Lars H. Svart 1.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 (redigert) Og så var "svenskeferien" over for i år. Nå er gjesteflagget tatt ned og vi ligger i Skjærhalden. Havneavgift? For 24 til 30 fot med strøm: 300 norske kronet! Redigert 1.Juli.2017 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 1.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 Takk for turen Lars ?? Alltid hyggelig å følge dere Link to post
kjeros Svart 1.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 Takk for turen, @Lars H. mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Scand 360 dc Svart 1.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 Takk for turen. Link to post
Pequod Svart 1.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 Lars H. skrev for 6 timer siden: Og så var "svenskeferien" over for i år. Nå er gjesteflagget tatt ned og vi ligger i Skjærhalden. Havneavgift? For 24 til 30 fot med strøm: 300 norske kronet! Ja, synes de er i litt drøyeste laget. Bare på Aker Brygge jeg betaler mer for min 43 år gamle Nidelv-snekke... Men uansett takk for turen, hyggelig med beskrivelser og bilder og nyttig info for en som skal samme veien i august! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hekkbølgen Svart 1.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 Bra tur og artig å se og følge med. Kos dere videre i hjemlandet ? Link to post
HansO Svart 1.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 Setter pris på slike leserbrev. Gir inspirasjon til ferien som starter om en drøy uke . Link to post
goggen000 Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Reiser en tur nedover svenske kysten i dag, men holder meg i den ytterste skjærgården, da jeg foretrekker naturen i størst mulig grad- Kun for å bunkre nødvendig føde til kropp og Yanmar vi nærmer oss sivilasjonen. Har ikke slike moderne ditte/dupper, kun VHF, slik at det blir ingen reisetråd. Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Jeg må bare takke så mye for hyggelige tilbakemeldinger selv om jeg ikke har lagt ut så mange bilder. Vi ligger fremdeles i Skjærhalden i solskinnet og bra temperatur mens vi venter på at vinden skal løye om et par dager, - vi har det ikke travelt. her ligger vi godt langt inne i havnen ved siden av et klenodium av en snekke. Litt veteran er vel vår Saga 27 fra 1986, men en Furuholmen (spissgatter!) fra 1937 slår oss ned i støvlene, - 80 år gammel og den skinner som en sol! Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Otto R Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Takk for turen kjekt med reiseskildringer, samt se hva som rører seg på andre kanter Link to post
MajorAndy Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Tak for turen! Jeg har nydt den, da jeg ikke troede at det blev tur på mig i år, men nu kommer jeg alligevel derop, så det giver ekstra motivation til at læse ferie- og hentetråde som din! Link to post
Stella Polaris Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Takk for interessant og hyggelig sommertur! Mange gode tips å finne for oss andre ? Mvh Arne L Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
TICORA Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Alltid hyggelig oppvarming til sommeren og følge dere Lars! Takk for turen:-) Link to post
Sanztra Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Takk for nok en gang en flott reiseskildring fra bestkusten :-) xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
176-671 Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Takk for fin reiseskildring. Skulle det dukke opp flere tau i propellen, så ta bare kontakt. God tur siste biten hjemover. Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
JRK Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Veldig artig og interressant og følge med. Spesielt fordi man følger etter I noen av dine fotspor selv, senere på sommeren. Var det noen spesielle høydepunkter eller trivelige steder man bare må få med seg? Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 (redigert) torkelmj skrev 1 time siden: Takk for fin reiseskildring. Skulle det dukke opp flere tau i propellen, så ta bare kontakt. God tur siste biten hjemover. Vel, her i Skjærhalden er den innerste bryggen fjernet, men det ligger igjen en blåse som markerer moringen for den fjernete bryggen rett der vi må bakke ut for å komme oss videre. Redigert 3.Juli.2017 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Kanskje greit at de har tatt bort bryggen. Det var til tider interessante tilstander der i fjor sommer/høysesongen, med relativt trangt område for manøvrering. Misunner dere oppholdet der nede på en så fin dag som dette. Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Det var de med faste plasser innerst som forlangte bryggen fjernet da de hadde problemer med å komme inn og ut. Etter hvert blir det nye bøyer for små dagsturbåter utenfor "akvariet". Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mille II Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Nok engang flott å følge turen til Trudelutt. Kunne ønske det var mulig å gjøre slike turer i din tidsepoke før eller etter "galemanntilstandene", men det får bli når poden blir litt større :-) Hvordan er det med luftvifta i dag der ute? Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Jeg finner ikke AV-bryteren for den viften. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Nå har jeg gått gjennom loggen for turen. Vi dro fra Son 22. mai, snudde ved Källö Knippla og var tilbake i Son 5. juli altså 45 dager på turen. Totalt ble den på 304Nm med 45 motortimer. Det gir en snittfart på 6,8Knop med et dieselforbruk på 0,82 l/Nm. Det ble ca. 2200 kroner i diesel. Dermed holdt det godt med den dieselen vi fylte før vi dro sydover. Vel hjemme hadde vi da rundt 100 liter igjen på tankene (2 tanker på 180 liter hver). Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Uglesett Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Mye har du betalt i havneavgifter da.?Jeg har betalt kr 0 hittil. Var innom Skjærhalden for å hente noen fra Oslo som kom med bil som skulle bli med ut til koster en tur. De mumlet noe om at det kostet kr 450 å parkere pr døgn. Har frp ordføreren fått solstikk? Skygg unna Skjærhalden., folkens. Utsuging... Link to post
FredT Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Siste natt på vår 3-ukers ferie lå vi uten på en illeluktende fiskebåt i Resø med vanskelig adkomst til land for en gammel mann - kr 410,- Vi hadde tenkt å ligge i en naturhavn, men alle vi kjente til i området (8 - 10 stykker) var optatte - godt og vel. Tror jeg må kopiere Lars/Trudelutt og dra ut når de andre er hjemme. Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Hva jeg totalt har betalt i havneavgifter, gidder jeg ikke å summere opp, det har vært mellom 120 og 300 kroner med strøm pr. natt. Og det er greit i så trivelige havner som vi har ligget i. Skjærhalden er også en trivelig havn med hjelpsomme og greie havneverter. Å betale 450 kroner for å parkere der var mye, heldigvis er det mye billigere når en ligger der med båt enn når en må parkere med bil. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn