Jump to content

Trudelutt på tur i Sverige 2017


Lars H.

Recommended Posts

Propellfortøyningen er OK, og jeg tok linen ved siden av for å slippe å ha belastningen med å bruke propellen som fortøyning. Nå ringte nettopp havneverten, men det ser ikke ut til han får tak i noen som kan hjelpe idag søndag. Han regnet med at det ble større mulighet imorgen. Men vi ligger jo godt i en trivelig havn med strøm og vann. Det er en utmerket ICA butikk ikke langt unna (med systembolag vegg i vegg), så vi lider ingen nød. Nå tror jeg at jeg skal ta meg et stort glass rødt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Igår var det faktisk et brudepar innom bryggen for fotografering. Det er mye en skal oppleve på en båtferie.

 

brudepar1.jpg.deb60282f26b37b38cf37edc6693372c.jpg

 

brudepar2.jpg.47ba0a3de5a63ad3510d4a2ea113c6f8.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var det tid for en liten rapport. Vi ligger fremdeles fast med line i propellen. Men vi ligger godt her i finværet, selv om det auler og blåser opp mot 10m/s inn i havnen. Havnen er temmelig full, ingen har så langt kommet eller gått idag.

 

Havnekapteinen var nettopp innom. Han hadde hatt kontakt med over 10 personer for å få noen til å hjelpe med linen. Det siste var at det ser ut til at det kommer to karer i eftermiddag, de måtte bare få orden på utstyret med bl. annet luft. Så vi krysser fingrer. Her ligger vi uansett godt, og vi har godt med tid. Vi har jo tenkt å være ute frem til fellesferien starter.

 

Det som er litt komisk, er at i år har vi fått oss baugpropell (etter 30 år uten) for å kunne komme lettere inn og ut av havner. Og så skjer dette!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her noen bilder fra havnen nå i solskinnet, og nå har vindet gitt seg.

 

skaerhamn_05062017a.jpg.1e294d35bae1912dcb713d206ec36a86.jpg

 

skaerhamn_05062017b.jpg.635c1aa1ce8c69f4deec1c8d3025bcb5.jpg

 

 

skaerhamn_05062017c.jpg.c25a9d7723fd70f0b195b2e7a333e602.jpg

 

 

skaerhamn_05062017grill.jpg.91b5448ee57a4883a9e08dbe098913e7.jpg

 

 

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. 

 

Om det ikke ordner seg for dere i dag, så send meg en PM. Kan da lempe utstyret i bilen og kjøre en tur i mrg. tidlig. Får meg i så fall en tur innom Systembolaget, og alle blir glade. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

For et fantastisk tilbud! Nå har det vært et forsøk fra en veldig trivelig svenske i en Nimbus som absolutt ville hjelpe. Kun iført badebukse og briller hoppet han uti. Men det lå utallig mange tørn rundt propellakslingen, så uten å bruke kniv, ble vi enig om å vente på hjelp fra havnekontoret.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fremgang skal du få, vi regner ikke med å være hjemme før litt ut i juli. Nå ringte nettopp havnekapteinen og sa at hjelp var på vei om en time eller to, får satse på det og ha lommeboken klar.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har problem med kameraet, det funkar/funkar inte. Så da har jeg droppet å bruke det. Blir vi liggende i neste havn, skal jeg se hva jeg får til. Jeg skal forsøke å ta noen bilder av de som skal hjelpe meg med linen, kanskje jeg skulle sette kameraet på video? men nå er det tid for litt mat. Da kommer sikkert dykkeren midt i middagen!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

He he, men jeg har hatt et opplegg for å slå det av om natten, uten at det har fungert.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så var Trudelutt løs fra ankerlinen med ca. 20 tørn rund propell/aksling. Dermed fikk jeg gearet i fri igjen, og motoren startet som et skudd. Dykkeren kunne ikke se noe galt med propell/aksling eller hylse. Linen måtte kuttes og skjøtes igjen av dykkeren. Dette er informert til havnekapteinen. Så imorgen går vi videre sydover med Källö Knipla i tankene. Og til deg torkelmj, takk for et fantastisk godt tilbud. som vi slapp å ta imot!

 

Jeg må bare berømme havnekapteinen her for hans innsats for å skaffe hjelp som egentlig var latterlig billig, 500kr. kasj i lommen til dykkeren,

og så spanderte havnekapteinen en havneavgift på 210kr. Dykkeren var glad for pengene da han og hans gravide kone holder på å pusse opp

et gammelt hus bak kirken etter besteforeldre.

 

Her noen bilder:

 

dykk1.jpg.7496996aa0b4ef1f697730134a5a9bff.jpg

 

dykk2.jpg.08a47b5c5d724fde1078f94bb634de2d.jpg

 

dykk3.jpg.af9859dfe28e5f266e96539063600594.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg vet ikke hvor godt du er kjent med fortøyninger i svenske gjestehavner, men mange steder ligger det liner fra bryggen og ut til moringer. Da går du inn med baug/akter til bryggen, gjør en rask fortøyning til den. Så ser du linen som går ut fra bryggen, tar tak i den og følger den utover til du er på hekken/baugen og strammer opp som om den skulle kommet fra eget anker. Når du da skal gå. løsner du linen, venter til den har gått til bunn før du bakker/går ut. Jeg var nok litt for rask før jeg ga bakk.

 

I slike havner står det alltid et stort skilt med et kryss over et anker, men likevel legger folk ut anker med de problemene det medfører.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Sitat

 

Aaaah! Takk for info Lars! 

Null kjennskap til svenske fortøyninger :) 

 

 

Her en tegning av hvordan det fungerer.

 

linefortoying2.gif.a90deb2ad07d8ce1365703608d2e3e25.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt at dere er løsslupne igjen! ;)

 

...men der snøt du meg for å ta en tur ut på landeveien, med det som ville ha vært en sosialt akseptabel unnskyldning. Hadde til og med bunkret diesel til bilen, til hyggelig "søndagspris", sånn bare i tilfelle. 

 

Kos dere videre på tur. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...