Jump to content

Trudelutt på tur i Sverige 2017


Lars H.

Recommended Posts

Svart (redigert)

Jeg tror (eller vet) at vi ligger over her i Fiskebäckskil til torsdag med følgende værmelding for morgendagen.

 

vaer1_31052017.jpg.c1d56aee80d36ebf790fc3c8384d9102.jpg

SMHI vind.

 

 

vaer2_31052017.jpg.3854093a960fd07dda3652e2dcb44e7a.jpg

DMI, bølger

 

vaer3_31052017.jpg.a39754139f18e2b7ce7996e8cd8e7cbb.jpg

YR

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi koser oss her i Fiskebäckskil. Idag våknet vi til strålende sol, men nå har det blitt litt skyer. Vi ligger godt i le for vestavinden og det er 18 grader. Nå er vi 4 gjestebåter her, en engelsmann, vi og to svenske seilbåter. Da jeg sjekket loggboken, fant jeg ut at det er 28 år siden første gang vi var nedover kysten her, og det er ikke mange år i den perioden vi ikke har vært nedover her.

 

Vi er jo i "utlandet" der de snakker et annet språk og jeg trodde vi kunne alle "vanskelige" svenske ord. men så jeg oppslaget utenfor kafeen her, og da lærte jeg et nytt ord. I Norke har vi jo Kristi Himmefartsdag, populært kalt "Himmelspretten", men i Sverige "flyr" Jesus til himmelen på "Kristiflygarhelgen".

 

flyarhelgen.jpg.1bffef9526e1e5642a1b87e57235d428.jpg

 

 

Og så må jeg jo legge ved et bilde av båten her vi ligger.

 

trudelutt_fiskebackskil_31052017.jpg.6510ddc8f141009afd02edb3743751cc.jpg

 

 

http://trudelutt.com/cam

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forurense? Nei da, vi får fore de som er på jobb og lengter etter å komme på ferie med det vi har. Nå viste forresten termometeret 18,8gr! Og inne i havnen er det 2 - 6m/s vind. Og dere ligger sammen med RogerJo i Lavida?

 

Imorgen går vi videre sydover, kanskje til Gulholmen eller ned til Skärhamn. Håper det ikke er så rotet sjø utenfor Islandsberg som det pleier å være.

Nå er målingene slik:

 

islandsberg.gif.5147578f0e0b89ab0c09fb43694f3209.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

 

 

Imorgen går vi videre sydover, kanskje til Gulholmen eller ned til Skärhamn. Håper det ikke er så rotet sjø utenfor Islandsberg som det pleier å være.

 

 

Gjennom Strømmarna trenger dere ikke å tenke på været Lars. Vi drar Sydover andre pinsedag, kanskje vi sees.

 

 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jo da, jeg er klar over muligheten med å gå via Strømmarna. Men 5 min huskestue utenfor Islandsberg har vi da klart tidligere, vi har da en Saga 27!   Etter Skärhamn blir det nok en stopp på Klädesholmen eller Dyrön før vi er på plass i området Källö Knipla, Rörö, Björkö eller der omkring.Det hadde vært fint å treffes et sted. Vi hadde et treff med Regina II i Hunnebo. Ellers treffer vi stadig lokale som vi har hatt kontakt med tidligere, det er jo det 28. året siden vi var nedover her første gangen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Roger-Jo ligger 50 meter lenger ut på moloen. I morgen er planen å seile 40 nm syd. Vurdering, og muligens Bornholm via Ystad. Vi får se, muligens reiser vi andre veien....

 

kommer du til Ystad Hulda, så må du bare inn i denne butikken ligger nede i havnen

han har det meste :thumbsup:

 

blir det Bornholm, så gå østsiden ned....der er det en del koselige havner......(Rønne er mer ett reservealternativ, litt kjedelig)

IMG_2250.JPG

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Egentlig hadde jeg planlagt å ta meg en Sverigetur neste uke, etter pinsehelga (hvor jeg jobber), for da har jeg en hel avspaseringsuke. Men jeg rives og slites mellom å ta en langtur eller gjøre ferdig pussing, beising, oljing og lakking...Gjør jeg det siste kan jeg i det minste ta en lengre tur (og mange småturer) senere, og det med god samvittighet...

 

Været avgjør jo også endel...og formen.

 

Men som vanlig noterer jeg så blekket spruter med tips til nye steder å besøke neste gang!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 4 timer siden:

Du husker vel redningsvest under turen?:discuss:

 

Selvfølgelig. Jeg kjøpte to stk. Helly Hansen redningsvester (ikke slikke tulle vester som skal blåse seg opp og ikke gjør det) da jeg kjøpte båten for 30 år siden. De ligger lett tilgjengelig i uterommet. Vi testet de faktisk for 20 - 25 år siden, og de la oss fint i rett posisjon med ansiktet og nesen opp i vannet. Nå er de nok litt nedstøvet etter alle disse årene, men de er helt sikkert OK om vi noen gang skulle finne på å ta de på. Vi forlater ikke båten før vi får vann i nesen når vi står på toppen av "masten" med båten under vann.

 

vest1.jpg.18358935e99263f87ae51be7fcaf0b32.jpg

 

vest2.jpg.85b260156d0f803046a212a3ae5b0337.jpg

 

Lars H.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noe av det jeg liker aller best med innleggene dine Lars, er at de er så tvers igjennom ærlige :thumbsup:

 

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Vi testet de faktisk for 20 - 25 år siden, ....  Nå er de nok litt nedstøvet etter alle disse årene, men de er helt sikkert OK om vi noen gang skulle finne på å ta de på. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil heller ikke kapre Lars' tråd, men bare sige, til Hulda og Lavida (og evt. andre), at der er det såkaldte "Folkemøde" på Bornholm fra den 13-18 juni, så der vil det nok være praktisk umuligt at få plads i en af havnene på østkysten, da alle disponible sovepladser er optagede på grund af de cirka 100.000 gæster, der forventes til øen.

 

Ellers er det som altid en gave at få rapporter fra sommerlandet direkte til computeren her på kontoret, så fortsæt endelig!!!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 31.5.2017 at 12.40:

Forurense? Nei da, vi får fore de som er på jobb og lengter etter å komme på ferie med det vi har.

 

Og tusen takk for at dere gjør det! Like stas hvert år. :thumbsup:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så ble det tid for å forflytte oss litt lengre sydover. Med meldt 1 - 1,5m sjø ved Islandsberg, var vi pysete nok til å gå litt nord gjennom Strømmarne og ut igjen ved Gullholmen. Og det er egentlig en nydelig lei å gå.

 

track_01062017.jpg.f34d637a3cb9e6fb59e357815a231f83.jpg

 

 

 

 

Nå ligger vi i Skärhamn der det er godt med plasser iom. at havnen er utvidet til nesten dobbel kapasitet siden sist vi var der for et år siden.

 

trudelutt_skaerhamn1_01062017.jpg.24f7bd780e66db440ccfc6a1728aba44.jpg

 

trudelutt_skaerhamn2_01062017.jpg.a5bc9dd86f261002c1ad5c7ac9b073aa.jpg

 

Her fortøyer alle med liner som vanligvis er fulle av dritt og skjell. Men her er alt på stell. I formiddag har to mann på en flåte dratt opp alle liner og rengjort de med hendene. Så nå blir en ikke så møkket på hendene og båtsiden når en fortøyer. Men det gikk hardt utover hanskene til karene, de sleit ut flere par hver.

 

liner1.jpg.abc9110169abd643a5332b496b3ae231.jpg

 

liner2.jpg.77b37e7354f0c64e6dcbb344831fcf52.jpg

 

liner3.jpg.4065e5efe6a093a41e28bafd5144c1ef.jpg

 

liner4.jpg.d747ffc1ae09bdf7ae9a94f5f4fcb0b1.jpg

 

 

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å nevne havneavgiften, den er 170kr. pluss 40 kroner for strøm for vår båt på 27 fot.

Ellers ligger vi ved siden av en trivelig danske fra Fredrikshavn som har vært langs Norskekysten langt opp langs Vestlandet.

 

danske.jpg.fa631c231116c596daa5d2b4d0e60719.jpg

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 29.5.2017 at 18.04:

Max har fått et par turer i land og hilst på Ronja i hundehuset oppe i bakken.

 

ronja_29052017.jpg.108cc74d8dc746678868c52c856a5af9.jpg

 

 

 

 

 

:lol::lol: Knallbra bilde !

Jeg har ikke fulgt med på denne tråden, men det bildet var herlig.

Hvordan er vekta på Max ? Jeg går utfra han er lettere å hanskes med enn Japp var.

Selv har vi ett beist på 40 kilo. Heldigvis går han på skantdekket selv og hopper iland når vi ligger med baug inn.

 

 

Link to post
Share on other sites

Max er en stor Cocker Spaniell på 18 kg., men det er en viss forskjell på Japp på litt over 40kg. Han klarte ikke å gå på dollboardet og måtte ta veien gjennom luken ned til salongen på fordekket. Og med revmatisme, laget jeg landgang for ham fra baugen og i land. Den første labradoren vår (svart), klarte det fint. men han var litt mindre, rundt 36kg.

 

Når det gjelder Ronja i hundehuset i Fiskebäckskil, har hun sittet der i mange år. her et bilde av Japp sammen med henne, Japp vandret for 6 år siden.

 

ronja_japp.jpg.c60024e7c33ec8f24b051681b8e32395.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Artige bilder Lars H. Vi hadde også en svart Labrador for 2 hunder siden. Det var også en ekte sjøulk.

Bikkja vi har nå nekter å forlate båten når vi kommer inn til hjemmehavn, han trives så godt på båttur og rett og slett streiker når vi skal hjem.

 

 

Link to post
Share on other sites

Brutus var også en ekte "sjøulk". han elsket å være i lettbåten, gjerne alene når vi satt i "moderskipet".

De er ikke til å bli klok på de 4-beinte vennene våre.

 

593079d49b4ef_brutus4(2).jpg.46f3053ebbd5c89ce7ff1d047334da00.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi ligger fremdeles i Skärhamn, og blir nok liggende her litt til. Planen far å gå til Källö Knipla idag, men da vi skulle dra, skjedde det som mange/noen har opplevet: Vi fikk akterfortøyningslinen i propellen! Etter en del VHF-prat med både Stockholm Radio og Sweden Rescue pluss diverse telefonsamtaler, er nå havnekontoret på banen og leter etter noen som kan bade og få oss løs. Jeg gjorde selv et forsøk i 15 graders vann, men uten å få linen løs.

 

Men vi har det ikke travelt, dette ordner seg nok etter hvert. Det er jo søndag formiddag, så ting tar litt tid. Nå ligger vi med baugen mot land og er sikrere fortøyd enn noen gang. Landstrømkabelen er på plass igjen.

 

Men det var egentlig igår dette skulle skjedd. Da var det 5 båter fra Sjöredningen innom her. Og sev om de vanligvis ikke har dykker ombord, hadde det kanskje vært en eller annen ombord der som kunne tatt seg et bad og hjulpet oss.

 

 

sjoredning2.jpg.b0a2aa2941075b7aec70f61d7606c9a8.jpg

 

sjoredning3.jpg.42358ec346ec052e6311a0016b84250d.jpg

 

sjoredning4.jpg.27b122c024be76799e68abf66e80d2e4.jpg

 

sjoreddning1.jpg.cfe69495cc5e118a57d60fe2efbc35e6.jpg

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...