve igjen. Så ny bukt på 8-9m dyp. Ankeret satt opp til 2000rpm på to steder, samme siden av bukta. Så dro vi det med oss da jeg ga på til 2500rpm. Prøvde nytt sted på andre siden av bukta, ca 5 m dypt. Satt som et skudd. Observerte etter dette flere som ankret der vi ikke var happy. De slapp ut ankret uten å kjøte det fast. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 26.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 (redigert) Har også registrert at folk slipper ankeret og gjør null og niks. I tillegg henger de med kjettingen i vinsjen uten avlastning med tau til kryssholt. Med vårt Rocna anker sitter det hver eneste gang og vi bakker opp mot 2000-2500 rpm, vi har til nå kun ankret i leirebunn, ikke gress. Ikke testet i mye vind ennå. Redigert 26.Juli.2017 av Horst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.